Script søges
Fra : Gert Simonsen

Dato : 09-06-08 17:55

Hej alle

Jeg har fået en opgave på mit arbejde.....
De vil gerne lave et "bestillingssystem" i vores kantine, så
vores medarbejdere kan sidde derhjemme og bestille dagens ret.

Inden jeg kaster mig ud i det helt store programmering, vil jeg
da lige spørge herinde, det kunne jo være der var lavet et eller
andet jeg kan bruge

Det skal være sådan at man skal kunne logge sig på en side og
bestille dagens ret som bliver ændret hver 14 dag.
Derudover er der også de faste ting så som mælk juice o.s.v.

Med håb om hjælp
Gert Simonsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-06-08 21:00

On 9 Jun., 18:54, Gert Simonsen <g...@mallin.dk> wrote:
> [...]
> bestille dagens ret som bliver ændret hver 14 dag.
> Derudover er der også de faste ting så som mælk juice o.s.v.

Login delen kan jeg ikke hjælpe med - men rent faktisk, så burde det
vel kunne laves som en udvidet kontaktformular, hvor de varar, som
skal bestilles hentes via en lille .txt-fil. Ved submit/bestilling er
det alm. afsendelse af mail med CDO (tror jeg det hedder).
Hjemmesideskolen har nogle forslag til kontaktformularer. Jeg tror
endda også der er lidt om log in.

Så kunne man gøre det sådan på "admin"-delen, at man automatisk
listede de faste varar med afkrydsningsfelt, og så mulighed for at
tilføje felt med afkrydsning. Og når man så submitter, bliver det hele
gemt i txt-filen. Hvis der kun er "Dagens ret", er det vel endnu
simplere, for så er det bare et tekst-felt, man gemmer direkte... de
faste varer kan jo stå direkte i kontaktformularen."

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger

Dato : 10-06-08 09:37

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

simplere, for så er det bare et tekst-felt, man gemmer direkte... de
faste varer kan jo stå direkte i kontaktformularen."

Alt kan lade sig gøre i en gasovn, sagde min gamle mormor. Og det var hun
nok ikke ene om.
Nogen gange, er det altså bare væsentligt nemmere og hurtigere med el...

Jeg tror nok, at det vil være noget simplere og mere overskueligt i en
database.

Der er faste varer og dagens ret.
Brugere skal kunne bestille online - se hvad det koster også?
Og man må formode, at køkkenpersonale også skal kunne se en eller anden form
for samlet oversigt over bestillingerne, måske endda med mulighed for en
oversigt over hvad man allerede har og/eller hvad man mangler.
Er bestillingen betalt, så den bare kan udleveres - eller skal der kroner på
bordet ved den lejlighed?
Det kan sikkert godt lade sig gøre i txt-filer. Umiddelbart vil databasen
bare være langt nemmere at administrere og vedligeholde, ligesom det
utvivlsomt vil være nemmere senere at opdatere, når vilkår ændres.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Gert Simonsen

Dato : 10-06-08 16:34

> [...]
> bare være langt nemmere at administrere og vedligeholde, ligesom det
> utvivlsomt vil være nemmere senere at opdatere, når vilkår ændres.

Hej Birger

Du har fat i noget af det rigtige
Brugerne skal kunne "hakke af" hvilke varer de vil have og betaler når maden
bliver udleveret. Køkkenpersonalet skal kunne se hvem der har bestilt dagens
ret. Og de ved godt hvilken dag der f.eks. er lasagne på menuen.
De skal så pakke maden ned og få det fragtet til en anden skole.

Det med login siden har jeg lavet, jeg har bare lidt problemer med komme igang
med det andet.

Hilsen Gert

p.s. al maden bliver lavet i en EL-ovn

Fra : Gert Simonsen

Dato : 12-06-08 11:51

Hejsa

Jeg er gået helt i stå i dette projekt eller rettere - jeg kan
slet ikke komme igang

Er der nogen som kender nogen... der er interesseret i at hjælpe,
mod betaling naturligvis?
Er der forøvrigt ikke noget med at der er en nyhedsgruppe hvor
man kan spørge efter disse ting?

Hilsen Gert

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-06-08 10:39

On 12 Jun 2008 10:50:48 GMT, Gert Simonsen <gert@mallin.dk> wrote:

>Jeg er gået helt i stå i dette projekt eller rettere - jeg kan
>slet ikke komme igang

Det lyder ikke så godt.

>Er der nogen som kender nogen... der er interesseret i at hjælpe,
>mod betaling naturligvis?
>Er der forøvrigt ikke noget med at der er en nyhedsgruppe hvor
>man kan spørge efter disse ting?

dk.opslag.stillinger - uanset om det er fast job eller en midlertidig
opgave.

Men hvis du stadig har mod på at forsøge, så start med at dele opgaven
op. Det gør det mere overskueligt.

1. Start med at finde ud, hvilke data, du har behov for i din database.
Det kunne fx være flg. tabeller:
a) tblRet - som indeholder de retter, der kan bestilles
Den kunne fx have flg. felter:
- RetId (autonummer, primær nøgle)
- RetNavn (tekst)
- RetPris (talfelt)
- evt. et felt, der henviser til et billede af retten (tekst)
- RetBeskrivelse (tekst eller memo, afhængigt af længden)
b) tblMedarbejder - hvilke medarbejdere kan bestille
- MedarbejderId (autonummer, primær nøgle)
- MedarbejderNavn (tekst)
- BrugerNavn (tekst)
- Password (tekst, hashet)
c) tblDagRet - de retter, der kan bestilles de enkelte dage
- DagRetId (autonummer, primær nøgle)
- RetDato (dato)
- RetId (tal, fremmednøgle, henviser til tblRet)
c) tblBestilling
- BestillingId (autonummer, primær nøgle)
- DagRetId (tal, fremmednøgle, henviser til tblDagRet)
- MedarbejderId (tal, fremmednøgle, henviser til tblMedarbejder)

Nu har du de mest basale muligheder for at gemme data. Prøv at fylde
nogle eksempeldata i tabellerne:
- nogle retter
- nogle medarbejdere
- nogle dag-retter
- nogle bestillinger

Når du har gjort det, kan du gå videre til:
2. Vis data
Du kunne fx oprette flg. ASP-sider:
- en liste over retter
- en side, der viser den enkelte ret
- en side med hver enkelt ret
- en liste over retter for en dag eller en uge
- en liste over medarbejdere
- en liste over alle bestillinger for en dag eller en uge
- en liste over en medarbejders bestillinger for en dag eller en uge

- eller hvad du nu finder mest passende

Når du er kommet hertil, er du kommet rigtigt langt.

Du kan nu gå videre til at lave nogle
3. "Ind-data"-sider
fx:
- Opret/redigér retter
- Opret/redigér medarbejdere
- Opret/redigér dag-retter
- Opret/redigér bestillinger
Du kan enten oprette dem som separate sider eller integreret i siderne
under 2)

Og endelig mangler du:
4. Et login-system
- det er beskrevet mange andre steder, så spørg, hvis du går i stå.

Jeg har sikkert overset et eller andet - eller du har måske lidt andre
behov - men ovenstående burde give dig en "arbejdsplan" at gå frem
efter.
Tag hver opgave fra en ende af, og lad dig ikkke bremse af, at du ikke
lige nu kender løsningen på alle problemer. Spørg, når du går i stå.

Det hele vil sikkert tage dig noget tid, men når du har løst opgaven, så
er du kommet ret meget længere i din ASP-uddannelse, og vil ikke være
bange for at kaste dig over den næste opgave.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj