Hjælp til problem med tekst padding CSS
Fra : Michael Lindholm Nie~

Dato : 20-06-08 22:14

Hej,

Jeg ønsker at kunne kontrollere afstanden mellem noget tekst
(paragraph) og en header, men indtil videre har jeg ikke haft
held med at få det til at lykkedes 100%. Min baggrundsviden er
CSS, HTML/XHTML guiden på www.html.dksiden

Jeg har forsøgt med line-height, med en smule succes, men hvis
man sætter line-height til under 15px ændres det kun i Firefox og
ikke i Safari?

Så har jeg forsøgt med padding, men der sker intet... kun hvis
jeg bruger universalselektoren: * men den påvirker så hele
dokumentet og så skal jeg til at sætte padding på de alle de
andre dele af siden.

bliver påvirket af padding problemet. Anyway jeg har lagt siden
op på:

http://michaellindholm.dk/temp/template.html

Håber i forstår mit problem og evt. har en løsning på det.

På forhånd tak :)

MVH
Michael

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-06-08 22:52

"Michael Lindholm Nielsen" <mln@phys.au.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg ønsker at kunne kontrollere afstanden mellem noget tekst
> (paragraph) og en header, men indtil videre har jeg ikke haft
> held med at få det til at lykkedes 100%.

Umiddelbart ville jeg sætte padding på div'erne.

Eksempel:
.left {
clear: both;
float: left;
height: 500px;
padding: 0 .5em;
}

Giver en padding på 0 i top og bund og ½ em siderne.

på .midle kunne du også sætte en margin i siderne, så div.left og div.right
havde lidt afstand til den.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-06-08 22:53

Michael Lindholm Nielsen wrote:

> Jeg ønsker at kunne kontrollere afstanden mellem noget tekst
> (paragraph) og en header, men indtil videre har jeg ikke haft
> held med at få det til at lykkedes 100%.

Kunne du ikke prøve at specifisere lidt mere præcist hvilke elementer du
ønsker at flytte i forhold til hvilke?

> http://michaellindholm.dk/temp/template.html

Du har et tegnsætproblem på den side. Du definerer i header, at det er
iso-8859-1, men din editor har gemt siden i utf-8.

Du har også problem med banneret. Det har grå baggrund i FF og Op, mens det
i IE har mørkerød baggrund. Hvis du staver farven på .header korrekt på
amerikansk (gray), skulle du have klaret det - for en gangs skyld et punkt,
hvor FF og Op er mere eftergivende end IE for fejlkode.

Der er også problemer med centreringen i IE 6. Hvis du sætter
text-align:center på body og text-align:left på .content, er den sag klaret.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-06-08 23:06

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev:

> Hvis du staver farven på .header korrekt på amerikansk (gray), skulle du
> have klaret det -

Risikoen for stavefejl er den væsentligeste grund til at jeg altid bruger
hex-kode fremfor at stave til farven.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-06-08 23:09

Philip Nunnegaard wrote:

> Risikoen for stavefejl er den væsentligeste grund til at jeg altid
> bruger hex-kode fremfor at stave til farven.

Jeg har ingen modargumenter.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-06-08 00:58

On 21 Jun., 00:06, "Philip Nunnegaard" <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:

> Risikoen for stavefejl er den væsentligeste grund til at jeg altid bruger
> hex-kode fremfor at stave til farven.

Og så mulighden for short-hand

#ccc

f.eks. for #cccccc

Hex er kortere end RGB og bedre understøttet (svjv) end tekst-udgaven.

MVH
Rune Jensen

--
Currently looking at this webpage: http://danish.spampoison.com/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-06-08 12:20

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Og så mulighden for short-hand
> #ccc
> f.eks. for #cccccc

Jeps! Jeg bruger stort set kun kortform i dag.

Fra : Michael Lindholm Nie~

Dato : 21-06-08 09:53

Tak for det hurtige svar.

> Kunne du ikke prøve at specifisere lidt mere præcist hvilke elementer du
> ønsker at flytte i forhold til hvilke?

Jeg har markeret de to elementer med bokse og pointen er at "boksene" skal
gøres fladere, selve kanten fjerner jeg senere (der står iøvrigt
michaellindholm.dk i den ene og Profil i den anden)

> Der er også problemer med centreringen i IE 6. Hvis du sætter
> text-align:center på body og text-align:left på .content, er den sag klaret.

Nu har jeg desværre ikke IE, så den havde jeg ikke fanget... tak.. iøvrigt et
lidt mystisk at IE ikke kan justere den automatisk. Er der noget jeg gør
forkert?

Siden er opdateret med rettelserne, men mangler stadig at få gjort boksene
fladere, håber i kan give et par fif til hvordan dette kan lade sig gøre? :)

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 21-06-08 22:22

> [...]

>lidt mystisk at IE ikke kan justere den automatisk. Er der noget jeg gør

Hvis du sletter <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>, så
vil IE 6 vise siden centreret med margin: auto.
--
Kerim

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-06-08 12:25

On 24 Jun., 19:17, "Philip Nunnegaard" <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:

> På én af mine sider har jeg dog brugt opacity, men her kan jeg leve med at
> IE-brugere ikke ser min menu som gennemsigtig.
> Det er i øvrigt nemmere at skrive "opacity: .95;" end det IE-specifikke
> "filter: alpha-opacity=95;" (jeg husker ikke engang syntaksen).

Vidste ikke, at opacity er med i CSS-standarden. Troede alt med
opacity var IE-only...?

Det må jeg vidst lige kigge på;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-06-08 22:53

Rune Jensen skrev:

> Vidste ikke, at opacity er med i CSS-standarden. Troede alt med
> opacity var IE-only...?
>
> Det må jeg vidst lige kigge på;)

For eksempel her:
http://webdesign101.dk/showcase/opacity/index.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 26-06-08 05:14

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> For eksempel her:
> http://webdesign101.dk/showcase/opacity/index.php

Pokkers! Det er åbenbart først fra CSS3, det er validt.
Jeg kan ikke blive klog på om CSS3 _er_ blevet frigivet, eller om den stadig
lader vente på sig her 3 år efter teksten under ovenstående link er skrevet.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-06-08 10:16

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> Jeg kan ikke blive klog på om CSS3 _er_ blevet frigivet, eller om den
> stadig lader vente på sig her 3 år efter teksten under ovenstående link

Man skal vist være noget af en ekspert på W3C's arbejde
for at finde ud hvornår noget er gældende standard eller
ej, se
http://www.w3.org/Style/CSS/current-work

CSS3 er så stor en mundfuld, at anbefalingen
så vidt jeg kan se offentliggøres i bidder.

Jeg forholder mig til CSS-egenskaber i forhold
hvad der er implementeret i moderne browsere,
og ikke til standarden. CSS-egenskaben opacity
er implementeret i Firefox, Opera og Safari.
Tricket er selvfølgelig at sikre, at sådanne
egenskaber ikke bruges på en sådan måde, at
de tilslører vigtig information i browsere,
der /ikke/ har implementeret tolkningen af
den givne egenskab.

Generelt mener jeg, at du som websidekonstruktør
bør udnytte de muligheder browserne giver dig
i stedet for at lade dig frustrere af deres
mangler (medmindre du er aktiv i WASP). A case
in point er det link jeg postede for et par dage
siden til Gunlaug Sørtuns udnyttelse af display:
table egenskaben.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 22:53

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 22:53

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 22:53

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-06-08 05:52

On 21 Jun., 10:53, Michael Lindholm Nielsen <m...@phys.au.dk> wrote:

> Jeg har markeret de to elementer med bokse og pointen er at "boksene" skal
> gøres fladere, selve kanten fjerner jeg senere (der står iøvrigt
> michaellindholm.dk i den ene og Profil i den anden)

OK, så de skal være mindre i højden end headerens højde?

Kan man ikke plugge height ind på hver kasse i CSSen? Sætte margin-top/
bottom på?

Jeg har ikke læst CSSen, så ved ikke før jeg måske kigger igen (når
jeg kommer hjem).

MVH
Rune Jensen

--
Currently looking at this website:
http://www.user-agents.org/cgi-bin/free-search.cgi?free-search.shtml

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-06-08 05:58

> [...]

> gøres fladere, selve kanten fjerner jeg senere (der står iøvrigt
> michaellindholm.dk i den ene og Profil i den anden)

Jeg skal til og ud af døren, men..Du har for meget margin eller
padding på de to bokse, tror jeg. Sikkert margin

PS. Der er ikke noget ondt i at have CSSen inline, indtil man er
tilfreds med den. Jeg synes, det er lettere at fejlfinde så, i stedet
for at skulle kigge i ekstern fil hele tiden.. Kigger på filen senere,
hvis ikke andre er kommet med bud.

MVH
Rune Jensen

--
System F - Together

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-06-08 14:41

On 21 Jun., 13:58, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Kigger på filen senere,
> hvis ikke andre er kommet med bud.

Der er en forskel på default margin på p-elementet i Opera og FF i
forhold til IE.

I en test tilføjede jeg
p{
margin: 0;
}

...hvilket lader til at gøre visningen ens browserne imellem. Nu
gælder det så på _alle_ p-elementer med den lille CSS, så der skal i
stedet laves en margin-top: 0; margin-bottom: 0 på de to specifikke p-
er, du omtaler.

så vidt jeg kan se div.forside p og div.profil p

Jeg er iøvrigt ikke sikker på, du overhoveet behøver de omsluttende P-
elementer, når A i forvejen er omsluttet af en DIV. I så fald kan
koden kortes ned ved at fjerne dem, tilgå tekstens egenskaber via
deres omsluttende DIV.

MVH
Rune Jensen

--
Kan anbefale:
http://www.last.fm/listen/globaltags/eurodance

Fra : Michael Lindholm Nie~

Dato : 22-06-08 00:48

Hej Rune,

Tak for dine kommentarer

> Der er en forskel på default margin på p-elementet i Opera og FF i
> [...]

Det havde jeg ikke lige indset, lidt træls at jeg ikke kan hente IE til
mac :( men tak for hintet, det hjalp mig med at få løst problemet, sammen
med margin-top / bottom selektoren.

> [...]
> elementer, når A i forvejen er omsluttet af en DIV. I så fald kan
> koden kortes ned ved at fjerne dem, tilgå tekstens egenskaber via

helt i toppen af dokumentet, så for at få den på samme linie som min
egenskaberne via div'en som du forslår og ser om det afhjælper det lille
problem.

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-06-08 22:15

On 22 Jun., 01:47, Michael Lindholm Nielsen <m...@phys.au.dk> wrote:
> Hej Rune,
>
> Tak for dine kommentarer

> Det havde jeg ikke lige indset, lidt træls at jeg ikke kan hente IE til
> mac :

Jeg ved ikke, om du kender dem, men der reklameres ind i mellem for
www.browsershot.org og www.totalvalidator.com herinde. Begge kan vise
hjemmesidens udseende i forskellige browsere og skærmløsninger. De har
lidt forskellige indstillinger, hvor den første kan tage flere
browsere på én gang, den sidste kan hentes som plug.in til Firefox
eller resultatet kan sendes pr. mail. Yderligere er en god test for at
se hjemmesidens "struktur" at teste i Opera Mini, http://www.operamini.com/demo/
i instillingerne kan man slå mobilvisning til også og teste for det
"rå" udseende.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Lindholm Nie~

Dato : 22-06-08 21:07

Hej Rune,

Tak for de to links, vil bestemt kigge nærmere på dem.. Jeg fik iøvrigt løst
problemet nogenlunde med at få justeret padding i toppen af dokumentet, men nu er
der så opstået et andet problem når jeg ønsker at få en anden baggrundsfarve i
toppen af dokumentet (stadigvæk ovenover banneret), jeg har fået det til at
lykkedes ved .navsearch (menu og søgning), men i toppen kommer der en tyk linie
mellem header og top... Jeg ved ikke om det er den korrekte fremgangsmåde jeg
bruger. Prøv evt. at kigge og sammenligne .top og .navsearch i min css (bemærk
især at jeg er nødt til at lave en højde på elementet, ved ikke om der er en
nemmere eller mere korrekt måde at gøre det på??)

link til css:

http://www.michaellindholm.dk/temp/style/style.css

link til template:

http://www.michaellindholm.dk/temp/template.html

Nu har jeg primært min viden om css fra guiden på html.dk, er der evt. andre gode
sider i kan anbefale mht. hvordan man bruger og arbejder med css (gerne gratis
guider):

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-06-08 05:20

Michael Lindholm Nielsen wrote:
> .... men i toppen kommer der en tyk linie
> mellem header og top...

> link til template:
>
> http://www.michaellindholm.dk/temp/template.html

Jeg ser ingen linje mellem top og heaer, hverken i FF2, IE 6 eller IE 7.

Men jeg ser et problem i dit farvevalg. Med den mørke baggrundsfarve bør du
vælge en lys skriftfarve. Den ringe kontrast mellem tekst og baggrund gør
siden vanskeligt læselig.

Erik Ginnerskov

Fra : Michael Lindholm Nie~

Dato : 23-06-08 08:22

Hej Erik,

> Jeg ser ingen linje mellem top og heaer, hverken i FF2, IE 6 eller IE 7.

Nu har jeg tilføjet koden til css'en der skulle gøre problemet klart (læg mærke
til den tykke mørkegrønne streg i toppen)

> Men jeg ser et problem i dit farvevalg. Med den mørke baggrundsfarve bør du
> vælge en lys skriftfarve. Den ringe kontrast mellem tekst og baggrund gør
> siden vanskeligt læselig.

Tak for hintet :) jeg er dog langt fra færdig med at vælge de rigtige farver
endnu..

Med venlig hilsen

Fra : Michael Lindholm Nie~

Dato : 23-06-08 11:27

Hej igen,

> Nu har jeg tilføjet koden til css'en der skulle gøre problemet klart (læg mærke
> til den tykke mørkegrønne streg i toppen)

Nu har jeg lige installeret en IE 5 / IE 5.5 og IE 6 emulator til Mac... Underligt
nok ser det ud til at det ikke er et problem i IE5 - IE6. Den tykke mørkegrønne
streg er altså kun synlig i FF3, Safari3 og Opera 9.5

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-06-08 05:33

Michael Lindholm Nielsen wrote:

> Nu har jeg tilføjet koden til css'en der skulle gøre problemet klart
> (læg mærke til den tykke mørkegrønne streg i toppen)

Nu kan jeg se stregen. Men jeg kan ikke lige få øje på hvoraf den kommer
eller hvordan du slipper af med den.

> Tak for hintet :) jeg er dog langt fra færdig med at vælge de rigtige
> farver endnu..

Langt mere læsevenligt - og faktisk et farvevalg, der passer fint sammen.

Erik Ginnerskov

Fra : Michael Lindholm Nie~

Dato : 24-06-08 10:40

Hej igen,

Nu fandt jeg en løsning på problemet. Det ser ud til at virke i Opera 9.5,
FF3, IE5-IE6, Safari 3, men ved ikke om det virker i IE7 da jeg ikke kan
emulere den browser på mac.

Løsningen er lidt fusket, men det er den nemmeste jeg lige kunne finde. Jeg
"wrapper" hele den øverste del ind i en <div> og definere en baggrund på den
"cb" for clearboth) som clearer hele molevitten (clear: both;), så toppens
bagrundsfarve bliver bevaret.

Det er en ting jeg synes vil have været lidt nemmere, hvis jeg havde brugt
tabeller, der kunne man jo definere modercellen til at have en specifik
baggrundsfarve, som alle cellerne inde i modercellen vil bevare. Det skal
dog siges at jeg stadig synes at CSS er perfekt, da koden er meget meget
simplere :)

Hvis der er en nemmere måde at gøre det på er i velkomne til at kommentere
på mit indlæg.

Linket er stadigvæk: www.michaellindholm.dk/temp/template.html

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-06-08 12:21

> [...]

> tabeller, der kunne man jo definere modercellen til at have en specifik
> baggrundsfarve, som alle cellerne inde i modercellen vil bevare.

Den kan jeg godt følge.
Et trivk hvis du f.eks. har denne simple struktur:

CSS:
div#hoved div {
background: #f00;
}

Her har jeg angivet at alle div'er som ligger inde i div#hoved skal have rød
baggrund (#f00 er kortform for #ff0000).

> Det skal
> dog siges at jeg stadig synes at CSS er perfekt, da koden er meget meget
> simplere :)

Ja, jeg sad selv og bandede og svovlede noget i starten da jeg ville gå fra
tabeldesign til brug af <div>, men har så også erfaret at koden bliver mere
overskuelig med den "nye" metode.
Alligevel kan jeg ind imellem stadig bande og svovle over at de ikke helt
makker ret (f.eks. at få moder-diven til at følge "børnenes" højde.
Mit gæt her er at lige dét går galt når jeg enten positionerer- eller
floater dem, fordi de derved tages ud af sidens generelle flow.

Endelig har jeg også siddet og leget med at lave ting som faktisk burde
laves med tabeller (tabulare data), med ren CSS. Dét har dog udelukkende
haft karakter af eksperimenter for at se hvor meget man kunne uden tabeller.

Bertel Lund Hansen skrev en efter min mening meget god huskeregel i en
tidligere tråd ("Slægtstræ - CSS eller tabeller"):

- Jamen, hvordan kender man forskel på rigtige og forkerte
tabeller?

Det er nemt: Hvis det ikke gør noget at et element rykker ned på
næste linje når siden formindskes, så er det en fejl at bruge
tabeller.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-06-08 14:28

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> laves med tabeller (tabulare data), med ren CSS. Dét har dog udelukkende
> haft karakter af eksperimenter for at se hvor meget man kunne uden

Tjek lige Gunlaug Sørtuns eksempel:
http://www.gunlaug.no/tos/moa_11g.html

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-06-08 15:34

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> Tjek lige Gunlaug Sørtuns eksempel:
> http://www.gunlaug.no/tos/moa_11g.html

Selvfølgelig! Jeg havde helt glemt "display: table-cell".

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 22:53

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 22:53

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 22:53

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 22:53

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 22:53

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 22:53

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-06-08 15:31

On 22 Jun., 22:06, Michael Lindholm Nielsen <m...@phys.au.dk> wrote:

> jeg har fået det til at
> lykkedes ved .navsearch (menu og søgning), men i toppen kommer der en tyk linie
> mellem header og top...

Jeg tager lige et kig i morgen, hvis det er

> Nu har jeg primært min viden om css fra guiden på html.dk, er der evt.. andre gode
> sider i kan anbefale mht. hvordan man bruger og arbejder med css (gerne gratis
> guider):

Jeg plejer at anvende wschools.com som opslagsværk. Jeg ved, de har en
tutorial, men er ikke klar over, om den er god. Skal siges, siden er
altså på engelsk, men også meget overskuelig bygget op.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-06-08 10:02

On 24 Jun., 16:34, "Philip Nunnegaard" <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:
> "Jørgen Farum Jensen" <jfjen...@yahoo.dk> skrev

> Selvfølgelig! Jeg havde helt glemt "display: table-cell".

Display kan testes her, hvor der også er lidt om compatibility:
http://www.quirksmode.org/css/display.html

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-06-08 18:17

Display kan testes her, hvor der også er lidt om compatibility:
http://www.quirksmode.org/css/display.html

Tak for linket.
Det med kompatibiliteten er sikkert den primære årsag til at det ikke har
interesseret mig hidtil (manglende understøttelse i IE7 og ældre).
Samme årsag som at jeg ikke har sat mig ind i de IE-specifikke
filter-egenskaber.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 20-06-08 22:53

Michael Lindholm Nielsen <mln@phys.au.dk> skrev :

>Jeg ønsker at kunne kontrollere afstanden mellem noget tekst
>(paragraph) og en header, men indtil videre har jeg ikke haft
>held med at få det til at lykkedes 100%.

Jeg kan ikke umiddelbart hjælpe dig med dit problem.

Men du har et andet og det er de danske tegn på siden.

Du angiver tegnsæt som iso 8859-1, men har gemt htmlfilen i
utf-8.

Den skal gemmes som ansi eller du skal ændre tegnsættet i
htmlfilen til utf-8.
--
Kerim