Slægtstræet. Så lykkedes det - næsten
Fra : Helle Vejby

Dato : 18-06-08 21:08

Så er jeg her igen *suk*

Nu har jeg, langt om længe, fået min HP til at fungere og mit
slægtstræ er også så nogenlunde på plads. Jeg har i hvert
tilfælde en skabelon som jeg er glad for.

Men, men, men så nemt skulle det så heller ikke være ... jeg
havde lavet et fint baggrundsbilled, som skulle fylde tabellen ud
- og det gør den da også, så længe jeg åbner dokumentet på min PC
- men på min HP er det BODY-ens baggrunds farve man kan se.
Billedet er pist væk ? *Fnys*

Hvad hulen gør jeg forkert ?

http://www.hellevejby.dk/index.htm

Håber nogen har en forklaring.

MVH

Helle

PS og ja, jeg har kontrolleret om giffen er uploaded. Det er den

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-06-08 21:22

Helle Vejby <SLEThellevejby@gmail.com> skrev :

>PS og ja, jeg har kontrolleret om giffen er uploaded. Det er den

Jeg ser fint treebg.gif som baggrund.
--
Kerim

Fra : Holst

Dato : 18-06-08 21:24

Helle Vejby wrote:

> Hvad hulen gør jeg forkert ?

Det ved jeg ikke. Her, i Firefox, viser den ganske fint:

http://www.hellevejby.dk/Diverse/treebg.gif

som baggrundsbillede for hele siden.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-06-08 05:30

Helle Vejby wrote:

> Hvad hulen gør jeg forkert ?
>
> http://www.hellevejby.dk/index.htm

Det fungerer fint her, men der er forskel i visningen i forskellige
browsere.

I IE og Op har tabellen en beige border.

I FF og K-M har tabellen ingen border.

Hvis du i css fjerner kommaet efter 15px i tabelborder, kommer FF og sikkert
også K-Meleon) med på holdet med border vist

Noget andet - som du måske ikke er opmærksom på - din side ligger på en
Apache-server, så stier er case-sensitive. Det betyder, at du bør tilstræbe
kun at anvende små bogstaver overalt, både når du navngiver mapper og filer
og når du skriver linkadresser.

Har du nogle steder anvendt store bogstaver til mappe- eller filnavne og
linker med små bogstaver - eller omvendt - vil det ikke fungere.

Du har tabellens baggrundsgif liggende i en mappe, der hedder Diverse.
Glemmer du en dag det store D ved skrivning af adresse til noget andet i den
mappe, så fejler projektet.

Du bør med andre ord ændre mappens navn til diverse og i alle dine
dokumenter få rettet henvisniger til mappen, så der kun anvendes små
bogstaver.

Erik Ginnerskov

Fra : Helle Vejby

Dato : 19-06-08 13:54

Om jeg fatter det her!
I aftes kunne jeg ikke se treebg.gif og min kæreste kunne heller ikke se den på
hans PC, vi er tilkoblet nettet via en router og switch (har det nogen
betydning), og jeg gen-uploaded både filer og dokumenter et par gange, uden at
det gav nogen forandringer.
Nu i dag kan jeg også se siden uden problemer.

Kan det tage lidt tid før sådan en gif bliver "registreret" af den server den
bliver lagt på ?

Nå, men tak for responsen.

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Hvis du i css fjerner kommaet efter 15px i tabelborder, kommer FF og sikkert
> også K-Meleon) med på holdet med border vist

Det er så gjort nu.
Selvom jeg tror at de fleste som vil finde den HP interssant, har helt
almindelig Windows XP/Vista og IE Browser, hvis altså jeg kender min familie
ret. Kan kun komme i tanke om to der kunne mistænkes for at vide at der findes
andre browsere end IE *G*

> [...]
> kun at anvende små bogstaver overalt, både når du navngiver mapper og filer

Her var så også noget jeg ikke vidste, tak
Alle store bogstaver "has been terminated"

MVH

Helle Vejby

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-06-08 20:40

Helle Vejby wrote:
> [...]
> dokumenter et par gange, uden at det gav nogen forandringer.
> Nu i dag kan jeg også se siden uden problemer.

Det er med stor sandsynlighed cachen i din browser, der har drillet. Vi
andre, der ikke har set siden før, har ikke din side liggende i cache.
Derfor ser vi den seneste version.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 19-06-08 21:31

"Helle Vejby" <SLEThellevejby@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu i dag kan jeg også se siden uden problemer.
>
> Kan det tage lidt tid før sådan en gif bliver "registreret" af den server

Du har set den cachede version af siden.
Tøm cachen; og hent altid en "frisk" side. Se f.eks.
http://www.isdntek.com/demo/ClearIECache.htm
/Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-08 18:36

Jørgen Sørensen skrev:

> Tøm cachen; og hent altid en "frisk" side.

Man behøver ikke tømme cachen. Ctrl-R (i de tre browsere) sikrer
at siden genhentes fra bunden. Det bør man altid bruge når man
skal tjekke et projekt man arbejder med.

--
Bertel

Fra : Helle Vejby

Dato : 21-06-08 11:15

DOH !

Endnu en ting jeg godt vidste, men ikke tænkte over. Tak

MVH

Helle