div position i IE og FF
Fra : morten samson

Dato : 16-06-08 15:39

hej

jeg har to små problemer

jeg har en side der er meget standart
en top, en menu i siden og en main
hele siden sidder i en wrapper
i fire fox min main float'er left og "hænger" 0px under min top
men i IE smider den main op 0 px fra wrapper toppen..

jeg er sikker på det er en standart problem men kan ikke finde
løsningen

andet problem er jeg skal have en lille div som hele tiden skal
følge bunden af browser winduet, hvordan får jeg den til det??
har prøvet med bottom-margin:0px; men no luck.

Morten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-06-08 15:45

"morten samson" <morensamson@gmail.com> skrev

> [...]
> men i IE smider den main op 0 px fra wrapper toppen..
>
> jeg er sikker på det er en standart problem men kan ikke finde

Uden et link til din side bliver vores løsningsforslag til rent gætteri.
Men normalt sætter jeg "margin: 0;" på body for at sikre mig at dette tolkes
ens i alle browsere.
Også i wrapperen sætter jeg en margin på 0 (nul) for at sikre mig at det
tolkes ens.

Fra : morten samson

Dato : 16-06-08 16:01

ok fair nok

her er et meget layout link :)

http://lapsus.dk/DA/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-06-08 20:02

morten samson skrev:
> ok fair nok
>
> her er et meget layout link :)
>
> http://lapsus.dk/DA/

Du kunne jo starte med at validere
din side, http://validator.w3.org

Forskellige browsere håndterer syntaks-
fejl meget forskelligt.

Dernæst er lidt betænkeligt ved al
den absolutte postionering og de
mange absolutte mål. Det kommer der
erfaringsvis meget bøvl ud af.

I moderne websidelayout bruger
de fleste flot-mekanimsen til at
layoute websiderne, der giver et
elatsiks layout, der tilpasser
sig brugerens skærm og omfanget
af sidernes indhold.

Måske kan du få nogle ideer her:
http://webdesign101.dk/layout/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : morten samson

Dato : 17-06-08 08:30

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du kunne jo starte med at validere
> [...]

jeg synes stadig ikke rigtig jeg kan få den menu til at hoppe op
på plads i IE med float...
jeg har fjerne alt absolut position..

er der nogen der har svaret på mit spørgsmål 2... med en div box
der skal klæbe til bunden af browseren...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-06-08 10:58

morten samson skrev:

> jeg synes stadig ikke rigtig jeg kan få den menu til at hoppe op
> på plads i IE med float...
> jeg har fjerne alt absolut position..

Nej, du har ikke. Du har heller ikke rettet
alle valideringsfejl. Uafsluttede blokelementer
kan slå meget i stykker.

Almindeligt websidelayout baserer sig på det faktum,
at sidens blokelementer føjer sig smukt til hinanden
uden nogetsomhelst indsats fra konstruktørens side.
Ønsker vi to eller flere spalter, bruges float-meka-
nismen til at få en venstre spalte med en given bredde
til at flyde til venstre, hvorved den efterfølgende
kildekode flyder op på højre side af det floatede
element.

Din CSS-kode er alt for kinesisk til det meget
simple resultat, du vil opnå. Se mit grundlayout
http://webdesign101.dk/layout/eksempel2.php

Når du har styr på det kan du gå videre til
http://webdesign101.dk/layout/eksempel5.php
der skaber /udseende af/ at de to kolonner er
lige høje. Du kan ikke lave et layout hvor
de to kolonner /faktisk/ er lige høje.

> er der nogen der har svaret på mit spørgsmål 2... med en div box
> der skal klæbe til bunden af browseren...

http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php,
læs afsnittet Sidefodens placering.

PS: Put noget mumletekst i i dit layout, det
sparer dig for adskillige overraskelser. Én ting
er at jonglere med tomme kasser - kommer der
noget indhold i kasserne øver det inflydelse
på kassernes mål.

Mumletekst kan hentes her:
http://webdesign101.dk/cssbog/mumle.html

Jørgen Farum Jensen