Slægtstræ - CSS eller tabeller
Fra : Helle Vejby

Dato : 15-06-08 12:21

Dette er mit første indlæg i Nyhedsgruppen, så jeg beklager på
forhånd hvis jeg har postet det forkerte sted.

Jeg har nogen erfaring med at bruge tabeller og html, men
overhovedet ingen erfaring med CSS

Mit spørgsmål er; hvis man skal lave et slægtstræ, der skal kunne
bruges på internettet af andre familiemedlemmer, er det så bedst
at bruge CSS eller tabeller ?

Jeg har lavet en prøvemodel med tabeller, hvilket fungere godt
nok, men der kommer grimme små mellemrum mellem mine slægts
linjer som på billedet her:
http://i304.photobucket.com/albums/nn191/hellevejby/Diverse/test.
jpg

Kan det laves mere elegant med CSS, eller vil jeg ryge ud i andre
problemer med f.eks billeder der står forkert i forhold til
linjerne, hvis skærmopløsningen er en anden end den jeg bruger?

Jeg har naturligvis læst tutorialen om CSS, men eftersom jeg
aldrig har brugt CSS, har jeg svært ved at gennemskue om det er
svaret på mine små problemer :)

Hilsen Helle

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-08 12:54

Helle Vejby skrev:

> Mit spørgsmål er; hvis man skal lave et slægtstræ, der skal kunne
> bruges på internettet af andre familiemedlemmer, er det så bedst
> at bruge CSS eller tabeller ?

Du skal bruge tabeller - men det er ingen modsætning til CSS. Du
skal bruge begge dele.

I gamle dage brugte man tabeller til ethvert websidedesign fordi
der slet ikke var andre måder at styre opsætningen af elementerne
på. Det er den slags påtvungne tabeller man i dag siger er afløst
af CSS. Men rigtige tabeller skal stadig designes som tabeller.

- Jamen, hvordan kender man forskel på rigtige og forkerte
tabeller?

Det er nemt: Hvis det ikke gør noget at et element rykker ned på
næste linje når siden formindskes, så er det en fejl at bruge
tabeller.

Hvis Gøg og Gokke er brødre i dit stamtræ, så vil det være
katastrofalt hvis Gokke rykker ned og bliver søn af Gøg når siden
formindskes. Derfor skal du sætte personerne ind i en tabel.

.... som udgangspunkt. Der skal ikke ret mange familiemedlemmer
til før det bliver uoverskueligt at styre tabellen. Men det
kommer an på hvad din plan er.

> Jeg har lavet en prøvemodel med tabeller, hvilket fungere godt
> nok, men der kommer grimme små mellemrum mellem mine slægts
> linjer som på billedet her:

Det klarer man med CSS. Men jeg kan ikke hjælpe med detaljer når
du kun viser et billede og ikke den kode du har brugt.

Det bedste er at lægge siden frem på nettet og så give os et
link. Det er ligemeget at den er meget ufærdig. Det er den
nemmeste måde vi kan se din kode på (og vi gider ikke rode med
andre muligheder).

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-08 14:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> ... som udgangspunkt. Der skal ikke ret mange familiemedlemmer
> til før det bliver uoverskueligt at styre tabellen.

Er der overhovedet alternativer til tabeller til den pågældende opgave? Jeg
plejer at sige, at alt hvad man på papir vil lægge ind i en form for skema,
skal på web lægges i tabeller.

Når antallet af familiemedlemmer - og dermed antallet af celler pr. række -
stiger, bliver det så bare nødvendigt at tage brug af colspan for at
sammenlægge celler i de øverste rækker.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-08 14:43

Erik Ginnerskov skrev:

> Er der overhovedet alternativer til tabeller til den pågældende opgave?

Ikke i HTML sålænge der ikke kan laves linjer der klistrer til en
boks. Men jeg ville nødigt lave en tabelhjemmeside med et
slægtstræ med ret meget andet end ét par oldeforældre og deres
efterkommere.

Til udveksling af stamtræsoplysninger vil jeg - uden erfaring
dermed - anbefale at man indbyrdes enes om et egentligt
stamtræsprogram og udveksler filer dertil.

> Når antallet af familiemedlemmer - og dermed antallet af celler pr. række -
> stiger, bliver det så bare nødvendigt at tage brug af colspan for at
> sammenlægge celler i de øverste rækker.

Ja, men det kan nemt blive noget snørklet noget. Ikke at der er
noget forkert ved at lave det på den måde; det bliver bare
gidtigt ved større datamængder.

--
Bertel

Fra : Helle Vejby

Dato : 15-06-08 14:54

Nå, men så er det vel bare at køre på med tabellerne. Og ja, det bliver pænt
uoverskueligt når der kommer mange på, men jeg planlægger at lægge 3
generationer pr. side og så linke til næste side, da det ellers også kan blive
uoverskueligt for dem der skal se på siderne. Så jeg regner med at det går an.

Jeg ville gerne have lagt htm dokumentet op, men min HP driller, jeg håber at
det er TDC der laver et eller andet. Skulle jeg få mulighed for at komme ind på
min HP, så lægger jeg selvfølgelig dokumentet op. Jeg er meget modtagelig for
hjælp *S*

Må man copy/paste htm dokumentet direkte her eller er det rigtig dårlig karma ?

Men tak til jer begge, nu kan jeg så komme lidt videre med mit projekt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-08 15:18

Helle Vejby skrev:

> Må man copy/paste htm dokumentet direkte her eller er det rigtig dårlig karma ?

Jeg vil ikke sige at det er dårlig karma. Det er principielt i
orden at gengive HTML-kode såvel som man også kopierer kode i
f.eks. programmeringsgrupperne.

Chancen for at der er nogen der gider kikke på det er dog ringe.
Det skyldes at browseren er vores arbejdsredskab, og det er den
der viser os siden og giver adgang til at se koden og CSS'en og
gør det på den måde vi er vant til. Derfor vil vi meget hellere
bare have et link.

--
Bertel

Fra : Helle Vejby

Dato : 15-06-08 17:42

hæ hæ ... kom lige i tanke om at jeg på et tidspunkt havde en HP hos Fortune City,
så her kommer linket.

http://rosebudsims.fortunecity.com/Midlertidig/familytree.htm

Jeg må lige ADVARE om at Fortune City benytter sig af reklamer og der vil komme
pop-up´s hvis du ikke har en blokker ... det var derfor jeg tilsidst opgav at bruge
F.C, til min hjemmeside. Men så længe TDC driller kan den vel bruges, eller hvad.

Og nej, jeg har ikke skrevet det hele i Notesblok, jeg lod Frontpage om det kedelige
:)