Sende min side ud på nettet
Fra : Karoline Jepsen

Dato : 09-06-08 21:21

Jeg har en faktisk ret flot hp liggende men kan simpelt hen ikke
fatte hvordan jeg får den 'ud i verden' - bruger lftp13 men
fatter ikke grundlæggende hvad der sker, findes der et bedre /
mere brugervenligt program? en bog? et kursus? Er frustrerende at
have lavet noget og så ikke kunne få det ud.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-08 21:32

Karoline Jepsen skrev:

> Jeg har en faktisk ret flot hp liggende men kan simpelt hen ikke
> fatte hvordan jeg får den 'ud i verden' - bruger lftp13

Det kender jeg ikke, men titlen lader formode at det er et
FTP-program, og det er sådan et du skal bruge.

I programmet skal du angive nogle data. Eksempel fra mit
FTP-program og mine data (Filezilla):

Host:   ftp.gigahost.dk
Logontype: normal
User:   [brugernavn]
Password: [kodeord]
Default remote directory:   /www/

Det er alt hvad der behøves for at specificere adgangen til min
server. Når jeg så starter programmet og aktiverer den konto jeg
har kaldt "Gigahost", åbner der to vinduer, et lokalt (min
harddisk) og et fjernt (min serverplads). Derefter kan jeg trække
filer fra det ene vindue til det andet, og så flyttes filerne
tilsvarende.

Måske ved du ikke hvilken mappe netfilerne skal ligge i? Så prøv
dig frem. Det kan godt være at filerne bare skal ligge i roden,
men eller kik efter en mappe der heder "web", "www", "public"
eller lignende. Hvis du finder sådan en mappe, så læg filerne
deri og se om hjemmesiden er på plads.

> men fatter ikke grundlæggende hvad der sker, findes der et bedre /
> mere brugervenligt program?

Filezilla er brugervenligt (og gratis), men da jeg ikke kender
det du bruger, kan jeg ikke sige om du vinder noget ved at
skifte.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-06-08 21:45

"Karoline Jepsen" <karolinejepse@gmail.com> skrev

> Jeg har en faktisk ret flot hp liggende men kan simpelt hen ikke
> fatte hvordan jeg får den 'ud i verden' -

Har du et sted "ude i verden" at lægge din hjemmeside (f.eks. webhotel)?
Hvis du har et webhotel, har du formentlig modtaget en mail fra dem med de
oplysninger du skal indtaste for overhovedet at kunne "se" serverpladsen fra
din computer.
Det gælder brugernavn, kodeord og servernavn (typisk noget med
ftp.domæne.dk).

Nu kender jeg ikke lftp13, men i Total Commander
(http://www.totalcmd.dk/cms/main.php) ser jeg 2 vinduer ved siden af
hinanden, hvor det ene typisk er mappen på min computer, mens det andet
vindue er serverpladsen til min hjemmeside. Her kan jeg bare trække filerne
over fra min computer til serverpladsen.

Et par skærmdump:
http://chartbase.dk/privat/ftpdump.jpg
http://chartbase.dk/privat/ftpdump1.jpg

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-06-08 00:06

Karoline Jepsen skrev:
> Jeg har en faktisk ret flot hp liggende men kan simpelt hen ikke
> fatte hvordan jeg får den 'ud i verden' - bruger lftp13

Et alternativ til et ftp-program er at oprette et
netværkssted, så kan du overflytte filer, ligesom når du
flytter filer mellem to mapper på din egen computer. Tjek
denne guide:

http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer-trin-sitemanager.html#mappe

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slå tjenesten Messenger fra, så den ikke kan misbruges til spam.

Fra : JB

Dato : 10-06-08 22:16

> [...]
> mere brugervenligt program? en bog? et kursus? Er frustrerende at
> have lavet noget og så ikke kunne få det ud.

Jeg bruger stifinderen i windows til at overføre filerne med, det virker
upåklageligt. Og så er den altid ved hånden.

JB