javascript forståelsesproblem
Fra : Thomas

Dato : 18-06-08 16:13

Hej NG.

Har et js problem.. har fundet et eksempel jeg tror der er løsningen men har
brug for lidt hjælp til at forstå det..

det samlede løsningsforslag står her:
http://www.webmasterworld.com/forum91/3726.htm

og javascripten som jeg har lidt svært ved at forstå er følgende

function toggleSet(rad) { var type = rad.value; for(var
k=0,elm;elm=rad.form.elements[k];k++) if(elm.className=='item')
elm.style.display = elm.id==type? 'inline':''; }funktionen bliver kaldt i
radio inputs ligesom:<input type="radio" name="itemtype" value="vehicle"
onclick="toggleSet(this)">Første spørgsmål: Det der bliver parset medi
toggleSet.. hvad er det en reference til? inputelementet?andet spørgsmål:
hvornår bliver betingelsen i for løkken opfyldt? og hvad returnere
rad.form.elements[k]?ja og så forstår jeg faktisk ikke rigtig if
sætningen... men kan dog heller ikke helt afgøre om det er gjort på en
fornuftig måde..nåh.. håber nogen kan hjælpe..:)Mvh. Thomas

Fra : Thomas

Dato : 18-06-08 21:12

hmm.. mine line brake er vist ikke kommet med...

function toggleSet(rad)
{
}

Fra : Thomas

Dato : 18-06-08 22:54

jeg har fundet ud af det nu.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-06-08 23:29

"Thomas" <bossgisFJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Har et js problem.. har fundet et eksempel jeg tror der er løsningen men har
> brug for lidt hjælp til at forstå det..
> og javascripten som jeg har lidt svært ved at forstå er følgende

(ombrudt for læsbarhed)

> [...]

> onclick="toggleSet(this)">

> Første spørgsmål: Det der bliver parset medi
> toggleSet.. hvad er det en reference til? inputelementet?

Ja.

> andet spørgsmål:
> hvornår bliver betingelsen i for løkken opfyldt?

I dette tilfælde sendes input-elementet med value="veichle" med.
I funktionen gennemløbes alle elementer i samme form, og de som
har attributten class="item" bliver matchet af if-sætningen.
Af dem bliver de elementer (eller forhåbentlig "det element") som har
id="veichle" sat til at være display:inline, dem med andre id'er bliver
sat tilbage til deres oprindelige display-egenskab (som sikkert er "none").

> og hvad returnere
> rad.form.elements[k]?

Det evaluerer til det k'te element i formen.

"rad" er et input-element
"rad.form" er den form input-elementet ligger i.
"rad.form.elements" er samlingen af form-controls (fx input-elementer)
i formen.
"k" er et tal.
"rad.form.elements[k]" er det k'te element i formen.

> ja og så forstår jeg faktisk ikke rigtig if
> sætningen...

I HTML'en har forfatteren sat class="item" på de elementer der hvis
visning skal slås til og fra med radio-knapper. Alle andre elementer
bliver ignoreret i løkken.

Dem der påvirkes bliver vist når man vælger en radioknap med samme
value som deres id-attribut

> men kan dog heller ikke helt afgøre om det er gjort på en
> fornuftig måde..

Jeg er ikke imponeret. I det mindste misbruger de id-attributten,
da der ikke må være to elementer med samme id-værdi.
Jeg ville bygge det ind i class-attributten.
Hmm, noget i stil med:

form.foo .foo, form.bar .bar, form.baz .baz { display: inline; }
form .foo, form .bar, form .baz { display : none; }
</head>
<form action="">
<input type="radio" name="subselect" value="foo"
onclick="this.form.className=this.value;"> Foo<br>
<input type="radio" name="subselect" value="bar"
onclick="this.form.className=this.value;"> Bar<br>
<input type="radio" name="subselect" value="baz"
onclick="this.form.className=this.value;"> Baz<br>
<input type="text" class="foo" value="something">
<input type="text" class="bar" value="other">
<input type="checkbox" class="bar">
<input type="button" class="baz" value="Baz!">
</form>

/L