Svartider med mobilt bredbånd
Fra : Trofast

Dato : 19-06-08 01:21

Hvad siger svartiderne på mobilt bredbånd, sammenlignet med fx. ADSL?

Fra : Jens

Dato : 19-06-08 10:14

"Trofast" <jkljljklj@kljdkljdlkjk.com> skrev i meddelelsen
> Hvad siger svartiderne på mobilt bredbånd, sammenlignet med fx. ADSL?

De siger ringe ifht. ADSL. Lige netop svartider er et problem med mobilt
bredbånd.
Hvis du vil bruge det til spil, kan jeg ikke anbefale det.

Jens

Fra : Trofast

Dato : 19-06-08 11:25

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote:

> De siger ringe ifht. ADSL. Lige netop svartider er et problem med mobilt
> bredbånd.
> Hvis du vil bruge det til spil, kan jeg ikke anbefale det.

Det var det, jeg frygtede.
Men HVOR slemt er det? Er delay så slemt, at man ikke kan bruge ting som
webcam og Skype ordentligt, mon?

Fra : Jens

Dato : 19-06-08 14:15

> Det var det, jeg frygtede.
> Men HVOR slemt er det? Er delay så slemt, at man ikke kan bruge ting som
> webcam og Skype ordentligt, mon?

Jeg har endnu ikke prøvet Skype på mit mobilebredbånd. Måske kan jeg teste i
aften.
Generelt synes jeg ikke at streaming fra f.eks. DR kører så godt. Måler
ellers ca. 4,5 Mbit/s hjemme på forbindelsen.
Ved så ikke om det har noget med svartiderne at gøre....

Jens

Fra : Jesper Cheetah

Dato : 19-06-08 14:52

On 2008-06-19, Trofast <jkljljklj@kljdkljdlkjk.com> wrote:
> Hvad siger svartiderne på mobilt bredbånd, sammenlignet med fx. ADSL?

Jeg fik lov til at prøve en kammerats 3 mobil bredbånd i min Nokia E51,
for at se hvordan VoIP/SIP fungerede den vej. Det hakkede desværre så
meget at det ikke var praktisk brugbart. Men det kan muligvis fikses ved
at vælge nogle knapt så båndbredde-tørstige codecs?

Jeg har også haft spurgt 3's support hvad man kunne forvente, og de
sagde 100 ms. Til sammenligning har jeg normalt omkring 10-20 ms på min
ADSL fra TDC, til diverse danske servere.

--
Jesper Cheetah

Fra : Michael Vorre

Dato : 19-06-08 22:00

Jeg har I en periode benyttet 3 Mobil bredbånd (i en periode hvor TDC
ikke rigtig ville makke ret - se evt. www.mivo.dk) og har det stadig.

Jeg benytter MSN, Skype, Teamspeak (lidt ala Skype for flere personer)
og har også spillet World Of Warcraft det har virket fint.

Når man spiller World Of Warcraft kobler man op til servere der står i
nærheden/i Paris i frankrig - normalt har jeg en latency med TDC ADSL
(når det spiller 100%) på mellem 150 ms og 250 ms. Når jeg benytter mit
3 bredbånd ligger den på mellem 300 ms og 350 ms - men meget stabilt,
faktisk mere stabilt end ADSL normalt gør (det vil sige den hopper ikke
op og ned).

Man kan sagtens spille med den latency, og jeg kunne ikke mærke noget på
hverken Skype eller Teamspeak. Min hatighed var på omkring 700 k.bit til
800 k.bit i download og ca 3-500 k.bit i upload.

Løsningen er ganske tilfredstillende, og jeg havde sådan set besluttet
mig for at beholde forbindelsen og opsige min TDC ADSL hvis ellers det
ikke var fordi at TDC fik fingeren ud af r....

Men jeg har nu igen fået en rimelig stabil ADSL, godt nok kun 2 m.bit -
men trods alt mere end 3G kunne trække i mit område. Men overvejelsen er
der da endnu - da jeg jo spare et fastnet nummer hvis jeg kan acceptere
3G bredbånd alene såå..

Fra : Michael Vorre

Dato : 19-06-08 22:06

Det skulle have stået 200-400 k.bit i upload - mine Down og upload er
løst anslået tal da det svinger lidt - men svartiden er faktisk rimelig
konstant.

Fra : --

Dato : 27-06-08 22:14

On Thu, 19 Jun 2008 23:00:15 +0200, Michael Vorre
<michael.vorre@NOSPAMgmail.com> wrote:

> www.mivo.dk >

Hov, der er vist en fejl i teksten på din side. Har du ikke fået
byttet om på download og upload? "Følgende målinger er foretaget på en
"TDC ADSL 8 Mbit Upload & 512 Kb download" forbindelse."

Fra : Michael Vorre

Dato : 27-06-08 23:02

Korrekt - det må rettes...