Langsom Thunderbird
Fra : Marco Rasmussen

Dato : 24-06-08 11:37

Hej!

Er der andre, der oplever at Thunderbird er langsom?
Hver gang jeg henter mails, fryser Thunderbird lige efter hentningen, og
CPU-forbruget stiger til 100% i omkring 2 sekunder.
Især når den også skal køre regler igennem, f. eks. at gemme et
nyhedsbrev i en bestemt mappe, kan den virkelig være sløv.
En tekstmeddelelse på 2 KB kan tage 5 sekunder at åbne, og i mellemtiden
stiger CPU-forbruget igen til 100%.
Jeg oplever også, at det tager tid at flytte tekstmeddelelser mellem
mapper. Jeg har prøvet at køre Filer > Optimer mapper, men det har ikke
ændret noget. Er der nogen, der har forslag til, hvordan man kan gøre
Thunderbird hurtigere? Jeg bruger den nyeste version (2.0.0.14) under
Windows XP SP2.

Mange hilsner

Marco

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 24-06-08 17:50

Marco Rasmussen skrev:
> [...]
> ændret noget. Er der nogen, der har forslag til, hvordan man kan gøre
> Thunderbird hurtigere? Jeg bruger den nyeste version (2.0.0.14) under

Jeg glemte lige at sige, at news fungerer helt fint.
Ingen ventetid der.

//Marco

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-06-08 19:51

Marco Rasmussen skrev:

> Er der andre, der oplever at Thunderbird er langsom?

Har du mange mails i indbakken?

> Jeg har prøvet at køre Filer > Optimer mapper, men det har ikke
> ændret noget.

Øv, det var ellers lige netop, hvad jeg ville have
foreslået. Kun kan evt. prøve at optimere et par gange med
en genstart af Thunderbird mellem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 25-06-08 19:08

Kim Ludvigsen skrev:
> Har du mange mails i indbakken?

Lige nu har jeg 205 mails i indbakken.
Til sammenligning har jeg 1342 mails i indbakken med Outlook på en anden
computer, og der er der ingen ventetid.

> Øv, det var ellers lige netop, hvad jeg ville have foreslået. Kun kan
> evt. prøve at optimere et par gange med en genstart af Thunderbird mellem.

Det har jeg nu prøvet, men desværre uden resultat.
Jeg har også prøvet at afinstallere alle addons, men det hjalp heller
ikke. Det eneste jeg ellers har, som er lidt "ud over det sædvanlige",
er at jeg forbinder til mailserveren med SSL, men det er jo først når
mailsne er hentet, at det går langsomt, så jeg tror ikke det kan være det.

//Marco

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-06-08 20:40

Marco Rasmussen skrev:

> Lige nu har jeg 205 mails i indbakken.

Ok, det bør ikke være et problem. De andre mapper, har du
placeret dem som undermapper til Indbakke? Det er vist
bedst, hvis de ligger som undermapper i Lokale mapper.

> Jeg har også prøvet at afinstallere alle addons, men det hjalp heller
> ikke.

Prøv evt. at starte Thunderbird i fejlsikret tilstand og se,
om det gør en forskel.

> Det eneste jeg ellers har, som er lidt "ud over det sædvanlige",
> er at jeg forbinder til mailserveren med SSL, men det er jo først når
> mailsne er hentet, at det går langsomt, så jeg tror ikke det kan være det.

Det tror jeg heller ikke.

Har programmet altid været langsomt hos dig? Har du haft
installeret andre sprogversioner af Thunderbird?

Du kan evt. prøve at oprette en test-profil, hvor du kan
tjekke, om det stadig går langsomt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tag på opdagelsesrejse i fantastisk flotte fraktaler.

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 26-06-08 22:24

Kim Ludvigsen skrev:

> Ok, det bør ikke være et problem. De andre mapper, har du placeret dem
> som undermapper til Indbakke? Det er vist bedst, hvis de ligger som
> undermapper i Lokale mapper.

Mapperne ligger som undermapper til Lokale mapper.

> [...]
> andre sprogversioner af Thunderbird?
>
> Du kan evt. prøve at oprette en test-profil, hvor du kan tjekke, om det

Jeg har prøvet at oprette en test-profil, og der er der ingen ventetid.
Jeg har så prøvet at kopiere indholdet af min indbakke over i
testprofilens indbakke og hente en testmail.
Der var til gengæld ventetid. Jeg har også prøvet at slette min profil
og oprette den igen 2 gange. Den første gang var der ingen ventetid, da
indbakken var tom, men da jeg kopierede indholdet fra testprofilens
indbakke over i min nye indbakke var der igen ventetid.
Så prøvede jeg, at slette profilen og oprette den igen, men denne gang
var der også ventetid selvom der kun lå 1 mail i indbakken.
Jeg har desuden kørt "Optimer mapper" en del gange uden resultat.
Fejlsikret tilstand kan jeg ikke lige finde.
Under Start > Mozilla Thunderbird er der kun "Mozilla Thunderbird" og
"Mozilla Thunderbird (Standard)", selvom der burde være en valgmulighed
med fejlsikret tilstand ifølge Mozilla's hjemmeside.
Er der en smart måde at tage backup af mails eller eksportere dem fra
Thunderbird? Så vil jeg nemlig prøve at geninstallere det.

//Marco

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-08 22:49

Marco Rasmussen skrev:

> Jeg har prøvet at oprette en test-profil, og der er der ingen ventetid.

Ok, så er der altså et eller andet i profilen, der driller.

> Jeg har så prøvet at kopiere indholdet af min indbakke over i
> testprofilens indbakke og hente en testmail.

Hvordan har du gjort det? Er det en testkonto, du har
oprettet? Det er ikke det samme som en test-profil [1]. Men
i dette tilfælde var det måske nok med en test-konto.
Oprettede du filtre eller andet i testkontoen, eller
flyttede du kun mails?

> Så prøvede jeg, at slette profilen og oprette den igen, men denne gang
> var der også ventetid selvom der kun lå 1 mail i indbakken.

Er det en helt almindelig mail? Jeg tænker på, om der kan
være noget i den pågældende mail, som driller.

> Fejlsikret tilstand kan jeg ikke lige finde.

Klik på Start => Kør => skriv: thunderbird.exe -safe-mode => OK
Lidt om fejlsikret tilstand:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-safemode.html

> Er der en smart måde at tage backup af mails eller eksportere dem fra
> Thunderbird? Så vil jeg nemlig prøve at geninstallere det.

http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/Kopier_profil
Men du risikerer, at aben flytter med - fejlen ligger
sikkert i profilen.

[1]
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-profilmanager.html

Jeg bør lige nævne, at mine guider til Thunderbird er lavet
til version 1.5. Der er små ændringer i Firefox 2, så
skærmbilleder og beskrivelser kan afvige lidt fra din
Thunderbird.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Thunderbird til mail, og undgå at få fyldt indbakken

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 30-06-08 21:48

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>

> Jeg bør lige nævne, at mine guider til Thunderbird er lavet til version
> 1.5. Der er små ændringer i Firefox 2, så skærmbilleder og beskrivelser

Tusind tak for hjælpen og de gode forslag, men nu har jeg fundet
løsningen på problemet. Det viste sig, at være mit antivirusprogram, der
drillede. Jeg tænkte slet ikke på, at det kunne være det, men jeg havde
det tilfældigvis slået fra, og fandt ud af at mails nu fløj igennem.
Jeg har nu tilføjet en undtagelse i antivirusprogrammet, så det ikke
længere er så hys overfor Thunderbird.

Endnu engang tak for hjælpen!

Mange hilsner

Marco

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-06-08 23:12

Marco Rasmussen wrote:

> løsningen på problemet. Det viste sig, at være mit antivirusprogram, der
> drillede. Jeg tænkte slet ikke på, at det kunne være det, men jeg havde

Hvilken antivirus anvender du?

Jesper Poulsen

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 01-07-08 13:49

Jesper Poulsen skrev:

> Hvilken antivirus anvender du?

Jeg bruger McAfee VirusScan Enterprise version 8.
Jeg har ellers aldrig oplevet problemer med andre mailprogrammer som
Microsoft Outlook og Outlook Express, på computere hvor McAfee har været
installeret.

//Marco