Firefox og digital signatur
Fra : Jørgen

Dato : 26-06-08 18:08

Jeg har haft harddisken formateret og skal have læst min digital
signatur ind

Det vil ikke rigtig lykkedes

den virker i explore, men ikke i firefox

Nogen der gider hælpe
fra
Jørgen

Fra : Fietsenmaker

Dato : 28-06-08 06:51

Jørgen skrev:
> Jeg har haft harddisken formateret og skal have læst min digital
> signatur ind
>
> Det vil ikke rigtig lykkedes
>
> den virker i explore, men ikke i firefox
>
> Nogen der gider hælpe
Prøv at kigge på denne side:
http://erhverv.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_e_dig_sup_ins

Fra : Jørgen

Dato : 28-06-08 09:08

Fietsenmaker skrev:

> Prøv at kigge på denne side:
> http://erhverv.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_e_dig_sup_ins

Den fortæller ikke hvordan man indlæser sikkerhedskopien.

fra
Jørgen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-06-08 20:19

Jørgen wrote:

> Den fortæller ikke hvordan man indlæser sikkerhedskopien.

Hvordan har du lavet sikkerhedskopien?

Har du en PKCS12-fil?

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen

Dato : 28-06-08 21:44

Jesper Poulsen skrev:

> Hvordan har du lavet sikkerhedskopien?

det kan jeg ikke huske, men det er noget med at gå ind i export muligvis
i internet explore,. den er blevet gen indlæst i i explore, hvor den virker

> Har du en PKCS12-fil?

nej
fra
Jørgen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-06-08 22:14

Jørgen wrote:

> det kan jeg ikke huske, men det er noget med at gå ind i export muligvis
> i internet explore,. den er blevet gen indlæst i i explore, hvor den virker

IE og FF kan ikke sammenlignes på det punkt. FF arbejder bedst sammen
med standarder, såsom PKCS12-filer.

> nej

Så bliver det nok ikke nemt. Kan du få IE til at generere en PKCS12-fil?

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen

Dato : 29-06-08 07:57

> Så bliver det nok ikke nemt. Kan du få IE til at generere en PKCS12-fil?

Det aner jeg ikke hvordan man gø, jeg er en tudse på 66 og ikke den
store computernørd, selv om jeg kan finde ud af meget, og finder ud af
en del

Men løsningen bliver nok at bestille en ny digital signatur, eller
starte explore op

Men tak for hjælpen

fra
Jørgen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-08 11:37

Jørgen wrote:

> Det aner jeg ikke hvordan man gø, jeg er en tudse på 66 og ikke den
> store computernørd, selv om jeg kan finde ud af meget, og finder ud af
> en del

Prøv at søge lidt på Google. Der er rigtig mange der har rodet med det
før dig.

> Men løsningen bliver nok at bestille en ny digital signatur, eller

En ny signatur er en lappeløsning. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig,
men jeg har ikke Windows lige ved hånden og IE kender ikke til digital
signatur hos mig.

Jesper Poulsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 29-06-08 12:32

Jørgen wrote:
> Det aner jeg ikke hvordan man gø, jeg er en tudse på 66 og ikke den
> store computernørd, selv om jeg kan finde ud af meget, og finder ud af
> en del

Hvis du har sikkerhedskopien fra IE liggende i HTML-formatet så gør
følgende:

1) Hent Safari-browseren hos Apple: http://www.apple.com/safari/download/
(den skal bruges til at oprette PKCS12-filen)

2) Start Safari, klik på "Filer" og "Åbn fil..." og her vælger du
sikkerhedskopien i HTML-formatet. Nu kommer der en advarsel om, du ikke
bruge Digital Signatur i denne browser og du skal acceptere Java-appleten,
hvis den kommer frem. Herefter klikker du på "Gem signatur" og du giver den
et navn og vælger placering.

3) Start Firefox og gå i "Funktioner", vælg "Indstillinger", vælg fanebladet
"Sikkerhed" og sæt flueben i "Benyt en hovedadgangskode". Så bliver du bedt
om at oprette en hovedadgangskode, hvis ikke du i forvejen har en.

4) Når hovedadgangskoden er oprettet vælger du fanebladet "Avanceret" og
under "Certifikater" markerer du punktet "Spørg mig hver gang". Herefter
klikker du på "Vis certifikater", klikker på "Importer..." og vælger den
PKCS12-fil, som du oprettede i Safari.

5) Du bliver bedt om at indtaste hovedadgangskode og adgangskode til Digital
Signatur og nu skulle du gerne have fået din Digitale Signatur importeret i
Firefox.

6) Test evt. på www.certifikat.dk under "Test adgangskontrol", at den også
virker som den skal.

Søren

Fra : Jørgen

Dato : 29-06-08 20:22

Søren Nielsen skrev:

> [...]
> hvis den kommer frem. Herefter klikker du på "Gem signatur" og du giver den

Her går det galt .den gemmer ikke og den kan ikke gives et navn, hvad
går der mon galt

fra
Jørgen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 30-06-08 08:43

Jørgen wrote:
> Her går det galt .den gemmer ikke og den kan ikke gives et navn, hvad
> går der mon galt

Kommer Java-appletten frem, hvor der står "Gem Digital Signatur" på?

Alternativt kan du bruge denne vejledning til at oprette din PKCS12-fil:
http://erhverv.tdc.dk/publish.php?id=5223

Søren

Fra : Jørgen

Dato : 30-06-08 12:21

Søren Nielsen skrev:

> Kommer Java-appletten frem, hvor der står "Gem Digital Signatur" på?

Java tm platform i nederste højre hjørne er fremme, Der kommer en bjælke
hvorpå der står Gem digital signatur ok
Du gemmer ny din digital osv trykker ok
Ög kommer så tilbage til gem digi osv

fra
Jørgen

Fra : Anders Sørensen

Dato : 30-06-08 16:13

On Mon, 30 Jun 2008 09:43:28 +0200, "Søren Nielsen"
<kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Kommer Java-appletten frem, hvor der står "Gem Digital Signatur" på?
>
>Alternativt kan du bruge denne vejledning til at oprette din PKCS12-fil:
>http://erhverv.tdc.dk/publish.php?id=5223

Så virker det her!
Tænk at det skal være så besværligt. Jeg var lige ved at opgive. Det
er da utroligt at det skal være så bøvlet, når det bare virker under
IE!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-07-08 07:59

Anders Sørensen wrote:

> er da utroligt at det skal være så bøvlet, når det bare virker under
> IE!

Det er skrevet til bare at virke i IE, TDC forventer ikke at danskerne
vil have mere sikre softwareløsninger, såsom andre browsere og andre
operativsystemer...

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen

Dato : 01-07-08 12:44

Jesper Poulsen skrev:

> Det er skrevet til bare at virke i IE, TDC forventer ikke at danskerne
> vil have mere sikre softwareløsninger, såsom andre browsere og andre
> operativsystemer...

Nå så lykkedes det, med lodder og trisser og hvad ved jeg.
jeg lavede en ny sikkerheds copi, den gamle kunne ikke bruges, og
konverter den via safari, uden at give den en ny navn, og så fandt jeg
den via alle filer og den blev læst ind.

Tak til alle for hjælpen

fra
Jørgen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 01-07-08 18:52

Jørgen wrote:
> [...]
> konverter den via safari, uden at give den en ny navn, og så fandt jeg
> den via alle filer og den blev læst ind.

Ja, det er desværre lidt mere bøvlet at få det til at fungere i andre
browsere end IE. Men det *kan* godt komme til at virke.

> Tak til alle for hjælpen

Det var så lidt :)

Søren

Fra : Søren Nielsen

Dato : 01-07-08 18:52

Jesper Poulsen wrote:
> Det er skrevet til bare at virke i IE, TDC forventer ikke at danskerne
> vil have mere sikre softwareløsninger, såsom andre browsere og andre
> operativsystemer...

Bedømt ud fra, hvem der ringer ind med problemer i forbindelse med Digital
Signatur, så vil jeg skyde på, at omkring 5% *ikke* benytter IE. Og der
ligger også vejledninger til installation i andre browsere på TDC's
hjemmeside, så jeg kan som sådan godt forstå prioriteringen.

Dermed ikke sagt, at det ikke virker i andre browsere - der skal bare lidt
krumspring til.

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-07-08 23:17

Søren Nielsen wrote:

> Bedømt ud fra, hvem der ringer ind med problemer i forbindelse med Digital
> Signatur, så vil jeg skyde på, at omkring 5% *ikke* benytter IE. Og der

Det er en digital signatur for alle danskere - så hjælper det ikke noget
at man kun understøtter Windows og IE.

> Dermed ikke sagt, at det ikke virker i andre browsere - der skal bare lidt
> krumspring til.

Prøv du at installere en fornyet signatur under Linux. Det tog mig mange
dage at få det til at virke.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 02-07-08 23:46

Fra : Finn

Dato : 02-07-08 21:49

Jesper Poulsen wrote:

> Det er skrevet til bare at virke i IE, TDC forventer ikke at danskerne
> vil have mere sikre softwareløsninger, såsom andre browsere og andre
> operativsystemer...

... og da det kom til stykket, ville de end ikke deltage i fortsættelsen
af deres egen opfindelse. Så du har ret Jesper, det er ikke det faglige,
der har haft interessen - desværre.

Har udelukkende brugt FF fra vers. 0.9x. Browser fejler intet, så
årsagen til bøvl med digital signatur kunne være løst fikst forlængst.

...bruger ikke signatur.. venter på en seriøs løsning :)
Venlig hilsen
Finn

--
Nogen drukner sig bestandigt i problemer, andre tager sig
en uddannelse, så de kan svømme imellem dem (Mark Twain 1835-1910)

Fra : N/A

Dato : 02-07-08 23:46

Fra : N/A

Dato : 02-07-08 23:46

Fra : N/A

Dato : 02-07-08 23:46

Fra : N/A

Dato : 02-07-08 23:46

Fra : N/A

Dato : 02-07-08 23:46

Fra : Søren Nielsen

Dato : 02-07-08 05:16

On 2 Jul., 00:17, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:
> Prøv du at installere en fornyet signatur under Linux. Det tog mig mange
> dage at få det til at virke.
>
> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Jeg har ingen anelse om, hvordan man får det til at virke under Linux.
Men jeg kunne mægtig godt tænke mig at vide det (selvom det er lettere
OT).

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-07-08 23:46

Søren Nielsen wrote:

> Jeg har ingen anelse om, hvordan man får det til at virke under Linux.
> Men jeg kunne mægtig godt tænke mig at vide det (selvom det er lettere
> OT).

Det er beskrevet i dk.edb.system.unix (jeg har beskrevet det efter at
have startet det der blev en laaaang tråd)...

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 02-07-08 23:46