Opsætning af netværksprinter
Fra : Henrik Steffensen

Dato : 02-07-08 09:22

Jeg har et problem med at få opsat en HP 1005 laserprinter. Jeg har valgt at
tilslutte den til min router, som har en USB port. Imidlertid kan computeren
ikke finde printeren - den får fint adgang til routeren men kan ikke se
nogen printer overhovedet.

Hvad gør jeg? Både printer og router (og for den sags skyld computeren) er
ny. Skal printeren på en eller anden måde sættes op til at kommunikere med
routeren? Jeg håber nogen kan hjælpe mig!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-07-08 13:02

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> kan computeren ikke finde printeren - den får fint adgang til routeren
> men kan ikke se nogen printer overhovedet.

Er du sikker på routeren kan agere printserver? Det er ikke en selvfølge.

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 02-07-08 13:09

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> wrote in

> Er du sikker på routeren kan agere printserver? Det er ikke en selvfølge.
Det skulle er en Siemens Gigaset SE551 - ifølge Elgiganten kunne det godt
lade sig gøre, og der er også en driver med, som man skal bruge til WIN98/ME

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-07-08 18:18

> Det skulle er en Siemens Gigaset SE551 - ifølge Elgiganten kunne det
> godt lade sig gøre,

Fint. Routeren kræver en USB 2.0 printer, men det skulle HP'en også være.

1) Er USB porten i routeren aktiveret?
2) Er printserver funtionen i routeren aktiveret og Fileserveren
deaktiveret (notér dig printserverens IP adresse)?
3) Du skal nu sætte en *LOKAL* TCP/IP printerport op på alle PC'erne, der
peger på printserverens IP adresse.
4) Tilslut printeren.
5)Installér printerdriveren på TCP/IP printerporten på alle PC'ere.

Om nødvendigt er manualen til routeren her:
http://shc-download.siemens.com/repository/1097/109789/A31008-M1029-B101-2-
7619_gigasetSE551_EN_NET.pdf

Hvis det stadig ikke virker, ville jeg tjekke med Siemens support om der
evt. er kendte problemer med din printer og routeren.

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 02-07-08 18:20

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ny. Skal printeren på en eller anden måde sættes op til at kommunikere med
> routeren? Jeg håber nogen kan hjælpe mig!

Når jeg går ind under "Netværk" og finder SE551, som er routeren, kommer der
en "printermappe" frem. Jeg åbner den, men når jeg prøver at tilføje på
denne her måde, får jeg at vide, at jeg ikke har rettigheder nok til denne
handling.....Jeg kan til gengæld godt gå ind via kontrolpanelet og prøve at
tilføje printere, men heller ikke her kommer den frem - systemet melder, at
den ikke kan finde nogen printere.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-07-08 14:04

> Når jeg går ind under "Netværk" og finder SE551, som er routeren,
> kommer der en "printermappe" frem.

Læs nu manualen og følg opskriften. Du skal logge ind i routerens
opsætning (se selv i manualen hvordan, lidt skal du lave selv) for at
sikre at printserveren er aktiv og notere dennes IP. Noget tyder dog på
at den er aktiv, når du kan "se" en printermappe på ovenstående vis. Men
tjek det nu. Og husk at notere IP adressen.

> Jeg kan til gengæld godt gå ind
> via kontrolpanelet og prøve at tilføje printere, men heller ikke her
> kommer den frem - systemet melder, at den ikke kan finde nogen
> printere.

Og systemet har ret.

Følg nu min opskrift. Her en kort forklaring på hvad der sker. Det kan
måske hjælpe på forståelsen.

Din HP printer er en lokal printer. For at få den til at opføre sig som
en netværksprinter, skal den tilsluttes en printserver, din router.

Nu skal hver enkelt computer bringes til at forstå at den lokale printer
IKKE er tilsluttet computeren, men sidder et eller andet sted på
netværket. Derfor installerer man en TCP/IP printerport på lokal
computeren. Denne TCP/IP printerport skal pege på printserverens IP
adresse. NU kan den enkelte computer se en lokalprinter på TCP/IP
printerporten, og en lokal printer kan installeres.

Håber det er til at forstå nu.

Fra : Wraith

Dato : 14-07-08 02:29

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> [...]
> adresse. NU kan den enkelte computer se en lokalprinter på TCP/IP
> printerporten, og en lokal printer kan installeres.

Det er opskriften på en netværks printer tilsluttet via netværksstik.
(Konstatering)
Det aktuelle i den sammenhæng kunne nok være at vide om printeren for
tildelt IP når den tilsluttes USB, eller om den bruger routing fra
routerens eget IP.
Og i begge tilfælde....Så skal printeren vel være opsat i selve routeren.
Enten som client (I dhcp table) eller som printer i den dertilhørende
printerserver-del (Som jeg nok ville tro skulle sættes op via telnet)

Bare strøtanker til en løsning, da jeg aldrig har arbejdet med andet end
"ægte" netværksprintere.

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 19-07-08 14:53

"Wraith" <not@available.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> printerserver-del (Som jeg nok ville tro skulle sættes op via telnet)
>
> Bare strøtanker til en løsning, da jeg aldrig har arbejdet med andet end
Det er altså bare træls - jeg har forsøgt at opsætte porten (192.168.2.1) og
knytte en Printer Server (1 Port) på den. Herefter installeret printeren -
den har virket et par enkelte gange, men nu er den helt død igen. Jeg har
indtryk af, at det er en opsætning af Windows, der er problemet. Jeg
forsøger opsætning på både XP og Vista, men det fungerer bare ikke. Er det
noget med Port-konfigurationen? Routeren kan godt "se" printeren. Skal
porten sættes som RAW eller LPR? Skal printeren "shares"? Eller er det
ligegyldigt?

Fra : Wraith

Dato : 20-07-08 00:51

> Er det noget med Port-konfigurationen?
> Routeren kan godt "se" printeren. Skal porten sættes som RAW eller
> LPR? Skal printeren "shares"? Eller er det ligegyldigt?

Porten autokonfigges til netværksprinter, om det osse virker til USB skal
jeg lade være usagt.
Med mindre du fuldt understøtter Raw vil jeg ikke anbefale det.
Hvis du mener om du skal dele den i windows...nej
I routeren...jeps

MEn det lyder nu mere som om at Router eller printer har en glitch, hvis
den virker nogen gange.

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 20-07-08 10:27

> [...]
> I routeren...jeps
>
> MEn det lyder nu mere som om at Router eller printer har en glitch, hvis
En glitch?? Den har kun virket i én omgang - dagen efter virkede den ikke
længere.

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 20-07-08 10:29

> [...]
> I routeren...jeps
>
> MEn det lyder nu mere som om at Router eller printer har en glitch, hvis
Skal Bytetælling være aktiveret? Hvad med SNMP status?