Computeren kan kun læse ekstern disk een g~
Fra : Viktor Andersen

Dato : 29-06-08 20:29

Jeg har købt et kabel med en stik i den ene ende til at sætte i et IDE stik
på harddisken og i den anden ende et USB stk.

Første gang jeg koblede den til systemet fandt Vista udmærket enheden og
tildelte den et drev bogstav.

Jeg kunne så fint kopiere over til disken, som jeg agter at bruge som backup
disk.

Jeg fjernede den igen fra USB stikket på den rigtige måde "Sikker fjernelse
af hardware" - men næste gang jeg så ville gentage proceduren, nægtede
systemet at godtage mit forsøg.

Hvad kan jeg gøre/indstille for at få det til at virke hver gang?

Operativsystem: Vista Home Premium

mhv,
Viktor

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-08 21:03

Viktor Andersen skrev bl.a.:

> Hvad kan jeg gøre/indstille for at få det til at virke hver gang?

Start med at bruge samme USB port *hver* eneste gang. Er der flere, så prøv
dem een ad gangn, og virker den, så bruges den i fremtiden.

Ellers er jeg blank.

Claus

Fra : Rado

Dato : 29-06-08 22:57

On Sun, 29 Jun 2008 22:03:03 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Start med at bruge samme USB port *hver* eneste gang.

Jep, det er absolut vigtigt ellers går der som regel kuk i systemet.

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : SB

Dato : 29-06-08 22:02

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> skrev i en meddelelse
Klip

> Hvad kan jeg gøre/indstille for at få det til at virke hver gang?

> mhv,
> Viktor

Jeg har samme problem, ganske vist med XP, en usb-hub og usb nøgler,
kammera'er etc.
I de tre computere jeg bruger, virker nøglerne kun i huben når den ene
maskine er tilsluttet. Ellers er jeg henvist til at kravle ned bag kabi'er
og finde en port - temmelig besværligt!
Huben har 4 porte men de kan altså ikke udnyttes i de to andre maskiner.
Jeg havde en forestilling om at usb kunne tilsluttes og fjernes uden
problemer - det var vel også det der har været meningen ifht andre
tilslutninger.
Mine nøgler, kammera'er og andet udstyr er ikke defekte men har altså visse
kedelige begrænsninger i det her tilfælde.
- -
SB

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-06-08 11:53

SB skrev bl.a.:

> [...]
> Mine nøgler, kammera'er og andet udstyr er ikke defekte men har altså
> visse kedelige begrænsninger i det her tilfælde.

Der er særregler for drevenheder. Hver enhed får første gang tildelt et
specielt ID, og den hentes så hver gang. Sætter man enheden i flere porte,
så tildeler win enheden endnu et ID, og så kan der gå ged i USB opsætningen.
Det afhænger navnlig af, hvordan portene sidder sammen. USB porte sidder
altid parvis og altid på hver sin rodhub.

Stort set alle nye eksterne diske har en passus i manualen om, at man altid
bør bruge samme disk. Både mine medion og maxtor diske har denne oplysning,
men det er jo nok de færreste der læser en manul til en ekstern disk

Så til alle USB enheder bruges altid samme port, så er man på den (sikreste)
side...

Claus

Fra : Ginseng

Dato : 30-06-08 13:39

Er det ikke muligt at nulstille de oplysninger operativysyemet har op det
pågældende usbdrev.
Så den starter forfra næste gang man sætter den i.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-06-08 16:00

Ginseng skrev bl.a.:

> Er det ikke muligt at nulstille de oplysninger operativysyemet har op
> det pågældende usbdrev.
> Så den starter forfra næste gang man sætter den i.

Jo, men jeg ved ikke hvordan. Jeg har engang set en vejledning, men kan ikke
finde den igen. Man skal ind i registreringsdatabasen og fjerne alle
tildelte
ID...

Det er IKKE nok bare at fjerne alle USB drivere og rodhubs, det har jeg
prøvet.

Claus

Fra : Ginseng

Dato : 30-06-08 17:44

Der må findes noget software der kan. Vi er vel ikke de eneste med det
problem ?

Fra : Rado

Dato : 30-06-08 21:20

On Mon, 30 Jun 2008 18:44:27 +0200, "Ginseng" <no@spam> wrote:

>Der må findes noget software der kan. Vi er vel ikke de eneste med det
>problem ?

Der er en side her med nogle løsninger på forskellige USB problemer.

http://www.uwe-sieber.de/usbtrouble_e.html

Og her kan man finde en "RenewUSB" bat fil, den skulle angiveligt
fjerne al information om USB enheder (husk backup af registry
først...)

http://www.robvanderwoude.com/batexamples_r.html

Meld gerne tilbage hvis den virker...

Fra : Ginseng

Dato : 01-07-08 22:23

> Og her kan man finde en "RenewUSB" bat fil, den skulle angiveligt
> fjerne al information om USB enheder (husk backup af registry
> først...)
>
> http://www.robvanderwoude.com/batexamples_r.html

Det ser lidt risikabelt ud.

Har ikke lige tid til at lave backup på det hele.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-07-08 22:50

Ginseng wrote:

> Har ikke lige tid til at lave backup på det hele.

Registry?!

Jesper Poulsen

Fra : Ginseng

Dato : 02-07-08 00:14

> Registry?!

Der er hele hd de anbefaler at back up.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-07-08 04:06

Ginseng wrote:

> Der er hele hd de anbefaler at back up.

Det er nok med en backup af registry.

Jesper Poulsen

Fra : Lars E. P.

Dato : 03-07-08 06:42

Sun, 29 Jun 2008 23:02:15 +0200, skrev "SB" <sb@invalid.dk> :

>Ellers er jeg henvist til at kravle ned bag kabi'er
>og finde en port - temmelig besværligt!

Jeg havde problemet med en PDA. Ledningen kunne slet ikke derhen, og
købte derfor en forlængerledning. Så nu har jeg altid andgang til en
USB-port fra skrivebordet

Hilsen Lars

Fra : John Christensen

Dato : 30-06-08 15:39

Viktor Andersen skrev:
> [...]
> systemet at godtage mit forsøg.
>
> Hvad kan jeg gøre/indstille for at få det til at virke hver gang?

Jeg købte en for noget tid siden en extern hd box til små 2,5" hd på
tilbud hos Th Hansen for 149.00Kr
den reagerede på nogenlunde samme måde som din.

Det viste sig efter lidt efterforskning at den chip som styrer usb delen
var kendt for
at være inkompertibel med usb systemet så den fik jeg aldrig til at virke.
jeg prøvede også på en anden maskine med xp det gav det samme resultat

Bange for at det samme problem.!

mvh
John

Fra : Viktor Andersen

Dato : 01-07-08 18:11

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> mhv,
> Viktor
>
> Tak for alle gode, konstruktive og interessante forslag.
Desværre har jeg endnu ikke fundet løsningen, men som andre også
skriver - der må jo være en?

Hilsen
Viktor

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-07-08 15:43

Viktor Andersen skrev bl.a.:

> Desværre har jeg endnu ikke fundet løsningen, men som andre også
> skriver - der må jo være en?

Format c:/

Virker på alt

Fra : Viktor Andersen

Dato : 03-07-08 21:10

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> Format c:/
>
> Virker på alt
>
> Ja, ja - den er god med dig Claus!

Hilsen
Viktor

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-08 07:49

Viktor Andersen skrev bl.a.:

> Ja, ja - den er god med dig Claus!

Jeg har haft computer siden ZX81 var det allerhotteste, og i alle de år er
det nok den løsning, som har løst flest problemer..

Claus

Fra : Lars E. P.

Dato : 04-07-08 11:03

Fri, 4 Jul 2008 08:48:30 +0200, skrev "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> :

>Jeg har haft computer siden ZX81 var det allerhotteste, og i alle de år er
>det nok den løsning, som har løst flest problemer..
>
>Claus

Jeg startede med ZX Sprectrum. Og jeg har endnu aldrig haft brug for
at bruge den løsning.

Hilsen Lars

Fra : Ken

Dato : 04-07-08 11:50

http://www.nvg.ntnu.no/sinclair/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-08 14:08

Lars E. P. skrev bl.a.:

> Jeg startede med ZX Sprectrum. Og jeg har endnu aldrig haft brug for
> at bruge den løsning.

Lever du af at reparere, det har jeg gjort i snart mange år, og så er det
umuligt at undgå denne løsning.

Claus

Fra : Lars E. P.

Dato : 05-07-08 07:23

Fri, 4 Jul 2008 15:08:07 +0200, skrev "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> :

>Lever du af at reparere, det har jeg gjort i snart mange år, og så er det
>umuligt at undgå denne løsning.
>
>Claus

Nej, men jeg har da hjulpet en del kollegaer og venner i tidens løb.

Hilsen Lars

Fra : Lars E. P.

Dato : 05-07-08 07:38

Sat, 05 Jul 2008 08:23:06 +0200, skrev Lars E. P.
<larsep@SLETnypost.dk> :

>Nej, men jeg har da hjulpet en del kollegaer og venner i tidens løb.
>

>Hilsen Lars

Og lige en hurtig tilføjelse.
Formattering er den absolut sidste udvej, og problemet er i dette
tilfælde ikke stort nok til det.
Hvis jeg levede af at reparere, ville jeg i stedet prøve at finde
fejlen og ikke bare vælge den lette løsning. Det ville spare kunden
for en masse arbejde med geninstallering af programmer osv. Og så
kunne man måske også selv lære noget nyt

Hilsen Lars

Fra : Kenneth

Dato : 05-07-08 10:03

Lars E. P. wrote:
> [...]
> spare kunden for en masse arbejde med geninstallering af
> programmer osv. Og så kunne man måske også selv lære noget nyt

Jeg er enig her. I sidste ende får man meget mere ud af at finde
fejlen
istedet for bare at formatere. Det gør kunden også.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-07-08 10:38

On Sat, 5 Jul 2008 11:03:01 +0200, "Kenneth"
<kenneth_no_more_spam@not.valid.email.com> wrote:

>Jeg er enig her. I sidste ende får man meget mere ud af at finde
>fejlen
>istedet for bare at formatere. Det gør kunden også.
Det er tydeligt at nogen ikke lever af at lave IT support.

Formattering/geninstallering tager en given tid som man kan forudsige
med rigmelig nøjagtighed.
Reparation/fejlfinding tager ukendt tid, og det er ikke sikkert at man
finder en stabil/brugbar løsning (og derfor ender med
formattering/geninstallering)
Tid = penge. Men IT-reperatører skal måske arbejde gratis ?

Kunden er oftes, økonomisk set, bedst tjent med at geninstallerer.

Dertil komme at kunden også lære værdien af at have styr på
serienummere, koder, brugernavne, password, installationsmedier, etc.

/Hans

Fra : Henning

Dato : 05-07-08 12:19

On Sat, 05 Jul 2008 11:38:22 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]

Desværre er kunden sjældent interesseret i at betale for denne tid!
Som andre skriver kan du give tilbud på komplet reinstallation, det
tager en given tid. Fejlfinding og -retning på software er en absolut
ubekendt faktor og tidsrøver.

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 05-07-08 09:06

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> Lever du af at reparere, det har jeg gjort i snart mange år, og så er det
> umuligt at undgå denne løsning.
>
> Claus
Det er lige som TI-suport på mit arbejde, deres standart løsning på alle
problemer er et format c: ,
og så er det os bruger som har arbejdet, med at få alt som det var før.
Mange af problemerne kan løses på en anden måde, hvis man har forstand på
det.

JJ

Fra : Rado

Dato : 05-07-08 09:06

On Fri, 4 Jul 2008 08:48:30 +0200, "Claus Tersgov"

Og skabt flest

Fra : kjeld09

Dato : 02-07-08 09:05

On 29 Jun., 21:28, "Viktor Andersen" <virgila...@sol.dk> wrote:
> [...]
> systemet at godtage mit forsøg.
>
> Hvad kan jeg gøre/indstille for at få det til at virke hver gang?

Hej
Prøv med en hub med strømforsyning.
Den local USB kan ikke forsyne en enhed med mere end ca. 20 mA.

m v h'
Kjeld

Fra : kjeld09

Dato : 02-07-08 09:12

> [...]
> systemet at godtage mit forsøg.
>
> Hvad kan jeg gøre/indstille for at få det til at virke hver gang?

Hej
I må huske at alle USB enheder der bruger mere end 20 mA strøm, vil
ikke altid virke,
Brug ALTID en HUB med strømforsynning.

m v h
Kjeld

Fra : Ginseng

Dato : 02-07-08 17:25

Hvis det er en hd der tilsluttes usbporten via et interface følger der som
regel en separat strømforsyning (til hd) med.
I hvert fald de stykker jeg har haft.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-08 07:32

kjeld09 skrev bl.a.:

> I må huske at alle USB enheder der bruger mere end 20 mA strøm, vil
> ikke altid virke,
> Brug ALTID en HUB med strømforsynning.

Det er noget forfærdeligt sludder...

Alle USB porte er standardiseret til at levere 500mA. Mange kan levere mere,
og nogle få lidt mindre.

Claus

Fra : Rado

Dato : 05-07-08 09:10

On Thu, 3 Jul 2008 08:31:43 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Det er noget forfærdeligt sludder...
>
>Alle USB porte er standardiseret til at levere 500mA. Mange kan levere mere,
>og nogle få lidt mindre.

Ikke når det er en ekstern hub. Det er netop derfor der følger
strømforsyning med (den til min vejer ½ kg!)

Fra : Viktor Andersen

Dato : 03-07-08 21:09

"kjeld09" <kjeldnoergaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Viktor

Hej
I må huske at alle USB enheder der bruger mere end 20 mA strøm, vil

Hej Kjeld,

Til det kabel jeg bruger, følger et 220 volts strømstik med stik til
harddisken i den anden ende.

Så harddisken får den strøm, den skal bruge. Jeg kan jo også første gang få
skidtet til at virke, men når jeg så kobler på anden gang, reagerer
computeren overhovedet ikke.

Hilsen
Viktor