computer til pensionister
Fra : TGJ

Dato : 28-06-08 13:01

Hvilken producent / mærke kan anbefales mht support, driver opdateringer
etc?

Skal bruges til nogle bedsteforældre som gerne vil se deres børnebørn af og
til via webcam, skrive lidt word og surfe lidt. Ingen spil, dvd film

Thomas

Fra : simon

Dato : 28-06-08 13:41

TGJ skrev:
> [...]
>
> Skal bruges til nogle bedsteforældre som gerne vil se deres børnebørn af og
> til via webcam, skrive lidt word og surfe lidt. Ingen spil, dvd film

Køb en Dell Inspiron 530 - en god og stabil
computer - med Vista.
Min gamle svigermor har købt en sådan - hun er 93,
og har indtil videre ingen problemer med den.
Hun bruger den til lidt mails, billeder med Picasa,
brevskrivning samt spil på nettet.
Kan købes p.t. for ca. 3.600 kr., men er somme tider
nede på omkring 3100-3100 kroner. incl. levering.

mvh
simon

Fra : Jubii

Dato : 28-06-08 14:00

"simon" <nyhed.xxxx@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> brevskrivning samt spil på nettet.
> Kan købes p.t. for ca. 3.600 kr., men er somme tider
> nede på omkring 3100-3100 kroner. incl. levering.

I 2 that.

Fra : simon

Dato : 28-06-08 16:52

simon skrev:

> [...]
> brevskrivning samt spil på nettet.
> Kan købes p.t. for ca. 3.600 kr., men er somme tider
> nede på omkring 3100-3100 kroner. incl. levering.

Rettelse: der skulle selvfølgelig stå 3100-3200 kr.
Samtidig vil jeg lige tilføje, at Dell har en rigtig
god service med 1 års afhentningsgaranti, hvis der skulle ske
noget med computeren.
Desuden er Dells Inspiron serie nogle af de mindst strøm-
forbrugende ifølge Elsparefonden - dette har jeg også selv
konstateret gennem målinger - ca. 65-75 watt i gennemsnit.

/simon

Fra : Lars Arup

Dato : 28-06-08 18:46

Er det her ikke et oplagt tilfælde at gå ind for lidt genbrug??

Alle bare lidt avancerede computerbrugere må have tonsvis af aflagte
komputere som med fordel ( bla for miljøet og de økonomiske resourcer) kunne
gøre gavn i dette tilfælde!

MVH Lars Arup

Fra : TGJ

Dato : 28-06-08 20:15

"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alle bare lidt avancerede computerbrugere må have tonsvis af aflagte
> komputere som med fordel ( bla for miljøet og de økonomiske resourcer)

Jo

Men jeg har ikke tid til at sidde x antal timer som hotline, så derfor gik
spg
mere på hvordan det så ud med support, opdatering etc

Thomas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-06-08 19:36

simon wrote:

> Køb en Dell Inspiron 530 - en god og stabil
> computer - med Vista.

Beta-software og pensionister bør ikke stå i samme indlæg. XP eller
Linux. _Ikke_ Vista. Intel har været med til at udvikle det og de vil
ikke selv bruge det. Det siger vist alt.

Jesper Poulsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-06-08 21:52

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Linux. _Ikke_ Vista. Intel har været med til at udvikle det og de vil
> ikke selv bruge det. Det siger vist alt.

Nej nej aldrig Linux til pensionister de vil have noget der er stabilt
og ligner noget de har set før, så derfor er Vista ganske godt, min
gamle far 70+ har en maskine med XP og en med Vista og selv om han ikke
er nogen ørn til PC foretrækker han idag at bruge den med Vista ( taler
om at forære XP maskinen til hans søster)
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-06-08 22:05

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Nej nej aldrig Linux til pensionister de vil have noget der er stabilt

Linux er mere stabilt end 2000 og XP til sammen. Jeg har alle 3 på min
PC og Linux er langt det mest stabile.

> og ligner noget de har set før, så derfor er Vista ganske godt, min

Vista ligner heller ikke noget de har set før.
Men Vista er beta-software og ikke noget at kaste efter folk der ikke
har forstand på PC'er.

Min gamle bonusfar på 65 har XP og Linux. Vista kommer ikke indenfor hos
ham. Han forestrækker at PC'en virker - hele tiden!

Jesper Poulsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 29-06-08 07:20

> [...]
> hos
> ham. Han forestrækker at PC'en virker - hele tiden!

Jeg ved jo at vi aldrig kan blive enige om dette da du jo altid
fremhæver Linux (som af natur altid vil være beta) nu bor jeg på
djævleøen og har boet her i 38år og min far bor stadig i midtjylland så
du vil påstå at hvis han skulle få problemer med det OS så vil en nabo
lige kunne give ham et godt råd om Linux, pladder min ven. Jeg har
prøvet Linux og kender nogle der bruger det og stabilitet og
brugervenlighed er ikke de første ord der falder mig ind men derimod
tilbehør der ikke virker, ukompabilitet og i det hele taget problemer at
få det til at køre ordentlig out of the box, så igen nej at ville lokke
en pensionist til at køre Linux vil svare til at jeg skulle købe min
næste bil i samlesæt og så kunne sætte den sammen og køre i den med det
samme.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 09:06

Paul Østerby Sørensen skrev:

> [...]
> en pensionist til at køre Linux vil svare til at jeg skulle købe min
> næste bil i samlesæt og så kunne sætte den sammen og køre i den med det

Det undrer mig at du fremhæver Linux som værende ustabilt. Det er muligt
det kan være kompliceret at finde de korrekte drivere til ting, men når
det ER sat ordentligt op så får du imho meget svært ved, at finde et
windows OS som er lige så stabilt. Min kammerats gamle mor har nu kørt
linux igennem 5 år. Hun bor i Århus mens han bor i Irland og hvis der er
problemer med computeren bliver det rette remote, uden nogen problemer.
Hun kan alle de ting hun skal kunne på det og ser umiddelbart ingen
grund til at hun skulle prøve noget andet. Hvis hardwaren er god nok og
computeren er installeret fint, så fungerer det altså ganske ok.

/Steinbjørn

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 29-06-08 09:26

""S. Sørensen"" <steinbREMOVETOGETAVALIDEMAIL@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:4867426d$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> grund til at hun skulle prøve noget andet. Hvis hardwaren er god nok
> og computeren er installeret fint, så fungerer det altså ganske ok.

Det det drejer sig om er at du køber en PC enten med OS installeret
eller du selv installerer ved at putte en CD i drevet og så er du oppe
at køre, det vil du påstå at man kan gøre med Linux, en præinstalleret
PC fra Dell, HP eller Acer f.eks med support så er ens kære gamle
rolige, sikre og har noget der virker og man skal ikke sidde og lave
fjernsupport hele tiden og så jeg sådan set ligeglad med hvilket OS der
er valgt, men da det skal være en mærkevare PC med support er der nok
ikke valgt Linux.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 11:03

> [...]
> fjernsupport hele tiden og så jeg sådan set ligeglad med hvilket OS der
> er valgt, men da det skal være en mærkevare PC med support er der nok

Det har jo så intet med stabilitet at gøre vel? Det er, som jeg også
nævnte, et problem der KAN være der med drivere men den seneste maskine
jeg installerede linux på der fandt den såmænd det hele out of the box.
Hvis linux først kører skal du netop IKKE sidde og lave fjernsupport
hele tiden, fordi det netop bare kører når det er sat ordentligt op.
At man så med windows installeret på sin PC næppe er sikker hele tiden
og sandsynligvis i højere grad kommer til at få brug for hjælp når det
af en eller anden grund laver problemer er så en helt anden ting.

Mine forældres computer kører såmænd windows og det gør størstedelen af
mine egne maskiner såmænd også. Men i min fars tilfælde var det primært
fordi han kendte det i forvejen. Jeg kunne sagtens installere linux på
min mor's bærbare da hun starter på bar bund og jeg ville formentligt
skulle lave mindre support på den end på min fars.

/Steinbjørn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-08 11:47

Paul Østerby Sørensen wrote:

> eller du selv installerer ved at putte en CD i drevet og så er du oppe
> at køre, det vil du påstå at man kan gøre med Linux, en præinstalleret

Det gør jeg ved alle de maskiner jeg hælder Linux på. Det virker ud af
æsken.

> PC fra Dell, HP eller Acer f.eks med support så er ens kære gamle
> rolige, sikre og har noget der virker og man skal ikke sidde og lave
> fjernsupport hele tiden og så jeg sådan set ligeglad med hvilket OS der

Fjernsupport er muligt med Linux - det er oftest slet ikke nødvendigt.
Windows er mere problematisk hvis det gør knuder. Jeg har måttet
supportere på over 300km afstand efter princippet "tast c:\ osv..." -
det oplever man aldrig med en Linux der har fået et føl.

> er valgt, men da det skal være en mærkevare PC med support er der nok
> ikke valgt Linux.

Med det rette os (Linux) er der slet ikke behov for support. Linux får
ikke virus. Linux bliver ikke snasket til i snavs. Linux sander ikke til
og må geninstalleres i tide og utide.

At du er inkompetent gør ikke systemet dårligt.

Jesper Poulsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 29-06-08 12:20

> [...]
> til
> og må geninstalleres i tide og utide.
>
> At du er inkompetent gør ikke systemet dårligt.

Ja tak for dette læs møg, nu har livet jo lært mig at personer der
beskylder andre for at være inkompetente eller andet tilsvarende burde
se på sig selv først, så tak for denne sludder og tag og bliv voksen.
EOD
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-08 13:25

> [...]

> beskylder andre for at være inkompetente eller andet tilsvarende burde
> se på sig selv først, så tak for denne sludder og tag og bliv voksen.

???

Det lyser jo langt væk at du er inkompetent, siden du fremfører sådanne
"udtalelser" vedr. Linux.

Det er ikke Linux' skyld at du ikke magter at bruge det - det er i dén
grad et bevis på inkompetance fra din side.

Du bør ikke rakke ned på noget som du rent faktisk ikke magter at
anvende og så deraf konkludere at det er noget skidt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-08 11:41

Paul Østerby Sørensen wrote:

> fremhæver Linux (som af natur altid vil være beta) nu bor jeg på

Forklar venligst.

> lige kunne give ham et godt råd om Linux, pladder min ven. Jeg har
> prøvet Linux og kender nogle der bruger det og stabilitet og
> brugervenlighed er ikke de første ord der falder mig ind men derimod

At du og dine venner er inkompetente gør ikke systemet dårligt.

> en pensionist til at køre Linux vil svare til at jeg skulle købe min
> næste bil i samlesæt og så kunne sætte den sammen og køre i den med det

Har du kun oplevet Slackware?

Jesper Poulsen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-07-08 18:05

> min far bor stadig i midtjylland så du vil påstå at hvis han skulle få
> problemer med det OS så vil en nabo lige kunne give ham et godt råd om
> Linux, pladder min ven.

Ven det positivt - så vil en nabo heller ikke få "ødelagt" hans opsætning
ved at kommed med gode råd ... Det er heller ikke nemt at give remote hjælp
til en der har været på aftenskole i pc brug for pensionister hvor
underviseren lige "hjalp" med nogel opsætninger og så virkede hverken
mailprogram eller antivirus softwaren..

> Jeg har prøvet Linux og kender nogle der bruger det og stabilitet og
> brugervenlighed er ikke de første ord der falder

Og jeg har prøvet win95 og windows er noget hø ?

Uanset valg af OS så kræver det en kompetent person at sætte det op således
at en ukyndig kan bruge det.

Mhs brugervenlighed så er det jo meget et spørgsmål om hvilket miljø man er
vandt til... Men når først os'et sat op med en grafisk brugergrænseflade og
de applikationer som skal bruges så er der imho ikke stor forskel .. Med
mindre man har specielle behov til en office suite er openoffice et sikkert
rigeligt. Og der er brugervenligheden stort set den samme på tværs af
plastforme...

Problemet med windows mhs brugervenlighed er nok primært at man nemt kommer
i uføre. Det er alt for let at "prøve" at installere en eller anden
applikation ....

Jeg ville nok også overveje om ikke en mac var en ide ? Sådan en iMac kunne
måske være det helt rigtige til et par pensionister der ikke bekymrer sig om
bagateller som operativsystemer men bare vil have noget der virker ....

Fra : Paul8

Dato : 01-07-08 20:40

> [...]
> Det er alt for let at "prøve" at installere en eller anden applikation ....

Et andet store problem med Vista er at man bliver harceleret af Windows update,
antivirusupdate mv..
Hos Linux har man fred.

Iøvrigt er der nu en hel 'platform' klar til brug for alle, bare man har en god browser
og en internetforbindelse.
Det er gmail.com.
Du får alt det du skal bruge mht mail. Klik så på Dokumenter og du kommer til
google.docs som svarer til word. Klik på fotos,osv. Det hele er klar til brug
Altsammen med sikker dataopbevaring hos Google.

Den gamle kan nu sove roligt om natten. Selvom PC'en skulle svigte en dag kan han
fortsætte sit arbejde på biblioteket eller hos en bekendt.

Fra : fix

Dato : 29-06-08 12:15

> [...]
>
> Min gamle bonusfar på 65 har XP og Linux. Vista kommer ikke indenfor
> hos ham. Han forestrækker at PC'en virker - hele tiden!

Oouuups! nu kom der perspektiv i tråden ;(

Jeg føler mig pludseligt en forældet genstand, da jeg er jævnældrende med
din bonusfar - hulk.
Min egen "gamle" nyligt afdøde mor på 82 nåede både at køre XP og Linux, -
gennem de sidste 8 år, og sidstnævnte har absolut givet mig som supporter
minst at lave. Under L skulle hun aldrig tage stilling til "farlige
dialogbokse" om opdateringer eller ulovlige fejl. -apt-get i baggrunden,
virker bare!

finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-08 13:32

fix wrote:

> Oouuups! nu kom der perspektiv i tråden ;(

Det er vel også sundt?
Det hjælper i hvertfald med til at se hvad der er godt og hvad der er skidt.

> Jeg føler mig pludseligt en forældet genstand, da jeg er jævnældrende med
> din bonusfar - hulk.

Min bonusfar er udlært bager og siden uddannet plejer. Har har ca. 10
års erfaing med PC'er.

> dialogbokse" om opdateringer eller ulovlige fejl. -apt-get i baggrunden,
> virker bare!

Du har tydligvis en teknisk baggrund af en eller anden art, hvilket nu
også skinder igennem i andre grupper hvor du færdes.

Selv er jeg 36 og har anvendt alt fra AmigaDOS, DOS, OS/2, Windows og
Linux. OS/2 og Linux er mine favoritter hvad stabilitet og sikkerhed angår.
IBM ser tingene lidt på samme måde. Mainframes bliver overvåget af PC'er
og disse PC'er har indtil for ganske nyligt kørt OS/2. Nu skifter man
over til Linux. Windows har aldrig været på tale - det er ikke stabilt
nok. Der er mainframes i Danmark der bliver overvåget af OS/2
2.1-baserede maskiner (de har kørt lige siden de blev installeret
tilbage i 93-94).

Jesper Poulsen

Fra : simon

Dato : 29-06-08 13:51

fix skrev:

> [...]
> minst at lave. Under L skulle hun aldrig tage stilling til "farlige
> dialogbokse" om opdateringer eller ulovlige fejl. -apt-get i baggrunden,

Jeg er ikke helt enig med dig med hensyn til Linux.
Jeg har forsøgt mange gange med både den ene og den anden
version. Mange gange manglede der drivere, og sådan noget
som java har også drillet.
Jeg kan lige fortælle, at jeg er 67 og har arbejdet med edb lige
siden det startede i 70'erne - har også arbejdet med AS/400 og OS/2
(har været edb-ansvarlig på et sygehus).
Dengang kunne man ikke få fat i Linux-programmer, der kunne bruges
til de formål, vi ønskede, da det var specielle programmer, udviklet
af IBM, der skulle køre under windows eller os/2.
Uanset hvad, så er der sket en forbedring af styresystemerne
undervejs, og Vista er heller ikke så dårlig, som mange vil gøre den
til.
Som underviser i edb inden for ældresagen, oplever jeg tit, at
kursisterne fortæller mig, at nu har de købt en ny pc - de gamle vil
ikke have brugt, og de har råd til at købe ny.
Jeg har selv 4 stk. pc, en med vista (dell inspiron 530), en med xp
(aldi 8088), en bærbar acer 1.6 ghz (xp), samt en 1.3 ghz jeg "leger
med" bl.a. linux.
Dell-maskinen med Vista er klart den hurtigste og den, der er mindst
bøvl med - læs ingen bøvl.
Når du køber en ny pc i dag - hvad er der så på den af styresystem?
Vista!

/simon

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 29-06-08 14:04

simon skrev:

Klip

> Når du køber en ny pc i dag - hvad er der så på den af styresystem?
> Vista!

Dog kan man nedgradere - eller opgradere i min bog - til XP hos bl.a
Dell (indtil videre i hvert fald), derfor overvejer en sådan XPS
maskine, når min Medion PC er udtjent. (Når GTA 4 og DNF kommer til PC)

> /simon

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-08 14:39

simon wrote:

> Når du køber en ny pc i dag - hvad er der så på den af styresystem?
> Vista!

Og på under 20 minutter kan den erstattes med Ubuntu. Det kan enhver
gøre. Dermed er malware en saga blot.

Vær med på det nyeste nye blot ved at trykke på et ikon og indtaste sit
password.
Det er ikke så underligt at mange ældre mennesker nyder Linux, så snart
de kommer i nærheden af det. Det er lige ud af landevejen og virker lige
ud af æsken.

Jesper Poulsen

Fra : Sune

Dato : 29-06-08 15:00

On Sun, 29 Jun 2008 15:39:16 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Det er ikke så underligt at mange ældre mennesker nyder Linux, så snart
>de kommer i nærheden af det. Det er lige ud af landevejen og virker lige
>ud af æsken.

Det er jo ønsketænkning.

De gange jeg for sjovt har installeret en eller anden form for linux på
mine ny-indkøbte PCere har der hver gang været 1-2 stykker hardware som
var anvendelige - Grafikkort/Tv-kort/Netkort etc.

Jeg tror at det tog næsten 1 år før feks. Intels 2915abg netkort var
understøttet. Måske kunne man få det til at virke hvis man kendte en
haj, men det ændrer ikke på at det bare ikke er sandt det du påstår.

Men med seneste version af Windows har alt altid virket.

Mvh
Sune

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 15:57

Sune skrev:
> On Sun, 29 Jun 2008 15:39:16 +0200, Jesper Poulsen
>
> Men med seneste version af Windows har alt altid virket.
>
> Mvh
> Sune

Så du har aldrig haft brug for at installere drivere til din windows
computer?

/Steinbjørn

Fra : Sune

Dato : 29-06-08 16:06

On Sun, 29 Jun 2008 16:57:07 +0200, "S. Sørensen"
<steinbREMOVETOGETAVALIDEMAIL@tiscali.dk> wrote:

>Så du har aldrig haft brug for at installere drivere til din windows
>computer?

Jo og de har været tilgængelige.

Med Linux var nogle slet ikke, med det resultat at hardware var
ubrugelig.

Mvh
Sune

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 16:20

Sune skrev:

> Jo og de har været tilgængelige.
>
> Med Linux var nogle slet ikke, med det resultat at hardware var
> ubrugelig.
>
> Mvh
> Sune

Vista drivere har da i DEN grad da også været problematiske at få fat
på, og er det i en del tilfælde da stadigvæk. At firmaerne efterhånden
er ved at komme efter det er da fint nok, men jeg kan formentligt nemt
finde udstyr her i skufferne hvor der IKKE er drivere til Vista men
derimod forefindes drivere til Linux. Det handler vel primært om, at
købe hardware der fungerer med det OS man har tænkt sig at bruge, og i
langt de fleste tilfælde har jeg intet problem haft med linux og det
hardware jeg har benyttet.

/Steinbjørn

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 16:23

Sune skrev:

> Jo og de har været tilgængelige.
>
> Med Linux var nogle slet ikke, med det resultat at hardware var
> ubrugelig.
>
> Mvh
> Sune

Derudover HVIS du har haft brug for drivere til at få noget hardware
til, at fungere så har Windows jo heller ikke fungeret med alt udstyret
"out of the box". Det samme gør sig jo gældende med linux.

/Steinbjørn

Fra : Preben

Dato : 29-06-08 20:53

""S. Sørensen"" <steinbREMOVETOGETAVALIDEMAIL@tiscali.dk> skrev i
meddelelsen news:4867a8e5$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> at fungere så har Windows jo heller ikke fungeret med alt udstyret "out of
> the box". Det samme gør sig jo gældende med linux.

Hej
Det er nærmest en diskution om hvad der er højest, rundetårn eller et
tordenskrald
Der er ikke den store forskel hvis man alene vil surfe på nettet og
lignende..
En ny linux kan som regel finde finde hardwaren og sætte Internet op uden
problemer.
Men min erfaring er at det kan knibe med at få helt så mange forskellige
prg til Linux
som til Windows når man vil bruge PC til andre hobbyer,
fx amatørradio, og det kræver ofte at man er en slags Super Nørd

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 21:15

> [...]
> som til Windows når man vil bruge PC til andre hobbyer,
> fx amatørradio, og det kræver ofte at man er en slags Super Nørd

Hej Preben

Men hvis de skal bruges til primært websurfing, email og andet
fuldstændigt banalt computerbrug er linux vel ganske ok til formålet.
Problemet kan som du rigtigt nok siger være, hvis man skal bruge dem til
noget andet. Programmerne der kan det samme som til windows findes
ganske ofte, men man skal først finde dem og så er det ofte sådan at
interfacet ikke er til, at tale med for almindeligt dødelige. Men hvis
det kører så kører det og det er yderst sjældent ustabilt, hvad andre i
tråden påstår. Det er ikke fordi jeg er religiøs omkring linux/windows.
Dette indlæg er f.eks skrevet på Vista installeret på en T60 Thinkpad,
men ret skal nu være ret omkring linux.

/Steinbjørn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-08 21:37

Sune wrote:

> De gange jeg for sjovt har installeret en eller anden form for linux på
> mine ny-indkøbte PCere har der hver gang været 1-2 stykker hardware som
> var anvendelige - Grafikkort/Tv-kort/Netkort etc.

Du må købe noget non-standard hardware, så.

Jeg smider Ubuntu ind på en maskine i løbet af 20 minutter, uanset hvad
der er i den.

> haj, men det ændrer ikke på at det bare ikke er sandt det du påstår.

Det er det set fra denne stol. Jeg har endnu ikke oplevet en maskine der
ikke ville køre Ubuntu efter 20 minutters install.

> Men med seneste version af Windows har alt altid virket.

Prøv med "ASUS My Cinema U3000Mini":
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=236990

Hvis du får det til at virke i Windows, så er du en af de første.

Jesper Poulsen

Fra : Marianne

Dato : 28-06-08 16:24

"TGJ" <somewhere@earth.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal bruges til nogle bedsteforældre som gerne vil se deres børnebørn af
> og til via webcam, skrive lidt word og surfe lidt. Ingen spil, dvd film

Jeg vil klart anbefale Dell - hvilken model, ved jeg ikke, men deres support
er venlig og imødekommende og man føler sig ikke som en idiot, når man
ringer.

mvh
Marianne

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-08 22:05

Køb en bærbar i omegnen 5000,-
Mindre kan gøre det og snildt dække
deres behov.
Support er nok lige ringe overalt.
Driverne skal de nok aldrig røre ved selv.

Sæt dem istedet grundigt ind i tingene og
fovent de vil spørge rigtig meget i årene frem:,o))

Fra : Paul8

Dato : 30-06-08 21:13

"Eque" <-> skrev i en meddelelse news:4866a787$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> Driverne skal de nok aldrig røre ved selv.
>
> Sæt dem istedet grundigt ind i tingene og
> fovent de vil spørge rigtig meget i årene frem:,o))

Hvorfor skal det være en bærbar.?
Gamle mennesker sidder helst ved samme bord hver dag.
Og de har brug for en ordentlig skærm - Den skal være en hel del bedre end hvad du får
på en bærbar til 5000.

Ideelt skulle PC'en være en passivkølet lydløs kasse, men hvis man er halvdøv......

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-06-08 06:25

On 28 Jun., 17:52, simon <nyhed.x...@gmail.com> wrote:

> Desuden er Dells Inspiron serie nogle af de mindst strøm-
> forbrugende ifølge Elsparefonden - dette har jeg også selv
> konstateret gennem målinger - ca. 65-75 watt i gennemsnit.

OK, men er det i virkligheden specielt godt? Jeg har en Zartego TW3
bærbar, godtnok en billig skrarpet model, celleron M 1,6Ghz dog med
gigabit lan, DVI, wifi osv. men RIGELIGT til bedsteforældre brug..
bruger kun 22-30W ifølge nyopsat DONG elmåler ved surfing, google
earth osv.

Fra : simon

Dato : 29-06-08 13:36

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> gigabit lan, DVI, wifi osv. men RIGELIGT til bedsteforældre brug..
> bruger kun 22-30W ifølge nyopsat DONG elmåler ved surfing, google
Ja, i forhold til min Medion 8088, der bruger op imod 200 watt,
alt er jo relativt, ikke?
Nu skriver du jo om en bærbar, jeg skrev om stationære.
/simon

Fra : _

Dato : 29-06-08 19:10

> Ja, i forhold til min Medion 8088, der bruger op imod 200 watt,
> alt er jo relativt, ikke?
> Nu skriver du jo om en bærbar, jeg skrev om stationære.
> /simon

Er det ikke ligegyldigt, om en pc bruger for 4 eller 8 øre strøm i timen?
Man kan jo på samme tid mageligt sætte for 400 øre cigaretter eller 1200 øre
vingummi til livs.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-08 21:20

_ wrote:

> Er det ikke ligegyldigt, om en pc bruger for 4 eller 8 øre strøm i timen?

Nej. Vi har et grønt regnskab vi skal leve op til.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 29-06-08 13:36