Sammenfaldende IRQ-numre
Fra : lejf jessen

Dato : 24-06-08 18:46

Hej!

Jeg har ikke meget begreb om hardware. I den sidste tid har jeg haft
voldsomme problemer med at starte op, og så have lyd på maskinen. Jeg
kan have lyd en 3-4 gange, derefter kommer den ikke med, når jeg starter
op, og jeg kan så genstarte 2,3,4 gange før der igen er lyd på .

Nu har jeg så opdaget ved opstartsbilledet (fra bios?), at IRQ11 er
brugt flere gange som følger:

2 gange Onboard usb controller irq 11, samt
Onboard Multimedia Device irq 11, kan det være årsagen, og hvad kan jeg
gøre ved det ?

På forhånd tak! Jeg kører ubuntu, son beskrevet nedenfor, - ingen
windows!

--
Mvh. lejf
ubuntu 8.04 Hardy Heron.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-06-08 18:54

On Tue, 24 Jun 2008 19:46:10 +0200, lejf jessen <eljessen@GRØNlite.dk>
wrote:

> [...]
>op, og jeg kan så genstarte 2,3,4 gange før der igen er lyd på .
>
>Nu har jeg så opdaget ved opstartsbilledet (fra bios?), at IRQ11 er

Med mindre du bruger et old-gammelt bundkort med ISA-bus burde det
ikke give problemer.

Moderne hardware som PCI-bus kan 'dele' IRQ'er.

SÅ du må nok finde forklaringen på dine problemer andetsteds...

<mlr>

Fra : lejf jessen

Dato : 24-06-08 18:57

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Moderne hardware som PCI-bus kan 'dele' IRQ'er.
>
> SÅ du må nok finde forklaringen på dine problemer andetsteds...

Hej Michael!

Tak for dit hurtige svar! Det er en PCI-bus, så jeg skal jo nok så kigge
på noget andet

--
Mvh. lejf
ubuntu 8.04 Hardy Heron.

Fra : Anders Pedersen

Dato : 24-06-08 22:14

Den 24.06.2008 kl. 19:57 skrev lejf jessen <eljessen@GRØNlite.dk>:

> Hej Michael!
>
> Tak for dit hurtige svar! Det er en PCI-bus, så jeg skal jo nok så kigge
> på noget andet

Hvis det er er ISA bus du mener så kig efter et bundkort uden ISA porte
som kan kører ned den cpu du har.
afhænger dog lige af hvilken socket den bruger og hvor gammelt det er.

Jeg har selv døjet en del med IRQ problemer men det var tilbage i 2003.
Har siden det kort blev skiftet ud i 2004 ikke haft problemer siden.
Mener at usb enhder ikke tæller med i IRQ og kan derfor udvide med et par
100 enher.
mener at have hørt om højet 127 enheder pr. port.

--
Med venlig Hilsen
Anders Pedersen

Fra : lejf jessen

Dato : 25-06-08 09:03

Anders Pedersen skrev:

> Hvis det er er ISA bus

> mener at have hørt om højet 127 enheder pr. port.

Hej Anders !

Det er en PCI-bus ! Der har indtil for ca. 14 dage siden ikke været
problemer, lige pludselig kom disse problemer, og så fik jeg øje på
disse sammenfaldende IRQ-er, men det var så i "gamle dage", at det kunne
skabe problemer =

Tak for dit svar

Ps. Det "sjove" er, at der godt nok er lyd i Firefox, når jeg kører
video eller audio dér.

--
Mvh. lejf
ubuntu 8.04 Hardy Heron.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-06-08 09:57

lejf jessen <eljessen@GRØNlite.dk> wrote in news:4861fbb8$0$15899
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Ps. Det "sjove" er, at der godt nok er lyd i Firefox, når jeg kører
> video eller audio dér.

Så kan det aldrig være et hardware problem (IRQ).

Fra : J.E.

Dato : 27-06-08 23:53

"lejf jessen" <eljessen@GRØNlite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 2 gange Onboard usb controller irq 11, samt
> Onboard Multimedia Device irq 11, kan det være årsagen, og hvad kan jeg gøre ved det ?

Hvis du bruger XP er den meget god til at administrere det og det giver stort
set aldrig problemer.
Det kan dog vist tvinges igennem i BIOS, men det er ikke normalt og har det
fungeret fint før er det sandsynligvis ikke der problemet ligger.