Hvilken cpu og ram.
Fra : Jakob

Dato : 20-06-08 17:50

Hejsa.

Jeg har vist været borte fra nørderiet så længe at min viden er dybt
forældet, så I bliver min nemme løsning, hvis I altså gider :)

Sagen er den at jeg har besluttet mig for at handle mig til et Asus
M3N-H/HDMI. Det ligner et dejligt board, så det er sådan ca. besluttet.
På det board skal jeg så ha sat en x2 4800+, vistnok. "Vistnok" fordi
den, umiddelbart for mine utrænede øjne, ser ud som god value for my
money. Har så læst at der er flere modeller og udgaver af sådan en sag,
og blir her lidt lost. Hvad er det lige jeg skal gå efter, og er det så
stadig god value for my money, eller er der andet jeg burde overveje?
Sidst og slet ikke mindst, så skal der lande et par gb ram i soklerne,
og det har jeg slet ikke styr på. Hvilke slags er oplagte valg?
Min tid er slet ikke til at lege med overclockning, så det skal først og
fremmest bare være stabilt og må meget gerne være god value for........

Håber I kan gi mig nogle gode bud :)

-Jakob

Fra : Henning

Dato : 20-06-08 17:53

On Fri, 20 Jun 2008 18:49:37 +0200, Jakob
<ugyldig@emailadressesomikkekanbrug.es> wrote:

>Hejsa.
>
>Jeg har vist været borte fra nørderiet så længe at min viden er dybt
>forældet, så I bliver min nemme løsning, hvis I altså gider :)

Aldi har en komplet pc til 4.000,- denne uge. Da du ikke fortæller
noget om hvad du skal bruge maskinen til, må det være et åbent bud.

Fra : Jakob

Dato : 20-06-08 19:03

Henning skrev:

> Aldi har en komplet pc til 4.000,- denne uge. Da du ikke fortæller
> noget om hvad du skal bruge maskinen til, må det være et åbent bud.

Ok bud som jeg skam har overvejet, men jeg har et glimrende lydløst
kabinet med masser af plads, helt ny Corsair psu og mere af diverse drev
end jeg får brug for, så jeg blir nok ved at tænke i de baner jeg beskrev.

-Jakob

Fra : Mads

Dato : 20-06-08 20:00

On Fri, 20 Jun 2008 20:02:47 +0200, Jakob
> [...]

>end jeg får brug for, så jeg blir nok ved at tænke i de baner jeg beskrev.

Og igen, uden at vide hvad maskinen skal bruges til er det umuligt at
give et bud på hvad CPU og RAM du har brug for.

Fra : Jakob

Dato : 20-06-08 20:24

Mads skrev:

> Og igen, uden at vide hvad maskinen skal bruges til er det umuligt at
> give et bud på hvad CPU og RAM du har brug for.

Forstå det sådan at jeg vil ha en af de x2 4800+ modeller som findes,
men er i tvivl om fordele og ulemper ved modellerne. Evt. kan en anden
clockfrekvens komme på tale hvis den gir mig mere value for $$ på det
board, eller er specielt fordelagtigt i forhold til noget bestemt ram.

Ram skal bare være det som passer til den cpu, og som ikke er vildt dyrt
eller fancy.

Skal hverken clocke eller spille vilde 3D-spil, men blot ha en fornuftig
pc som er ok hurtig.

-Jakob

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-06-08 00:52

Jakob wrote:

> [...]
> den, umiddelbart for mine utrænede øjne, ser ud som god value for my
> money. Har så læst at der er flere modeller og udgaver af sådan en sag,

Hvad har du helt præcist læst?

Der er kun én der passer i dit board og det er denne:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398299

Bevares, den fås også uden køler, men det bliver den ikke billigere af.

Jeg vil dog anbefale denne:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=416755

Den koster lidt mere, men har et TDP der er 20W lavere. Det kan godt
mærkes når støj er et issue.

> stadig god value for my money, eller er der andet jeg burde overveje?

Nej, du har godt fat i tingene. Samlede maskiner giver jeg ikke noget
for. Der er altid gået på kompromis de forkerte steder.

> Sidst og slet ikke mindst, så skal der lande et par gb ram i soklerne,
> og det har jeg slet ikke styr på. Hvilke slags er oplagte valg?

Kingston ValueRAM.
1 sæt hvis du skal køre XP eller Linux og 2 sæt hvis du skal køre Vista.

Jesper Poulsen

Fra : Jakob

Dato : 21-06-08 09:48

Jesper Poulsen skrev:

> Hvad har du helt præcist læst?

Hehe, nu hvor jeg leder efter hvad jeg læste i går er det ikke lige at
finde, men min bekymring gik på om det skulle være en 90nm eller 65nm og
hvor meget cache den skal have. Syntes jeg fandt så meget at vælge
imellem i går, men nu ser det mere overskueligt ud, må jeg give dig ret i.

> Der er kun én der passer i dit board og det er denne:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398299
-klip-
> Jeg vil dog anbefale denne:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=416755
>
> Den koster lidt mere, men har et TDP der er 20W lavere. Det kan godt
> mærkes når støj er et issue.

Men er den ikke noget lavere i ydelse også? Hvis den er dyrere og yder
mindre, så vil jeg nok hælde til at smide en zalman på den hurtigere og
billigere.

> Kingston ValueRAM.
> 1 sæt hvis du skal køre XP eller Linux og 2 sæt hvis du skal køre Vista.

Også dem jeg har kigget på, men hvilken hastighed jeg skal vælge? Vil
der være noget stabilitet at vinde på en lidt dyrere eller evt.
hurtigere ram?

-Jakob

Fra : Georg

Dato : 21-06-08 11:54

Kig på 4850e: 45W og 2.5 GHz
Hvis de øvrige komponenter er nogenlunde støjfri er
merudgiften i forhold til 4800+ givet godt ud, hvis
resten støjer er pengene stort set spildt.

Georg

Fra : Jakob

Dato : 21-06-08 13:35

Georg skrev:
> Kig på 4850e: 45W og 2.5 GHz
> Hvis de øvrige komponenter er nogenlunde støjfri er merudgiften i
> forhold til 4800+ givet godt ud, hvis resten støjer er pengene stort set
> spildt.

Av, ja den har godt nok den Brisbane-core som jeg fik læst om i går, og
efter lidt søgning på modelnummeret, så ser den max nice ud. Ved du om
den box-køler som følger med er mere stille end den som er med de cpu'er
som ikke er ee?

-Jakob

Fra : Georg

Dato : 21-06-08 15:04

Jakob skrev:

> [...]
> efter lidt søgning på modelnummeret, så ser den max nice ud. Ved du om
> den box-køler som følger med er mere stille end den som er med de cpu'er

Jeg kører med en 4850e med box-køleren på et Gigabyte
780G bundkort. Jeg ved ikke om køleren er mere stille
end box-køleren til 4800+, jeg gætter på at det er den
samme køler men at blæseren kører med lavere
omdrejninger da cpu'en ikke bliver så varm.

Ved normal lavt cpu forbrug ligger temperaturen på 33
grader og køleren kører 1900 omdrejninger.
Med anti-virus kørende og et gennemsnitlig cpu-forbrug
på ca 35% ryger temperaturen op på 35-36 greder og
blæseren kører 2070 omdrejninger.

Der er noget blæserstøj fra computeren. Mange ville nok
betegne den som meget støjsvag, men man kan høre både
cpu blæseren og kabinetblæseren selv om sidstnævnte
står på laveste hastighed (Antec NSK 4000 standard
blæser med 3-trins manuel indstilling)

Den medfølgende køler gør det sådan set godt nok, men
jeg har nok fortrut at jeg ikke satte en anden køler på
fra start, da lydløshed betyder meget for mig.

Jeg tror at jeg vil udskifte CPU køler og
kabinet-blæser, men foreløbig har "støjen" ikke generet
mig nok.

George

Fra : Georg

Dato : 21-06-08 12:01

Her er et link til 4850e:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=ADH4850DOBOX&GroupGuid=3515&SelectedGroup=3515

George

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-06-08 20:31

Jakob wrote:

> Også dem jeg har kigget på, men hvilken hastighed jeg skal vælge? Vil

Du skal vælge det jeg linker til.

> der være noget stabilitet at vinde på en lidt dyrere eller evt.
> hurtigere ram?

Jeg bruger det til server-drift (24/7).

Jesper Poulsen

Fra : Jakob

Dato : 21-06-08 20:34

Jesper Poulsen skrev:

> Du skal vælge det jeg linker til.

Jeg ser ikke lige link til andet end cpu'erne?

-Jakob

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-06-08 11:37

Jakob wrote:

> Jeg ser ikke lige link til andet end cpu'erne?

Sorry - her kommer det:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436

Jesper Poulsen

Fra : Jakob

Dato : 24-06-08 18:28

Jakob skrev:
> Hejsa.
>
> Jeg har vist været borte fra nørderiet så længe at min viden er dybt
> forældet, så I bliver min nemme løsning, hvis I altså gider :)

Mange tak for de gode input hele vejen rundt. :)

-Jakob