Problem med at starte PC ?
Fra : moveng@gmail.com

Dato : 16-06-08 04:08

Hej

Min ene computer er pludselig blevet utrolig svær at få liv i.
Nogen gange starter den op i første forsøg, men andre gange
kan jeg trykke på power knappen både 50 og 100 gange før
der pludselig sker noget.
Når først den kører er der intet galt. Den er klippestabil.

Jeg har tjekket den igennem for løse forbindelser, men uden held.

Har I nogen forslag til en løsning ?

Kan det være en syg PSU ? ( Det er en 2 år gammel NorthQ 400W )

Resten af maskinen består af et Asus A8N-E bundkort med en AMD 3500+
CPU,
2 GB Corsair RAM, et Asus Radeon X800 grafikkort, 2 harddiske og en
DVD brænder

På forhånd tak for hjælpen

mvh Mogens

Fra : Ole C

Dato : 16-06-08 11:45

moveng@gmail.com skrev blandt andet:

> [...]
>
> Har I nogen forslag til en løsning ?
>
> Kan det være en syg PSU ? ( Det er en 2 år gammel NorthQ 400W )

Det ville jeg gætte på - hvis ikke det er selve knappen der er noget
galt med.
Har du ikke mulighed for at prøve med en anden PSU fra en "slagtet" pc
for eksempel?
På "min" genbrugsplads står der mange kasserede computere.....

--
vh
Ole C

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-06-08 13:42

Ole C wrote:
> [...]
> for eksempel?
> På "min" genbrugsplads står der mange kasserede computere.....

Og jeg har brændt bundkort, grafikkort osv af med en PSU fundet på
genbrugspladsen...Det lille stunt gør jeg _aldrig_ mere. Lesson learned.

Fra : moveng@gmail.com

Dato : 16-06-08 05:18

On 16 Jun., 12:44, "Ole C" <m...@FJERNolec.dk> wrote:

> Det ville jeg gætte på - hvis ikke det er selve knappen der er noget
> galt med.

Næh, knappen er elimineret fra listen. Jeg har prøvet at fjerne PWR
ledningen
fra bundkortet og derpå kortslutte de 2 ben direkte. Stadigt uden
resultat.

> Har du ikke mulighed for at prøve med en anden PSU fra en "slagtet" pc
> for eksempel?

Jeg har et par gamle PSU'er, men ingen med 24 bens stik. Kun de gamle
20 bens.
De har sikkert heller ikke watt nok til at trække den maskine.

> På "min" genbrugsplads står der mange kasserede computere.....

også her, men de ansatte på pladsen hyler og skriger hvis man prøver
at
"låne" lidt reservedele.

mvh Mogens

Fra : Jubii

Dato : 16-06-08 14:05

<moveng@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

ledningen
fra bundkortet og derpå kortslutte de 2 ben direkte. Stadigt uden

Har du prøvet hvor de trykte kredsbaner fra de 2 ben til powerknappen ender
henne ved strømforsyningen, for på den måde at eliminere banerne til den?
Små ridser i de trykte kredsløbsbaner kan give periodiske fejl.

Fra : Peter

Dato : 16-06-08 12:23

<moveng@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>Når først den kører er der intet galt. Den er klippestabil.

>Jeg har tjekket den igennem for løse forbindelser, men uden held.

Min største mistanke går til PSU'en, men det kan også være batteriet på
bundkortet, som i hvertfald på nogle bundkort, er med til at skabe den puls
der starter PSU'en. Gælder dog kun, når PSU'en har været slukket ved
stikkontakten.

PeterB

Fra : Jubii

Dato : 16-06-08 14:13

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> bundkortet, som i hvertfald på nogle bundkort, er med til at skabe den
> puls der starter PSU'en. Gælder dog kun, når PSU'en har været slukket ved

Måske er det blot dårlig, koroderet, kontakt?

Fra : moveng@gmail.com

Dato : 16-06-08 06:45

On 16 Jun., 13:23, "Peter" <doc_0...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bundkortet, som i hvertfald på nogle bundkort, er med til at skabe den puls
> der starter PSU'en. Gælder dog kun, når PSU'en har været slukket ved

Tror sgu du har fat i noget der. De første gange jeg oplevede
problemet var
netop efter at strømmen havde været afbrudt ved kontakten.
De gange kunne jeg typisk få liv i maskinen når den havde stået med
strøm
på i et stykke tid. Nu er det så bare blevet værre og den vil slet
ikke.

Men jeg kan da prøve at skifte batteriet. Det kan da ikke koste meget.

Er der nogen der ved hvordan det skal tages ud? ( på et Asus A8N-E
bundkort)
Jeg synes sgu ikke lige at jeg kan få fat i det og jeg skulle jo
nødigt ødelægge
noget.

mvh Mogens

Fra : moveng@gmail.com

Dato : 16-06-08 07:22

On 16 Jun., 15:05, "Jubii" <ju...@msn.com> wrote:

> Har du prøvet hvor de trykte kredsbaner fra de 2 ben til powerknappen ender
> henne ved strømforsyningen, for på den måde at eliminere banerne til den?
> Små ridser i de trykte kredsløbsbaner kan give periodiske fejl.

Det kan da vist ikke lade sig gøre uden at skille maskinen ad i
atomer

Fra : Jubii

Dato : 16-06-08 16:06

> [...]

> Små ridser i de trykte kredsløbsbaner kan give periodiske fejl.

Det kan da vist ikke lade sig gøre uden at skille maskinen ad i

Næh, blot en lup. Besværligt hvis der er trykte kredsløb på begge sider af
kortet eller man ikke kan se de aktuelle baner. Og med microelektronikken
man bruger i dag er det nok begrænset hvor mange kredsløbsbaner der er.

Fra : moveng@gmail.com

Dato : 16-06-08 07:24

On 16 Jun., 15:13, "Jubii" <ju...@msn.com> wrote:

> Måske er det blot dårlig, koroderet, kontakt?-

Dårlig kontakt, hvor ?

Jeg har jo prøvet at starte den direkte på bundkortet,
altså udenom power-knappen

mvh Mogens

Fra : Jubii

Dato : 16-06-08 16:12

> [...]

> Måske er det blot dårlig, koroderet, kontakt?-

Dårlig kontakt, hvor ?

Jeg har jo prøvet at starte den direkte på bundkortet,

Henne ved et evt. batteri. Der skal jo nok være nogle mekaniske kontakter
der har kontakt til +/- på batteriet plus fastspænding der kan gå løs.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 15:51

Hej

[...]

Syge elektrolytkondensatorer på bundkort (eller i strømforsyningen...)
giver nogengange startproblemer og nogengange stabilitetsproblemer

Kik selv efter på bundkortet:
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30328/article.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Jeg har set (og kasseret) flere bundkort, samt en 2½ år gammel PSU, med syge
kondensatorer

Prøv evt. at låne en PSU...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Lars Arup

Dato : 21-06-08 22:26

Jeg tror også det er syge lytter, det plejer jeg at finde ud af ved at
opvarme hele PSU'en længe(ca 5 min) med en hårtørrer og så prøve at tænde
for den. Hvis den så virker skal en eller flere lytter i PSU'en skiftes.

MVH Lars Arup

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-08 09:26

On Sat, 21 Jun 2008 23:25:56 +0200, "Lars Arup"
<lha@sletdettetdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>for den. Hvis den så virker skal en eller flere lytter i PSU'en skiftes.

Tjae, det var ihvertfald ikke batteriet på bundkortet, for det
har jeg nu skiftet uden resultat.
Desværre ejer jeg ikke en hårtørrer, så dit forslag kan ikke
efterprøves, men jeg låner en næsten ny PSU af en kollega
om et par dage. Så må jeg jo se om det løser problemet.

mvh Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-08 17:00

On Sun, 22 Jun 2008 10:26:19 +0200, Mogens wrote:

Pyha, så kører maskinen endeligt igen.
Det var strømforsyningen der var kaput og kun ville starte op når den
havde lyst til det.
Har nu købt en 450W Corsair som er betydeligt mere samarbejdsvillig
og som en ekstra bonus endda støjer meget mindre end den gamle
NorthQ PSU.

Tak til alle for de hjælpsomme forslag

mvh Mogens