Stille core 2 duo.
Fra : ttoet

Dato : 15-06-08 15:17

I forbindelse med at jeg er ved at skrabe stumper sammen til en (næsten)
lydløs computer, vil jeg gerne vide lidt om støjniveauet på en core 2 duo
processor hvis jeg køber den i en boxed version. Hvor stort er lydtrykket i
DB? Kan jeg efterfølgende montere en køler hvis jeg synes den larmer for
meget?

Processoren jeg har kigget på er en Core 2 duo E8400 3Ghz. Den er lidt
dyrere med en OEM tray, og så kommer køleren jo oveni. Hvis jeg vælger denne
løsning, hvilken (igen silent) køler kan I anbefale? Computeren den kommer
til at sidde i vil ikke blive udsat for de store spilbelastninger, ligesom
jeg ikke har planer om den store overclocking.
Thoeger

Fra : Mads

Dato : 15-06-08 15:33

On Sun, 15 Jun 2008 16:17:12 +0200, "ttoet" <ttoet@invalid> wrote:

>Kan jeg efterfølgende montere en køler hvis jeg synes den larmer for
>meget?

Ja, sagtens. En "box køler" er jo bare en standard køler som
Intel smider i kassen med CPU'en. Du kan så vælge at bruge
den eller lade være. Det er helt op til dig.

Intel's box kølere er dog bedre idag end de var for nogen år siden.
Dengang larmede de forfærdeligt. Det er blevet bedre. De kan dog
stadig ikke påstås at være specielt støjsvage, så jeg plejer ikke at
bruge dem. I de sidste par maskiner jeg har bygget, har jeg brugt
kølere af mærket Scythe og dem kan jeg kun anbefale.
Især har jeg været glad for Scythe Infinity, men den kan vist ikke
fås mere. Har ihvertfald ikke set den for nylig.

Kigger du på kølere på edbpriser kan du jo typisk se hvor meget
de støjer, så det skulle ikke være så svært at finde en.
Hvis du vælger en Scythe er du ihvertfald ikke gået helt galt. :)

mvh Mads

Fra : ttoet

Dato : 15-06-08 19:22

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Ja, sagtens. En "box køler" er jo bare en standard køler som
> Intel smider i kassen med CPU'en. Du kan så vælge at bruge
> den eller lade være. Det er helt op til dig.

Okay. Det er første gang siden min 8088'er jeg prøver en Intel processor.
For et par år siden skulle jeg fjerne en håndfuld gamle PC'er fra en
virksomhed. Nogle af Intelprocessorerne lignede nærmest et kasseformet
indstikskort. Der så det ud som om hele køleenheden var integreret. Derfor
spørgsmålet.

> [...]
> Især har jeg været glad for Scythe Infinity, men den kan vist ikke
> fås mere. Har ihvertfald ikke set den for nylig.

Jeg tror så jeg prøver at købe en almindelig boxed processor, og hører hvor
slemt det er. Scythe kender jeg godt. De er ikke helt dårlige.

> Kigger du på kølere på edbpriser kan du jo typisk se hvor meget
> de støjer, så det skulle ikke være så svært at finde en.
> Hvis du vælger en Scythe er du ihvertfald ikke gået helt galt. :)

Det er desværre ikke alle producenter der er lige ærlige når de skal opgive
lydniveauet i salgsøjemed. Ihvertfald har jeg oplevet flere gange at en
blæser der er angivet med et lavt DB, har larmet mere end en der har haft en
højere DB angivelse. Og, ja, jeg ved godt at lyd og lydudtryk er et
mærkeligt diffust emne hvor subjektiviteten ofte er i højsædet .

Tak for hjælpen.
Thoeger

Fra : Mads

Dato : 15-06-08 20:26

On Sun, 15 Jun 2008 20:22:05 +0200, "ttoet" <ttoet@invalid> wrote:

> [...]
>virksomhed. Nogle af Intelprocessorerne lignede nærmest et kasseformet
>indstikskort. Der så det ud som om hele køleenheden var integreret. Derfor

Nåh, det har nok være gamle Pentium 2 CPU'er med Slot A sokkel.
Dens køler var rigtigt nok nærmest en del af CPU'en.
Ka godt huske jeg havde sådan en fætter for mange år siden.
Det var jo før man begyndte at lave specielle kølere der var
mere effektive eller specielt støjsvage. Dengang var det jo
specielt nok bare at have en PC.

>Jeg tror så jeg prøver at købe en almindelig boxed processor, og hører hvor
>slemt det er.

Afhængigt af resten af hardwaren kan det da være du slet ikke kan høre
box køleren. Strømforsyning, grafikkort, drev og kabinetblæsere
leverer jo deres del af larmen og selve kabinettet betyder jo også
meget.

Jeg samlede for nyligt en maskine for en kollega. Det skulle bare være
mest power til lavest mulige pris, så det endte med at blive en
maskine der lød som en støvsuger. Jeg er nu glad for at jeg ikke
skal dele stue med den.

mvh Mads

Fra : ttoet

Dato : 15-06-08 22:01

> [...]
> box køleren. Strømforsyning, grafikkort, drev og kabinetblæsere
> leverer jo deres del af larmen og selve kabinettet betyder jo også

Resten af HW skulle gerne bestå af en Corsair HX 520 W strømforsyning, et
Sparkle SF-DX 8800 GT Cool pipe grafikkort, en Samsung T166 HD, og en 120mm
kabinetkøler, så der skulle ikke være meget støvsuger over det .
Thoeger

Fra : Mads

Dato : 15-06-08 23:27

On Sun, 15 Jun 2008 23:00:46 +0200, "ttoet" <ttoet@invalid> wrote:

>Resten af HW skulle gerne bestå af en Corsair HX 520 W strømforsyning, et
>Sparkle SF-DX 8800 GT Cool pipe grafikkort, en Samsung T166 HD, og en 120mm
>kabinetkøler, så der skulle ikke være meget støvsuger over det .

Næh, det lyder bestemt ikke så ringe.
Jeg bruger selv Corsairs PSU'er og de er rigtigt gode.
Hvilken kasse putter du tingene i ? Jeg plejer selv
at bruge Antec's P180 og 182 modeller.
Deres støjdæmpning er rigtig god, selvom det jo er
en stor og tung kasse, der bestemt ikke er egnet
til at blive flyttet meget rundt med.

mvh Mads

Fra : ttoet

Dato : 16-06-08 09:59

> [...]
> at bruge Antec's P180 og 182 modeller.
> Deres støjdæmpning er rigtig god, selvom det jo er
> en stor og tung kasse, der bestemt ikke er egnet

Kabinettet er det eksisterende etellerandet noname. Det er mit knæfald for
husfreden. Min bedre halvdel synes det er så pænt . Det er for øvrigt
godt nok, og med en ordentlig strømforsyning og en god blæser, er det
sandsynligvis godt nok.
¨Thoeger

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-06-08 00:27

ttoet wrote:
> [...]
> højere DB angivelse. Og, ja, jeg ved godt at lyd og lydudtryk er et
> mærkeligt diffust emne hvor subjektiviteten ofte er i højsædet

Nogle producenter angiver det nok i dB, andre i dBA.

Det ville slet ikke undre mig, hvis edbpriser.dk bare kalder det hele dB, selv om noget af det er dBA.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-06-08 07:30

On Mon, 16 Jun 2008 01:27:01 +0200, "Jens C. Hansen"
<adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:
klip
>Nogle producenter angiver det nok i dB, andre i dBA.
>
>Det ville slet ikke undre mig, hvis edbpriser.dk bare kalder det hele dB, selv om noget af det er dBA.

Undskyld, men hvad er forskellen på dB og dBA
mvh Ebbe

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 16-06-08 16:13

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> On Mon, 16 Jun 2008 01:27:01 +0200, "Jens C. Hansen"
> <adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:
> klip

> Undskyld, men hvad er forskellen på dB og dBA
> mvh Ebbe

Du kan læse lidt om principperne her
http://hansgrand.dk/docs/noise3.html men kort er dB den uvejede liniere
støj mens dBA er den A-filter vejede støj, A-filter vejningen simulerer
den menneskelige hørelse.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-06-08 17:54

Mange tak for linket
mvh Ebbe

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-06-08 22:07

Ebbe Hansen wrote:
> Undskyld, men hvad er forskellen på dB og dBA

Lidt groft sagt:

dB: som en (god) mikrofon opfatter støjniveauet.

dBA: som et menneskes øre opfatter støjniveauet.