Læser ikke alle RAM
Fra : Viktor Andersen

Dato : 13-06-08 21:04

Jeg har fået et problem med min kones computer.

Hun har tre SDRAM blokke (PC100) på bundkortet, der er af typen FIC FA11,
nemlig 1 blok på 256 MB samt to blokke på hver 128 MB. Den førstnævnte er
helt ny.

Imidlertid tæller computeren kun 128 MB hukommelse op ved opstart, og kan
ikke finde de øvrige RAM.

Jeg har været inde i BIOS for at se, hvorvidt det er en indstillingsfejl,
men kan ikke finde nogen steder at ændre.

Er der nogen, der har et godt tip, hvordan vi i det mindste kan få
computeren til at læse den nye RAM blok på 256 MB?

Hilsen
Viktor

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-06-08 00:51

Viktor Andersen wrote:
> [...]
> helt ny.
>
> Imidlertid tæller computeren kun 128 MB hukommelse op ved opstart, og kan

Tre muligheder:
1) Bios'en er ældgammel, og du kan måske finde en nyere version, som kan "finde" al RAM'en.
Jeg ledte efter den, og der er faktisk en opdateret version eller to, hvor ændringen netop ser ud til at omhandle kompatibilitet med RAM:
http://www.fic.com.tw/support/motherboard/bios.aspx?model_id=8
Hvis du er i nærheden af Odense, kan jeg godt opdatere Bios'en for dig.

2) RAM'en er High-Density("enkeltsidet"), og bundkortets memorycontroller tager ikke højde for den anderledes indre geometri i den type RAM.
Det kan man ikke gøre noget ved, andet end at finde ældre Low-Density("dobbeltsidede") RAM-moduler.
Man kan dog ikke regne med, at bare fordi der kun sidder chips på den ene side af et modul, at det så også er "enkeltsidet".

3) En kombination af 1) og 2).

Mht. 2) : Hvor mange ram-chips er der på hvert af de moduler?
Det kan give en god idé om, hvorvidt RAM'en er High-Density eller ej.

Specielt 256MB-modulet _skal_ have 16 chips i alt, ellers er det High-Density.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-06-08 01:12

Jens C. Hansen wrote:
> 2) RAM'en er High-Density("enkeltsidet"), og bundkortets
> memorycontroller tager ikke højde for den anderledes indre geometri i
> den type RAM.

Jeg blev nysgerrig og hentede manualen til det bundkort, og det ser jo ud til at understøtte op til 1,5 eller 2 GB RAM, alt efter hvor man læser, så nu er jeg forvirret; det bundkort og den Bios burde fint understøtte 256 MB RAM-moduler, High-Density eller ej.

Det skulle da lige være, hvis noget af det er VCM-RAM, for det vil næppe fungere sammen med SD-RAM.

Fra : Viktor Andersen

Dato : 14-06-08 10:08

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> MB RAM-moduler, High-Density eller ej.
>
> Det skulle da lige være, hvis noget af det er VCM-RAM, for det vil næppe

Hej Jens,

Sover du aldrig?
Anyway, tak for dine flotte indlæg. Alle tre RAM blokke er SD RAM og ikke
VCM RAM.
Når jeg kommer hjem i morgen, så vil jeg da lige checke, om de er high eller
low density.
Desværre bor jeg på Østsjælland, så der er et stykke vej til Odense - ellers
mange tak for dit tilbud.

Jeg er lige så forvirret som dig og har heller ikke umiddelbart en løsning
herpå. Monstro andre venlige sjæle, der læser disse indlæg har nogle andre
ideer?

Hilsen
Viktor

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-06-08 15:43

Viktor Andersen wrote:
> Hej Jens,
> Sover du aldrig?

Joda, jeg gik i seng lige efter jeg havde skrevet det forrige indlæg.
Jeg var nok ikke kommet så sent i seng, hvis det ikke var fordi jeg var blevet så interesseret i dit problem.

> [...]
> VCM RAM.
> Når jeg kommer hjem i morgen, så vil jeg da lige checke, om de er high eller

Ved nærmere eftertanke tror jeg dit problem skyldes at de er en blanding af high- og low-density.
Måske også en gammel Bios.

Som kjeld09 har foreslået, så start med kun det nye i forrest, og sæt ikke et af de andre i lige ved siden af.

Konen kan muligvis blive nødt til at nøjes med 384 MB i.
Ikke just den store opgradering fra 2x128 :/

Fra : kjeld09

Dato : 14-06-08 05:07

On 13 Jun., 22:03, "Viktor Andersen" <virgila...@sol.dk> wrote:
> [...]
>
> Er der nogen, der har et godt tip, hvordan vi i det mindste kan få
> computeren til at læse den nye RAM blok på 256 MB?

Hej
Hvis der er fire slots til ram, så sæt 256MB i den første og 128mb i 3
og 4 eller 128mb i 1 og 2 derefter 256 i 3
Hvis der kun er tre slots så prøv en anden rækkefølge.

m v h
kjeld

Fra : Viktor Andersen

Dato : 16-06-08 17:20

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogen, der har et godt tip, hvordan vi i det mindste kan få
> computeren til at læse den nye RAM blok på 256 MB?

Hej Jens og Kjeld,

Nu har jeg haft alle tre RAM blokke ude og kigge nærmere på dem.

1. blok er en Kingston 256 MB PC 100 High Density med 18 stk. Chips
2. blok er en Zitech 128 MB PC 100 Low Density med 16 stk. Chips
3. blok er en Kingston 128 MB PC 100 High Density med 8 stk. Chips

Jeg har prøvet at nøjes med blok 1. i første RAM slot, men den tæller
stadigvæk kun op til 128 MB.

Derefter alle mulige andre kombinationer, men alle med samme resultat - kun
128 Mb tælles op.

Hilsen
Viktor

Fra : Henning

Dato : 16-06-08 17:42

> [...]
>3. blok er en Kingston 128 MB PC 100 High Density med 8 stk. Chips
>
>Jeg har prøvet at nøjes med blok 1. i første RAM slot, men den tæller

Dobbelt- eller enkeltsidet? Nogle boards kan kun håndtere enkeltsidet
ram, så hvis der er kredse på begge sider af printet kan det være
svaret.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-06-08 18:37

"Henning" skrev i en meddelelse
> Dobbelt- eller enkeltsidet? Nogle boards kan kun håndtere enkeltsidet
> ram, så hvis der er kredse på begge sider af printet kan det være
> svaret.

Eller det modsatte forkommer også - en af mine tidligere PC'er kunne
bruge både enkelt og dobbeltsidede - men enkeltsidede blev kun detectet
med den halve størrelse - men dobbeltsidede blev detectet korrekt.

Jan

Fra : Viktor Andersen

Dato : 16-06-08 20:31

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> både enkelt og dobbeltsidede - men enkeltsidede blev kun detectet med den
> halve størrelse - men dobbeltsidede blev detectet korrekt.

Hen Henning og Jan,

Mange tak for jeres indlæg.

Jeg har nu prøvet kun at have enkeltsidede RAM blokke i (1x128MB+2x64MB) og
bagefter 3 dobbeltsidede RAM blokke (1x256MB+2x128MB), men med samme
resultat - kun 128 MB vil den acceptere.

Hilsen
Viktor

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-06-08 22:45

Viktor Andersen wrote:
> Nu har jeg haft alle tre RAM blokke ude og kigge nærmere på dem.
> 1. blok er en Kingston 256 MB PC 100 High Density med 18 stk. Chips

18 stk = ECC, dvs. med paritet, og det står der ikke noget om i manualen, at bundkortet understøtter.

> 2. blok er en Zitech 128 MB PC 100 Low Density med 16 stk. Chips
> 3. blok er en Kingston 128 MB PC 100 High Density med 8 stk. Chips

Igen; ikke altid det virker at blande det.

> Jeg har prøvet at nøjes med blok 1. i første RAM slot, men den tæller
> stadigvæk kun op til 128 MB.

Så kan den Bios muligvis ikke håndtere ECC og/eller High-Density RAM på korrekt vis.

> Derefter alle mulige andre kombinationer, men alle med samme resultat - kun
> 128 Mb tælles op.

Kan du se nogen steder hvilken Bios-version det er?

Fra : Viktor Andersen

Dato : 19-06-08 18:22

> [...]
> stadigvæk kun op til 128 MB.
>
> Derefter alle mulige andre kombinationer, men alle med samme resultat -

Jeg har kastet håndklædet i ringen og opgiver.
Jeg har derfor købt et nyt bundkort idag.

Tusind tak for jeres venlige interesse i mit problem.

Hilsen
Viktor

Fra : kjeld09

Dato : 17-06-08 11:05

On 16 Jun., 21:30, "Viktor Andersen" <virgila...@sol.dk> wrote:

> [...]
> bagefter 3 dobbeltsidede RAM blokke (1x256MB+2x128MB), men med samme
> resultat - kun 128 MB vil den acceptere.

Hej
Det er meget få bundkort der understøtter ECC ram, de er mest brugt i
servere.
Prøv at finde fabrikantens information om suported ram.

m v h
Kjeld