Hvor mange GHz Duo skal der til 1GHz Quad?
Fra : MooreHojer

Dato : 13-06-08 20:21

Hej NG

Findes nogen "regler" for hvordan man sammenligner processor med forskelligt
antal kerner?
Hvis man f.eks. skal bestemme om en 2,5GHz Quad er bedre eller dårligere end
en 3GHz Duo?

--
MooreHojer

Fra : Georg

Dato : 13-06-08 21:13

Det kommer an på.....

i bedste fald er en quad næsten dobbelt så hurtig
som end en dual, men der går sikkert 5 år før det
er sådan i praksis.

I dag er forholdet menllem dual og quad i praksis
mere som 2/2 end som 2/4, men det kommer an på
hvilke programmer du kører og om du kører flere
programmer samtidig.

Det afgørende er:
1. om de programmer du kører kan udnytte flere
processorer - og de fleste programmer kan endnu
ikke - og
2. om du kører flere progarammer samtidig som alle
(4 eller flere)kræver megen cpu kraft.

I dag er forholdet måske 1.2 om to år måske 1.5 og
om 5 år måske 1.9 - men så er din maskine sikkert
skiftet ud med noget mere moderne, så svaret er :
Det kommer an på......

George

Fra : MooreHojer

Dato : 13-06-08 21:35

> [...]
> programmer kan endnu ikke - og
> 2. om du kører flere progarammer samtidig som alle (4 eller flere)kræver

ok.

De to typiske scenarier for min maskine vil være:

1) Softwareudvikling
- IDE (Java eller C#)
- MySql / msSql
- Databaseadminprogram
- Diverse ppt, doc, jpg, pdf og mapper
- Browser
- Mailprogram
2) Video
- Adobe Premier Elements
- Adobe Photoshop Elements
- Windows Mediaplayer
- Diverse ppt, doc, jpg, pdf og mapper
- Browser
- Mailprogram

Og begge scenarier kører på en Vista Home Premium

Vil det være "korrekt" at konkludere at sandsynligheden forat Quad er
"bedst" for mig er størst?

--
MooreHojer

Fra : Georg

Dato : 14-06-08 18:52

Ja, det kunne godt lyde som om du kunne drage
nytte af en processor med 4 kærner.

Georg

Fra : Svend

Dato : 16-06-08 07:32

Georg wrote:
> Ja, det kunne godt lyde som om du kunne drage nytte af en processor med
> 4 kærner.
>
> Georg

Ikke nødvendigvis. Det kunne ligeså godt være at man kan få mere ud af
at en kerne(Duo) kan køre 20% hurtigere end en anden (quad).

--
Svend