Kan RAM få maskinen til at genstarte
Fra : Ukendt

Dato : 10-06-08 21:03

Hej.

Jeg har en PC med 2 x 512 MB Ram. I dag har jeg lige fået yderligere 2 x 512
MB RAM i maskinen.

De blev isati butikken som startede maskinen op og det virkede
tilsyneladende. Maskinen kunne finde RAM'ene både under opstarten og i
Windows.

Da jeg kom hjem kom der en fejl, blå skærm med en masse ting, der blev
tjekket osv. og maskinen blev genstartet nogle gange og også frosset fast en
enkelt gang.

Nu er jeg kommet ind i Windows. Alt virker - tilsyneladende - men nej. Den
kan finde alle de 2 GB Ram og alt virker umiddelbart normalt, men maskinen
genstarter automatisk uden varsel efter ca 10 minutter og starter op med en
fejlboks (om jeg vil sende besked til Microsoft etc.)

Mit spørgsmål er: Kan det være de nye RAM, der er skyld i det eller er der
sket noget i Windows opsætningen, der genererer disse fejl og også genstart
af maskinen

Fra : Max

Dato : 10-06-08 21:06

Hej Michael

> Mit spørgsmål er: Kan det være de nye RAM, der er skyld i det eller
> er der sket noget i Windows opsætningen, der genererer disse fejl og
> også genstart af maskinen

Har du checket om der er noget der er gået løs i maskinen, print,
stik og alt sådan noget ?

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-08 21:08

> Hej Michael

> Har du checket om der er noget der er gået løs i maskinen, print,
> stik og alt sådan noget ?

Ja, jeg har haft maskinen åbnet igen efter at være kommet hjem for at
tjekke, at der ikke var noget, der manglede derinde eller sad løs.

Det er også kun periodisk, hvilket gør det svært at fejlfinde, idet maskinen
fint starter op i starten, men først genstarter og fejler umotiveret.

Der er INGEN virus. Har stort set lige formateret PC'en og lagt programmer
ind osv og tjekket for virus igen

Dog har jeg lige bemærket, at jeg hverken kan opdatere til Explorer 7 eller
Media player 11. Der kommer også fejlbokse frem, når jeg prøver at køre
installationerne.

Måske er det i Windows at fejlen ligger og ikke i hardwaren

Fra : sls\(2770\)

Dato : 10-06-08 21:56

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> køre installationerne.
>
> Måske er det i Windows at fejlen ligger og ikke i hardwaren

Jeg har lige fået byttet en ram stang, og de fejl jeg fik kunne godt ligne
dine.
Jeg kunne godt installere windows, men maskinen genstartet når jeg f.eks
overførte filer mellem HD.
Min AVG antivirus kunne heller ikke opdatere + jeg fik andre fejl

Du kan downloade ultimate bootcd http://www.ultimatebootcd.com/ og boote op
på denne, og teste dine ram med memtest86+

// Sid

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 10-06-08 21:54

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> genstarter automatisk uden varsel efter ca 10 minutter og starter op med en
> fejlboks (om jeg vil sende besked til Microsoft etc.)

Kig om bag ved bundkortet, om der har ligget en løs skrue i kabinettet som har sat sig fast bag ved det.
Hvis der er, så er bundkortet sandsynligvis nu defekt pga. den kortslutning som skruen har forårsaget.

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 07:34

>Mit spørgsmål er: Kan det være de nye RAM, der er skyld i det eller er der
>sket noget i Windows opsætningen, der genererer disse fejl og også genstart
>af maskinen

Ja - tag de nye moduler ud og test. Er fejlen forsvundet har du
årsagen.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-06-08 12:27

Henning wrote:
> Ja - tag de nye moduler ud og test. Er fejlen forsvundet har du årsagen.

Egentlig også en god idé, men jeg kom til at tænke på, at det måske kan være RAM-timing, som er årsagen.
Hvis man har mange RAM-stænger i, kan man være nødt til at sætte timing-indstillingerne lidt langsommere.

Michael:
Hvilket bundkort er det?
Hvilken RAM er det, både det nye og gamle, gerne alt hvad du kan læse og finde om den.

Hvis du tester RAM'en, f.eks. med memtest86+, så test dem enkeltvis. Skriv nr på dem, så du kan holde styr på dem.
memtest86+ ligger bl.a. på ultimate boot cd http//ultimatebootcd.com/

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 19:05

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

Hej Jens.

> [...]
> være RAM-timing, som er årsagen.
> Hvis man har mange RAM-stænger i, kan man være nødt til at sætte
> timing-indstillingerne lidt langsommere.

Bundkortet: Mainboard med Intel chipset (MSI-945GM2-F1)

> Hvilken RAM er det, både det nye og gamle, gerne alt hvad du kan læse og
> finde om den.

De gamle RAM: 1 GB DDR2 RAM (PC-4300/533) Dual Channel
De nye RAM: GEIL 1 GB kit DDR2/533 RAM (PC 4300) CL3 (2x512MB)

> Hvis du tester RAM'en, f.eks. med memtest86+, så test dem enkeltvis. Skriv
> nr på dem, så du kan holde styr på dem.
> memtest86+ ligger bl.a. på ultimate boot cd http//ultimatebootcd.com/

Mener du, at de skal tjekkes parvis (de gamle først og de nye bagefter)
eller skal de tjekkes á 4 gange (hvert RAM-modul for sig selv)

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-06-08 20:43

Michael Sørensen wrote:
> Mener du, at de skal tjekkes parvis (de gamle først og de nye bagefter)
> eller skal de tjekkes á 4 gange (hvert RAM-modul for sig selv)

Hvert RAM-modul for sig selv, alt andet er tidsspilde.

Som jeg skrev; du kan også prøve at sætte RAM'en til at køre langsommere og/eller bruge langsommere timing-indstillinger, hvis du ikke finder fejl i nogen af modulerne.

Står der ikke i manualen til bundkortet, hvor meget RAM der er understøttet, alt efter hvor mange moduler det er fordelt på?
Jeg kan f.eks. ikke sætte mere end 2 GB PC3200 i mit Abit NF7 v2, men jeg kan godt sætte 3 GB PC2700 i.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-06-08 20:46

Jens C. Hansen wrote:
> Står der ikke i manualen til bundkortet, hvor meget RAM der er
> understøttet, alt efter hvor mange moduler det er fordelt på?

Hov, mente; .. alt efter hvor hurtige modulerne er.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-08 17:34

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål er: Kan det være de nye RAM, der er skyld i det eller er
> der

Pil halvdelen af rammen ud - hvis det kører fint - så sæt den anden
halvdel i i stedet - hvis det også kører perfekt, så er der åbenbart et
problem med de to nye sammen med det to gamle.....

En anden hyppig grund til genstarter kan være støv i køleren, der så
ikke kører optimalt......

Det kan også være noget der sidder løst - det kan jo forekomme, når den
har været opgraderet.....

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 19:02

> Pil halvdelen af rammen ud - hvis det kører fint - så sæt den anden
> halvdel i i stedet - hvis det også kører perfekt, så er der åbenbart et
> problem med de to nye sammen med det to gamle.....

Indtil nu har jeg forsøgt:

- Alle 4 RAM moduler: Dette fungerer ikke - maskinen genstartes og fejler
periodisk
- De to gamle RAM moduler: Dette fungerer som hidtil - upåklageligt (dog
mangler jeg så de ekstra RAM)

Senere i aften vil jeg så forsøge at bruge de to nye RAM-moduler uden de
gamle og se, hvad det resulterer i

> En anden hyppig grund til genstarter kan være støv i køleren, der så ikke
> kører optimalt......

Jeg har lige støvsuget, hvad der støvsuges kunne. Dette har ikke hjulpet.

> Det kan også være noget der sidder løst - det kan jo forekomme, når den
> har været opgraderet.....

Jeg har forsøgt at tjekke, om der sidder noget løst - det gør der ikke
umiddelbart.

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 19:32

> [...]
> mangler jeg så de ekstra RAM)
>
> Senere i aften vil jeg så forsøge at bruge de to nye RAM-moduler uden de

Nu har jeg også forsøgt med de to nye RAM-blokke alene. Denne gang fik jeg
kun lige startet computeren op, før den genstartede og startede op i Windows
med to fejlmeddelelser om , at Windows var afsluttet ukorrekt osvv.

RAM-blokkene var fundet korrekt, så det var ikke fordi, de ikke var isat
rigtigt.

Nu har jeg igen taget de to gamle RAM-blokke i, og jeg kører tilsyneladende
igen fejlfrit

Fra : Mads

Dato : 11-06-08 19:50

On Wed, 11 Jun 2008 20:32:07 +0200, "Michael Sørensen" <.> wrote:

> [...]
>rigtigt.
>
>Nu har jeg igen taget de to gamle RAM-blokke i, og jeg kører tilsyneladende

Dårlige RAM. Retur til butikken med dem.

Fra : sls\(2770\)

Dato : 11-06-08 22:04

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Dårlige RAM. Retur til butikken med dem.

Ja, byt de defekte ram til 2*2GB kit istedet, det koster ikke ret meget
mere.
Og sælg dine 2*1GB stænger i stedet.

// Sid

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 22:45

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse

> "Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Ja, byt de defekte ram til 2*2GB kit istedet, det koster ikke ret meget
> mere.
> Og sælg dine 2*1GB stænger i stedet.

Nu har jeg godt nok kun 2 x 512 MB (af de gamle) og 2 x 512 MB ( af de nye)
RAM, men jeg forstår budskabet

Mærkeligt. Nu et nyt kapitel.

Efter godt 3 timer uden fejl og genstart med de gamle RAM, så lavede min
maskine lige en genstarter.

Så er det nok maskinen, der har taget skade, men mærkeligt, at det sker
allerede efter max et kvarter med de nye RAM i maskinen og først nu efter 3
timer med de gamle alene. Især fordi jeg har prøvet at skifte rundt flere
gange og hver gang har det fungeret med de gamle RAM

Fra : sls\(2770\)

Dato : 12-06-08 06:58

> [...]
> nye) RAM, men jeg forstår budskabet
>
> Mærkeligt. Nu et nyt kapitel.
>
> Efter godt 3 timer uden fejl og genstart med de gamle RAM, så lavede min

Defekte ram kan ødelægge filer på harddisken, prøv at køre en
sfc /scannow i START/kør

> [...]
> 3 timer med de gamle alene. Især fordi jeg har prøvet at skifte rundt
> flere gange og hver gang har det fungeret med de gamle RAM

Du bor ikke på amager vel? Så kan det være jeg har 2*1GB DDR2 PC 6400 til
salg

// Sid

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-06-08 07:13

"Michael Sørensen" <.> crashed Echelon writing

> [...]
> nu efter 3 timer med de gamle alene. Især fordi jeg har prøvet at
> skifte rundt flere gange og hver gang har det fungeret med de gamle

Som skrevet i andet steds i tråden test med memtest86, så kan du nemmere
udelukke OS fejl.

Test de nye og de gamle ram hver for sig og evt sammen.

--
Bjarke Andersen