Ny hund på fredag
Fra : Ole Alm

Dato : 19-07-01 21:32

Hej, jeg får hund på fredag (27/7), jeg glæder mig meget, men jeg har ikke haft hund siden jeg var
barn. Jeg regner nu ikke med, at det bliver det store problem, men jeg ville lige høre om der er
noget man SKAL huske de første par dage når man har fået hunden hjem?! Jeg tænker på gode råd som
"hav altid Yrsa mælk hjemme, det kan de godt lide" eller lignende

Er der nogle gode hjemmesider omkring hvad en hvalp skal have at spise, hvornår man skal gå til læge
med den, hvornår den skal chippes etc.?

Er der en eller flere gode bøger der bør læses?!

Hvad med trapper og rygskader, hvor længe skal man vente med at lade den gå op af trappen til 3.
selv?!

Dens far er langhåret schæfer, den mor er halv flatcoat, halv golden, den selv er nærmest blå-sort
med blå øjne, og dejlig

Den hedder Wooffee, og hvis du har lyst, kan den ses på følgende side:
http://community.webshots.com/user/ole_alm

mvh Ole

Fra : Carina Graversen

Dato : 20-07-01 00:13

Hej Ole.

---[klip]---
[...]
---[/klip]---

Hmmmm - det er vel næsten ikke til at holde ventetiden ud længere så ....

Kartoffelmel er sikkert et godt bud *LOL*

- ellers en snor, et halsbånd, et tæppe, en kurv (evt. gerne i form af en
pap-kasse der er lavet som en hule), noget mad (samme slags som den har fået
hos opdrætteren!!!), madskåle og lidt legetøj/tyggeben.

---[klip]---
Er der nogle gode hjemmesider omkring hvad en hvalp skal have at spise,
hvornår man skal gå til læge med den, hvornår den skal chippes etc.?
---[klip]---

Sådan generelt er der bla. følgende lidt større hundesider/guider:
http://www.canis.no (norsk)
http://www.hunde-info.dk
http://www.dog-inn.dk
http://www.hundeguiden.dk
http://www.nethundeguiden.dk

.... bare for at nævne dem jeg oftest kigger forbi - der findes sikkert
mange flere ...

---[klip]---
Er der en eller flere gode bøger der bør læses?!
---[/klip]---

»Helhjertet hundetræning« af Irene H. Jarnved var nok ikke nogen dum
ide. »Hundens gyldne regler« af Anders Hallgren er også en kanon-god bog
. Ellers er der »Hundesprog« af Renee Sjøberg og en del bøger af Roger
Abrantes heller ikke er at foragte .

---[klip]---
Dens far er langhåret schæfer, den mor er halv flatcoat, halv golden, den
selv er nærmest blå-sort med blå øjne, og dejlig
---[/klip]---

Den ser i hvert fald dejlig ud

Hilsen
Carina

Fra : Ole Alm

Dato : 20-07-01 14:48

Mange tak for råd + links!

Vi får nogle kg mad med når vi skal hente den, men da vi kom og så på den fik vi af vide, at den
skulle bare have så meget den overhovedet kunne spise hele tiden. Men andre steder har jeg læst, at
man skal passe på, at de ikke vokser for stærkt, fordi så kan der være risiko for HD?!

Hvad skal man tro på?!

Nogle mener også at traper er farlige for hunde, andre mener det ikke, igen: Hvad skal man tro på?!

mvh Ole

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 14:56

foder - du kan selv se, når den er blevet for tyk, og hvordan dens appetit
er. Jeg har selv en madglad hund, som er nødt til at få måltider for ikke at
foræde sig. 4 gnge om dagen til 3-4 mdr. derefter 3 og efter 6 mdr. 2 gange.

Trapper er ikke så godt i hvert fald i starten, for både ryg og ben, men
ellers er det primært store tunge racer der skal passe på. Når hvalpen
bliver for stor og besværlig, altså runder de 15-20 kg bliver man jo nødt
til at lade den gå selv! Den har heller ikke behov for at gå lange
motionsture i starten.

Jeg måtte skifte til voksenfoder allerede ved 4.5 måned da min pludselig tog
2 kg på om ugen og var i fare for at få osteochondrose, det fandt jeg ud af
pga at han haltede og var trykøm på knoglerne, selvom han havde fin
bevægelighed. Det er også primært tunge racer som har dette problem fx
rottweiler. Men vælg et foder med moderat proteinindhold, noget hvalpefoder
har alt for meget. Max 24%.

1 kg. vægtøgning om ugen indtil den er 6 mdr. er helt normalt i den
størrelse woofer har.

:Pia

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 15:00

PS - du kan jo starte med at hælde den ration op hver dag som står på posen,
se hvor hurtigt den spiser det. Hvis den levner og kun spiser af og til, kan
du fodre frit, for så kan den selv regulere. Du skal blot være forberedt på
at du skal holde mere øje med om den laver klatter, det gør den nemlig hver
gang der kommer noget indenbords...

:Pia

Fra : Ole Alm

Dato : 20-07-01 15:46

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in message news:3b5838ad$0$373$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> at du skal holde mere øje med om den laver klatter, det gør den nemlig hver

Mange tak!

mvh Ole

Fra : M@rk

Dato : 20-07-01 12:20

Thu, 19 Jul 2001 22:31:57 +0200, berigede "Ole Alm" <oma@et.dtu.dk>
dk.fritid.dyr.hund med:

>Den hedder Wooffee, og hvis du har lyst, kan den ses på følgende side:
>http://community.webshots.com/user/ole_alm

Nuser lille vyf

Congrats!

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Ole Alm

Dato : 20-07-01 14:49

> Nuser lille vyf
>
> Congrats!

Taxa!

Fra : Ole Alm

Dato : 28-07-01 15:10

> [...]
> med blå øjne, og dejlig
>
> Den hedder Wooffee, og hvis du har lyst, kan den ses på følgende side:

Hunden er nu hentet, den har dog skiftet navn til Scully

Men, jeg har nu fået en mail fra den internet service, hvor jeg har uploaded billederne af Scully,
og der er 150 personer, der har set billederne i løbet af de sidste 9 dage! Og det eneste sted jeg
har lavet en henvisning til billederne, er her. Jeg regnede med, at måske 10 personer ville se
hunden, men det virker som om, at der er en stor interesse for andre folks hunde. Så jeg ville høre,
om der er et eller andet sted på nettet, hvor folk generelt smider deres billeder af deres udgave af
"verden bedste hund"? Ellers skulle det måske laves?!

mvh Ole

Fra : Pia

Dato : 28-07-01 17:08

mm.... der var vist nogen herinde på et tidspunkt som lavede et samlingssted
for gruppen. Men jeg har selv alt for mange billeder af min vaps, som nu er
8 måneder (og måske slet ikke har kennelhoste men er slemt forkølet?), så
jeg har bare lavet en webside til ham. Der er en linkside, og jeg samler
gerne folks URL'er sammen og poster der! Bare send, hans email adresse står
også i menuen...

:Pia & Max

http://max.fantopia.com