eSata - korte bløde kabler
Fra : Anders Lund

Dato : 09-06-08 02:10

Hej

Jeg har en ekstern harddisk (Plextor PX-PH120US), som jeg har
forbundet et PCMCIA kort (Dezen DZ-N/PES2P) i min laptop (HP 8510w).
Dette virker fint, men giver mig noget kabelrod. eSata kablet er
nemlig 1 meter langt og temmelig stift. Har været på jagt på nettet -
både på EDB Priser og Google, men har ikke kunnet finde nogle korte
bløde eSata kabler.

Er der nogen som har en idé om hvor jeg skal finde sådan nogle?

Mvh
Anders

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-08 14:10

Anders Lund <anderslund@gmail.com> wrote in
:

> [...]
> finde nogle korte bløde eSata kabler.
>
> Er der nogen som har en idé om hvor jeg skal finde sådan nogle?

Det er i det hele taget svært af finde ordenlige *SATA kabler fra
online butikker i DK. Jeg var selv på udgik efter "interne" SATA
kabler med "clips" - så jeg undgår knækkede stik.

Resultat bliver nu at jeg anskaffer en PATA disk.

Efter det jeg har læst mig til på bl.a Wiki, så er billige *SATA
kabler noget lort. Det er stikkene det er galt med. Man skal især
passe på de stik - både til strøm og data - der sidder på diskene.

Er der nogen her der har oplevet knækkede SATA stik?

--
Literary prizes are like hemorrhoids. Eventually ever asshole gets
one.

Fra : Martin

Dato : 09-06-08 18:37

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> passe på de stik - både til strøm og data - der sidder på diskene.
>
> Er der nogen her der har oplevet knækkede SATA stik?

Ork ja... et par gange...
Normalt er det det flade stykke som bukker, og tilsidst knækker, kan
faktisk opdages ved at det bliver sværere og sværere at skrive/læse til
disken - altså lidt som om der er sektor fejl på harddisken.

Fra : Optimus Prime

Dato : 10-06-08 07:32

Martin skrev:
> [...]
> faktisk opdages ved at det bliver sværere og sværere at skrive/læse til
> disken - altså lidt som om der er sektor fejl på harddisken.

Samme her, ved harddiskene - har overvejet at skifte til vinklede stik,
så der ikke er så meget "moment" på kablet hvis man får rørt ved det..

Det skyldes en kombination af stive kabler og tynde dårlige plasticstik
imho.

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-06-08 16:11

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det er i det hele taget svært af finde ordenlige *SATA kabler fra
> online butikker i DK. Jeg var selv på udgik efter "interne" SATA
> kabler med "clips" - så jeg undgår knækkede stik.

Sata er skod, prøv at læse specs for det.

> Efter det jeg har læst mig til på bl.a Wiki, så er billige *SATA
> kabler noget lort. Det er stikkene det er galt med. Man skal især
> passe på de stik - både til strøm og data - der sidder på diskene.

Sælgers specs, dvs. harddisk-fabrikantens, er at sata stik er beregnet til
"50 operations". Divider med 10 da det er sælgers påstand, resultatet er da
at den forventede holdbarhed er af størrelsesordenen 5
monteringer/demonteringer.

> Er der nogen her der har oplevet knækkede SATA stik?

Ja. Heldigvis på en tom, spritny 320 GB disk. Låseclips på kablerne havde
ikke gjort nogen forskel, jeg skulle sætte et kabel til på
bundkort-connnectoren og kom til at skubbe til ledningsbundtet for enden af
de monterede diske med det resultat at diskens konnectorplade bukkede. Jeg
brød ikke min hjerne med om den kunne være kommet til at fungere, da den var
tom smed jeg den ud, for driftsikkert ville det nok aldrig blive.

Indtil jeg havde læst specs for sata - se ovenfor - var min konklusion den,
at jeg havde gjort en fejl ved ikke at trække alle kablerne af disken så jeg
havde god plads til at sætte det ekstra kabel på bundkort-konnektoren, men
det havde jo også været forkert.

Sata er ikke beregnet til folk som monterer og demonterer diske flere gange
i diskenes tilværelse, det er beregnet til at blive samlet en gang og ikke
siden rørt.

esata er til sammenligning specificeret til "5000 operations". Søg selv ....
måske var det Seagates site, jeg fandt informationerne på.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Anders Lund

Dato : 09-06-08 10:56

On Jun 9, 3:10 pm, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:

> Resultat bliver nu at jeg anskaffer en PATA disk.

Det var da ærgerligt, når det er SATA som der bliver udviklet på nu.

> Er der nogen her der har oplevet knækkede SATA stik?

Nææ.. du er faktisk den første jeg hører om som omtaler problemet. Er
det stikket på kablet, bundkortet eller harddisken som den er galt
med?

/Anders

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-08 23:47

:

> Det var da ærgerligt, når det er SATA som der bliver udviklet på
> nu.

Det er jo ligegyldigt, når jeg står og skal bruge det nu. Og jeg har
heller ikke tænkt mig at være forsøgskanin.

Det pågældende bundkort har faktisk 4 SATA (3 Gbit) stik, foruden en
enkelt Ultra DMA 133/100/66/33 kanal til 2 IDE enheder, men jeg er så
heldig at ha' et PCI indstikskort med yderlig 2 Ultra DMA 133
kanaler.

Jeg opnår i øjeblikket overførselshastigheder på mit LAN (Fast
Ethernet, 100 Mbit) på 62 Mbit med det udstyr jeg har - et par ældre
Seagate og WD diske. Det skulle gerne op på 80 Mbit.

Jeg tror ikke eSATA - det som du efterlyser - er så dårlig. Mest
fordi eSATA osse passer til SAS og det er svjks kram.

> Nææ.. du er faktisk den første jeg hører om som omtaler problemet.
> Er det stikket på kablet, bundkortet eller harddisken som den er
> galt med?

Som Martin skriver, så er det noget tyndt skidt. Og kablerne kan gå
hen og blive løse i forbindelsen. Derfor efterlyste jeg SATA stik med
"klips".

Du kan prøve og læse her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

under:

"Cables and connectors"

især henvisningen der til:

[dubious – discuss]

Fra : Rado

Dato : 10-06-08 11:43

On 09 Jun 2008 22:46:56 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>Som Martin skriver, så er det noget tyndt skidt. Og kablerne kan gå
>hen og blive løse i forbindelsen. Derfor efterlyste jeg SATA stik med
>"klips".

Du kan få nogle her:

http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B000Y11LTO/ref=dp_olp_2?ie=UTF8&qid=1213094248&sr=8-48

http://tinyurl.com/5ffvlt

Sender fra UK, internationalt.

Der er mange andre her, men det var de eneste med clips jeg
umiddelbart kunne finde:

http://www.amazon.co.uk/sata-cable/s/ref=sr_pg_1?ie=UTF8&rs=&keywords=sata%20cable&rh=i%3Aaps%2Ck%3Asata%20cable&page=1

http://tinyurl.com/5o58uc

--
Rado

The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge.

Fra : Rado

Dato : 10-06-08 12:07

On Tue, 10 Jun 2008 12:42:47 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Du kan få nogle her:
>
>http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B000Y11LTO/ref=dp_olp_2?ie=UTF8&qid=1213094248&sr=8-48
>
>http://tinyurl.com/5ffvlt

Prøvede lige at lave en forsøgsbestilling på 6 stk da jeg selv
overvejer at købe nogle. Af de to der sender internationalt er ExPro
langt de billigste i porto, og man kan tilsyneladende bestille så
mange man vi. Universal vil desuden højst sælge 3 ad gangen.

Her er den samlede opstilling for 6 stk fra ExPro:

Amazon.co.uk Marketplace Order Summary
Items: £29.94
Postage & Packing: £33.70
Promotion Applied -£0.00

Total: £63.64

Dvs. ca 100 DKK pr stk. alt iberegnet.

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-06-08 16:12

Anders Lund wrote:

> [...]
>
> Nææ.. du er faktisk den første jeg hører om som omtaler problemet. Er
> det stikket på kablet, bundkortet eller harddisken som den er galt

Harddisken!

> /Anders

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Anders Lund

Dato : 19-06-08 03:51

On Jun 12, 5:11 pm, "Peter Larsen" <digi...@hotmail.com> wrote:

> Harddisken!

Okay.

Er der nogen som er stødt ind i nogle korte bløde eSATA kabler i
mellemtiden?

/Anders