Køb af ny PC
Fra : Peter.

Dato : 08-06-08 16:10

Hej gruppe.

Min nuværende PC viser alarmerende tegn på alderdom, så jeg må ud at
investere i nyt.
Jeg vil ikke købe nyt hvert andet år, men hellere have en PC, som er
nogenlunde fremtidssikret. I den henseende tror jeg på quad-core. Og jeg har
en svaghed for AMD. Så det jeg umiddelbart har tænkt på er:

AMD Phenom Quad 9850 2,5GHz AM2 S-940
ASUS M2N-SLI S-940
4GB DDR2 PC6400 800MHz 1. Part (4x1GB)
512MB ECS GeF 8800GT Silent DDR3 PCI.-E
74GB WD Raptor 10000rpm 16MB SATA
NZXT Apollo Steel Sort
580W Linkworld 120mm BPC.22
Standard køler
Windows Vista Home Premium 64bit (DK)

Jeg vil ikke lægge skjul på, at mit kendskab til teknologien efter år 2000,
hvor jeg købte min nuværende PC, er mangelfuld, men umiddelbart tror jeg det
virker.
Så vidt jeg forstår giver bundkortet optimal mulighed for at udnytte
quad-core, selvom den hedder AM2 og ikke AM2+

Forslag tages venligt imod. Men prisen på dette eksempel er over 9.000kr. og
det må helst ikke blive dyrere.

Mvh.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-06-08 22:02

Peter. wrote:
> 4GB DDR2 PC6400 800MHz 1. Part (4x1GB)

De 4 GB RAM skal du nok få det "sjovt" med:

http://support.microsoft.com/kb/929605

Fra : Mr.Larsen

Dato : 08-06-08 22:29

Jens C. Hansen skrev den 08-06-2008:

> De 4 GB RAM skal du nok få det "sjovt" med:

Og du var selvfølgelig opmærksom på at det er 64bit versionen af Vista
han køber.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 08-06-08 22:34

Mr.Larsen kom med denne ide:

> Og du var selvfølgelig opmærksom på at det er 64bit versionen af Vista han
> køber.

Svar til mig selv

Jeg kan se at Vista har problemet uanset om det er 32 eller 64bit, jeg
regnede med at det var som med XP, men det var det ikke.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-06-08 22:37

Mr.Larsen wrote:

> Og du var selvfølgelig opmærksom på at det er 64bit versionen af Vista
> han køber.

... og du læste selvfølgelig (ikke) på MS's side, hvilke systemer det vedrører:

APPLIES TO
   Windows Vista Business
   Windows Vista Enterprise
   Windows Vista Home Basic
   Windows Vista Home Premium
   Windows Vista Starter
   Windows Vista Ultimate
   Windows Vista Enterprise 64-bit Edition
   Windows Vista Home Basic 64-bit Edition
   Windows Vista Home Premium 64-bit Edition
   Windows Vista Ultimate 64-bit Edition
   Windows Vista Business 64-bit Edition

Fra : Mr.Larsen

Dato : 08-06-08 22:38

Jens C. Hansen kom med følgende:

> .. og du læste selvfølgelig (ikke) på MS's side, hvilke systemer det
> vedrører:

Jojo, og rettede mig selv

Fra : Peter.

Dato : 09-06-08 17:58

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> De 4 GB RAM skal du nok få det "sjovt" med:
>
> http://support.microsoft.com/kb/929605

Ah. Så jeg er måske bedre hjulpet ved at købe 2GB, og så ikke skulle kæmpe
med, øh, DEP og PAE, og andre ting, som jeg ikke forstår? Eller vil jeg bare
ikke kunne udnytte de 4GB fuldt ud?

Jeg har ikke hørt andre indvendinger mod systemet, så jeg tænker, at det
bort set fra det her med RAM'men, så holder det vand.

Tak for svaret.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-06-08 23:13

Peter. wrote:
> Ah. Så jeg er måske bedre hjulpet ved at købe 2GB

Ja, eller evt. 3 GB (2x 1GB + 2x 512MB).

> og så ikke skulle kæmpe
> med, øh, DEP og PAE, og andre ting, som jeg ikke forstår?

Som jeg forstår det: (der er sikkert nogen, der kan forklare det bedre eller rette mig, hvis der er noget jeg har misforstået)

Problemet er, at (32-bit) driverne til hver en stump af din hardware bruger et adresseområde et sted mellem 3 og 4 GB, som operativsystemet bruger til at kommunikere med hardwaren.
Det gør driverne, ligegyldigt om man har 4 GB i PC'en eller ej.
Driveren til dit grafikkort (og dermed dettes RAM) reserverer ligeledes et adresseområde af samme størrelse omkring samme interval, således at der kan læses fra og skrives til den RAM (primært skrives til den).

Det er der så et par muligheder for at omgå, enten vha. PAE, dvs. at man aktiverer cpu'ens understøttelse for (op til) 64 GB RAM, og flytter operativsystemets adressering af de øverste 2 GB RAM til området 4-6 eller 6-8 GB RAM. 32-bit driverne bruger stadig området mellem 3 og 4, men nu er der bare ikke noget fysisk RAM i det område, som den brug blokerer for.

En anden mulighed er brug af 64-bit cpu OG 64-bit operativsystem, hvor man istedet flytter (64-bit) drivernes adresseringsområde til et område så højt, at det ikke bliver noget problem de næste mange mange år, hvor meget RAM man propper i PC'en.

> Eller vil jeg bare
> ikke kunne udnytte de 4GB fuldt ud?

Korrekt, operativsystemet vil istedet kun kunne bruge ca. 3 GB. (i virkeligheden GiB, men det er en helt anden diskussion).

> Jeg har ikke hørt andre indvendinger mod systemet, så jeg tænker, at det
> bort set fra det her med RAM'men, så holder det vand.

Enig.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-06-08 07:06

Jens C. Hansen used his keyboard to write :

> Ja, eller evt. 3 GB (2x 1GB + 2x 512MB).

I forbindelse med RAM og Vista, så se denne test.
http://www.tomshardware.com/reviews/vista-workshop,1775.html

Jeg synes den giver at godt billede af, at springet fra 4 til 8 GB RAM
er hvor Vista 64 bit er nødvendig/smart. Har man 4 GB så bliv på 32
bit.

--

Lars Jørgensen

Fra : Peter.

Dato : 11-06-08 15:00

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Jeg synes den giver at godt billede af, at springet fra 4 til 8 GB RAM er
> hvor Vista 64 bit er nødvendig/smart. Har man 4 GB så bliv på 32 bit.

Interessant artikkel.
Tak for svarene alle sammen!

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-06-08 18:34

Peter. wrote:

> Interessant artikkel.

Ja, meeeget interessant artikel.
Jeg kan især godt li' det med, at hvis der er 512 MiB RAM i, og man slår swap-filen fra, så kan man ikke engang starte Notepad.
Efter et stykke tid crasher Vista helt af sig selv, selv om det bare står og idler.

Var der nogen, der sagde bloatware?