hvad betyder "omni" ?
Fra : Ukendt

Dato : 07-06-08 22:11

Hej

Ja overskriften siger vel det meste.

"omni" indgår i mange ord forbindelser (hedder det egentlig det ? )

Men hvad betyder "omni" ?

på forhånd tak.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 07-06-08 22:25

Kai wrote:
> Hej
>
> Ja overskriften siger vel det meste.
>
> "omni" indgår i mange ord forbindelser (hedder det egentlig det ? )
>
> Men hvad betyder "omni" ?

Det betyder "alt". Fx mener adskillige monoteistiske religioner, at deres
gud er omnipotent (almægtig).

Jan

Fra : Erling Nansen

Dato : 08-06-08 10:17

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Det betyder "alt". Fx mener adskillige monoteistiske religioner, at deres
> gud er omnipotent (almægtig).
>
> Jan

Omnibus:

Erling

Fra : N. Foldager

Dato : 08-06-08 10:51

Erling Nansen:

>Omnibus:

Det er flertal, dativ af "omnis": "al" eller "hel". Dermed står det
som hensynsled og får betydningen "for alle".

F.eks. en offentlig rutebil er "for alle". Siden bare "bus".

Niels Foldager

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-06-08 19:45

"Erling Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Omnibus:

Betyder "for alle"

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 11:52

Mange tak skal i ha, nu giver det mere mening

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-06-08 19:45

"Kai" <No> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Ja overskriften siger vel det meste.
>
> "omni" indgår i mange ord forbindelser (hedder det egentlig
> det ? )
>
> Men hvad betyder "omni" ?

alle

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-06-08 19:55

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen

> "Kai" <No> skrev i meddelelsen

> alle

Nej - som præfiks, og det er det det er her, betyder det al-
Det latinske "omnis" betyder alle.

Mvh
Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 09-06-08 18:22

"Martin Larsen:

>Det latinske "omnis" betyder alle.

Nej. "Omnis" er ental (femininum el. maskulinum) og betyder
"enhver", "al" eller "hel".

"Alle" er selvfølgelig flertal; på latin "omnes".

Niels Foldager

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-06-08 20:33

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> "Martin Larsen:

> Nej. "Omnis" er ental (femininum el. maskulinum) og betyder
> "enhver", "al" eller "hel".
>
> "Alle" er selvfølgelig flertal; på latin "omnes".

På dansk kan "enhver" og "alle" bruges synonymt, og jeg spillede på
forslaget fra den foregående skribent uden at henfalde til pedateri. Omnis
benyttes iøvrigt også som substantiv.

ODS om "enhver" 3) m. sammenfattende bet., om en hvilken som helst af en vis
art: hvilken som helst; alle.

Mvh
Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 09-06-08 22:04

Martin Larsen:

> [...]

>benyttes iøvrigt også som substantiv.
>
>ODS om "enhver" 3) m. sammenfattende bet., om en hvilken som helst af en vis

Du skrev, at det latinske "omnis" betyder alle. Og det gør det ikke.

Mvh

Niels Foldager