Multiple IP på samme NIC, ttylinux.
Fra : Stig Johansen

Dato : 08-06-08 07:19

Hej alle.

Jeg er ved at eksperimentere med at sætte flere IP adresser på samme
netkort.
Jeg bruger denne her:
<http://www.minimalinux.org/ttylinux/>
Via Google fandt jeg ud af, at man i store træk skulle lave en kopi af, i
det her tilfælde, interface.eth0 --> interface.eth0:1
Og definere den nye IP heri.

Det virker sådan set godt nok, men jeg synes jeg savner et
overblik/definition over hvad der er hvad.

Nogle steder hedder det tilsyneladende
DEVICE=eth0:1
Hvor det hos mig hedder:
INTERFACE="eth0:1"
osv.

Sammen med ttylinux følger nogle minimalistiske sample filer, og jeg tror
det jeg efterespørger er en komplet 'facitliste' over mulige værdier.

Det samme gælder for network.conf.

Findes der sådan en, eller er det distributionsspecifikt ?

Stig Johansen

Fra : Steen Suder

Dato : 08-06-08 08:38

Stig Johansen wrote:

> [...]
> Og definere den nye IP heri.
>
> Det virker sådan set godt nok, men jeg synes jeg savner et
> overblik/definition over hvad der er hvad.

Det afhænger af den enkelte distribution. Det ender som regel i sidste ende
hos komandoerne "ifconfig" eller "ip", der udfører det beskidte arbejde.

> Sammen med ttylinux følger nogle minimalistiske sample filer, og jeg tror
> det jeg efterespørger er en komplet 'facitliste' over mulige værdier.

Har du kigget på man-siderne?
I f.eks. Debian, bruger man en fil ved navn interfaces til at sætte netværk
op med. Derfor kan man held bruge "man interfaces" og få fin hjælp.

> Det samme gælder for network.conf.
>
> Findes der sådan en, eller er det distributionsspecifikt ?

Den er distrbutionsspecifik. Hver distribution har sin egen måde at gøre det
på (selvom mange anvender de samme ideer).

--
Steen Suder

Fra : Kent Friis

Dato : 08-06-08 08:47

Den Sun, 08 Jun 2008 09:37:58 +0200 skrev Steen Suder:

> Det afhænger af den enkelte distribution. Det ender som regel i sidste ende
> hos komandoerne "ifconfig" eller "ip", der udfører det beskidte arbejde.

Når det er eth0:1 er det sandsynligvis ifconfig. ip kommandoen kan
tilføje flere ip-numre til et interface (eth0), og det er derfor
ikke nødvendigt med et virtuelt interface (eth0:1).

Mvh
Kent

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-06-08 17:32

Kent Friis wrote:

> Når det er eth0:1 er det sandsynligvis ifconfig. ip kommandoen kan
> tilføje flere ip-numre til et interface (eth0), og det er derfor
> ikke nødvendigt med et virtuelt interface (eth0:1).

Det er ifconfig, der bliver brugt.
Jeg har kigget i scriptet, der starter og stopper m.v.
ip kommandoen er ikke med i ttylinux, men har det nogen praktisk/performance
mæssig betydning, at man bruger et eller flere virtuelle interfaces?

Stig Johansen

Fra : Kent Friis

Dato : 08-06-08 19:39

Den Sun, 08 Jun 2008 18:31:47 +0200 skrev Stig Johansen:

> [...]
> ip kommandoen er ikke med i ttylinux, men har det nogen praktisk/performance
> mæssig betydning, at man bruger et eller flere virtuelle interfaces?

Sikkert ikke. eth0:1 er bare mere "gammeldags" (i gamle dage
understøttede kernen kun den måde). Jeg har endnu ikke set nogen
distro'er der er gået over til at bruge ip i stedet for ifconfig,
sikkert fordi folk kender ifconfig, og ifconfig er nok nemmere
at bruge, fordi den har meget færre muligheder (selv hvis man
kombinerer den med route).

Mvh
Kent