Firefox slette chachen
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 07-06-08 22:20

Er der et sted i Firefox, hvor man kan bede den automatisk slette
cachen, når man lukker Firefox? Eller i det mindste bede den om altid
at opdatere en side?

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-06-08 22:33

On Sat, 07 Jun 2008 23:20:16 +0200, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

>Er der et sted i Firefox, hvor man kan bede den automatisk slette
>cachen, når man lukker Firefox? Eller i det mindste bede den om altid
>at opdatere en side?

I den engelske udgave:
Tools, Options, Privacy, "Always clear my private data when I close
Firefox".

Her kan du så også indstille, hvad den så mere præcist skal slette. Fx kun
cachen.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 08-06-08 10:14

On Sat, 07 Jun 2008 23:32:40 +0200, Peter Brodersen
<usenet2008@ter.dk> wrote:

> [...]
>Firefox".
>
>Her kan du så også indstille, hvad den så mere præcist skal slette. Fx kun

Tak Peter - det virker, dog med den hage, at man efter lukningen af
Firefox skal svare på, om man nu også mener det

Er det rigtigt, at Firefox er anderledes end IE7 i så henseende?

Jeg er ved at rette en hjemmeside ti - ja helt renovere den - så det
er dødsygt, at rettelserne ikke umuddelbart dukke op.

Hyggeligt at rende på dig igen - fra de go'e gamle Image-dage

Manmge hilsener
Kirsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-06-08 13:22

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Tak Peter - det virker, dog med den hage, at man efter lukningen af
> Firefox skal svare på, om man nu også mener det

Funktioner => Indstillinger => Privatliv => fjern flueben ud
for Spørg mig altid før privat data ryddes.

> Jeg er ved at rette en hjemmeside ti - ja helt renovere den - så det
> er dødsygt, at rettelserne ikke umuddelbart dukke op.

Så er det da også dødsygt at skulle lukke Firefox hver gang,
du vil have siden genopfrisket. Brug i stedet en af de to
andre løsninger i mit tidligere indlæg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få nyheder serveret med RSS-læseren Feedreader.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 08-06-08 20:44

On Sun, 08 Jun 2008 14:21:32 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Så er det da også dødsygt at skulle lukke Firefox hver gang,
>du vil have siden genopfrisket. Brug i stedet en af de to
>andre løsninger i mit tidligere indlæg.

Du har ganske ret! Ligesom en anden skrev her, så glemmer jeg også, at
Ctrl+F5 opdaterer i en håndevending. Der er såmænd også en knap i FF,
der gør det samme, har jeg lige fundet ud af.

Tak for svarene.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-06-08 22:39

Kirsten Bjorneboe skrev:
> Er der et sted i Firefox, hvor man kan bede den automatisk slette
> cachen, når man lukker Firefox?

Funktioner => Indstillinger => Privatliv => flueben ud for
Ryd altid mine private data ... => klik på knappen
Indstillinger => Flueben ud for cache, og fjern sæt evt.
andre flueben.

> Eller i det mindste bede den om altid
> at opdatere en side?

I adressefeltet, indtast:
about:config
tryk på Enter
I feltet Filter, skriv:
cache.c
Dobbeltklik på linjen browser.cache.check_doc_frequency
Skriv et tal for den ønskede handling, du har følgende
muligheder:
0: Tjek én gang per session
1: Tjek hver gang siden vises
2: Tjek aldrig (bruger altid cacheen)
3 Tjek når siden er udløbet (dette er standardvalget)

2 svarer til det, du beder om, men vær opmærksom på, at det
vil betyde at alle sider altid genhentes. Hvis du fx blot
har brug for den tvungne opdatering på nogle få sider, er
det efter min mening vildt overkill.

Den nemmeste løsning er måske at gennemtvinge en opdatering
af en side: Når du står på siden, tryk på Skift, mens du
klikker på opdateringsknappen i værktøjslinjen - det kan
være, det er Ctrl, du skal trykke på, jeg kan aldrig huske,
hvilken af dem det er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan bruger og skræddersyr du proceslinjen. Få for eksempel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-06-08 23:07

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> klikker på opdateringsknappen i værktøjslinjen - det kan være, det er
> Ctrl, du skal trykke på, jeg kan aldrig huske, hvilken af dem det er.

Ctrl + F5
F5 er tastatur-genvejen til "Opdater". (Bruger den genvej flittigt når jeg
laver hjemmesider)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-06-08 23:43

Philip Nunnegaard skrev:

> Ctrl + F5

Jeg må prøve at huske det denne gang. Men det sidder
efterhånden på rygraden, at jeg bruger begge muligheder for
at være sikker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-06-08 01:30

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg må prøve at huske det denne gang. Men det sidder efterhånden på
> rygraden, at jeg bruger begge muligheder for at være sikker.

Jeg måtte nu også lige afprøve det inden jeg smed min sidste besked, da det
sidder så meget på rygraden at jeg knap nok lægger mærke til hvad jeg
taster.

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-08 13:07

In article <484b066a$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
nunnenospam@hitsurf.dk says...

> Ctrl + F5
> F5 er tastatur-genvejen til "Opdater". (Bruger den genvej flittigt når jeg
> laver hjemmesider)

F5 er opdater og ctrl f5 er hvad? Opdater bør vel være opdater.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-06-08 13:54

PerX ... skrev:

> F5 er opdater og ctrl f5 er hvad? Opdater bør vel være opdater.

F5 får Firefox til at tjekke, om siden er opdateret, og hvis
det er tilfældet, indlæses den nye udgave. Som du åbenbart
oplever det nogle gange, så kan Firefox tage fejl (det kan
andre browsere også).

Ctrl+F5 gennemtvinger en ny indlæsning af siden, uanset om
siden er opdateret eller ej.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gennemsigtig proceslinje med Transbar.

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-08 12:59

In article <484b0012$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...
> [...]
> 1: Tjek hver gang siden vises
> 2: Tjek aldrig (bruger altid cacheen)
> 3 Tjek når siden er udløbet (dette er standardvalget)

Det virker bare ikke. Jeg har sat den til 1 for længe siden, men der er
stadig en masse sider hvor jeg skal tvinge den til at genlæse for at se
de opdatering der er sket siden sidste gang. (Men det er måske fordi FF
ikke mener at når man gendanner en session - selv om programmet har
været stoppet og maskinen slukket - at det er en ny visning af siden)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-06-08 13:12

PerX ... skrev:
> [...]

> ikke mener at når man gendanner en session - selv om programmet har
> været stoppet og maskinen slukket - at det er en ny visning af siden)

Firefox tror åbenbart af en eller anden grund, at siden ikke
er opdateret. Jeg ved ikke, hvordan Firefox tjekker for
opdateringer af en side, så jeg kan ikke sige, hvad der går
galt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs