Hvad har de med hinanden at gøre?
Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 12:37

fra tekst tv:
TIDLIGERE KONFIRMATION UNDERSØGES
Biskopperne vil undersøge, om under-
visningen af kommende konfirmander
allerede skal kunne begynde i sjette
klasse i stedet for i syvende.

Ganske vist er børnene ikke så modne i
den alder, men eftersom mange syvende-
og ottende-klasser bliver fjernet fra
landsbyskolerne i disse år, går færre
børn til konfimationsforberedelse i en
kirke tæt på skolen.

Dermed ryger en del af grundlaget for
kirkerne i landsognene.

Fra Folketinget er der opbakning til
biskoppernes initiativ. Men hvad har skolerne med
konfirmationsforberedelse at gøre? Foregår konfirmationsforberelse i
skoletiden?

Fra : N_B_DK

Dato : 18-04-08 13:11

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message
>Foregår konfirmationsforberelse i skoletiden?

Ja.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 13:30

N_B_DK wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message
>
> Ja.

Kan man så også få fri til fodboldtræning, eller er det en særlig
undtagelse, som trosramte er blevet tildelt?

Fra : Sten Schou

Dato : 18-04-08 23:48

--
Any society that would give up a little liberty to gain a little security
will deserve neither and lose both.
"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> Kan man så også få fri til fodboldtræning, eller er det en særlig
> undtagelse, som trosramte er blevet tildelt?

Kun hvis du tror på Moren Olsen, men det er der vist ikke ret mange andre
end Rommedahl og Tomasson der gør efterhånden.

Hilsen Sten

Fra : Kim2000

Dato : 18-04-08 13:11

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> fra tekst tv:
> [...]

Hvis man laver en konfimation i 6.klasse, så er det altså kun 12-13 år.
Hvordan skal de kunne tage stilling til så væsentligt et spørgsmål?

> [...]
> biskoppernes initiativ. Men hvad har skolerne med
> konfirmationsforberedelse at gøre? Foregår konfirmationsforberelse i

Nej og ja. Mange steder lader man det ske om morgen på en skoledag, men de
to timer man ellers ville have haft flyttes blot til senere på dagen.

mvh
Kim

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 13:19

Kim2000 wrote:

> Nej og ja. Mange steder lader man det ske om morgen på en skoledag,
> men de to timer man ellers ville have haft flyttes blot til senere på
> dagen.

Så konfirmationscirkuset har altså indflydelse på resten af elevernes
skoledag?

Fra : Kim2000

Dato : 18-04-08 13:25

> Så konfirmationscirkuset har altså indflydelse på resten af elevernes
> skoledag?

Tja, hvis man ikke skal til konfimationsforbedelse kan man sove længe en
dag....

Og de fleste børn og voksne tager faktisk "cirkuset" alvorligt (underligt
ordvalg).

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 13:34

Kim2000 wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Tja, hvis man ikke skal til konfimationsforbedelse kan man sove længe
> en dag....

Og får sin skoledag forskubbet af hensyn til trosramtes religiøse riter?
Vanvid!

> Og de fleste børn og voksne tager faktisk "cirkuset" alvorligt
> (underligt ordvalg).

De sidder og dyrker fantasifigurer og gamle tekster med de mest tåbelige
udsagn om vandgåning og dyreark osv. Cirkus er et glimrende ord for
forestillingen. At de ligefrem tager det alvorligt kan kun bekymre - i
svær grad.

Fra : Kim2000

Dato : 18-04-08 15:22

> Og får sin skoledag forskubbet af hensyn til trosramtes religiøse riter?
> Vanvid!

Uha ja, lad os da endelig opfinde et problem....

> [...]
> udsagn om vandgåning og dyreark osv. Cirkus er et glimrende ord for
> forestillingen. At de ligefrem tager det alvorligt kan kun bekymre - i

Det er synd for dig du har mistet din tro.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 16:48

Kim2000 wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Uha ja, lad os da endelig opfinde et problem....

Det kan da nemt blive et problem i forhold til fritidsaktiviter. Får de
andre så lov til at tage fri om eftermiddagen for at pleje deres sunde
interesser som f.eks. musik eller sport?

> Det er synd for dig du har mistet din tro.

Du tror altså vitterligt på våset i biblen? Eller går du rundt og synes,
det er synd for dig?`Tror du stadig på julemanden?

Fra : Ralph

Dato : 18-04-08 17:27

> Du tror altså vitterligt på våset i biblen? Eller går du rundt og synes,
> det er synd for dig?`Tror du stadig på julemanden?

Enhver er salig i sin tro (du og jeg har også valgt IKKE at tro - det synes
VI er rigtigst). Men med alle de penge/prestige der altid har betydet mest i
diverse trosretninger kommer vi nok ikke djævelskabet til livs lige med
det samme.

--
Ralph

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 18:11

Ralph wrote:
> [...]
> synes VI er rigtigst). Men med alle de penge/prestige der altid har
> betydet mest i diverse trosretninger kommer vi nok ikke djævelskabet

Angående kristendom er det gået i den rigtige retning i mange år. Det
faktum glæder mig, hver gang jeg ser en prælat tone frem i landskabet.

Fra : Kim2000

Dato : 18-04-08 18:18

> [...]
> synes VI er rigtigst). Men med alle de penge/prestige der altid har
> betydet mest i diverse trosretninger kommer vi nok ikke djævelskabet

Sjovt nok, så har konfimanter til alle tider oplyst at det er troen der er
grunden til at de bliver konfimeret, ikke festen og gaverne. For at undgå
netop dette spørgsmål om valget mellem fest og tro, har de fleste forældre
da heldigvis også gjort det til at de får festen uanset om de siger ja eller
nej til konfimationen. Så kaldes det en nonkonfimationsfest.

mvh
Kim

Fra : Mendoza

Dato : 19-04-08 06:57

Kim2000 wrote:
> [...]
> de fleste forældre da heldigvis også gjort det til at de får festen
> uanset om de siger ja eller nej til konfimationen. Så kaldes det en

Nej, det kaldes en nonfirmationsfest. Jeg har selv været så heldig at
foreløbig 3 af mine unger har valgt fornuftens vej, i stedet for overtroens.
*Det* er virkelig værd at fejre. Ingen af mine børn er døbt, men min ældste
datter valgte at blive døbt og konfirmeret sammen med sine klassekammerater.
Det er hendes valg, som hun så i det mindste selv har truffet. Jeg blev i
sin tid af mine forældre tvunget til at blive konfirmeret, (hvad vil naboer,
bedsteforældre, præsten osv. tænke), selv om jeg aldrig har været
overtroisk.

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-08 16:35

Hr. Svendsen skreg:

> Og får sin skoledag forskubbet af hensyn til trosramtes religiøse riter?
> Vanvid!

Akkurat som alle skolebørn får deres skolegang spoleret af relgiøse fester i
forår og vinter - akkurat som dine arbejdspladser ødelægger dine muligheder
for at tilbringe tid på arbejdet på samme tid af hensyn til religiøse
iter - . Og da du er bosat i Danmark og ikke Japan, så er det de kristne
helligdage, der har indflydelse.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 16:53

none wrote:
> Hr. Svendsen skreg:

> Akkurat som alle skolebørn får deres skolegang spoleret af relgiøse
> fester i forår og vinter

Det ville være oplagt at ligge feriedagene efter mere rationelle
motiver, så det f.eks. ikke skal afvikles midt i en uge.

> - akkurat som dine arbejdspladser ødelægger
> dine muligheder for at tilbringe tid på arbejdet på samme tid af
> hensyn til religiøse

Det har mine arbejdspladser aldrig hindret. De har endda betalt ekstra
for at jeg gad komme. Hver og en.

> iter - . Og da du er bosat i Danmark og ikke Japan, så er det de
> kristne helligdage, der har indflydelse.

Ja, det er en skam. Lad os snarligst få gjort op med det.

Fra : Ralph

Dato : 18-04-08 16:44

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> Og får sin skoledag forskubbet af hensyn til trosramtes religiøse riter?
> Vanvid!

Tjah, jeg er tilbøjelig til at give dig ret, MEN jeg nyder alligevel
julemaden, påskefrokosterne og søndagsfri.
Er du på arbejde idag?

--
Ralph

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 17:30

Ralph wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Tjah, jeg er tilbøjelig til at give dig ret, MEN jeg nyder alligevel
> julemaden, påskefrokosterne og søndagsfri.
> Er du på arbejde idag?

Niks - og angående maden så kræver heldigvis ingen i familien, at den
skal være præget af et eller andet underligt religiøst. De ugentlige
fridage ville være bedre placeret efter behov i stedet for partout efter
religiøse anvisninger.

Fra : N_B_DK

Dato : 18-04-08 19:54

>De ugentlige
> fridage ville være bedre placeret efter behov i stedet for partout
> efter religiøse anvisninger.

Anden påskedag, ligger ret fjollet midt i juni måned f.eks, du insisterer
ikke på at komme på arbejde på helligdage, da det strider mod din ateisme,
at holde fri pga noget overtro ?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 20:37

N_B_DK wrote:
> [...]
> insisterer ikke på at komme på arbejde på helligdage, da det strider
> mod din ateisme, at holde fri pga noget overtro ?

Æh - hvordan kan det stride mod ateisme at holde fri pga. andres
trosramthed?

Fra : N_B_DK

Dato : 18-04-08 21:43

> Æh - hvordan kan det stride mod ateisme at holde fri pga. andres
> trosramthed?

Så lad os lave det om så det kun er troende der har fri de dage, vil det
passe dig bedre ?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 21:55

N_B_DK wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Så lad os lave det om så det kun er troende der har fri de dage, vil
> det passe dig bedre ?

Det ville passe mig fremragende, at ateister selv kunne lægge fridagene,
som de ville.

Fra : Kim2000

Dato : 18-04-08 22:11

> Det ville passe mig fremragende, at ateister selv kunne lægge fridagene,
> som de ville.

Hvorfor skal du have fridage? Vi andre har en grund til at have dem, hvad er
din begrundelse?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 22:23

Kim2000 wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skal du have fridage? Vi andre har en grund til at have dem,
> hvad er din begrundelse?

Haha - er du seriøs? Kan du virkelig ikke se, hvorfor ateister skulle
have fridage? :)

Fra : N_B_DK

Dato : 18-04-08 23:37

> Haha - er du seriøs? Kan du virkelig ikke se, hvorfor ateister skulle
> have fridage? :)

Jeg kan heller ikke se hvorfor vi ateister skal have fri anden påskedag
f.eks, men fortæl gerne hvorfor ?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 23:43

N_B_DK wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Jeg kan heller ikke se hvorfor vi ateister skal have fri anden
> påskedag f.eks, men fortæl gerne hvorfor ?

For at holde betalt fri naturligvis; men det ville selvfølgelig være
endnu bedre og uendeligt mere rimeligt, hvis vi kunne lægge fridagen,
hvor det passede os.

Fra : N_B_DK

Dato : 18-04-08 23:36

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Det ville passe mig fremragende, at ateister selv kunne lægge
> fridagene, som de ville.

Hvorfor skal ateister have fri ?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 23:46

N_B_DK wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Hvorfor skal ateister have fri ?

Tusinder af grunde. Det er op til den enkelte ateist at beslutte sig
for, hvorfor han vil holde fri. Det kan f.eks. være for at hygge sig
derhjemme, eller måske for at besøge sin gamle mor i den anden ende af
landet.

Helt ærligt - hvordan kan du dog finde på at stille sådan et underligt
spørgsmål? :)

Fra : Mendoza

Dato : 19-04-08 07:00

N_B_DK wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Hvorfor skal ateister have fri ?

Hvorfor skal trosramte?

Fra : Egon Stich

Dato : 19-04-08 09:15

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse news:48090a9a$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

> Det ville passe mig fremragende, at ateister selv kunne lægge fridagene,
> som de ville.

Næ - hov hov---
Du skal skam miste fridagene.
Der er ikke frit valg på alle hylder.
Det ville da også være urimeligt.

Tag nu at udvise bare lidt konsekvens af din ateisme.

Egon

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-04-08 10:05

Egon Stich wrote:
> [...]
> Der er ikke frit valg på alle hylder.
> Det ville da også være urimeligt.
>
> Tag nu at udvise bare lidt konsekvens af din ateisme.

Ateisme har skam intet at gøre med ikke at holde fri.

Er der forresten ikke noget om, at kristne skal tjene deres brød i deres
ansigts sved?

Eller var det noget om, at deres ansigter skal svede mens de æder brød?

1 Mos 3,19 :))

Fra : Egon Stich

Dato : 20-04-08 11:02

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse news:4809b5a5$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> ansigts sved?
>
> Eller var det noget om, at deres ansigter skal svede mens de æder brød?

Moseloven anvendes ikke rigtigt mere
Når bortsets fra arbejdsgiveres synsvinkel, naturligvis.

Bortset fra det:
Helligdagene er til for de kristnes skyld, således at de kan passe deres kirkegang.
Som ateist, der ønsker at afskaffe kirken, har du naturligvis ikke samme behov, og behøver derfor ikke nævnte fridage.

Egon

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 20-04-08 11:40

Egon Stich wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Moseloven anvendes ikke rigtigt mere

Næh, Jesus er jo også inde på, at man faktisk ikke skal arbejde
overhovedet. Du ved den om himlens fugle og markens liljer.

> [...]
> Helligdagene er til for de kristnes skyld, således at de kan passe
> deres kirkegang.
> Som ateist, der ønsker at afskaffe kirken,

Hvornår blev ateisme et spørgsmål om at afskaffe kirken? Ateisme er blot
det, at man ikke tror på guder.

> har du naturligvis ikke
> samme behov, og behøver derfor ikke nævnte fridage.

Vi har andre og langt sundere interesser at pleje. Vi bør derfor
tildeles endnu flere fridage, vi frit kan fordele ud over året.

Fra : Egon Stich

Dato : 21-04-08 10:50

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse news:480b1d79$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> overhovedet. Du ved den om himlens fugle og markens liljer.

> Hvornår blev ateisme et spørgsmål om at afskaffe kirken? Ateisme er blot

Du følger da vist ikke med?
Verden over foregår der en ateistisk hetz mod kristendommen.
De klasser, der udklækker sådanne, har det jo med at ville bestemme og helst forbyde.
For "din eget bedste", naturligvis---

> Vi har andre og langt sundere interesser at pleje. Vi bør derfor
> tildeles endnu flere fridage, vi frit kan fordele ud over året.

Surt, at virkeligheden ikke er således, at du kan få tilfredsstillet dette åbenbart uopfyldte behov--
Men du har jo den mulighed, at skære ned på timetallet.
Prioritering, du ved

Egon

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 21-04-08 11:44

Egon Stich wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Du følger da vist ikke med?
> Verden over foregår der en ateistisk hetz mod kristendommen.

Jeg har ikke hørt om nogen ateister, der ville afskaffe kirken i
Danmark - har du? Og ateisme er altså stadigvæk blot det, at man ikke
tror på guder. Man kan ikke bare tillægge dette entydige begreb alt
muligt efter behag.

Forresten placerer briterne, religion som samfundets værste onde:
http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/the_tls/tls_selections/religion/article3779988.ece

> Surt, at virkeligheden ikke er således, at du kan få tilfredsstillet
> dette åbenbart uopfyldte behov--
> Men du har jo den mulighed, at skære ned på timetallet.
> Prioritering, du ved

I bund og grund synes jeg, folk selv skal betale for deres fridage.
Ligegyldigt hvad de så vælger at bruge dem til.

Fra : Egon Stich

Dato : 23-04-08 13:19

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse news:480c6ff7$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Danmark - har du? Og ateisme er altså stadigvæk blot det, at man ikke
> tror på guder. Man kan ikke bare tillægge dette entydige begreb alt

Man må fastslå, at du ikke har fulgt med på området.
Næste gang tilbudet kommer, skal jeg med glæde skaffe dig et gratis 4 ugers abbonnement på Kristeligt Dagblad.

> I bund og grund synes jeg, folk selv skal betale for deres fridage.
> Ligegyldigt hvad de så vælger at bruge dem til.

Folk betaler da selv for deres fridage?
Og har altid gjort, ikke sandt?
Ligesom du jo også blot kan meddele chefen, at de næste par dage holder du fri.

Ikke sandt?

Egon

Fra : N_B_DK

Dato : 19-04-08 11:05

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Tag nu at udvise bare lidt konsekvens af din ateisme.

Enig det er da hykleri at ville have fri anden påskedag, når man mener det
er noget sludder, men på den anden side, det er da lækkert nok med en lang
weekend.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-04-08 16:01

Henrik Svendsen wrote:
> [...]
> biskoppernes initiativ. Men hvad har skolerne med
> konfirmationsforberedelse at gøre? Foregår konfirmationsforberelse i

Er du lige så dum som du lyder?

Hvis skolen ligger 15 km væk fra kirken er det jo overordentligt praktisk
svært at gennemføre.

/f

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 16:43

Frank Leegaard wrote:

> Er du lige så dum som du lyder?
>
> Hvis skolen ligger 15 km væk fra kirken er det jo overordentligt
> praktisk svært at gennemføre.

Utroligt hvad denne Frank kan finde på at rable af sig. Er han mon idiot
med vilje, eller kan han bare ikke gøre for det?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-04-08 20:03

Henrik Svendsen wrote:

> Utroligt hvad denne Frank kan finde på at rable af sig. Er han mon
> idiot med vilje, eller kan han bare ikke gøre for det?

Stakkels Stakkels Svendsen ..

/F

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-08 20:38

Frank Leegaard wrote:

> Stakkels Stakkels Svendsen ..

Okay, du kan bare ikke gøre for det; men spørgsmålet handlede altså ikke
en meter om afstande til kirker eller skoler, og alle andre kunne finde
ud af det.