Her er lidt at tænke over, hvis du skifter~
Fra : THF

Dato : 19-07-01 20:25

DAGENS NYHED

Microsoft løsner kopilås i Windows XP

Microsoft har reageret på den massive kritik af den såkaldte
produktaktivering i Windows XP. Det nye system til kopisikring kræver,
at man indtaster en unik nøgle, når man bruger produktet første gang,
hvilket binder programmet til én bestemt computer.
Hvis man udskifter mere end tre komponenter, kan Windows XP ikke længere
genkende computeren, hvorefter programmet nægter at starte. Brugeren er
så tvunget til at ringe til Microsoft og bede om en ny nøgle.
Produktaktivering skal forhindre at det samme eksemplar af Windows XP
kan installeres på mere end én computer. Men flere beta-testere har
klaget over, at systemet kan generere brugere, som ofte installerer nye
komponenter, f.eks. harddiske eller grafikkort.
Microsoft vil nu tillade op til fire ændringer indenfor et tidsrum, som
endnu ikke er defineret, fortæller Shawn Sanford, group product manager
for Windows, i et interview med Reuters. Tidsrummet kunne f.eks. være 60
dage, 90 dage eller seks måneder.
Efter denne periode bliver tælleren nulstillet, og brugeren kan igen
udskifte op til fire komponenter i det samme tidsrum, uden at det
udløser krav om genaktivering.
Produktaktivering skal heller ikke længere præsenteres under
installationsprocessen samtidig med produktregistrering. Microsoft
siger, at produktaktivering er anonym - i modsætning til registrering -
men mange brugere har tilsyneladende fået indtrykket af, at de
oplysninger, som indtastes under registrering, kædes sammen med den
unikke nøgle til produktaktivering.
Sanford fortæller at pc-firmaer får muligheden for at aktivere Windows
XP på fabrikken, hvilket betyder at brugeren slet ikke bliver
konfronteret med denne proces. Helt op til 80 pct. af brugerne behøver
aldrig aktivere Windows XP, ifølge Sanford.
Microsoft vil også offentliggøre flere informationer om, hvordan
produktaktivering fungerer, men Sanford understreger at nogle
oplysninger fortsat skal være hemmelige så systemet ikke kan omgås af
softwarepirater.
(Kilde: CNET)

--
MVH THF Cessna 182S

Fra : THF

Dato : 19-07-01 20:41

UPS, glemte lige at skrive, at jeg nok vil holde mig til Win2000, når
jeg får råd til den, da jeg er en af dem der konstant afprøver nyt
hardware i min PC.

resten cuttet

--
MVH THF Cessna 182S

Fra : Ove Kristensen

Dato : 19-07-01 21:06

"THF" <thf@thf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at man indtaster en unik nøgle, når man bruger produktet første gang,
> hvilket binder programmet til én bestemt computer.

Det varer vel ikke længe før at vi skal møde op hos Microsoft i USA med
vores computer for at få installeret et styresystem.

Mvh
OveK.

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 19-07-01 21:51

> Det varer vel ikke længe før at vi skal møde op hos Microsoft i USA med
> vores computer for at få installeret et styresystem.

Så slemt syntes jeg nu ikke det er - hvis folk er utilfredse kan man jo bare
lade være med at købe systemet...

Man accepterer jo nok i licensaftalen (har dog aldrig læst en ) at man
godkender de dersen krav til (gen)registrering...

// Søren

Fra : René Jensen

Dato : 19-07-01 22:57

"Søren Aaholm Møller" wrote:
> Så slemt syntes jeg nu ikke det er - hvis folk er utilfredse kan man jo bare
> lade være med at købe systemet...

Hmmm ... tankevækkende og dog. Udfra det faktum at der er installeret
enten Windows 95/98/98SE/ME/2000/XP på langt størstedelen af de
computere, som bruges af private til spil, multimedia, DVD,
kontor-applikationer o.lign., vil det være direkte ulogisk at skifte til
et andet operativ system, hvorend det måtte være mere stabilt og have
bedre brugervenlighed.

Kig selv på din egen computer og se hvad du bruger den til, hvilke
applikationer har du installeret og hvilke spil spiller du? - Prøv så og
se hvor mange af disse applikationer og spil (for ikke at tale om
hardware), som understøttes af et andet operativ system, som f.eks.
Linux eller Macintosh? - Ville du umiddelbart kunne leve uden de
applikationer/spil, som du har muligheden for at benytte under et
Windows baserede operativ system, på et andet operativ system, med den
fordel at det måtte være mere stabilt?

Meget kan man sige om Microsoft og deres elskede/forhadte operativ
system, men faktum er desværre at Windows er en ond cirkel, som hele
tiden tvinger os forbrugere til at benytte deres operativ system, selvom
vi inderst inde hellere ville migrerer til et andet operativ system.
Problemet med netop Windows er antallet af programmeringsfejl i deres
kernel er simpelhen for mange, og det smidter af hele vejen igennem
deres operativ system, hvilke mange (for slet ikke at sige alle) dagligt
måtte genstarte deres maskiner, fordi Windows lige skulle vise den
flotte blue-screen, eller et eller andet program havde udført en ulovlig
handling ... hvilket i bund og grund kun kan skyldes Windows latterlige
måde at håndtere system-ressourcerne på.

Et andet kedelig ting ved Windows er dens pris ... sig mig, med hånden
på hjertet, har du nogen sinde købt Windows operativ systemet (køb af ny
computer med Windows tæller ikke)? Prisen er jo sindsvag langt bag den
fornuftige grænse, godt nok har jeg en god opsparing i banken, men at
give over 2.000,- for et operativ system, det er simpelhen bare for
meget, og specielt når man tænker på diverse Linux-distributioner koster
under 1.000,- afhængig af hvilken distribution, man køber ... så er der
absolut ingen fornuft i Windows, som bare giver den mindste anledning
til sådan en høj pris - ydelsen/stabiliteten alene tæller for sig selv

Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 20-07-01 08:56

> [...]
> se hvor mange af disse applikationer og spil (for ikke at tale om
> hardware), som understøttes af et andet operativ system, som f.eks.

Gerne... Spiller ikke spil mere, og ville sagtens kunne finde nogle
"office-pakker" som kunne trækkes af mandrake eller lign...

> - Ville du umiddelbart kunne leve uden de
> applikationer/spil, som du har muligheden for at benytte under et
> Windows baserede operativ system, på et andet operativ system, med den
> fordel at det måtte være mere stabilt?

Nej, ikke jeg - men det bliver man nødt til, hvis man ikke kan lide deres,
ex - kopibeskyttelse... Jeg foragter heller ikke MS's ide om deres nye
kopibeskyttelse, så derfor vil jeg jo heller ikke være nøtd til det.

> [...]
> tiden tvinger os forbrugere til at benytte deres operativ system, selvom
> vi inderst inde hellere ville migrerer til et andet operativ system.

Så installer dog linux? Hvem tvinger dig til at bruge MS?

> [...]
> måtte genstarte deres maskiner, fordi Windows lige skulle vise den
> flotte blue-screen, eller et eller andet program havde udført en ulovlig

Uden at være den vilde programmør, vil jeg nok sige at den der holder
ikke... Skulle ikke undre mig om halvdelen af gangene af de ulovlige
handlinger skylder programmet som der udfører det... Desuden kører, ex, w2k
kanon-stabilt... Har aldrig haft nogle problemer med det...

> hvilket i bund og grund kun kan skyldes Windows latterlige
> måde at håndtere system-ressourcerne på.

Så skift dog til linux!

> Et andet kedelig ting ved Windows er dens pris ... sig mig, med hånden
> på hjertet, har du nogen sinde købt Windows operativ systemet (køb af ny
> computer med Windows tæller ikke)?

Jepper... Windows 2000.

> [...]
> meget, og specielt når man tænker på diverse Linux-distributioner koster
> under 1.000,- afhængig af hvilken distribution, man køber ...

....siger det igen - skift dog til linux...

>så er der
> absolut ingen fornuft i Windows, som bare giver den mindste anledning
> til sådan en høj pris - ydelsen/stabiliteten alene tæller for sig selv

Både og - ydelsen er i top, og ligeså er stabiliteten... Måske kan man bare
ikke finde ud af at sammensætte sin egen computer?

// Søren

Fra : Kristian Erbou

Dato : 21-07-01 13:54

[snip]

> [...]
> absolut ingen fornuft i Windows, som bare giver den mindste anledning
> til sådan en høj pris - ydelsen/stabiliteten alene tæller for sig selv

Jeg tror nu mere, at prisen er så høj, fordi der er så meget piratkopiering.
Hvis alle havde licens til deres Microsoftprogrammer og piratkopiering ikke
eksisterede (i teorien, naturligvis), så tror jeg også, at prisen ville
falde tilsvarende, men det vil en Windowsmodstander som dig nok ikke være
enig med mig i

Kristian

Fra : Erik G Christensen

Dato : 21-07-01 15:38

Kristian Erbou wrote:

> [...]
> eksisterede (i teorien, naturligvis), så tror jeg også, at prisen ville

Ja da, Bill Gates har jo altid været "nøjsom" med indtjening *LOL*

og *GMHOL*

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : anonym

Dato : 21-07-01 19:39

cut

> [...]
>eksisterede (i teorien, naturligvis), så tror jeg også, at prisen ville
>falde tilsvarende, men det vil en Windowsmodstander som dig nok ikke være
Nej, det er enhver forretning fornemmeste opgave at tjene så meget som
muligt, så aktionærerne kan få så stort et udbytte som muligt.
Så kan MS hive 300- mere ud pr. pakke, så gør de det.
Det er min erfaring når jeg har smuglyttet(ikke MS), de gange jeg har
haft mulighed for det, aktionærerne skal plejes for enhver pris.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 19-07-01 23:17

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> writes:

> Så slemt syntes jeg nu ikke det er - hvis folk er utilfredse kan man jo bare
> lade være med at købe systemet...

Det er vel netop dem der ikke betaler for systemet der slipper for
bøvlet. Jeg kan da forestille mig at den pirat-udgave der kommer i
omløb har et "fix" der omgår systemet.

Fra : Per Kristensen

Dato : 20-07-01 08:52

Heldigvis skulle det ikke være så svært at omgås product activation systemet
;)

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-07-01 18:46

> Heldigvis skulle det ikke være så svært at omgås product activation systemet
> ;)

Ja, der er et tysk firma der har kigget på kopibeskyttelsen, og i al
offentlighed sagt at den er latterlig.
Man hvad har man forventet...
Et firma der ikke kan lave operativsystemer, kan vel heller ikke lave
kopibeskyttelse.

/kenne

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 20-07-01 08:58

> Det er vel netop dem der ikke betaler for systemet der slipper for
> bøvlet. Jeg kan da forestille mig at den pirat-udgave der kommer i
> omløb har et "fix" der omgår systemet.

....nu er det ikke piratudgaver vi snakker om...

Det er reelle brugere.

// Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-07-01 10:07

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> skrev i

> ...nu er det ikke piratudgaver vi snakker om...
>
> Det er reelle brugere.

Problemet med aktiveringssystemet i MS' XP produkter er, at det kun er
til irritation for den alm. forbruger. Det berører så absolut ikke
piraterne andet end, at de får lidt morskab af at skulle cracke
systemet.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 20-07-01 10:10

> [...]
> til irritation for den alm. forbruger. Det berører så absolut ikke
> piraterne andet end, at de får lidt morskab af at skulle cracke

Jeg kan godt se iritationsmomentet i det, men de har jo lige lavet en lille
ekstra tilføjelse med noget tidshalløj-et-eller-andet =) Ved ikke helt hvad
det går ud på - men skulle gøre systemet bedre...

// Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-07-01 11:26

> Jeg kan godt se iritationsmomentet i det, men de har jo lige lavet
> en lille ekstra tilføjelse med noget tidshalløj-et-eller-andet =)
> Ved ikke helt hvad det går ud på - men skulle gøre systemet bedre

Ja, det læste jeg om i går, og det lyder som en væsentlig forbedring af
systemet, hvis tidsgrænsen vel og mærke sættes forholdsvis kort dvs.
30-60 dage, som det også var nævnt i artiklen. Dette vil ihvertfald
gøre mig lidt mindre kritisk overfor systemet, selvom jeg stadig er
rimelig sikker på, at det ikke ændrer ved mængden af piratkopiering.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 20-07-01 10:13

Nej men det ville da være rart at kunne pache sin orgniale vertion, så man
kan gøre hvad som passer en, jeg vil slet ikke kunne leve med det...........

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-07-01 10:05

> Man accepterer jo nok i licensaftalen (har dog aldrig læst en )
> at man godkender de dersen krav til (gen)registrering...

Licensbetingelserne er ugyldige, da du ikke har mulighed for at se dem
før køb.

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 20-07-01 10:11

> Licensbetingelserne er ugyldige, da du ikke har mulighed for at se dem
> før køb.

Kender jeg ikke dig inde fra dk.videnskab.jura? :)

Tja, du bekendtgøre dig jo med licensaftalen i det du installerer, ik?

....gør du det ikke, har du jo stadig købt produktet, du kan jo "bare ikke
bruge det." ?

// Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-07-01 11:31

> Kender jeg ikke dig inde fra dk.videnskab.jura? :)

Det er sikkert ikke helt galt.

> Tja, du bekendtgøre dig jo med licensaftalen i det du installerer,
> ik?

Jo, men problemet er her, at man så skal have mulighed for at returnere
produktet og få pengene tilbage, hvis man ikke kan acceptere
licensbetingelserne. Dette står der vist også i MS' betingelser, men
jeg tvivler lidt på om en forhandler vitterligt vil give pengene
tilbage efter man har åbnet sin softwarepakke.

Men helt generelt gælder det, at betingelser man ikke har mulighed for
at se før køb ikke er gyldige. Prøv engang at tænk på, hvad man ellers
kunne være udsat for at alle mulige og umulige urimelige vilkår.

Dette har også været diskuteret i juragruppen og der var på et
tidspunkt en, der ville spørge MS angående returneringen men jeg mener
ikke, at der kom et svar.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-07-01 18:39

Ove Kristensen wrote:

> "THF" <thf@thf.dk> skrev i en meddelelse

> Det varer vel ikke længe før at vi skal møde op hos Microsoft i USA med
> vores computer for at få installeret et styresystem.

Ja, eller gøre som os andre, og skifte til et rigtigt operativsystem
(Linux)

/kenne

Fra : Michael Petersen

Dato : 20-07-01 10:36

Et eller andet sted er der jo en meget nem løsning på det her problel. Man
kan give microsoft fingeren og tvinge dem til at ændre på en meget nem måde.
Lad være med at bruge styresystemet.
Den samme ting som har gjort dem store kan også få dem til at styrte i grus.
Hvis ingen bruger der system er de tvunget til at ændre det til næste gang.
Hvis de ikke gør det kan bare lade være med at bruge det osgå. Til sidste
skal de nok lære det.

mvh

Michael
der tror på at forbrugeren er eneherskende

Fra : F.Larsen

Dato : 20-07-01 20:35

"Michael Petersen" <mcp_dk@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis de ikke gør det kan bare lade være med at bruge det osgå. Til sidste

Er win2k ikke et udemærket alternativt til XP ?

--
Flemming