Vedr. køling af SCSI hdd....
Fra : Kasper Pedersen

Dato : 19-07-01 19:41

Jeg skal til at lave noget køling af mine SCSI diske, da jeg synes at de
bliver temlig varme. Den køler som skal sidde foran de 2 diske med
ind/udblæsning af kabinettet, skal den blæse luft ind på diskene eller suge
luften ud af kabinettet ? På forhånd tak.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-07-01 19:54

Hej Kasper

Det er god skik at suge luft ind i fronten og smide det varmt ud på
bagsiden.
Giv denne køler et kik:
http://www.proconsult.dk/katalog/komp/komp-div/kab-acc/cool-ttc-hdc2.html
den har to små blæsere i fronten (plads til en mere) og er næsten lydløs.
Disken skal så sidde i et 5¼" slot, og sætter du to diske lige under
hinanden kan den køle begge rimeligt godt.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 19-07-01 20:53

Tak for svaret, men jeg ikke flere 5¼" ledige pladser, så hvad vil det
bedste være ?
Enten at blæse luft (luft udefra) på diskene eller suge luft ud af
kabinettet ?

Blæseren sidder lige foran diskene som sidder i bunden af kabinettet.
diskene er monteret på nogle små stativer som jeg har lavet.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-07-01 21:36

Jeg ville sætte - faktisk har sat - blæseren så den suger kold luft ind i
kabinettet og hen over diskene.
Jeg bruger en billig Suron 8 cm blæser, hvor jeg har sat en 82 ohm / ½ watt
modstand i serie med plus ledningen (og krympeflex hen over det hele). Så
får blæseren 8 Volt og blæser nok til at holde to IBM 60GXP'er kolde og
samtidig siger den ikke noget.

Fra : René Jensen

Dato : 19-07-01 22:25

Kasper Pedersen wrote:
> [...]
>
> Blæseren sidder lige foran diskene som sidder i bunden af kabinettet.
> diskene er monteret på nogle små stativer som jeg har lavet.

Jeg ville nok vælge at lade blæserne suge luften ud af kabinettet,
således at den luft der er inde i kabinettet bliver blæst ud -- udfra
det faktum at luften inde i kabinettet vil blive opvarmet af
SCSI-diskene samt processor.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : DWM

Dato : 19-07-01 21:12

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Kasper
>
> Det er god skik at suge luft ind i fronten og smide det varmt ud på
> bagsiden.

Vil lige have lov til at sige at I de 5.25" harddisk holdere jeg har til mine
SCSI diske sidder der blæser foran og bagpå. De suger begge luften væk
fra diskene.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-07-01 20:10

Min erfaring er at det er bedst at suge luft ind over alt i kabinettet.
Dette kræver selvfølgelig at der er "riste" det kan komme ud af igen. Hvis
man suger luft ud af kabinettet risikerer man undertryk og støv osv vil
muligvis trænge ind i cd-rom og floppy.
Jeg kan også anbefale at du monterer støvfiltre på alle blæsere der suger
luft ind. De koster ikke ret meget (ca. 50,-) men de kan holde din maskine
"støvfri" i mangel af passende støvfiltre er nylonstrømper (strømpebukser
o.lign.) en udemærket erstatning blot de ikke er for tætte i "maskerne", og
så er de billige og nemme at tilpasse *GGG*
Hvis du leder efter blæsere m.m. kan jeg anbefale www.studiedata.dk hvor jeg
selv har købt en del udstyr til køling.

Hilsen
Thomas