Hestehastighed
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 19-07-01 18:31

Hej (døde) gruppe!

Er der mon nogen der ved, hvor hurtig en travhest kan løbe i gennemsnit (i
km/t)???

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Cecilie Acklam

Dato : 19-07-01 19:21

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote in message
> Hej (døde) gruppe!
>
> Er der mon nogen der ved, hvor hurtig en travhest kan løbe i gennemsnit (i
> km/t)???

Det kommer nok an på om det er varm- eller kaldblodstraver det er snakk om.
Verdensrekorder for kaldblodshester er i hvert fall 1.18 (eller noe sånt) i
gjennomsnitlig kilometertid, for varmblod er vel den samme under 1.10 tror
jeg.
Så kan du begynne å regne.

Cecilie

Fra : Leif Neland

Dato : 19-07-01 22:23

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> Hej (døde) gruppe!
>
> Er der mon nogen der ved, hvor hurtig en travhest kan løbe i gennemsnit (i
> km/t)???

Min araber kan trave ca. 30km/h, før hun slår i galop.
Hun spurter lidt over 50km/h.
Målt med GPS.

Leif

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-07-01 03:25

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> skrev i en meddelelse

> "Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
meddelelse

Ja, jeg tager mine ord i mig igen; det var blot min Outlook, der ikke kunne
følge med TDC's server... *suk*

> Min araber kan trave ca. 30km/h, før hun slår i galop.
> Hun spurter lidt over 50km/h.
> Målt med GPS.

Jammen, det var jo faktisk lige en araber jeg havde i tankerne. De 50 km/t,
er det gennemsnitligt for en araber?
Det jeg forsøger at finde ud af er hastighedsforskellen på en kamel
(dromedar) og en araber. Jeg har regnet mig frem til en gennemsnitshastighed
på ca. 35 km/t for en dromedar. Tror I det er helt skudt forbi??

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Leif Neland

Dato : 21-07-01 10:04

> [...]
gennemsnitshastighed
> på ca. 35 km/t for en dromedar. Tror I det er helt skudt forbi??

Tjae, iflg. http://www.camelraces.asn.au/raceresults.html så blev The Boulia
Desert Sands Cup over
2000meters vundet på 3min 26.10sec = 34,9km/h så det stemmer jo.
Og The ¼ Mile Flyer på 400 Meters med 35.2 sec = 40,9 km/h

På resultatlisten for travløb står antal sekunder over et minut for den
sidste km.

Når dantoto siger dette:

Resultat : 9. løb

Pl Pr Hest Kusk Dist Tid Præmie Odds

1 6 Euro Maker Rene Kjær 1600 15,4 8.500 0053

betyder det, at sidste km blev kørt på 1 min 15.4 sek = 47.7 km/h.

(En søgning på Steeplechase result gav hastigheden 22.7 som verdensrekord på
3000m, men det er vist for mænd, ikke heste...)

Men kamelløb foregår på 5-8 km, så din travhest skal nok blive indhentet af
kamelerne.

Du er vel ikke ved at researche til en roman, hvor helt(inden) i hestevogn
bliver forfulgt af røvere på kameler?

Leif

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-07-01 11:20

oyvind.hermansen@iname.com,Ny-Internet writes:
>Hej (døde) gruppe!

Hej selvdøde TØH

>Er der mon nogen der ved, hvor hurtig en travhest kan løbe i gennemsnit (i
>km/t)???

Hvor længe eller over hvilken distance ?

>mvh
>Trond Øyvind Hermansen

Hilsen Sverre.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-07-01 22:42

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Hej selvdøde TØH

Hej igen svære Sverre!

> Hvor længe eller over hvilken distance ?

Over en distance på 2 km.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 21-07-01 09:05

oyvind.hermansen@iname.com,Ny-Internet writes:

>Over en distance på 2 km.

The record for 3200 meters, 4.13,5, TT, was set by Pion (Otklik -
Pridannitsa), arguably the most influential Orlov breeding stallion in the
past 30 years. Pion, a gray, was born in 1966 at the renowned Dubrovsky
Stud in Ukraine and is the grandsire of Kovboi (see above). During his
career at stud, Pion produced about 100 sons and daughters who beat
Krepysh's record.

Krepysh was called "the horse of the century" for his record-setting 2.08
5/8 at 1600 meters (9 meters short of a mile) at the beginning of the
twentieth century. The current record for this distance, 1.57,2, belongs
to the chestnut stallion Kovboi, driven by Mikhail Kozlov in 1991; this
record is also the absolute record for trotters of any breed raced in
Russia. Kovboi (Blokpost - Krutizna) was born in 1984 at the Permsky Stud,
where he now stands.

En af mine favoritsøgemaskiner www.alltheweb.com gav ovenstående på
søgning på world fastest trotter -
http://www.imh.org/imh/bw/orlov.html#hist . I øvrigt som første hit.

Hvis jeg har puslet rigtigt med regnearket her en ultratidlig lørdag
morgen inden koffeinspejlet er kommet op i normalområdet, vil det sige at :

Pion har løbet 45,44 km/t på distancen 3200 meter i 1966. Kørt af Ukendt
Ivan i ca. 1970.

Kovboi ( de HAR altså humor de russere) har løbet 49,15 km/t på distancen
1600 meter. Kørt af Mikhail Kozlov in 1991.

Nu vides det ikke om Ivan og Mikhail var vodkabøvsende partimedlemmer,
eller genier, der kunne trylle heste til at yde 1 % mere. Men mit gæt -
ihukommende den der tommelfingerregel med at 1 Kg på ryggen af en
galophest koster 1 hestelængde på 1 Km - er at hvis nutidens hurtigste
travhest fik et lille aerodynamisk geni af en ponyrytter på ryggen, ville
vi ligge i nærheden af

60 Km/t

Jeg aner ikke, hvad en sulky ’koster’ i denne sammenhæng, men den må veje
en smule, og så er der jo friktionen mellem hjul og underlag, kuskens vægt
osv.

Modargumenter modtages i en positiv ånd. Påvisning af regnefejl modtages
med slet skjult skuffelse over egen uformåen.

Hilsen Sverre.

Fra : Leif Neland

Dato : 21-07-01 10:03

> [...]
> galophest koster 1 hestelængde på 1 Km - er at hvis nutidens hurtigste
> travhest fik et lille aerodynamisk geni af en ponyrytter på ryggen, ville

Nogle kidnapper små spinkle indiske drenge til at ride kameler i Dubai...

Leif

Fra : Anet

Dato : 21-07-01 11:41

Hej
Jeg er født nysgerrig og derfor spørger jeg hvorfor du skal finde ud af
forskellen mellem en dromedars og en arabers tempo?????
hilsen

Anet

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 22-07-01 11:27

Hej allesammen.

Tusind tak for de mange fine svar - det har været en stor hjælp.

Nej, jeg er ikke ved at skrive en roman, jeg er såmænd ved at udvikle en
beduin-karriere til rollespillet Warhammer Fantasy Role Playing. I dette
spil, som foregår i en verden der ligner vores egen i 1600-tallet, kan man,
som en tommelfingerregel, kun spille europæer, hviket jeg fandt lidt
kedeligt. Derfor har jeg nu lavet en "Norse berzerker"-karriere (vikinger),
en "Kislevite Cossack"-karriere (russiske kossakker), en "Estalian
Matador"-karriere (tyrefægter) og mange andre.

Der er mange andre rollespillere der har fået samme idé, men jeg kan bedst
lide at basere mine karrierer på kolde fakta. Så lærer man også en hel masse
i processen.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

P.S. Vil du vide mere om mine WFRP karrierer o.a. kan du gå ind på min
hjemmeside:

http://www.welcome.to/oyvind -> roleplaying -> careers

Fra : LONE SEEGER

Dato : 21-07-01 21:25

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b571930$0$69659$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej (døde) gruppe!
>
> Er der mon nogen der ved, hvor hurtig en travhest kan løbe i gennemsnit (i
> [...]
Hej Trond!
Nu skal jeg give dig besked om hvad en travhest kan løbe, det ser ik ud til
at nogle andre gør det. Jeg har en amerikansk fuldblod (traver). Jeg købte
hende efter at hun havde været brugt til travløb. Jeg har redet mange ture
på hende og hun kan komme op i høj fart. Jeg ved at hun har været oppe på 50
km/t da vi overhalede en knallert. Og dette var i trav. Når det så er galop
er det hurtigere, håber du kunne bruge dette svar.
MVH anne