Køleskab i båd - strømforbrug ?
Fra : news.tele.dk

Dato : 07-06-08 19:23

Hej

Er der nogen her i gruppen der har erfaring med at have kompressor køleskab
ombord, hvor stort er strømforbruget ca ?
Jeg tænker her på et ca. 50-60 ltr. køleskab.

vh

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-08 23:21

"news.tele.dk" <jlb@jlb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køleskab ombord, hvor stort er strømforbruget ca ?
> Jeg tænker her på et ca. 50-60 ltr. køleskab.

Uden med sikkerhed at kunne sige, hvor mange liter min køleboks, som er
nedfældet i pantrybordet, rummer, (målene er vel ca. L 40 * B 30 * D 35
cm3 plus lidt "hulrum" - hvilket vel svarer til omkring 40 - 50 liter),
kan jeg oplyse, at den køles af en lille 12 V Danfos-kompressor, som
bruger ca. 5 Ampere, når den kører. I praksis op til halvdelen af tiden
(mellem 30% og 50%) - lidt afhængigt af indhold og hvor termostaten er
stillet.

Det svarer til et døgnforbrug på omkring 50 Ah ... I mange situationer
kan kompressoren med fordel afbrydes om natten ... Hvis man f.eks. har
et 100 Ah batteri af AGS/GEL-typen er det vel OK at aflade det til ca.
50% ... dvs. køleskabet alene forbruger energien fra ét sådant 100
Ah-batteri i døgnet uden opladning ...Det er min erfaring.

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : news.tele.dk

Dato : 08-06-08 10:53

SNIP>>

> [...]
> dvs. køleskabet alene forbruger energien fra ét sådant 100 Ah-batteri i
> døgnet uden opladning ...Det er min erfaring.

SNAP

Hej Flemming

Mange tak for det gode svar, jeg kan se det bruger en del strøm - men jeg
synes nu også det er rart at madvarerne og kolde (ikk mindst øllene) og at
smørret ikke er flydene om morgenen ;) - så jeg køber det.

Men, du skriver at du afbryder køleskabet om natten, hvorfor det ? - det
er vel der du er tilsluttet landstrøm, og derfor har masser af strøm at give
af, så det kan køle ned ?

vh

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 13:33

> [...]
> synes nu også det er rart at madvarerne og kolde (ikk mindst øllene) og at
> smørret ikke er flydene om morgenen ;) - så jeg køber det.

Helt enig. En rigtig dejlig facilitet på ferieturen ... ...
- og ingen ubehagelig lugt fra medbragt kød og fisk!

> Men, du skriver at du afbryder køleskabet om natten, hvorfor det ? - det
> er vel der du er tilsluttet landstrøm, og derfor har masser af strøm at
> give af, så det kan køle ned ?

Jeg mener ikke, at jeg siger, jeg gør det, men at man kan gøre det ...
Har jeg adgang til landstrøm ville jeg ikke afbryde kompressoren.
Tvært imod. Køle meget ned! Det samme, hvis jeg "kører for motor".
På min båd (sejl - 34 fod) har jeg installeret en ekstra generator på
motoren og en ekstra batteribank inde under bb. køje, da jeg på sommerturen
ønsker at kunne bruge ankerpladser i naturhavne uden at skulle i "rigtig
havn" hver aften. Så nu kan jeg sejle i tre-fire døgn uden at skulle i havn
og tanke el ... og det passer i øvrigt meget godt med behovet for indkøb til
køleboksen og tankning af drikkevand ...Og kører motoren lader jeg nu med
ialt 85A ...

Måske jeg skal tilføje, at min installation ikke er af nyere dato, men fra
1990.
Men jeg isolerede hulrummet omkring boksen med skum sidste år ...
Så måske nyere teknologi er mere energieffektiv? Det ved jeg ikke noget om.

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : HH

Dato : 08-06-08 08:48

Jeg har en køleboks på ca. 40l med en Danfoss-kompressor mv. købt hos
Kjøller. Den bruger 2,5A når det kører, og det gør den i ca. 20% af
tiden. Seneste måling var på driftstid 7min. og pausetid på 28min, det
giver lige præcis 20% og altså et strømforbrug i middel på 0,5A. Alt
målt med en halvfyldt boks, isterninger i O-fordamperen og ca. 20
grader udenfor.
Det hele afhænger af, hvor godt boksen er isoleret, hvor mange varme
ting man putter ned og hvor mange gange man åbner. Målingen ovenfor er
under stabile forhold hvor der ikke er pillet!
Så et forbrug på et sted mellem 0,5 og 1A i gennemsnit (altså 12 til
24Ah i døgnet) er nok realistisk.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 16:35

Det lyder *meget* godt og (forbløffende) effektivt.
Den skulle altså have et driftsforbrug på ca. 30 Watt?
Ovenikøbet med "isterningeproduktion". Det har jeg ikke.
Er det en nyere installation? Måske jeg skal overveje udskiftning?
Kender du varenummeret på kompressoren?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ivar

Dato : 08-06-08 22:52

Flemming Torp skrev:

> Ovenikøbet med "isterningeproduktion".

Det koster intet merforbrug at have isterninger i, det koster
at fryse isterninger ned. Køleskabet vil altså bruge ekstra,
for at lave is, men ikke for at holde isen frossen.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : news.tele.dk

Dato : 09-06-08 19:05

Hej

Mange tak for alle svarerne, nu gæder jeg mig til at måle hvad mit eget
køleskab bruger :)

vh

Jesper

Fra : news.tele.dk

Dato : 13-06-08 22:11

Tak for svarerne

Så sidder køleskabet i båden og køre :) :)

Det bruger ca. 2,5 Amp når det køre.

vh

Jesper

Fra : HH

Dato : 08-06-08 12:27

Næh, Flemming, du kan ikke regne!! :)
En halv ampere ved 12V er kun 6W, nu er spændingen almindeligvis noget
højere, fx. 12,4V uden lader tilsluttet og 14V med lader tilsluttet og
nogenlunde fuldt opladet batteri. Så det bliver måske op til 7W i
gennemsnitsforbrug.
Og ja, det er ikke så mange år siden at jeg isolerede boksen om. Fra
begyndelsen i 1983/84 havde jeg brugt polystyrol-skum ("Flamingo"),
men de moderne polyuretan-plader specielt egnet til køleisolering er
meget bedre. Så jeg isolerede boksen med plader, og efter at have
lirket det hele på plads fik det nogle skud skum fra en patron i alle
de uregulære hulrum. Så jeg regner selv boksen for "vel isoleret" -
men er også rigtig godt tilfreds med strømforbruget.

Som absurdum overvejer min havn at indføre krav om målere for bådejere
der har ledning konstant i land for at kunne drive køleskab. Jeg har i
stedet investeret i et ekstra batteri, og kan nu have køleskabet
kørende "hele tiden" - og elforbruget til "opladning af batterier" er
nemlig tilladt og gratis. Der er så bare det ved det, at når jeg så
kommer og oplader batterierne, så er elforbruget fra havnen meget
større, fordi batterierne jo ikke giver alt det tilbage som de
modtager. Virkningsgraden for batterier er vel omkring 70%

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-08 00:18

Jo, jeg kan godt regne, men udtrykker mig nok ikke præcist.
(For nemheds skyld regner jeg med en spænding på 12 Volt).
Jeg skrev at "Den skulle altså have et driftsforbrug på ca. 30 Watt?",
hvormed jeg mente at den forbruger ca. 30 W, når kompressoren kører:
12V * 2,5 A = 30 Watt .
Det er nogenlunde det halve af, hvad min kompressor bruger, når den kører.
Og så kører min (40-50%) noget mere pr. time end din (20%) ...
Det må jeg vist kigge lidt på! Det er jo en faktor fire i dit favør!

I Helsingør Nordhavn er man i øjeblikket ved at opstiller fine nye standere.
For at få strøm til båden skal man bruge et dertil udviklet kort, så
forbruget
afregnes uanset, hvad man bruger strømmen til ... ca. 2 kr. pr. KW.
Det gælder både fastliggere og gæsterne ... Så er I adviseret!

Fra : HH

Dato : 08-06-08 12:31

Jeg glemte typenummer. Det er en Isotherm Classic Compact 2009 med en
Danfoss BD35F kompresssor. Det er et par år gammelt nu, jeg skiftede
fra den tidligere type da det havde tabt kølemiddel. Den gamle Danfoss-
kompressor (der fysisk er meget større) havde et forbrug på 5A i drift
- men det var omtrent lige så godt.

Fra : HH

Dato : 14-06-08 03:03

Jep, det betyder at skabet har en af de nye kompressorer som kun
bruger de 2,5A i drift. Det spændende er jo hvor længe det så kører,
prøv at måle driftstid og pausetid og beregn den relative driftstid
som driftstid divideret med sum af driftstid og pausetid. Med så koldt
vejr som det er nu skulle det gerne være ganske gunstigt! - altså
gerne noget med 0,2 - 0,3.

Hans-Henrik