Vægt af bøje der vibrere med kendt periode~
Fra : Thomas

Dato : 07-06-08 08:56

Hej NG.
Har en matematikopgave der driller..
Det vides at en cynlindrisk bøje er nedsunket delvist i vand. Den har en
diameter på 60 cm og en periodetid på 2 sekunder.
ud fra disse oplysninger skal massen bestemmes. Så vist jeg har kunnet læse
mig til i opgaven skal der ikke tages højde for dæmpning.

Håber nogen kan hjælpe..:)

Thomas

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-06-08 09:34

"Thomas" <bossgisFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ud fra disse oplysninger skal massen bestemmes. Så vist jeg har kunnet
> læse mig til i opgaven skal der ikke tages højde for dæmpning.

Tricket her er nok at finde fjederkonstanten vha Arkimedes lov. Sørg for at
få enhederne rigtige (N/m)

Mvh
Martin

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 08-06-08 22:22

"Thomas"
> [...]
> ud fra disse oplysninger skal massen bestemmes. Så vist jeg har kunnet
> læse mig til i opgaven skal der ikke tages højde for dæmpning.

Man skal kende kræfterne - her udtryk for tyngdekraft og opdrift.
Den samlede kraft indsættes i Newtons 2. lov (F = m·a = m· d2x/dt2)
Man løser differentialligningen (man kan vel antage en sinus eller
cosinus-løsning + diverse randbetingelser).
Udtrykket giver svingningsperioden, som vil afhænge af massen.
Udfra den kendte periode kan massen findes.

Hilsen Regnar Simonsen