Validering af googlemaps
Fra : Martin

Dato : 05-06-08 22:03

Nu kan jeg rigtig godt lide google maps, men da jeg skal bruge
directions så skal der lige en lille ting ind i <html> for at få vist
directions i IE

xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml">

Det er selvfølgelig den sidste del W3 brokker sig over, men hvis det
bliver slået fra, ja så viser IE 6 ikke directions, da den så ikke kan
tegne polylines mere...

Link til et eksempel er
<http://code.google.com/apis/maps/documentation/examples/polyline-simple.html>

W3 skriver iøvrigt
"This is usually fixed by using CSS to achieve the desired effect instead."

Hmm... hvordan skal det kunne løses i CSS?

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-06-08 05:43

On 5 Jun., 23:03, Martin <mar...@aarhof.invalid> wrote:
> [...]
> "This is usually fixed by using CSS to achieve the desired effect instead."
>
> Hmm... hvordan skal det kunne løses i CSS?

OK, nu er der jo heldigvis færre og færre, som stadig benytter IE6.
Hvad med at sætte Doc Type efter UA og versionsnummer...

Her lige en forklaring: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms537503.aspx

...og så en kode a la...

<%
Dim ua, uaName, uaMVersion, isIElt7
'
ua = request.servervariables("HTTP_USER_AGENT")
'
uaName = ""
uaMVersion = 0
isIElt7 = 0
'
if instr ( instr( ua, "("), ua, "MSIE") then
uaName = instr ( instr( ua, "("), ua, "MSIE")
uaMVersion = Csng( mid ( ua, uaName + 5, 1))
if uaMversion < 7 then
   isIElt7 = 1
end if
end if
'
rem Use Doc Type depending on Browser type and version => using
statusbyte isIElt7
if isIElt7 then%>
...MSIE Doc Type for < V7 goes here
<%else%>
...Doc type for all other browsers goes here
<%end if%>
...HTML following Doc Type

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-06-08 22:48

Rune Jensen wrote:

> OK, nu er der jo heldigvis færre og færre, som stadig
> benytter IE6.

80% af de pc'er jeg får til reparation, bruger fortsat IE6,
og de fleste af kunderne siger at jeg ikke må opgradere,
selv om IE7 er med i Windows Update.

Folk slår Windows Update fra, bare for at undgå den,
uvist af hvilken grund.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-06-08 23:17

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen

> 80% af de pc'er jeg får til reparation, bruger fortsat IE6,
> og de fleste af kunderne siger at jeg ikke må opgradere,
> selv om IE7 er med i Windows Update.

Godt nok skal webstatistikker tages med et gran salt, men statistikkerne for
et par af mine hjemmesider viser at IE7 overhalede IE6 i december 2007.
De viser desuden at det er gået stærkt siden. I dag udgør IE7-brugerne mere
end dobbelt så mange personer som IE6.

Så måske er vi ved at være derhenne hvor det kun er arbejdsplads-computere
der har IE6. (De halter jo gerne bagefter udviklingen hos privatpersoner - i
hvert fald på min arbejdsplads. Hver opgradering koster jo supporttid,
licenser m.m. på en arbejdsplads med over 1000 ansatte).

> Folk slår Windows Update fra, bare for at undgå den,
> uvist af hvilken grund.

Det har jeg heller aldrig fattet, men måske er det fordi folk har en sund
skepsis overfor opdateringerne og kan derfor ikke se hvis en opdatering for
en gangs skyld er en forbedring, hvilket jeg mener at IE7 er i forhold til
IE6.

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-06-08 23:00

Philip Nunnegaard wrote:

> Godt nok skal webstatistikker tages med et gran
> salt, men statistikkerne for et par af mine hjemmesider
> viser at IE7 overhalede IE6 i december 2007.

Jo, men http://fdim.dk/?pageid=89 viser at der fortsat er
25% der bruger IE6 - det er vi nødt til at tage hensyn til.

Det er det samme hensyn som dengang vi ventede på
at Netscape 4 skulle dø ud

> Hver opgradering koster jo supporttid, licenser m.m.
> på en arbejdsplads med over 1000 ansatte).

Browsere er til gengæld gratis.

> [...]
> derfor ikke se hvis en opdatering for en gangs skyld er
> en forbedring, hvilket jeg mener at IE7 er i forhold til IE6.

Jeg ved heller ikke hvorfor. Jeg har 10-15 pc'er på bordet
hver dag, og de fleste er fortsat med IE6. Jeg opgraderer
til SP3 og IE7 (fra min usb-pen) - enkelte brokker sig, men
ellers hører jeg ikke noget.

Jeg gør hermed en stor indsats for at udrydde IE6.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 10-06-08 01:37

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Jo, men http://fdim.dk/?pageid=89 viser at der fortsat er
> 25% der bruger IE6 - det er vi nødt til at tage hensyn til.

Det er jeg fuldstændig enig i.

> Browsere er til gengæld gratis.

Ja. For IE7s vedkommende dog kun hvis man har en lovlig Windows-licens,
hvilket man må antage at arbejdspladserne har.
På min arbejdsplads kører vi dog med Windows 2000, så her kræver det vist en
opgradering af styresystemet, før en ny browser kan komme på tale.
Og vi må naturligvis ikke selv installere ting og sager på computerne.
Ellers havde jeg nok hentet Firefox ned.

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-06-08 17:10

On 8 Jun., 00:17, "Philip Nunnegaard" <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:

> [...]
> en gangs skyld er en forbedring, hvilket jeg mener at IE7 er i forhold til

SP3 har der været en del blæst om (læste lige lidt om det i morges,
inden jeg opdaterede). Men det var nu ikke så meget det. Jeg synes min
statistik tæller mest IE7 for tiden, når gælder MS - IE6 (og mindre)
er for det meste BOTter;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-06-08 13:50

Martin wrote:

> xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml">
>
> Det er selvfølgelig den sidste del W3 brokker sig over,

Hvad mener du med ...sidste del... ?
For mig ligner det en fuldt gyldig namespace erklæring eller hur?
<http://www.jclark.com/xml/xmlns.htm>

> W3 skriver iøvrigt
> "This is usually fixed by using CSS to achieve the desired effect
> instead."
>
> Hmm... hvordan skal det kunne løses i CSS?

Godt spørgsmål, ud fra urn'en i namespacedeklarationen ligner det mere VML
end CSS.

Og bortset fra det, så er det altså nede på (82) El Camino Real kvinderne
står(stod) fredag aften og venter på at blive 'picked up'

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 07-06-08 15:10

Stig Johansen wrote:

> Hvad mener du med ...sidste del... ?

Sidste part er
xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml

> For mig ligner det en fuldt gyldig namespace erklæring eller hur?
> <http://www.jclark.com/xml/xmlns.htm>

Ahaa...
Opdagede lige noget...
HTML Validator pluginnet i firefox (med SGML parser, som skulle være den
samme som w3c bruger) giver følgende fejl

line 3 column 51 - Error: there is no attribute "xmlns:v"
på siden
<http://code.google.com/apis/maps/documentation/examples/polyline-simple.html>

Mens
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fcode.google.com%2Fapis%2Fmaps%2Fdocumentation%2Fexamples%2Fpolyline-simple.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0>
Giver et valid markup

Så W3C bruger måske en nyere version af SGML parseren end HTML Validator
gør, det må lige undersøges :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-06-08 06:08

Martin wrote:

> [...]
> samme som w3c bruger) giver følgende fejl
>
> line 3 column 51 - Error: there is no attribute "xmlns:v"

Det samme gør min FF, men jeg havde kun prøvet W3's validator.

> [...]
> Giver et valid markup
>
> Så W3C bruger måske en nyere version af SGML parseren end HTML Validator

Jeg kiggede i DTD'en og lidt på nettet. XHTML er tilsyneladende begrænset
til dette ene namespace (xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml")

Jeg stødte også på en FAQ:
<http://www.rpbourret.com/xml/NamespacesFAQ.htm#valid_2>

FF genererer inline svg her hos mig, men jeg kan ikke se det
færdiggenererede 'html' i IE6. Men ud fra namespaceurn'en gætter jeg på der
er tale om inline vml, som MS synes det er en god ide at understøtte uden
plugins.

Stig Johansen