Problemer med start at 2tak påhængsmotor.
Fra : Erik Hansen

Dato : 05-06-08 16:46

Hejsa.

Jeg har lidt problemer med at få startet min 2taks påhængsmotor. Jeg
tror det er fordi jeg bære mig forkert ad, da det er min første sæson
med en speedbåd.

Når jeg endelig får den igang kører den perfekt, så derfor tror jeg
det er mig som er problemet, den har også fået nye tændrør.

Når jeg drejer nøglen, kan jeg trykke den ind for at give den choker,
men skjal jeg blive ved med at trykke nøglen ind eller skal jeg
slipper når jeg vrider den over på start. Jeg har fået at vide der
skulle være elektrinisk choker på. Hvad med gashåndtaget, skal den
have fuldgas eller bare moterat eller slet ingen.?

Jeg har desværre ikke nogen manual til motoren, som er en Evinrude EVO
50 HK.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 05-06-08 17:18

> [...]
> have fuldgas eller bare moterat eller slet ingen.?
>
> Jeg har desværre ikke nogen manual til motoren, som er en Evinrude EVO

Hej Erik,

Der skal en komplet model-betegnelse til, for at du kan få et præcist svar.
(så kan vi finde den på google )

Men et skud ville være...

Et tryk inden start skulle aktiverer chokeren på nogle modeller. Men hvis
chokeren er fuld elektronisk så styres den af en temperatur-føler.
Gashåndtaget sættes i frigear, nu kender jeg ikke din gas/gearvælger, men
det er oftest noget med, at en knap trykkes ind, eller en pal trækkes.
Det gør så, at du kan give gas uden at den går i gear. Det kan også være, at
du har en lille arm over nøglen der forhøjer tomgangen.

Min start forgår sådan:

Dreje hovedafbryder
Pumpe bolden hård på tanken (er ret vigtigt på ældre motorer)
El-/Manuel choker aktiveres (kun om vinteren)
Gashåndtaget får lige 2 pump (og nogle gange 1/4 gas, hvis den ikke lige
starter første gang)
Nøglen drejes til den starter (eller prøver på det)

På vores 2 seneste motorer (med indsprøjtning) forgår hele skidtet
elektronisk, bolden pumper vi dog stadig.
Et tryk på nøglen-tryk på disse betyder, at den hæver motor omdr. med 200.
Det bruges oftest til trolling.

Mvh
Leon

Fra : Erik Hansen

Dato : 05-06-08 18:03

On Thu, 5 Jun 2008 18:17:36 +0200, "Leon Hulstrøm"
<LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote:

Hej Leon.

>Der skal en komplet model-betegnelse til, for at du kan få et præcist svar.
>(så kan vi finde den på google )

Jeg har tjekket det mærke som sidder på den, og der står der
AE50TLESR, det er det tættest jeg kan kommer, ud over der står
Evinrude EVO på dækslet. Den er fra 1990.

> [...]
>Det gør så, at du kan give gas uden at den går i gear. Det kan også være, at
>du har en lille arm over nøglen der forhøjer tomgangen.

Ja jeg glemte lige at skrive lidt flere detaljer, men det gik lidt
stærk da der også var gang i grillen, men jeg har et lille vippe
håndtag som jeg kan vippe op for at give noget mere gas ved tomgang,
men kun når den ikke er i gear.
Jeg sørger naturligvis for at den står i frigear, og så pumper jeg den
også med bolden. Jeg har læst at den gerne må punpes hårdt med bolden.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 05-06-08 18:21

> Jeg har tjekket det mærke som sidder på den, og der står der
> AE50TLESR, det er det tættest jeg kan kommer, ud over der står
> Evinrude EVO på dækslet. Den er fra 1990.

Puha, det var en gammel en. Det gør det bestemt ikke lettere.

> Jeg sørger naturligvis for at den står i frigear, og så pumper jeg den
> også med bolden. Jeg har læst at den gerne må punpes hårdt med bolden.

Det skal ikke pumpes hårdt med bolden, bolden skal pumpes hård.

Er du sikker på at der står EVO og ikke VRO

-Leon

Fra : Erik Hansen

Dato : 05-06-08 19:22

On Thu, 5 Jun 2008 19:21:18 +0200, "Leon Hulstrøm"
<LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote:

Hej Leon.

>Puha, det var en gammel en. Det gør det bestemt ikke lettere.

Ja den er lidt ændre dato, men det er godt hold.

>Er du sikker på at der står EVO og ikke VRO

Det er godt nok utroligt at jeg ikke kan læse, for du har ret, der
står VRO. Jeg ved ikke lige hvorfor jeg har fået det til VRO.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 05-06-08 19:53

"Erik Hansen" <nej_tak_spam00@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er godt nok utroligt at jeg ikke kan læse, for du har ret, der
> står VRO. Jeg ved ikke lige hvorfor jeg har fået det til VRO.

Det er jo hvad der sker

Jeg kan ikke lige finde din model, men på både ældre og nyere modeller
trykker de nøglen ind imens de drejer nøglen, det skulle give choker.
Det skulle også være en rød arm/skyder på motoren, måske under hjælmen.
Dette skulle være manuel choker!

Dvs...

Strøm på
Pumpe bolden hård (ikke hårdt)
Nøgle i, lidt op med tomgangshåndtag (i hvert fald ikke over halv op) og
start så.
Starter den ikke, skal den have choker, så gøres ved at trykke nøglen ind,
samtidig med at du starter.

Ude over dette kan jeg se, at flere har haft problemer med en VRO pumpe, har
den selvblander-system ?
Det er noget med, at slangen sidder tæt på starteren og kan gnave hul.
(skulle give fejl via lyd eller display i omdr.-tæller)
De tager starteren af, for at rense slange og kikke til pumpe.
De skriver også, at når de renser karb. så er trykluft ikke nok,
dysehullerne er så små at de bruger en ledningskord og evt. længere bad i
petroleum eller sprit.

Meget nærmere kommer vi det nok ikke.

Hilsen, Leon

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 05-06-08 20:32

Du trykker nøglen ind tre gange derefter starter du, hvis det er koldt skal
den muligvis have et tryk eller to for at køre, Normalt skal den ikke have
håndgas, lidt afhængig af justering af gas/tændingn, nogle skal have en
lille smule håndgas, dette gælder for alle Evinrude/Johnson modeller med sep
olie beholder.

Fra : Erik Hansen

Dato : 08-06-08 20:13

On Thu, 5 Jun 2008 21:31:35 +0200, "Varly Fich Jespersen"
<varly@ny-post.dk> wrote:

> [...]
>lille smule håndgas, dette gælder for alle Evinrude/Johnson modeller med sep

Nu har jeg så været ude og sejle i dette dejlige vejr vi har haft i
dag, og da jeg skulle starte båden efter den var kommet i vandet
startede den bare med det sammen - helt perfekt.

Så her til aften hvor jeg ville skylle den igennem med noget rent
ferskvand, satte jeg den i en stor balje vand for at starte den, men
der gik det helt galt, jeg kunne slet ikke starte den, den vil slet
ikke i gang. Jeg undre mig meget hvorfor jeg ikke kunne starte den her
til aften, når det gik så godt tidligere på dagen.
Da jeg started den tidligere på dagen pumpede jeg den med bolden, den
fik fuld gas, og gav den 3 tryk på nøglen inden jeg startede den, og
vupti så var den der. Men her til aften hvor jeg prøvede det samme kan
jeg ikke. Jeg har renset tændrørene og prøvet med mindre gas, men der
giver inden forskel.

Jeg er ikke nogen ørn til motor, men er der nogen som kan foreklare
hvad der evt. sker, jeg troede lige jeg hvade fået styr på det da den
startede, men efter i aftenen er jeg igen noget usiker hvorfor.?

Det vil være dejligt hvis nogen ligger inden med en manual eller anden
dokumentation på den, det er en Evinrude VRO 50 HK fra 1990.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 09-06-08 05:16

> [...]
> vupti så var den der. Men her til aften hvor jeg prøvede det samme kan
> jeg ikke. Jeg har renset tændrørene og prøvet med mindre gas, men der

Pas på at du ikke drukner den!

Mvh
Leon

Fra : Lars Thorborg

Dato : 09-06-08 12:20

Der er vel ikke en stopknap, der evt. hænger, hvis du starter med nøgle???

Hilsen Lars

Fra : Erik Hansen

Dato : 10-06-08 19:26

Hejssa.

On Mon, 9 Jun 2008 13:20:06 +0200, "Lars Thorborg"
<lars.thorborg@mail.dk> wrote:

>Der er vel ikke en stopknap, der evt. hænger, hvis du starter med nøgle???

Jeg har sat nødstopknappen på, om der så er andet som kan driller har
jeg svært ved at vurdere, men jeg har prøvet at rode med
nødstopknappen for at se om jeg kunne ændre noget.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-06-08 22:58

Hej
Prøv at følge ledningen fra stop-knappen til samlemuffen ved motorblokken og
hiv den ud (klip den over). Hvis det så virker, er det fordi afbryderknappen
på en eller anden måde er kortsluttet (irret). På min gamle Marina var
knappen så irret, at den konstant kortsluttede med manglende motorstart som
følge. Jeg kappede ledningen, og motoren startede normalt. Jeg kunne så kun
slukke motoren ved at drukne den med chokeren. Men jeg skilte knappen ad og
rensede den, og alt virkede igen perfekt.
Hilsen Steffen

Fra : Erik Hansen

Dato : 10-06-08 19:31

On Mon, 9 Jun 2008 06:16:14 +0200, "Leon Hulstrøm"
<LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote:

>Pas på at du ikke drukner den!

Ja det er jeg jo også lidt bage for. Men det kan være jeg skal prøve
at give mindre choker og gas.

Jeg kommer til at tænke på noget, for det undre mig stadig så meget at
den bare startede i havnen og ikke da jeg havde den på land.

Da jeg startede den i havnen trimmede jeg den ned i vandet og inden
der var gået 1 min startede jeg den. Da jeg startede den på land
trimmede jeg den så den stod i baljen, og så fylde jeg den med vand,
der gik vel 15 min eller der omkring inden jeg prøvede at starte den.
Kan det tænke at der måske kan løbe noget ned i cylinderen, som gør
den har svært ved at starte, f.eks. olie.? Når den er trimmet op står
motoren jo meget skrå.

Jeg kommer også til at tænke på, der sidder vel også en oliepind på
sådan en, lige som jeg har på min bil.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 10-06-08 21:02

> [...]
> trimmede jeg den så den stod i baljen, og så fylde jeg den med vand,
> der gik vel 15 min eller der omkring inden jeg prøvede at starte den.

Jeg har prøvet på egen krop, at hvis min motor bare havde været startet en
gang på dagen, så var det ikke nødvendigt med choker resten af dagen, selv
ikke 8-10 timer efter.

> [...]
> motoren jo meget skrå.
>
> Jeg kommer også til at tænke på, der sidder vel også en oliepind på

Nej, der er ingen oliepind, det er en 2T. Hvis der er en oliepind, så er det
kun for at pejle oliestanden i beholderen til selvblandersystemet.
Jeg har aldrig oplevet nogen problemer pga. trim/tilt, det er først når
motoren kommer over vandret, eller at man lagt og lageret den på den
forkerte side el. lign.

Mvh
Leon

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 05-06-08 20:45

Husk at chokeren kun virker når du har drejet nøglen det første hak, du skal
tydelig kunne høre et klik når du aktiverer chokeren

Fra : Erik Hansen

Dato : 05-06-08 21:19

On Thu, 5 Jun 2008 21:44:39 +0200, "Varly Fich Jespersen"
<varly@ny-post.dk> wrote:

>Husk at chokeren kun virker når du har drejet nøglen det første hak, du skal
>tydelig kunne høre et klik når du aktiverer chokeren

Jeg hører tydeligt et klik i motoren når jeg trykker nøglen ind.

Tak for info, jeg har lidt at prøve med i weekenden.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 09-06-08 14:02

Du ka låne en manual på biblioteket, du kan købe en hos:
info@marineshoponline.de pris 40 eur plus fragt