Skolelærerbåde - OBS Insektsex.
Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-06-08 20:42

I tv2 lorry her til aften var der et indslag om en båd (i Frederikssund),
der sejles af lærere - med skolebørn.
Søfartsstyrelsen har meddelt, at det er ulovligt. Lærerne får nemlig løn.
Sejladsen har foregået i 17 år, men der var ingen forklaring fra
Søfartsstyrelsen.
Der er vel tale om på yachtskippereksamen / sønæringsbevis, adskillige
redningsflåder mm. Noget der i praksis gør sejladsen umulig.

I Frederiksværk ligger der også sådan en båd - en solid gammel
redningsbåd. Børnene er vilde med at komme ud, og de opfører sig
eksemplarisk, når de er under kommando. Lærerne er engagerede og bruger
sikkert en del fritid på det. Jeg har i hvert fald overværet, at 3-4 af de
garvede underviste en urutineret i havnemanøvre.

Jeg kan ikke gennemskue de sikkerhedsmæssige konsekvenser i denne sag, men
hvis nu lærerne sejlede med hinandens elever / hinandens både. Ville det
så ikke være i fritiden?

Hilsen Sverre.

Fra : claus b.p.

Dato : 05-06-08 00:51

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er vel tale om på yachtskippereksamen / sønæringsbevis, adskillige
> redningsflåder mm. Noget der i praksis gør sejladsen umulig.

Det er tilsyneladende ikke helt uden grund at man er efter skoler og lærere
der sejler:

http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=f8a708e2-1d9f-4deb-9c45-9acc39a5fede

Hvis ikke man har respekt for/kender de mest basale grundregler for at
færdes til søs kan det nemt gå meget galt. Havde denne lærer bare opført sig
fornuftigt var der aldrig blevet en sag ud af det, skippereksamen eller ej.

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 05-06-08 07:09

> [...]
> færdes til søs kan det nemt gå meget galt. Havde denne lærer bare opført
> sig fornuftigt var der aldrig blevet en sag ud af det, skippereksamen

Det er sgu da også utroligt, at man sejler ud i en vandskibåd med 10cm
fribord, i dårligt vejr og så med 11 personer om bord.
Lige den bådtype kan let får problemer ved en sø over en halv meter, den
skylder nemlig let over hækken.

Lige den bådtype har jeg sejlet i ca 10år og det har også været ved at gå
galt for mig.
Vi stod på ski hele dagen på Musholmbugtens flade vand ved Korsør og da vi
skulle hjem skulle vi runde spidsen af Lejeoden.. UHA.. mininum 1m fra dal
til top :-/
det blev ikke nogen fornøjelses tur de 6sm hjem, men ved en bestemt
hastighed sætter sådan en båd hækken kraftigt i vandet og rejser stævnen
over en meter, så det gik fint helt uden problemer. Der kom vi så "tøffende"
med 12-15kn ind i havnehullen til havene med 1-1.5m hækbølge og 1 meter sø,
så i kan nok forstille jer at det var noget at en "væg" jeg havde på slæb.

Hvad går klovnen så da man kommer ind i havnen i blankt vand... tager gassen
for hurtigt... båden ligger pænt stævnen ned i 10cm frihøjde og at er
skønt.. men nej... for det kom lige 1.5m hækbølge, som løftede hækken op og
satte båden i kraftig drift, stævnen røg under vand helt op til vindspejlet
og vipti så var der 200L vand i båden.

Se Billed nr 2 (http://tinyurl.com/62dtc6)

Når i har set båden, så fyld den op med 500kg elever og tag samme tur :-/

Hilsen, Leon
-----
Trænger snart til noget vesten-vind

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-08 07:53

> [...]
> hvis nu lærerne sejlede med hinandens elever / hinandens både. Ville det

Uha da da for en "sag"---
Lidt fjollet indledning, måske, men aligevel.
Jeg har selv, for år tilbage på en efterskole, været rodet ind i
problematikken, idet vi havde en "fiskerilinie".
Og regelværket her, skal man ikke tage let på.
Det er jo således, at selv en rutineret mand, der evt. kommer en smule galt
afsted med elever til havs, sandelig nok vil få sin sag for.
Så vejen frem i sådanne tilfælde, er for mig at se, at sørge for at alle
papirer og godkendelser er i orden.
Og ellers håbe på heldet.

desværre forholder det sig nok således, at man reelt overhovedet ikke bør
tage elever med til havs, selv i fritiden.
Hvilket faktisk godt kan gøres ganske forsvarligt.
Hvilket dog ikke vil afholde den kære offentlighed fra at nedkalde bål,
brand samt forbud for alle til enhver tid.
Vi har jo oplevet sådant før.

Jeg vil de mene, at normale mennesker har tænkt sig om, om de tager elever
med.
Nogle har så, desværre, ikke, og for dette lider så de mange.

Jeg mindes i stenalderen, da jeg var ung.
Da kunne man opleve en overskrift som følger:
"I går faldt en 4. sals altan ned på fortovet. Heldigvis kom ingen til
skade."

I ved sikkert alle, hvorledes samme nyhed ville fremtræde i nutiden?
"tænk for 5 dage siden stod der en barnevogn liiiige der---" eller lignende
hysteri.

Hvilke regler gælder mon for søspejdere?

Her må der sandelig være noget for burokrater at tage fat på

Egon

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-06-08 15:40

Den Thu, 05 Jun 2008 08:08:42 +0200 skrev Leon Hulstrøm:

> Hilsen, Leon
> -----
> Trænger snart til noget vesten-vind

Ja, og et skrive/stave kursus.
Undskyld mig, men de mange stave/slå fejl gør dit indlæg meget vanskeligt
at læse og få mening ud af, med mindre man læser hver sætning 2-3 gange.
Kan du ikke læse korrektur inden du poster?

Karl Erik.

Fra : claus

Dato : 07-06-08 01:58

On 5 Jun., 08:52, "Egon Stich" <egonstregstichsnabelamail.dk> wrote:
> "Sverre Stokke" <sve...@enterpol.dk> skrev i en hysteri.
>
> Hvilke regler gælder mon for søspejdere?
>
> Her må der sandelig være noget for burokrater at tage fat på

Det Danske Spejderkorps sikkerhedsregler kan ses på:
http://akela.dds.dk/indexnarrow.htm?page=/ddsweb/download.nsf/304c816ab1a23283c1256fff00573df2/dc6654a660c84501c1256d4e004409b0?OpenDocument
derudover har de lokale grupper ydderligere regler
Claus