hvad i alverden skal jeg gøre om urenlige ~
Fra : berith

Dato : 03-06-08 20:55

Jeg har to katte, de er mor og datter ca. 6 og 5 år gamle. Begge er
steriliserede for år tilbage.
De er begge begyndt at tisse indenfor. Det har stået på gennem nogle
måneder. Vi har selvfølgelig været ved dyrlægen der siger at det er en
dårlig vane og at de skal holdes ude af de rum de tisser i. Men nu er det
inden for de sidste uger eskaleret.
Indtil videre har de tisset i bryggers, stue, soveværelse, børneværelse,
badekarret på badeværelset og afløbet på gæstetoilettet. Flere gange har det
været i beskidt vasketøj der lå på gulvet. Enkelte gange har de simpelthen
tisset lige ved siden af hvor jeg står.
Vi har to kattebakker, de står i bryggerset sammen med vaskemaskinen men
ellers et roligt rum.
Jeg har prøvet med feliway, andet kattegrus, anden kost, og at lukke dørene
til rummene. Indtil videre uden held. Jeg er ærligt talt ved at give op.
Tisseriet foregår både dag og nat.

Men til beretningen hører at jeg er dagplejer og har derfor en vis uro i
huset. Jeg var ikke dagplejer da vi fik kattene men har nu været det i 1½
år. Vi har dog hele tiden haft egne børn.
Dagpleje børnene kommer ikke i hele huset og kattene har mange steder at
være i fred. Kattene går både ude og inde, som de selv vil.

Hvad skal jeg stille op? vi er meget glade for vores katte, men det her
driver mig til vanvid.
Venlig hilsen Berith

Fra : Kate

Dato : 03-06-08 21:18

"berith" <natlampe@hotmail.com> wrote in

> Hvad skal jeg stille op?

Min erfaring er ekstremt kort, kun siden igår, men jeg har købt Feliway
til min hunkat fordi hun har store kontroverser med min hankat (kan ses
i tråden "Hvad er jeres erfaringer med Feliway?). Indlægssedlen påstår
at det virker godt mod tisseri. Ved ikke om det vitterligt gør det, men
det er da et bud.

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : berith

Dato : 03-06-08 21:47

Tak for svar.
Vi har prøvet feliway, måske prøvede vi ikke længe nok eller måske skulle vi
have haft en feliway i hvert af husets rum. Jeg ved ikke hvorfor men det
virkede ikke her desværre.
Venlig hilsen Berith

Fra : Anette

Dato : 04-06-08 00:34

berith wrote:
> Jeg har prøvet med feliway, andet kattegrus, anden kost, og at lukke
> dørene til rummene. Indtil videre uden held. Jeg er ærligt talt ved
> at give op. Tisseriet foregår både dag og nat.

Det er forståeligt at det driver dig til vanvid. Det er jo ikke nemt at vide
hvorfor de pludselig har fået den idé og dermed heller ikke nemt at "finde
kuren".
Men har du prøvet at gå den anden vej, altså gøre kattebakkerne spændende
for dem- feks ved at dryppe baldrian i kattebakkerne?
Baldrian kan købes hos Matas og apoteket og hedder (vist nok?)
Valerianedråber.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Bjarne

Dato : 04-06-08 06:40

berith skrev:
> [...]
> være i fred. Kattene går både ude og inde, som de selv vil.
>
> Hvad skal jeg stille op? vi er meget glade for vores katte, men det her
Min erfaring er først og fremmest, at det er meget svært at opklare,
hvorfor kattene får behov for at markere sig på den måde.
Kattenes psykologi er slet ikke så enkel.
Hvor vi boede før, var det et problem, hvor vi bor nu er det ikke.

Men kattene har et problem med et eller andet, når de markerer sig i
krogene. Det kan måske godt have at gøre med dagplejen. Der er sikkert
mange ting, som er anderledes, når de små skrighalse kommer og går. Også
din måde at være på og din opmærksomhed eller lunte i forhold til
kattene påvirkes af at være professionel menneskeunge-passer.
Det var lidt lomme-katte-psykologi.

I den konkrete verden kan det være nødvendigt at opstille kattetoiletter
de steder, hvor kattene har behov for det. Dvs at hvis de ofte tisser i
et hjørne af stuen, kunne det måske være mere rart at have et overdækket
toilet det sted. Det er ikke alle, som bryder sig om at kunne se det,
men jeg vil til enhver tid foretrække at se et overdækket kattetoilet
end at få kildret mine næsebor af noget helt andet.

Hvis kattene tisser i bestemte kroge, kan det hjælpe at stille et møbel
i hjørnet, så den "naturlige" krog forsvinder.

Vh
Bjarne

Fra : taina

Dato : 04-06-08 07:53

> berith skrev:
> Jeg har to katte, de er mor og datter ca. 6 og 5 år gamle. Begge er
> steriliserede for år tilbage.
> De er begge begyndt at tisse indenfor.

Jeg ville til enhver tid som det første få tjekket, om der er problemer
med urinvejssten eller andet hos kattene. Altså en urinprøve til doktor
dyr. Jeg fatter ikke, at dyrlægen ikke foreslår det(???)

Så ville jeg nok forsøge at sprede kattebakkerne i lidt mere i huset, så
der altid er nem adgang til en - og så forsøge med de mange andre gode
forslag, du har fået

mvh. tina

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-06-08 08:56

"berith" <natlampe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> måneder. Vi har selvfølgelig været ved dyrlægen der siger at det er en
> dårlig vane og at de skal holdes ude af de rum de tisser i. Men nu er det

der ringer da en klokke hos mig der siger at du skal få dem undersøgt for
urinvejslidelser, uanset hvad din dyrlæge siger. Er han god til katte?,
ellers find en anden der er.
Min ene hankat gjorde nøjagtigt det samme, tissede rundt omkring, i
brusekabinen, i hundenes senge osv.
Han havde krystaller i urinen den første gang, og urinvejsten næste gang.
ret kort efter at en behandling blev sat i værk, stoppede tisseriet
øjeblikkeligt.
Hvis det er smertefuldt for katten at tisse, vil den forbinde feks.
kattebakken med smerte, og søge andre steder hen.

Så mit råd vil bestemt være at få dem undersøgt hurtigst muligt.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-06-08 10:12

"berith" <natlampe@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad skal jeg stille op? vi er meget glade for vores katte, men
> det her driver mig til vanvid.
> Venlig hilsen Berith

Hej Berith.

Jeg kan godt forstå, at det er ved at drive dig til vanvid. *Hvis*
der ikke ligger sygdom til grund for tisseriet, så kan du prøve at
gøre som jeg gjorde med en tidligere kastreret hankat, der også
havde den uvane. Den fejlede intet ifølge dyrlægen, så jeg gjorde
det, at jeg gjorde grundigt rent med Rodalon hvor den havde tisset
(fortrinsvis i hjørnerne), at jeg lagde store stykker sølvpapir ud,
hvor den plejede at tisse. Katte kan ikke li' at træde på sølvpapir.
Du må for alt i verden ikke lægge plastic, for det synes mange katte
er særdeles spændende at besørge på.

Håber at du får bugt med griseriet, men som flere siger, så bør du
nok få dem undersøgt hos dyrlægen.

Jeg kan anbefale Crisco gærtabletter med tranebær (fåes i mange
supermarkeder). Tranebær har en meget forebyggende virkning på
blærebetændelse. Det er jo bedre at forebygge end at helbrede.

Jeg drikker selv oceaner af tranebærsaftevand (fra den gamle fabrik)
hvis jeg mærker optræk til blærebetændelse, og det hjælper helt
fantastisk.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : berith

Dato : 05-06-08 20:23

Tusinde tak til jer alle.
Jeg vil starte fra en ende af, og prøve alle rådene i har givet.
Dyrlægen har overhovedet ikke nævnt urinprøve eler lign. Han har mærket dem
på maven og sagt at alt er ok. Jeg ved ikke reelt om han er en god dyrlæge.
Vi har aldrig haft brug for ham til andet end vacc. o.l. Og der har vi ikke
været utilfredse.
Venlig hilsen Berith

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 05-06-08 20:41

> [...]
> dem på maven og sagt at alt er ok. Jeg ved ikke reelt om han er en god
> dyrlæge. Vi har aldrig haft brug for ham til andet end vacc. o.l. Og der

-bare en kort bemærkning, så kan en dyrlæge ikke sige ud fra mærke en kat på
maven, om den har bøvl i urinvejene.. useriøst efter min mening, specielt
hvis der er så udtalte indikationer der kan tyde på det.
Jeg håber ihvertfald, at der bliver set på kattene, så det kan af- eller
bekræftes.

Mvh. Marie

Fra : Siri

Dato : 05-06-08 21:15

De andre har fat i den lange ende! Lyt til et godt råd, og find en anden
dyrlæge, som har forstand på kæledyr.
Hvor i landet bor du?
Det vil gøre det nemmere at komme med et tip om en bare nogenlunde
kattekyndig dyrlæge.
Jeg føler med dig, det må være virkelig ubehageligt.
Og følger du de råd, der er givet, er du godt dækket ind mht
ikke-sygdomsrelaterede årsager.
Tilbage (som det vigtigste) står at få misseskatterne tjekket hos en
dyrlæge, der har forstand på katte og tager problemet alvorligt.
Ny dyrlæge, kort sagt.
Hvor bor I?
Så er der sikkert nogen her, der kan anbefale en god dyrlæge.
Krydser fingre for, at alt må blive godt igen
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : berith

Dato : 07-06-08 08:35

Vi bor i lige syd for Køge, hvis nogen kender en god dyrlæge her omkring
hører jeg gerne om det.
Jeg vil ikke fortælle navnet på vores nuværende dyrlæge da vi ikke har noget
konkret at anklage ham for.

Kan det være sygdom, når det er begge katte og det ikke er hver dag de
tisser i huset? Det sker ca. 2-4 gange om måneden. Vi har godtaget dyrlægens
ord om at de ikke er syge netop fordi det ikke er flere gange om dagen det
sker.

Venlig hilsen Berith Thomsen

Fra : Kate

Dato : 07-06-08 08:54

> Kan det være sygdom, når det er begge katte og det ikke er hver
> dag de tisser i huset?

Da Doughnut tissede i mit hjem, fik jeg hende også først tjekket for
sygdom, selvom jeg var overbevist om at det ikke skyldtes fysisk
sygdom, men stress over de andre katte, her spcielt min yngste Mowgli.
Jeg rev mig også i håret og spekulerede som en gal over hvordan jeg
skulle få ændret hendes adfærd.
Jeg var så heldig fordi hun har ikke tisset siden vi flyttede fra min 2
værelseslejlighed og til hus. Det tilskriver jeg at hun simpelthen har
fået mere plads til at være væk fra de 2 andre katte når hun ønsker
det. Når hun gider dem tager hun kontakten og bliver altid vel
modtaget, specielt af Lante, min somali.
Derudover har hun nogle problemer med Mowgli, men det udløser ikke at
hun tisser andre steder end hvor hun skal.

Jeg har ikke selv prøver, men der er et middel der hedder pist-væk som
jeg synes andre har rost. Man bruger det på steder hvor de har tisset
for at de ikke skal tisse der igen. Min teori er at hvis en tisser så
vil den anden måske følge trop for at overdøve den førstes tislugt. Om
det er sådan har jeg intet belæg for, men bare min lille private
teoari. Og at de på den måde for får øget tisseriet.

Jeg håber du får styr på dem, for det er fuldstændigt uholdbart med
sådan nogle katte.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-06-08 08:56

> [...]
> tisser i huset? Det sker ca. 2-4 gange om måneden. Vi har godtaget
> dyrlægens ord om at de ikke er syge netop fordi det ikke er flere gange om

Nu har jeg hæftet mig ved din udtalelse fra dit første indlæg, der tyder det
da ikke på, at det kun er 2-4 gange om måneden at de tisser rundt omkring,
jeg har sakset et par linier fra omtalte indlæg;

-citat
[...]
-citat slut.

Derfor vil jeg konkludere, at der bør og skal en undersøgelse til.

Mvh. Marie

Fra : berith

Dato : 08-06-08 20:37

Det er min fejl.
Ja, det er eskaleret gennem de sidste par uger. Det startede med 2-4 gange
om måneden. Og inden for de sidste par uger har det været ca. hver 3-4 dag.
Når jeg ellers skriver sådan er det fordi det er svært at huske at få det
hele med i sådan en snak på nettet, og også svært at vælge hvad der skal
skrives/undlades.
At de har tisset 2-4 gange om måneden har vel stået på i flere(4+) måneder
nu. Vi har i mellemtiden været ved dyrlæge og prøvet et utal af ting som
skrevet i første mail.
Når jeg overvejer at det ikke er sygdom så er det dels pga dyrlægen og dels
pga deres adfærd, som overhovedet ikke har ændret, sig bortset fra tisseriet
selvfølgelig Og så det faktum at det er begge to på en gang. Jeg har før
hørt at mor/datter par ikke fungerer og vi troede i begyndelsen at det var
det der var galt.
Venlig hilsen Berith

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
meddelelsen news:484a3ef3$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Bjarne

Dato : 08-06-08 14:52

berith skrev:
> [...]
> tisser i huset? Det sker ca. 2-4 gange om måneden. Vi har godtaget
> dyrlægens ord om at de ikke er syge netop fordi det ikke er flere gange

Det er nok ikke ligefrem sandsynligt, at de begge bliver syge på samme
måde på nøjagtigt samme tid. Hvis du altså er sikker på, at det er begge
to, der markerer sig i krogene.
Det er meget svært at vide, hvor ofte de markerer sig.

Bjarne

Fra : berith

Dato : 08-06-08 20:39

Jeg er helt sikker på at det er begge to. Både min mand og jeg har set dem
begge flere gange. Men om den ene tisser oftere end den anden kan vi ikke
sige med sikkerhed.
Venlig hilsen Berith

Fra : Kate

Dato : 08-06-08 21:28

> Jeg er helt sikker på at det er begge to. Både min mand og jeg har
> set dem begge flere gange. Men om den ene tisser oftere end den
> anden kan vi ikke sige med sikkerhed.
> Venlig hilsen Berith

Også derfor jeg kunne forestille mig at de er kommet ind i en ond
cirkel og overdøver hinanden tis, min teori som jeg intet belæg har
for, skal lige siges.

Du gør ikke rent efter dem med klorin, vel? Det kan nemlig øge det
fordi de så skal overdøve den lugt. Hvis du gør rent i enten klorin
eller f.eks. ajax så prøv at skifte det ud med rodalon. Det eneste med
rodalon er at du skal sørge for at kattene ikke kan komme hen på det
nyvaskede sted og få noget på sig, for rodalon er hamrende farligt. Men
hvis du gør rent med det og sørger for at vaske godt med vand bagefter
er der ingen problemer.