Hvad er jeres erfaringer med Feliway?
Fra : Kate

Dato : 02-06-08 13:05

Jeg har i dag investeret en mindre formue i Feliway, både som spray og
til stikkontakten fordi Doughnut er så gal på Mowgli at bare hun ser
ham gennem vinduet går hun fuldstndigt beserk og hyler og hvser og
kommer han indenfor rækkevidde går hun til angreb samtidigt med at hun
gør i "bukserne". Situationen er mildest talt uudholdelig for alle
parter. Derfor investeringen og spørgsmålet. Virker det overhovedet på
problemer som dem jeg her beskriver?

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Niels Pein

Dato : 02-06-08 23:36

"Kate" skrev ...
> [...]
> gør i "bukserne". Situationen er mildest talt uudholdelig for alle
> parter. Derfor investeringen og spørgsmålet. Virker det overhovedet på

Jeg har set flere indlæg med positive erfaringer, så med fare for at få på
puklen, må jeg melde herfra, at hverken feliway eller felifriend virker
overhovedet. Spildte penge.
Men det er så min situation, som ikke er helt så slem som din.

Mine katte kan som regel godt se og passere hinanden uden det går helt galt,
men der opstår jævnligt situationer med bagholdsangreb og både hvæsen,
skrigen og jagt, og der ligger hårtotter hist og her næsten hver dag.

Den ene steriliserede hunkat er "gammel i gårde" og den anden steriliserede
hunkat er lidt ældre, men tilflytter efter uheldige omstændigheder (en helt
anden historie).
http://picasaweb.google.com/Niels.Pein/MisserOgSofie
--
Hilsen
Niels

Fra : Kate

Dato : 03-06-08 14:50

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> wrote in

> [...]
> felifriend virker overhovedet. Spildte penge.
> Men det er så min situation, som ikke er helt så slem som din.

Jeg frygter også at pengene egentligt er spildt, men jeg må prøve
noget. Iflg indlægssedlen skulle det nemlig mere virke på katte som
tisser eler kradser forkerte steder, men ikke på uvenskab som sådan.
det læste jeg jo så først efter investeringen.

> [...]
> helt galt, men der opstår jævnligt situationer med bagholdsangreb
> og både hvæsen, skrigen og jagt, og der ligger hårtotter hist og

Lige nu kan Doughnut end ikke se Mowgli uden hun hyler og skriger og
hele peæsen står på hende. Han prøver så at gøre sig usynlig, men han
er jo en stor kat, så det projekt er svært

> [...]
> steriliserede hunkat er lidt ældre, men tilflytter efter uheldige
> omstændigheder (en helt anden historie).

Ja, jeg husker godt historien, men troede egentligt at de havde fundet
melodien. Håber du får held med at gøre dem gode venner. Desværre ser
tingene *meget* sort ud her på stedet lige nu og det gør mig meget
trist, for alle er het klart mærkede af stemningen.

Fra : ^#^

Dato : 03-06-08 18:21

Niels Pein wrote:
> "Kate" skrev ...

Det er meget individuelt. Har selv gode erfaringer med en stærkt nervøs kat,
som med kontinuerlig Feliway duft i hjemmet er kun halvt så nervøs til
daglig.
Men Feliway diffuser virker som regel kun i et rum, og det kan godt tage et
par uger, før det har reel effekt. Og den skal køre 24/7.

Det er korrekt at Feliway ikke virker på alle katte og alle situationer, men
der er intet andet at gøre end at prøve sig frem og ser om det giver lidt ro
i huset.

Fra : Kate

Dato : 03-06-08 18:50

"^#^" <not.available.for.spam@notworking.net> wrote in

> [...]
>
> Det er korrekt at Feliway ikke virker på alle katte og alle
> situationer, men der er intet andet at gøre end at prøve sig frem

Ja, det har du nok ret i. Jeg har den til stikkontakten tændt hele
tiden og så har jeg i dag og i går brugt spraen lidt efter behov.
Det underlige er at både i går og i dag har hun været rimelig rolig til
eftermiddag, men når tiden til at komme ind kommer, så begynder hun
igen at hvæse og hyle ad Mowgli. I morges tog hun Lante med i købet.
Jeg kan ikke helt greje hvorfor hun skifter sådan og det kan drengene
bestemt heller ikke.
Men jagten på et nyt hjem til hende er gået ind, for selvom hun måske
falder til ro denne gang, også, så er det med stadig kortere mellemrum
balladen sker og det bliver voldsommere for hvergang og det er ingen
tjemt med, mindst af alle Doughnt.

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Siri

Dato : 03-06-08 20:59

> [...]
> falder til ro denne gang, også, så er det med stadig kortere mellemrum
> balladen sker og det bliver voldsommere for hvergang og det er ingen

Kære Kate, det er jeg ked af at høre.
Det eneste, jeg ved om Feliway, er, at det hjalp hende i sit gamle hjem,
hvor hun i en periode havde hysteriske hyle/mjave-ture.
Jeg ville se mig om efter stress-faktorer, og så tage en tur omkring en
god Dr Dyr. Det kan jo være, at hun er syg, og/eller har smerter, og
derfor angriber som forsvar. Jeg håber, at det ikk er tilfældet.
Så - er der noget andet, der kan stresse Doughnut?
Prøv evt med ekstra opmærksomhed, måske føler hun sig forfordelt?
Krydser fingre!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 03-06-08 21:13

Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote in news:AP-
dnS8gbsPqP9jVnZ2dnUVZ8s_inZ2d@giganews.com:

> Så - er der noget andet, der kan stresse Doughnut?

Det enkle svar: Mowgli.
Jeg ved med sikkerhed at det er ham, for de har før haft kontroverser
og jeg må desværre indrømme at min egen tankeløshed var stor
medvirkende faktor denne gang. Lørdag skulle jeg ud hele dagen, men
planen var at komme hjem før det blev mørkt. Derfor fik de haveadgang
via det sædvanlige vindue.
2 problemer med den ting, 1: Doughnut kan komme ud af vinduet, men ikke
finde ind
2: Jeg nåede ikke hjem før efter midnat og balladen opstår altid
udenfor efter mørkets frembrud. Derfor får Doughnut normalt ikke lov
til at komme ud når det er mørkt. Jeg har ingen anelse om hvor længe de
har sloges, men jeg er ikke i tvivl om at der har været ballade mellem
dem.
Dennegang er balladen så åbenbart gået for vidt og hun kan ikke tilgive
ham. Nu bliver det tredje nat hun må sove i køkkenet og det piner mig,
men jeg har ikke mange valg i denne situation.
I dag har jeg haft delt hjemmet op, så drengene havde stuen og haven og
hun resten af huset, men hun skulle lige markere da jeg kom hjem. Så
faldt hun til ro, vi var sammen i haven, hun lå på en stol i solen og
tullede også rundt i haven og mødtes med drengene flere gange. Da jeg
så ville ind for natten, ja, så røg hun op i det røde felt igen og nu
er hun i køkkenet fordi drengene er kommet ind.

Det er slet ikke holdbart og jeg er bare så ked af det, for hun trives
jo heller ikke og hun er en rigtig sød kat, bare ikke overfor andre
katte ;-(

Fra : Susanne Harbo

Dato : 05-06-08 20:58

> [...]
> http://oliwer.dk/
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

Jeg har ingen erfaring med Feliway, men har gode erfaringer med Bachs
blomsterdråber. De kan købes hos Matas.
Jeg fik sidste år en killing og havde i forvejen en voksen kastreret
hankat. Han var bestemt ikke glad for hjemmets nye beboer, og han var
indimellem unødig hård ved killingen. Han var tydeligt stresset over
ikke længere at være alene-kat.
Efter nogle månder købte jeg blomsterdråberne, og de hjalp. Han fik dem,
de dage han var mest stresset - og der var en tydelig virkning. I dag er
de gode venner, kan lege og tumle sammen, og Mister lader sig ikke
længere stresse af Mislings tilstedeværelse. Han skulle ligesom hjælpes
ud af et uheldigt spor.
Nytårsaften fik begge kattene dråber, og var næsten rolige og afslappet.

Med venlig hilsen
Susanne Harbo
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 05-06-08 22:47

Susanne Harbo <susanne-harboKATTE@BAKKEmail.dk> wrote in

> Jeg har ingen erfaring med Feliway, men har gode erfaringer med Bachs
> blomsterdråber. De kan købes hos Matas.

Dem havde jeg godt nok også gode erfaringer med da jeg for 3½år siden
flyttede hertil. Mowgli var meget ked af at vi 8mdr. før var flyttet og
da jeg så besluttede at flytte igen så kort tid efter klagede jeg min
nød herinde og fik af Marianne Hellemose Bachs og jeg må indrømme at
det var en helt anden kat der flyttede Havde slet ikke tænkt på om
det kunne virke i denne situation.
Om det er tiden eller Feliway der har arbejdet for os, ved jeg ikke,
men i går fald damen ned og i nat sov de alle for åbne døre. Jeg
vågnede ved at svede som en gal og føle mig totalt låst. Det var så
tydeligt hvorfor da jeg kiggede nedad i sengen. Opad min ryg lå Mowgli
og Lante, tæt sammen og lige ved siden af ved mine ankler lå Doughnut.
Det var en dejligt opvågning Og vi har været i haven hele dagen
sammen uden antydning af et hvæs eller rejst pels. Så jeg håber der er
ro for denne gang og at den varer længe.
Dog lader jeg Feliway'en sidde i stikkontakten i perioden ud og
annonceringen af hende bliver også, for jeg tror stadig et nt hjem
ville være godt for hende.