Min hunkat strejfer, et godt råd, en eller~
Fra : Hanne

Dato : 01-06-08 07:59

Hej

For nogle måneder siden flyttede vi, holdt vores 2 hunkatte inde i cirka 1
måned før de fik lov at komme ud (havde haft et par små-ture med sele på).
Det gik rigtig godt - over al forventning, selvom den ene af vores 2 katte
holdt sig - og stadig holder sig - meget tæt på vores have. Den anden tog
sine sædvanlige ture ad nogle timers varighed, op til 1 døgns tid.

Men ak - nu er den begyndt at strejfe i længere tid, op til 2 døgn. Det er
som sagt en hunkat, den får p-piller og har endnu aldrig været i løbetid.
Det er lidt af et mysterie. Vi har ledt nært og fjernt, og i selskab med
vores labrador som den er fuldstændig vild med og altid plejer at komme
mjavende hen for at hilse på. Men ikke nu... den er som sunket i jorden.
Hver gang. Indtil den pludselig dukker op, som regel mellem midnat og
morgen...som sagt et par døgn efter.

Er det normalt? (jeg aner det faktisk ikke).

Og er der nogen der har et godt råd til, hvordan pokker man kan finde ud af
hvor den egentlig holder til?

NB. De er øremærkede.

Håb om et godt råd, eller bare noget viden om de kære pelsdyr.

Venlig hilsen Hanne

Fra : lh

Dato : 01-06-08 08:11

"Hanne" <hanne_friis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af hvor den egentlig holder til?
>
> NB. De er øremærkede.
>
> Håb om et godt råd, eller bare noget viden om de kære pelsdyr.

Jeg har en kastreret hankat der gør nøjagtig som din - men der kan dog gå
både to --til fire døgn hvor jeg ikke ser den. Et eller andet sted har jeg
en fornemmelse af den bor et andet sted, men jeg ved det ikke. Katten er
nemlig ikke mere sulten når den vender hjem. Men jeg har da også en hunkat
der kan finde på at blive væk et døgn eller mere, men hvad de laver ja det
kan vi jo kun gætte på, ellers skal vi da udstyre dem med et kamera!
Mon ikke det er kattens instinkter, det med de er så søde og sjove, men i
bund og grund går deres egne veje, hvis lysten er til det.

lh

Fra : Bjarne

Dato : 01-06-08 08:19

Hanne skrev:
> [...]
> morgen...som sagt et par døgn efter.
>
> Er det normalt? (jeg aner det faktisk ikke).

Først og fremmest er der lige så stor forskel på katte som på mennesker.
Nogle mennesker kommer sjældent uden for kommunegrænsen og andre tager
til Nepal og Cuba eller leger med fiskene på den anden side af jorden.

Det er mit indtryk, at katte ofte færdes ad de samme "stier", hvor en
kattesti også kan være via et bestemt hul i hækken og gennem en have.

Om vinteren er de mindre glade for verden udenfor end om sommeren.

Hvis du vil vide, hvor den lille færdes, kan du anskaffe en
kattepejlesender.
Udstyret fås for 360 €.
Jeg ved ikke, om det radiostøjmæssigt er godkendt i DK, men det ville
ikke afholde mig fra at købe det.
http://wichman.de/page7.html

vh
Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 01-06-08 11:21

On Sun, 01 Jun 2008 09:19:16 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

>Jeg ved ikke, om det radiostøjmæssigt er godkendt i DK, men det ville
>ikke afholde mig fra at købe det.
>http://wichman.de/page7.html
>
>vh
>Bjarne

Ret beset er du fuldstændigt ligeglad med dansk lovgivning. Du gør
bare som det passer dig.

Du må være uhyggeligt at have som nabo.

Iøvrigt er dansk lovgivning meget lempet inden for området med
radiosendere, så den er højst sansynligt fulgt lovligt at bruge, men
til gengæld er stabiliteten på meget trådløst udstyr utroligt
ustabilt.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 01-06-08 12:28

Steen Hansen skrev:

> Ret beset er du fuldstændigt ligeglad med dansk lovgivning. Du gør
> bare som det passer dig.

Så er det heldigt, at det passer mig at behandle naboer og alle andre
sådan som jeg selv ville ønske at blive behandlet, nemlig med respekt og
venlighed. Selvom det ikke er påbudt ved lov.
Jeg truer i det mindste ikke naboerne med at slå deres kæledyr ihjel.
End ikke de store hunde, der holder koncerter klokken 3 om natten.
> Du må være uhyggeligt at have som nabo.
Steen Hansen er og bliver en pestillens.

> [...]
> radiosendere, så den er højst sansynligt fulgt lovligt at bruge, men
> til gengæld er stabiliteten på meget trådløst udstyr utroligt
Det er åbenlyst, at Steen gør sig bemærket ved at udtale sig om noget,
han ikke ved noget om.
Hvis der er nogle her, som har reelle erfaringer med
kattesporingsudstyr, kunne det være interessant at høre om.

Der findes også GPS-udstyr, men det er så vidt jeg ved stadig meget
kostbart.

Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 01-06-08 13:11

On Sun, 01 Jun 2008 13:28:28 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

>Så er det heldigt, at det passer mig at behandle naboer og alle andre
>sådan som jeg selv ville ønske at blive behandlet, nemlig med respekt og
>venlighed. Selvom det ikke er påbudt ved lov.

Og dette gør du så ved at påtvinge dine naboer at skulle lægge have
til dine dyr, uanset om de bryder sig om det eller ej, og derved
bryder du loven ligesom du klart giver udtryk for at du er
fuldstændigt ligeglad med dansk lovgivning, bare du kan få det som du
vil have det.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 07:48

Steen Hansen skrev:

> [...]
> bryder du loven ligesom du klart giver udtryk for at du er
> fuldstændigt ligeglad med dansk lovgivning, bare du kan få det som du

Bare vi alle kan få det som vi vil have det i så høj grad som muligt.
Det er noget med at tage hensyn til hinanden på alle måder så godt som
det er muligt.
Udgangspunktet: "Jeg forlanger, at du gør som jeg vil have det, ellers
dræber jeg dit kæledyr" lyder mere som en krigserklæring end hensyntagen.

Bjarne

Fra : OZ3BTO

Dato : 02-06-08 01:05

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kattepejlesender.
> Udstyret fås for 360 €.
> Jeg ved ikke, om det radiostøjmæssigt er godkendt i DK, men det ville

Den undersøger jeg lige om er lovlig i DK.. Den er jo genial dog kunne man
selv lave den billigere dog nok en anelse større .. på str. med en æske
tændstikker

OZ3BTO

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 07:53

OZ3BTO skrev:

> Den undersøger jeg lige om er lovlig i DK.. Den er jo genial dog kunne man
> selv lave den billigere dog nok en anelse større .. på str. med en æske
> tændstikker

Jeg har også nogle ideer til hvordan det kunne gøres.
Skulle du seriøst finde på at gå videre med det, ville jeg ikke på
forhånd være helt uinteresseret i et samarbejde.

Bjarne
(OZ8ZN)

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 10:37

> [...]
> Skulle du seriøst finde på at gå videre med det, ville jeg ikke på forhånd
> være helt uinteresseret i et samarbejde.

Da mine katte var fritløbende, der savnede jeg et system hvor, alle kattene
i området var individuelt kodet.

Og alle der var med på ideen havde en sender / modtager på taget.
Det hele skulle så være linket sammen via nettet, så man kunne søge sin kat
fra alle husene.

Hehe den ide ligger også i bunken med projeckter der aldrig bliver til noget

Mvh Allan
( OZ5ABL )

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 10:55

Allan G skrev:

> [...]
> fra alle husene.
>
> Hehe den ide ligger også i bunken med projeckter der aldrig bliver til noget

Det er altid godt med lidt vanvittig kreativitet
Men det ville nu være nok med en modtager på tagene.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 10:59

> Det er altid godt med lidt vanvittig kreativitet
> Men det ville nu være nok med en modtager på tagene.
>
> Bjarne

Det var nu for at sparer strøm, så katten kun modtog til der blev spurt
efter den.
Men nu er det vist ved at værer lidt OT.

Mvh Allan

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 11:05

Allan G skrev:

> Det var nu for at sparer strøm, så katten kun modtog til der blev spurt
> efter den.
> Men nu er det vist ved at værer lidt OT.

Den kan da bare sende kortvarigt i intervaller. Så er der også mindre
risiko for vrøvl med diverse besværlige myndigheder.
Jeg ville gerne se den pejlevogn, som havde tålmodighed til at finde en
omstrejfende kat, der sender ½ sekund 4 gange i timen.
Nå nej, det skal selvfølgelig være lovligt

vh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 12:18

> [...]
> omstrejfende kat, der sender ½ sekund 4 gange i timen.
> Nå nej, det skal selvfølgelig være lovligt

Nu var projecktet tænkt stort, på landsplan. Jo flerer der var med, des
størrer dækning.
Så er det jo smart at der kun sendes når der spørges.
eller når man kan hører at der spørges.

Evt med en funktion så man fik mail når bateriet burde udskiftes - eller
ingen kontakt i x tid.

Der findes jo katte der har det med at kravle ind i en bil og blive sat af i
en anden del af landet.

Nå men nok om det. ideen ligger i bunken der vokser. hehe.

Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-08 11:19

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var nu for at sparer strøm, så katten kun modtog til der blev
> spurt efter den.
> Men nu er det vist ved at værer lidt OT.
>
> Mvh Allan

Det er da trods alt er herlig idé LOL

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : OZ3BTO

Dato : 02-06-08 11:11

> [...]
> Skulle du seriøst finde på at gå videre med det, ville jeg ikke på
> forhånd være helt uinteresseret i et samarbejde.

Er en stakkels D licenser . Jeg kan ski ikke bygge sådan noget.. Ved bare
at det kan laves .. Bla. mødt en gut i Århus som havde lavet en æske til
hans cykel.. På str. med en af de store æsker tændstikker.. Han var super
glad for det da hans cykel tit blev snuppet

Fra : OZ3BTO

Dato : 02-06-08 11:10

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
man
> selv lave den billigere dog nok en anelse større .. på str. med en æske

Ifølge mine medamatøre så er det fuldt ud lovligt at bruge i DK

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 01-06-08 08:30

> [...]
> af hvor den egentlig holder til?
>
> NB. De er øremærkede.
>
> Håb om et godt råd, eller bare noget viden om de kære pelsdyr.

Dengang jeg havde fritløbende hunkatte, kom de altid ind, før jeg selv gik i
seng - og de var alle neutraliserede. Jeg ville ikke være tryg ved P-piller,
dels på grund af de mange grimme bivirkninger, de har, og dels fordi du jo
ikke kan være sikker på, at katten er hjemme, når det er tid for den næste
pille.

Nu er jeg flyttet til et bymæssigt område og har naboer, der ikke kan lide
katte, så nu har mine katte fået en kattegård at være i.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-06-08 10:26

> [...]
> finde ud af hvor den egentlig holder til?
>
> NB. De er øremærkede.
>
> Håb om et godt råd, eller bare noget viden om de kære pelsdyr.

Jeg har egentlig ikke noget godt råd. Katte er jo meget forskellige,
men jeg ville sørge for at få fat i dyrlægen angående en
neutralisering. Jeg turde (lige som Anelise) ikke give min hunkat
p-piller. De kan gøre ubodelig skade ved længere tids brug. En
neutralisering er jo ikke helt billig, men det er langt at
foretrække - lige så meget for kattens skyld, som for din egen.

Min Mini blev neutraliseret da hun var 6 måneder, og hun har aldrig
på noget tidspunkt strejfet.

Fra : Bjarne

Dato : 01-06-08 12:32

Tove Krieger skrev:

> [...]
> ubodelig skade ved længere tids brug. En neutralisering er jo ikke helt
> billig, men det er langt at foretrække - lige så meget for kattens

Helt enig.
Forøvrigt løber omkostningerne til p-piller vel også op med tiden?
Og hvis man dertil risikerer, at katten skal behandles for skavanker
forårsaget af pillerne, kan det da slet ikke "betale" sig.
Men det er mange penge på een gang.

Er der ingen dyrlæger, som kan tilbyde ratebetaling?

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-08 10:24

> [...]
> sig. Men det er mange penge på een gang.
>
> Er der ingen dyrlæger, som kan tilbyde ratebetaling?

Det tror jeg at en hel del dyrlæger gør. Jeg kender flere der også
bruger vores dyrehospital, og de fortalte at de fik lov til at
betale over nogle gange. Det er da også i dyrlægernes interesse at
de er lidt fleksible, pengene er jo ikke tabt - bare lidt forsinket.

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 10:57

Tove Krieger skrev:

> [...]
> over nogle gange. Det er da også i dyrlægernes interesse at de er lidt
> fleksible, pengene er jo ikke tabt - bare lidt forsinket.

Så kunne jeg godt være interesseret i en sammenligning.
Hvis vi f.eks. antager at en sterilisation koster 1000 kr., hvad er da
budgettet for P-piller i kattens levetid og hvad kan følgesygdomme af
pillerne løbe op i?

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-08 11:18

> [...]
> Hvis vi f.eks. antager at en sterilisation koster 1000 kr., hvad
> er da budgettet for P-piller i kattens levetid og hvad kan

For det første vil udgiften til p-piller være temmelig stor. Jeg
kender dog ikke prisen, men hvis en lille hunkat skal have p-piller
i hele dens levetid, så er det jo spørgsmålet hvor længe den når at
leve. P-piller til katte (og hunde) *er* kun en nødløsning for evt.
opdrættere der vil benytte katten/hunden til avl.

Fra : Kate

Dato : 02-06-08 13:07

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> [...]
> betale over nogle gange. Det er da også i dyrlægernes interesse at
> de er lidt fleksible, pengene er jo ikke tabt - bare lidt forsinket.

Nogle dyrlæger er kun fleksible overfor faste kunder. Jeg har heldigvis
ikke haft brug for at skylde siden jeg som lærling havde min første
kat, så jeg aner ikke hvordan det kunne se ud hos "vores" dyrehospital
i den retning.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-08 14:13

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> heldigvis ikke haft brug for at skylde siden jeg som lærling
> havde min første kat, så jeg aner ikke hvordan det kunne se ud

Jeg har da heldigvis heller ikke haft brug for rater, selv ikke da
Mivser var indlagt. Det blev en lille formue, og alligevel stod han
ikke til at redde, men man håber jo til det sidste, og ofrer gerne
hvad det koster.

En veninde til min datter fik lov til at dele i rater i Snertinge.
De er nu ret flinke deroppe. Det var hendes hund der var meget syg,
og gudskelov blev den reddet. Jeg har selv brugt dem i mange år, og
er meget glad for deres grundighed. Godt at de er der når man har
brug for dem.

Fra : Steen Hansen

Dato : 01-06-08 11:25

On Sun, 1 Jun 2008 08:59:17 +0200, "Hanne" <hanne_friis@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hvor den egentlig holder til?
>
>NB. De er øremærkede.
>
>Håb om et godt råd, eller bare noget viden om de kære pelsdyr.

Et godt råd kunne være at følge dansk lovgivning, og dermed holde sine
katte på eget, og så slipper du også samtidig for risikoen at skulle
samle din kat efter en tur under en bil.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 01-06-08 12:29

Steen Hansen skrev:

> Et godt råd kunne være at følge dansk lovgivning, og dermed holde sine
> katte på eget, og så slipper du også samtidig for risikoen at skulle
> samle din kat efter en tur under en bil.

Et godt råd kunne være at Steen holdt op med at spamme nyhedsgruppen.

Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 01-06-08 13:12

On Sun, 01 Jun 2008 13:29:26 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

>Et godt råd kunne være at Steen holdt op med at spamme nyhedsgruppen.
>
>Bjarne

Og et godt råd til dig ville være at du respektere dansk lovgivning.

Steen

Fra : lh

Dato : 01-06-08 15:07

"Steen Hansen" <test@test.com> skrev i en meddelelse

> Og et godt råd til dig ville være at du respektere dansk lovgivning.
>
> Steen

Hidtil har jeg holdt mig fra den evige diskussion der hele tiden køre om
"løse katte".
Men jeg kan alligevel ikke lade være med at spørge om du selv respektere
dansk lovgivning ned til mindste detalje??!
Jeg tror vi alle overskrider hvad der er lov og ret indtil flere gange om
dagen.

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-06-08 15:48

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> respektere dansk lovgivning ned til mindste detalje??!
> Jeg tror vi alle overskrider hvad der er lov og ret indtil flere

Uha ja Lene. Desværre er der mange der har en ret selektiv
hukommelse.

Selvfølgelig skal vi da rette os efter de gældende love, men det er
snart ved at blive for meget med den samme løftede pegefinger igen
og igen og igen, og de efterhånden meningsløse skænderier. Jeg tror
efterhånden at vi *alle* ved at man skal holde misserne på egen
matrikel, nogle vil så ikke følge de gode råd der bliver givet, og
det er desværre i de 99,9 % af tilfældene kattene det går ud over -
det er både synd og skam.

Efter min mening må folk gøre som de selv føler for. Jeg og de
fleste andre her i gruppen er da heldigvis interesseret i vore
kattes ve og vel, men det er godt nok snart træls med de ørkesløse
diskussioner, der jo ikke fører til noget som helst andet end ufred
og en dårlig atmosfære i gruppen. Synd at det er blevet sådan.

Fra : Steen Hansen

Dato : 01-06-08 16:33

On Sun, 1 Jun 2008 16:06:39 +0200, "lh" <com@comhere.dk> wrote:

> [...]

>dansk lovgivning ned til mindste detalje??!
>Jeg tror vi alle overskrider hvad der er lov og ret indtil flere gange om

Men syntes du også det er iorden at overtræde loven når du ved at det
du gør er til gene for andre ???

Syntes du f.eks at det er ok at en ryger sætter sig og ryger i et ikke
rygere område ???

Nej vel, når man ikke af sig selv kan finde ud af at tage det
nødvendige hensyn til sine omgivelser er det nødvendigt at gribe til
lovgivningen, og så er det den der må regulere ens adfærd.

Til dit spørgsmål om jeg ikke også overtræder loven, så må jeg da
svare ja, men jeg bliver ikke konsekvent ved med at overtræde en lov
bare fordi jeg syntes den er idiotisk.

Lov om mark og vejfred er midest talt en pestilens for katteejere der
syntes deres kat skal have lov til alt, men den er til stor glæde for
dem hvor det er problematisk at omgås katte.

Sådan er det med alt lovgivning, nogen er glad en en lov og hader en
anden og omvendt.

Steen

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 02-06-08 02:17

Hej gruppe

Uha, nu kører det samme emne derudaf igen - igen....

Første gang jeg læste noget Steen skrev om dette emne, blev jeg
"edder-sur"...svarede ham igen som der bliver svaret i denne tråd, men lang
tid er gået, og min holdning er blevet ændret siden. Ikke så meget p.ga
loven, men fordi det er så spild af katteliv som går tabt på landevejene...
90.000 katte ca. hvert eneste år ;-(( er det ikke atl alt for mange katteliv
? Jeg ser hver evig eneste en dag, en eller flere katte som er kørt ihjel,
det er til at tude over hver gang, og dybest set er det jo os katteejere som
har ansvaret for at vores kat bliver passet sikkert og ordentligt Men det
er svært, for katte elsker jo at have deres frihed til at gøre havd det vil,
men mon ikke katten ville vælge et sikkert liv...hvis den selv kunne vælge ?

Vh Majbritt

Fra : lh

Dato : 02-06-08 05:33

"Majbritt Hågensen" <maajer@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil,
> men mon ikke katten ville vælge et sikkert liv...hvis den selv kunne vælge

Jeg er så sandelig da også enig med Steen langt hen ad vejen. Jeg selv har
både inde og udekatte - det sidste fordi jeg bor i et område hvor det er
muligt. Men skulle jeg f.eks bosætte mig i en by eller tæt på trafikeret
vej, kom ingen af mine katte længere end til en løbegård.
Men det er lidt irriterende at den samme løftede pegefinger kommer frem i
hvert indlæg snart og der så følger den samme uenighed og diskussioner igen
og igen.
Jeg tror de fleste her har fattet hans pointe, men det skaber en dårlig
"stemning" her i gruppen, for ret hurtigt bakker man ud af et indlæg eller
undlader helt at svare på det så snart "Steen og Bjarne" dukker op. Så det
seriøse og sjove forsvinder fordi et par stykker skal lege politibetjent
herinde.

lh

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 08:05

lh skrev:

> [...]
> seriøse og sjove forsvinder fordi et par stykker skal lege politibetjent

Biler er meget farlige for katte.
Jeg er langt hen ad vejen enig om, at man skal tænke sig meget grundigt
om flere gange, før man lukker sine katte ud, hvor man bor.
Men jeg undrer mig over, at nogle i ramme alvor kan mene, at samtlige
katte skal holdes inde, uanset hvor i landet de bor og hvor langt der er
til naboer eller veje?

Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 02-06-08 19:17

On Mon, 02 Jun 2008 09:04:53 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Men jeg undrer mig over, at nogle i ramme alvor kan mene, at samtlige
>katte skal holdes inde, uanset hvor i landet de bor og hvor langt der er

Bjarne for hulen da, det er jo det jeg flere gange har argumenteret
for.

Kan du med overvejende sansynlighed sikre dig at din kat ikke ender
under en bil, eller genere dine naboer, så er det ok at din kat render
frit rundt.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 19:35

Steen Hansen skrev:

> [...]
>
> Kan du med overvejende sansynlighed sikre dig at din kat ikke ender
> under en bil, eller genere dine naboer, så er det ok at din kat render

Det er glædeligt at se et så nuanceret indlæg.

vh
Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 02-06-08 21:21

On Mon, 02 Jun 2008 20:34:31 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

>Det er glædeligt at se et så nuanceret indlæg.
>
>vh
>Bjarne

Men det er hvad jeg havde ment hele tiden, men det har jeg nok ikke
fået udtrykt tydeligt nok, men det er jo så mit problem.

Tilgengæld ville jeg aldrig have troet at du ville acceptere dette,
som jeg har forstået dig skulle din kat, uanset hvad, have lov til at
rende frit rundt.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 03-06-08 06:11

Steen Hansen skrev:

> [...]
>
> Tilgengæld ville jeg aldrig have troet at du ville acceptere dette,
> som jeg har forstået dig skulle din kat, uanset hvad, have lov til at

Jeg ved snart ikke, hvordan jeg skal udtrykke det tydeligere.

For mig - og mange andre kattevenner - gælder det om at vurdere risikoen
ved at være udekat det sted man bor i forhold til den glæde som katten
har af at komme ud og lege i naturen.
Det er en individuel vurdering uden nogen facitliste. Som menneske kan
man ikke gøre andet end sit bedste for at træffe den bedste beslutning.
Ligesom i mange andre spørgsmål.
Det er det, som vi tilsyneladende er enige om.

Vi bliver aldrig enige, når det gælder dine forestillinger om, at man
skal spørge samtlige naboer om lov, inden katten får lov at komme ud.
Jeg mener, at i de yderst sjældne tilfælde, hvor der måtte være et reelt
problem, er det en fælles sag at finde en hensynsfuld løsning.
Jeg respekterer uenigheden.

Jeg vil aldrig respektere dine ytringer om at dræbe naboernes katte,
hvis de irriterer dig, og uanset hvor dum naboen måtte opleves at være.
Uanset hvor høflig og venlig du ellers måtte være, gør det dig efter min
mening til et dårligt menneske.

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-08 11:28

> [...]
> Bjarne" dukker op. Så det seriøse og sjove forsvinder fordi et
> par stykker skal lege politibetjent herinde.

Jeg har også meget stærkt på fornemmelsen, at det var derfor "vores"
dejlige og kloge Hanne Engermann fortrak til et andet forum.
Ærgerligt, for jeg savner hende virkelig meget, og det ved jeg at
også andre gør. Hun havde altid et godt og brugbart svar parat, da
hun jo har været opdrætter i mange år. Der er da heldigvis et par
rigtig gode og meget vidende opdrættere endnu i gruppen - men hvor
længe ? De skulle nødigt søge andre "græsgange" på grund af
meningsforskellige der aldrig bliver løst, og som kan køre fra nu af
i en uendelighed.

Fra : Kate

Dato : 02-06-08 13:10

> [...]
> længe ? De skulle nødigt søge andre "græsgange" på grund af
> meningsforskellige der aldrig bliver løst, og som kan køre fra nu af

Jeg har selv i perioder forladt gruppen, når bælgerne er gået _for_
højt, men generelt synes jeg nu godt jeg kan sortere de ting fra der
ikke liiiiige interesserer mig
Og jeg kommer jo alligevel altid luskende tilbage på et eller andet
tidspunkt, da jeg jo elsker katte

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-08 14:19

> [...]
> ting fra der ikke liiiiige interesserer mig
> Og jeg kommer jo alligevel altid luskende tilbage på et eller

Jo, det gør jeg også ind imellem, men jeg synes bare at det er så
ærgerligt at visse personer ikke bare kan affinde sig med, at vi er
forskellige og så lade være ved det.

Jeg har også haft et par stykker i filteret et stykke tid, men har
så lukket dem ud igen senere. Det er bare en falliterklæring synes
jeg, at man skal være nødt til at bruge filteret. Det skulle ikke
være nødvendigt. Der er dog i nogle af de andre grupper personer som
er særdeles grove. De har fået "livsvarigt".

Fra : Kate

Dato : 02-06-08 16:14

> Jeg har også haft et par stykker i filteret et stykke tid, men har
> så lukket dem ud igen senere. Det er bare en falliterklæring synes

Jeg bruger også nødigt filtret, men har dog erkendt at for at holde min
irritation på et minimum, så ligger der et par stykker permanent. Mit
program er sådan opbygget at hvis man ikke ændre tiden for hvor længe
de skal ligge i det, så er det pr. automatik 100 dage. Dog giver jeg
første gang "forbryder" en kortere straf og enkelte kommer slet
ikke deri uanset hvor lidt jeg gider dem, for de trækker altid så lange
tråde, at det er bedre bare at markere de tråde læst uden at åbne dem

Fra : Steen Hansen

Dato : 02-06-08 18:59

On Mon, 2 Jun 2008 15:18:46 +0200, "Tove Krieger"
> [...]

>være nødvendigt. Der er dog i nogle af de andre grupper personer som
>er særdeles grove. De har fået "livsvarigt".

Jeg forstår faktisk godt jeres frustrationer over disse omsonse og
intetsigende diskussioner.

Jeg selv lige så frustreret over at mange folk der holder kat ikke kan
eller vil forstå at der faktisk folk der gerne vil være fri for andre
folks husdyr, jeg finder faktisk også himmelråbende, at der bliver
talt om at tage hensyn til sine naboer, men hensynet skal kun tages af
folk der gerne ser deres have fri for andres husdyr, det er absolut
ikke katteejeren der skal vise hensyn og sikre sig at deres kat ikke
genere sine omgivelser.

Men så længe det klart fremgår af indlæg her i gruppen, at man ikke
kender loven, eller risikoen ved fritgående katte, eller decidert
viser at man er fuldstændigt ligeglad med dansk lovgivning, ja så vil
i se mine indlæg, i ved hvad jeg skriver og det er ikke henvendt til
jer og så absolut heller ikke myntet på jer

Det bedste jeg kan sige er at jeg svare et sådant indlæg er det
beregnet til den oprindelige starter af tråden, og ikke jer andre.

Hvis jeg skriver noget direkte til jer skal jeg nok sikre mig at i får
det, og det bliver ikke noget med mark og vejfred

Jeg kender mange af jeres holdninger, og de fleste af jer respektere
jeg i allerhøjeste grad, også selvom vi ikke er helt enige, andre som
decideret giver udtryk for manglende respekt både for dansk lovgivning
samt hensynet til sine medmennesker, samt evnen til at føre en sober
debat, behøver jeg vel ikke skrive hvad jeg mener om. !!!!

Men for at imødekomme jer lidt skal jeg for fremtiden nok gøre mit
yderste for at afholde mig fra at deltage i de debatter som ikke
bliver ført på en sober måde, og som ret beset kun er gentagelser af
tidligere debatter.

Steen

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-08 19:03

> [...]
> yderste for at afholde mig fra at deltage i de debatter som ikke
> bliver ført på en sober måde, og som ret beset kun er gentagelser

Det er jo lige netop det Steen. Vi er i det store og hele enige, men
man kan altså ikke altid med held være "sin broders vogter"

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 19:10

> [...]
> yderste for at afholde mig fra at deltage i de debatter som ikke
> bliver ført på en sober måde, og som ret beset kun er gentagelser af

Hej Steen

Hvor er jeg glad for at du *som os andre* fremover, vil sætter den gode tone
i gruppen,
i første række.

Velkommen til herfra.

Mvh Allan

Fra : Steen Hansen

Dato : 02-06-08 19:33

On Mon, 2 Jun 2008 20:09:57 +0200, "Allan G"
<allan_roskilde.fjern.hotmail.com> wrote:

>Hej Steen
>
>Hvor er jeg glad for at du *som os andre* fremover, vil sætter den gode tone
> [...]

Hej Allan

Jeg forsøger virkeligt at holde en sober tone i mine indlæg og undlade
at kalde folk både det ene og det andet. Skulle du føle/mene at jeg
ikke har gjort dette, så har du min uforbeholdne unskyldning.

Men det ændre ikke på min mening

Steen

Fra : Kate

Dato : 02-06-08 19:36

Steen Hansen <test@test.com> wrote in

> [...]
> undlade at kalde folk både det ene og det andet. Skulle du
> føle/mene at jeg ikke har gjort dette, så har du min uforbeholdne

Selvom diskussionerne ofte bliver lange og gentagende, ja, vil jeg til
enhver tid medgive dig at du skriver ordentligt til dine med
(mod)debatører. Hold endeligt stadig den gode tone uanset hvad andre
skriver.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 19:48

> [...]
> at kalde folk både det ene og det andet. Skulle du føle/mene at jeg
> ikke har gjort dette, så har du min uforbeholdne unskyldning.

Usenet er frit
Så skriv hvad du vil.
Men stik en finger i jorden som andre gør

Alt med måde. Hehe.
Jo du skriver skam sobert. intet at klage på der.

Mvh Allan

Fra : Steen Hansen

Dato : 02-06-08 21:10

On Mon, 2 Jun 2008 20:48:05 +0200, "Allan G"

>Usenet er frit
>Så skriv hvad du vil.
>Men stik en finger i jorden som andre gør

Og risikere at stikke den ned i efterladenskaberne fra en kat

Unskyld kunne ikke nære mig.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 21:15

> Og risikere at stikke den ned i efterladenskaberne fra en kat
>
> Unskyld kunne ikke nære mig.
>
> Steen

HæHe

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 02-06-08 19:34

Steen Hansen <test@test.com> wrote in

> Jeg forstår faktisk godt jeres frustrationer over disse omsonse og
> intetsigende diskussioner.

For mit vedkommende var det nu mere generelle betragtninger om brugen
af filtret, ikke kun i denne gruppe. Jeg befærder mig i ret mange
grupper, selvom jeg dog ikke skriver i så mange af dem, faktisk næsten
kun her. Men der er skam også ørkesløse diskussioner i andre grupper og
jeg mener godt jeg selv kan hoppe af en tråd når jeg ikke synes den
giver mig mere.

Fra : Studo

Dato : 01-06-08 13:44

den Sun, 01 Jun 2008 14:11:15 +0200, Steen Hansen skrev:

> [...]
> loven ligesom du klart giver udtryk for at du er fuldstændigt ligeglad
> med dansk lovgivning, bare du kan få det som du vil have det.

Og vi ser ofte at nabostridigheder bedst løses ved slavisk at følge
lovens ord?

Hvis der er et problem med eksempelvis en hæk, eller et hegn, som ikke
overholder lokalplanen. Eller lignende problem.
Det er i samme boldgade som katte der går omkring, efter min mening.

Er du enig med naboen om at det store æbletræ gerne må hænge ind over din
have, eller at hegnet nu engang er smukkest med den udformning, så ser
jeg ingen grund til at uha, vi skal da følge lovens ord (og
retningslinier affødt deraf).

Behandle sine medmennesker med den samme respekt man selv gerne vil have,
så glider det som regel noget lettere. Man bliver en glad person, slipper
for brokkebekymringer og får et godt naboskab.

Fra : Steen Hansen

Dato : 01-06-08 16:19

On 01 Jun 2008 12:44:16 GMT, Studo <rekvalmerNEJ@TAKgooglemail.com>
wrote:

>Og vi ser ofte at nabostridigheder bedst løses ved slavisk at følge
>lovens ord?

Det kommer da and på om man kan tale sig til rette, og det indebære at
man i fællesskab kan finde en løsning, og kan man ikke dette er det
lovens ord der tæller.

>Hvis der er et problem med eksempelvis en hæk, eller et hegn, som ikke
>overholder lokalplanen. Eller lignende problem.
>Det er i samme boldgade som katte der går omkring, efter min mening.

Også når frit omkringgående katte gør det umuligt for folk at trække
vejret i sit eget hjem ???

Prøv at læse mine indlæg i en lidt tidlige diskussion om samme emne

Steen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-06-08 06:04

> [...]
> som sagt en hunkat, den får p-piller og har endnu aldrig været i løbetid.

Uden at skulle pege fingre og være betjent, så ville jeg, hvis det var min
kat, holde den inde når jeg fik fat i den igen, og ikke lukke den ud igen,
før jeg havde fået lavet et sikkert indelukke, enten i form af sikkert
havehegn, eller en løbegård.
JEG havde ikke kunne leve med en kat jeg ikke vidste hvor var så længe ad
gangen.

Jeg har 3 hankatte, to af dem har fri adgang til haven, stor have med højt
alm. hundehegn/hæk, de bliver begge i haven -altid.
Den sidste er noget mere adræt, og har været på springtur uden for
matriklen, så han kommer ikke ud på egen pote mere, det foregår i sele når
han er ude, og det er han fint tilfreds med.
Jeg skal dog, når økonomien tillader det, lave en stor kattegård, så vil min
"samvittighed" også være tilfredsstillet.

Mvh. Marie

Fra : Hanne

Dato : 06-06-08 06:23

Tak for de gode svar.
Fandt ud af at holde hende inde i længere perioder (katte er jo vanedyr), nu
tager hun småture og holder sig tættere på hjemlig hygge, kæl og katteslik -
nyt potentielt emne: er katteslik sundt, for dyrt, og man kan jo sagtens
selv fremstille det ....

Cheerio