Epilepsi?
Fra : Pia Byman

Dato : 27-05-08 09:11

Den kat som fødde vores lilla mis, har igår haft mærklige "ryckningar"
og epilepsi lignende anfall, 3 st. Anfallen räcker ca 20 sekunder, hele
katten "hopper og danser" med vilt opspärrade øjne.
Killingerne føddes med kejsernsnitt lørdag nat, og mor-kat har haft det
ok indtil nu, men igår kom disse anfald. Svigermor, som ejer katten,
ringde till dyrelægen og dyrelægen mente at det kan vare en biverkning
av fødseln og at man ge epilepsimedicin til katten.

Men hon har ju killinger. Kan det skade killingerne? De får ju også
medicinen i sig via mjölken.
Kan någon fortelle mer om katter og epilepsi???

Med venlig hilsen
Pia Byman
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ditte

Dato : 27-05-08 09:20

Pia Byman formulerede spørgsmålet:
> [...]
> medicinen i sig via mjölken.
> Kan någon fortelle mer om katter og epilepsi???

Hej

Ved du hvad medicinen hedder, så kan jeg/andre måske undersøge, om
killingerne kan tåle medicinen.

Hilsen Ditte
Der ved noget om menneske medicin, men ellers kan få adgang til et
veterinær leksikon i løbet af ugen. Google er jo også et godt sted.

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-05-08 11:04

"Pia Byman" <pia_bymanKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ejer katten, ringde till dyrelægen og dyrelægen mente at det kan
> vare en biverkning av fødseln og at man ge epilepsimedicin til

Hej Pia.

Det undrer mig meget, at din dyrlæge så hurtigt har stillet
diagnosen epilepsi. Det kan f.eks. være eklampsi d.v.s. et for lavt
calciumindhold i kattens blod. En diegivende kat kan i visse
tilfælde få epilepsilignende symptomer hvis calciumindholdet i
blodet er for lavt. Disse anfald kan vise sig sidst i
drægtighedsperioden og når den har født.

Prøv at ringe til dyrlægen og forhør dig om det muligvis kan være
eklampsi. Det ville jeg da gøre. Du kan læse mere her på
netdyredoktors hjemmeside:

http://www.netdyredoktor.dk/sw26835.asp

Der står jo også på siden, at eklampsi kan behandles med injektioner
af et calciumpræparat. Hvis der ikke bliver gjort noget kan
tilstanden blive meget alvorlig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 27-05-08 12:12

> [...]
>
> Der står jo også på siden, at eklampsi kan behandles med injektioner af et
> calciumpræparat. Hvis der ikke bliver gjort noget kan tilstanden blive

Kan kun tilslutte mig Tove. Undre mig over at dyrlægerne ikke har dette for
øje når det sker lige efter en fødsel.

lh

Fra : Pia Byman

Dato : 27-05-08 13:35

> lh skrev:

> Kan kun tilslutte mig Tove. Undre mig over at dyrlægerne ikke har dette for
> øje når det sker lige efter en fødsel.
>
> lh

Jeg har ikke snakket med dyrelægen, det har min svigermor gjort (det er
hendes kat). Men jeg skal helt klart sende hende svaren fra jer.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-05-08 13:33

> [...]
> symptomer hvis calciumindholdet i blodet er for lavt. Disse anfald kan
> vise sig sidst i drægtighedsperioden og når den har født.

Det var også min første tanke da jeg læste indlægget, jeg ved ikke så meget
omkring hunkatte i disse situationer, men ved fra tæverne, at de kan få
disse kalkchok, som det også hedder.
det skal bestemt tages meget alvorligt, og der skal handles på det med det
samme, den kan gå i chok og dø i visse tilfælde.

Underligt med sådan en dyrlæge...

Mvh. Marie

Fra : Pia Byman

Dato : 27-05-08 17:19

> [...]
> det skal bestemt tages meget alvorligt, og der skal handles på det med det
> samme, den kan gå i chok og dø i visse tilfælde.

Har sent jeres svar videre til svigermor. Jeg syntes det kommer nya og
nya spørgsmål op hele tiden angående katter, så det var nok ikke mit
sidste spørgmål det här :)

Fra : Pia Byman

Dato : 28-05-08 17:51

> [...]
>
> Der står jo også på siden, at eklampsi kan behandles med injektioner
> af et calciumpræparat. Hvis der ikke bliver gjort noget kan

Tusind tak for jeres hjælp, nu er katten på vej mod toppen igen :).
Sende svaren till svigermor igår og idag har dyrelægen set på katten og
kommet fram til at det høgst troligt er en släng av eklampsi. Katten hae
fået hjälp og mår redan meget bedre, otroligt!

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 28-05-08 17:57

> [...]
> kommet fram til at det høgst troligt er en släng av eklampsi. Katten hae
> fået hjälp og mår redan meget bedre, otroligt!

Det lyder sørme godt!
godt en anden dyrlæge har set på katten!

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-05-08 19:57

> [...]
> katten og kommet fram til at det høgst troligt er en släng av
> eklampsi. Katten hae fået hjälp og mår redan meget bedre,

Det er vel nok dejligt at høre at lille missemor har det godt igen.
Jeg er godt nok rystet over, at en dyrlæge kan overse noget så
indlysende. Han må vist til at læse lektier igen. Held og lykke til
din mor og misserne.