Hvid kat = døv???
Fra : Pia Byman

Dato : 25-05-08 17:42

Så er vores lille mis kommet til världen , med kejsarsnit lørdag nat.
Den er bara sååååå sød . Men nu til mit spørgsmål (håber I förstår hvad
jeg skriver, er ik så god til dansk endnu, då svensk er mit modersmål)
Altså, jeg har læst forskellige steder at hvide katter kan vare døve.
Men snakker vi om HELT hvide katter,eller er det også katter som är
delvis hvide???

Vores lille mis er hvid, med sort hæle, 2-3 sorte striber på ryggen, 1-2
sorte pletter på ryggen,sort/brun/lille smule rød på hovedet.

Ved ju ikke hvad för farve dens øjne har endnu...

Er den i "riskzonen" eller er det kun hel hvide katter???

Med venlig hilsen
Pia Byman
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Erling Jensen

Dato : 25-05-08 20:16

Nu skal man ikke tro på alt hvad man hører, men hvide katte kan være døve,
men det er nu sjældent, jeg har haft 3 helt hvide katte og ingen af dem har
været døve, og jeg har da kendskab til flere der har eller har haft helt
hvide katte der heller ikke har været døve, og du kan være helt sikker på at
din lille mis ikke bliver/er døv da det ikke er en ren hvid mis, så tag det
helt roligt og nyd den lille mis.

mvh
Erling

Fra : Pia Byman

Dato : 25-05-08 20:43

> [...]
at
> din lille mis ikke bliver/er døv da det ikke er en ren hvid mis, så tag det

Tak for svaret :)! Ja, så behøver jeg ikke bekymre mig för den sagen,
dejligt.

Fra : OZ3BTO

Dato : 25-05-08 23:38

> at

> Tak for svaret :)! Ja, så behøver jeg ikke bekymre mig för den sagen,
> [...]

En kat der er døv kan leve mindst lige så godt som en der ikke er

Mine forælders var helt hvid og stok døv.. Levede fint i 15 år

Fra : Helle Jensen

Dato : 25-05-08 21:43

Hej
Tror ikke du behøver at være urolig. Så vidt jeg ved er det helt hvide
hankatte med lyse blå øjne der kan være døve. En sådan havde jeg og han
var altså ikke døv.

Helle Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 25-05-08 22:24

> [...]
> Tror ikke du behøver at være urolig. Så vidt jeg ved er det helt hvide
> hankatte med lyse blå øjne der kan være døve. En sådan havde jeg og han

I princippet kan alle katte uanset køn og farve/mønster fødes døve - MEN
man mener der er en større frekvens af døve katte blandt hvide katte med
blå øjne (uanset køn!).

Læs mere om døvhed hos katte:
www.handikat.blogspot.com
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=771/sprog=1/grp=2/menu=13/

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : HSLK

Dato : 26-05-08 09:06

Følgende er skrevet af Pia Byman:
> [...]
>
> Ved ju ikke hvad för farve dens øjne har endnu...
>
> Er den i "riskzonen" eller er det kun hel hvide katter???

Hejsa

jeg har en hvid blåøjet hørende kat, haft en hvid grønøjet døv kat og
en hvid odd eyet døv kat udover hun ikke ikke kunne klare sig i naturen
ja så skiller hun sig ikke megte ud fra de andre. Hun regaere ikke på
fare ved lyd men hun reagere på flokken. hendes andre saner virker
skræbet og hun kan mærke når vi kommer gående vi skal dog passe på hvis
hun ligger og sover dybt ikke bare fare hend og tege hende for så får
vi hjulspin i hænderne men med et blidt pust så ved hun vi er der.

helt hvid er forbundet med døvhed men det betyder ikke nødvedigvis at
katten er døv fordi den er hvid der er flere faktor der spiller ind.

jeg tror ikke din kat er helt hvid så jeg tror ikke du skal bekumre dig
men eller kan du teste den når den bliver ældre prøv at rineg med en
klokke når den sover vågner den så tror jeg den kan høre
eller tab noget der larmer lidt bag den når den går fare den sammen kan
den høre.

snehvide sover sødt oven på højtaleren mens den køre for fulde drøn
hun er stork døv.

knus Henriette.