HJÆLP - Perserkilling søger mælkebar
Fra : Siri

Dato : 15-05-08 13:59

Hjælp - hvis nogen her har ammende hunkat i Kbh eller på Sjælland?
Jeg har modtaget besked om en nødstedt perserkilling, hvis mor ikke vil
vide af den.
Den lille kommer fra sunde og ordentlige forhold, den mangler "bare" en
mælkebar.
Kan nogen hjælpe?
Eller kender nogen, der kan?
Kørsel er klar.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-05-08 19:25

Hvad blodtype er killingen/forældrene? Hvor gammel er killingen? Er der
andre søskende som moderen gerne vil kendes ved?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Siri

Dato : 15-05-08 20:44

> [...]
> Hvad blodtype er killingen/forældrene? Hvor gammel er killingen? Er der
> andre søskende som moderen gerne vil kendes ved?

ad 1) Det ved jeg ikke, men opdrætteren kunne sikkert oplyse det.
ad 2) knap 3 dage
ad 3) De to søskende til killingen er døde, og moderen ville ikke kendes
ved den eneste tilbageblevne.
Det er så en sandhed med modifikationer, for da den lille
redningsekspedition nåede frem, fik den lille sig tilsyneladende en tår
hos missemor.
Der var fundet mælkebar i Esbjerg, og - troede chauffør/redningskvinde
Annie og jeg - endnu en her på Sjælland, så vi kørte ud for at hente
killingen og bringe den videre.
Da vi ringer til "mælkebar Sjælland" er det en misforståelse, og de kan
ikke tage imod killingen.
Da "chaufføren" har en missemor med et par 14-ugers killinger og stadig
mælk i baren vælger hun at tage den lille med hjem til flaske og
mulig mælkebar (kl var da efter 18 og Esbjerg-retur ville have været -
meget sent), og hvis missemor ikke vil tage den lille til sig.
Hvis ikke, tager den varmhjertede chauffør/killingeredder turen til
Esbjerg imorgen til mælk og ny missemor.
Mens der blev kørt til Dyrehospitalet i Valby efter en
killinge-sutteflaske (vi fik 3 ds KMR-mælk med fra opdrætter), lå den
lille varmt og godt hos mig, skiftevis sovende, småspjættende, og med
fin sutterefleks.
Dyrehospitalet var så udgået for sutteflasker! Sikket sted!
Vi hentede en hos en nærboende opdrætter, og lillemis har nu fået
flaske, og ny missemor har vist interesse.
Hvis det ikke går, så bliver den lille passet med flaske natten over og
kommer til Esbjerg imorgen - hvis ingen mælkebar/amme nærmere findes?

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-05-08 21:00

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det ikke går, så bliver den lille passet med flaske natten
> over og kommer til Esbjerg imorgen - hvis ingen mælkebar/amme
> nærmere findes? Med venlig hilsen
> Siri

Godt gået Siri og Co. Jeg er dybt imponeret over jeres helhjertede
indsats.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-05-08 23:21

Jeg kunne muligvis formidle kontakt til diegivende missemor blodtype B, men
da kuldet p.t. er knap 8 uger og ejer desværre kun i begrænset omfang vil
kunne give supplerende mælkeerstatning de næste dage pga en større
familiebegivenhed i weekenden, er chaufføren på Sjælland med kuld på 14 uger
nok et lige så godt bud, hvis moderen ellers vil tage den til sig. Men jeg
forhører mig gerne yderligere hvis der er behov? Hvor gamle er kuldet i
Esbjerg og dermed sandsynligheden for at killingen kan "passe ind"?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Siri

Dato : 16-05-08 11:14

Tusind tak for al hjælp og opbakning (og så lærte jeg igen noget nyt via
NG'en).
Desværre må den lille skat have haft en defekt, for den blev syg (blod i
afføring m m) i nat, og døde kl ca 04. Muligt det samme som dens to
søskende.
Det er Annie, DK Thomani (www.thomani.dk), der gør den helt store
indsats i det her, jeg var bare med som 'killingeholder' og 'hold
chaufføren vågen'. Men det var også stort for mig at opleve, det her.
Annie er en helt som killinge- og katte-redder, synes jeg.

For ikke så længe siden reddede hun Misha, en sød og kælen
PER/NFO-blanding fra BYB-skæbnen - Misha var sat på DBA som højgravid.
Nogle mener, at det er omsonst og uden ende. Men for mig er enhver
reddet kat, neutraliseret og i et godt hjem - det er en lysere plet i
samvittigheden.
Mishas killinger har fundet nye hjem, men Misha er stadig på vildkat.dk
(ikke jordens bedste foto, der arbejdes på et bedre....)
Hvis nogen kender nogen, der ønsker sig en smuk, kærlig, kælen, neutr.
missepige på et par år, så sig endelig til!

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-05-08 11:27

> [...]
> Nogle mener, at det er omsonst og uden ende. Men for mig er enhver
> reddet kat, neutraliseret og i et godt hjem - det er en lysere plet i

Jeg er fuldstændig enig med dig. Hvert liv tæller!

> Mishas killinger har fundet nye hjem, men Misha er stadig på vildkat.dk
> (ikke jordens bedste foto, der arbejdes på et bedre....)

Forhåbentlig finder hun et godt hjem. Men det er desværre tankevækkende hvor
mange (flere) katte der altid kommer på vildkat, efterhånden som
sommerferien nærmer sig :-/

> Hvis nogen kender nogen, der ønsker sig en smuk, kærlig, kælen, neutr.
> missepige på et par år, så sig endelig til!

Jeg skal da lade budskabet gå videre.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ha Ha

Dato : 16-05-08 08:52

Gainsbourg <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev:
>Hvad blodtype er
>killingen/forældrene?

Jeg har ikke kat, men jeg forstår ikke : Hvorfor har blodtype
betydning for killingen? Er mælk ikke bare mælk ?

Med nysgerrig hilsen
Hanne H.

Hvor gammel

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-05-08 09:45

> [...]
>
> Jeg har ikke kat, men jeg forstår ikke : Hvorfor har blodtype
> betydning for killingen? Er mælk ikke bare mælk ?

Det kunne man godt tro - men nej. Hvis morkatten er blodtype B, og
killingen er blodtype A (den mest almindelige), danner morkatten
antistoffer mod sin killing, så mælken bliver "forgiftet" så at sige...
Hvis man ved man kan have et sådan problem, bør killingen holdes fra at
die hos morkatten de første 16 timer af dens liv - efter 16 timer lukkes
der noget i tarmene, så antistofferne i mælken ikke bliver optagede.
Læs mere om blodtyper hos katte: http://bluewhite.dk/Tips/maj99.shtml ,
http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=50 ,
http://www.netdyredoktor.dk/sw15202.asp ,
http://www.dyrelaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=686/sprog=1/grp=2/menu=25/

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ha Ha

Dato : 16-05-08 20:31

>Læs mere om blodtyper hos katte:
> [...]

Spændende læsning, så blev jeg da lidt klogere

Hanne H.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-05-08 18:44

> Siri skrev:
> Hjælp - hvis nogen her har ammende hunkat i Kbh eller på Sjælland?

Heidi i Vordingborg har en kat, som er ved at føde lige nu, hvis det kan
hjælpe dig.

Med venlig hilsen
Benedikte Brisson
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Heidi [Miver og Mull~

Dato : 16-05-08 19:46

Ja, det er jo for sent kan jeg se, men jeg har altså en 'plejekat', der
i dag (fredag 16/5) er nedkommet med 3 dejlige killinger. (Det er
Tullemor, se hende i min profil)

Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

> Heidi i Vordingborg har en kat, som er ved at føde lige nu, hvis det kan
> hjælpe dig.
>

> Med venlig hilsen
> Benedikte Brisson
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Heidi [Miver og Mulles mor og Svedskens eks-mor]
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 17-05-08 19:51

Gainsbourg skrev:
Men det er desværre tankevækkende hvor
mange (flere) katte der altid kommer på vildkat, efterhånden som
sommerferien nærmer sig :-/

- Ja, desværre er det for sent. Et bud kunne være utilstrækkeligt
udviklede tarme, lader jeg mig fortælle.
Misha skal omplaceres, kun fordi hun bogstavelig talt tæver de andre
voksne katte, selvom hendes killinger er over 16 uger nu.
Havde hun ikke været aggressiv mod andre katte, havde de beholdt hende.
Desværre kan vi ikke regne det som moder-beskytterinstinkt, når det er
fortsat efter de smås afvænning.
Og forresten mangler Annie ikke katte-sitning i sommeren, hun har jo mig
Jeg elsker at passe hendes NFObamser og andet godt.
Men Misha skal ud som ene-kat: Hun er suverænt sød mod mennesker, og
suverænt strid mod artsfæller.