Katten kradser og hvæser
Fra : Mette Skylvad

Dato : 15-05-08 13:13

Hejsa, jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Jeg har lige fået en dejlig Norsk Skovkat på 3 år. Problemet er at han
pludseligt uden advarsel begynder at hvæse og kradse mens man kæler med
ham. Det ene øjeblik nyder han det i fylde drag, men det næste er han
vildt sur og aggresiv. Jeg bor i en stor lejlighed, men katten har altid
væet indekat, så jeg tror ikke det kan være problemet. Derudover er han
kastereret.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op med ham, da han jo nyder
at blive kælet for (bare ikke på maven) og selv opsøger kontakten. Det
sker bare lige pludseligt. Jeg har været meget opmærksom på hans
kropssprog, og der er vitterligt ikke noget der advarer om at nu bliver
han gal.

Jeg har overvejet om han kan have ondt et sted, og om det kan være det
der tricker hans udbrud, men ifølge den tidligere ejer har han altid
gjort det lidt, men ikke så slemt som nu - hvilket jeg da eggentlig
gerne ville have vidst inden jeg købte ham... :(

Håber i har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre.

Med venlig hilsen
Mette
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-05-08 13:47

"Mette Skylvad" <mette_skylvadKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:hYWdnU7sMYhbtbHV4p2dnAA@giganews.com
> [...]
> jeg da eggentlig gerne ville have vidst inden jeg købte ham... :(
>
> Håber i har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre.

Der er mange katte der absolut ikke vil have at man rører dem på
maven, så det kan måske være derfor. Jeg har et par bekendte der har
været ude for det samme.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Metski

Dato : 15-05-08 14:28

> [...]
>
> Der er mange katte der absolut ikke vil have at man rører dem på
> maven, så det kan måske være derfor. Jeg har et par bekendte der har

Men jeg rører slet ikke maven. Det sker pludseligt hvad endten man kæler
den i nakken, på brystet, aer den på ryggen eller hvad man gør...

Med venlig hilsen
Metski
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kari Eiffert

Dato : 15-05-08 15:15

> Håber i har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre.
>
> Med venlig hilsen
> Mette
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Hej Mette

Jeg tror du kan have glæde af at læse den tråd der hedder: Min kat er
begyndt at bide.
For hvis den altid har gjort er det jo ikke blevet "aflært" hos de tidligere
ejere, så du må i gang.

Mvh Kari

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-05-08 19:38

Jeg synes egentlig umiddelbart, at du skal lade en specialdyrlæge kigge på
ham. Det du beskriver er en lidt mere afvigende adfærd, som jeg ikke lige
synes passer 100% ind med kådhed eller grænsesøgende adfærd. Især det at han
hvæser er lidt i overkanten af, hvad jeg plejer at se i den forbindelse.

Min første tanke er, at han måske ikke er rask og derfor enten har ondt
eller er irritabel fordi han har det skidt. Det vil en specialdyrlæge
lettere kunne afklare. Jeg kan anbefale Det Kgl. Veterinær og
Landbohøjskoles Dyrehospital, som er dyrenes svar på Rigshospitalet.
http://www.dyrehospitalet.ku.dk/ Et kig på blære/urin-veje (en
ultralydsscanning og evt. en urinprøve) er altid et godt sted at starte,
samt et kig på tænder og tandkød. Det er der man finder de mest almindelige
årsager til smertetilstande hos katte. Man kunne også tage en blodprøve og
se på infektionstallene og få en indikation på om der er en infektion et
sted i kroppen.

Min anden tanke er, om han er enekat pt. og hvad hans histore er? NFO'er er
jo en aktiv race med et stort behov for aktivering. Er der en særlig grund
til det, hvis han er enekat? At anskaffe en kat som 3 årig er jo også lidt
mere udsædvanligt. Er der en historie bag at han skulle have nyt hjem?
Mistrivsel, inkombatibel med andre katte eller andet?

Sidst kunne jeg da også godt tænke mig at vide, om det er et registreret
opdræt under Felis Danica som du har købt ham fra? (Du behøver ikke sige
hvilket, hvis du ikke har lyst).

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Metski

Dato : 16-05-08 13:42

> [...]
>
> Sidst kunne jeg da også godt tænke mig at vide, om det er et registreret
> opdræt under Felis Danica som du har købt ham fra? (Du behøver ikke sige

Det var netop også det med om han har ondt jeg er bange for.

Ja, han er ene kat og har altid været det. Jeg har fået ham som
tre-årig, da hans gamle ejere var et bekendt ungt par, som gik fra
hinanden og hvor ingen af dem havde mulighed for at beholde ham. (den
ene flyttede på kollegie og den anden i en meget lille lejlighed) Der er
ikke umidelbart nogen grund til at han er enekat ud over at min kæreste
først lige har sagt ja til at få kat, hvor jeg har ønsket det i mange år
(har altid haft kat da jeg var barn).

Endnu en grund til at jeg er bange for om han har ondt, er at han er
enormt opsøgende, men hverken gider leje (overhovedet - ligegyldig hvad
man finder frem til ham) eller at kæle i mere en 1 min, da han så bliver
sur og hvæser/kradser ud. Desuden bliver han ofte sur hvis man går for
tæt forbi ham og "knurrer", hvis man ikke enten går en bue uden om eller
viser ham at man kommer hen til ham med hånden.

Jeg er virkelig glad for de råd jeg kan få, for selvom jeg ikke har haft
ham så længe og han opfører sig sært holder jeg virkelig meget af ham.

Vi bor i Aalborg, så er der nogen der har et godt råd angående valg af
dyrelæge?

Med venlig hilsen
Metski
- Tøm kattebakken ved privat svar