Min kat er begyndt at bide
Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 13-05-08 16:49

Hej.

Jeg håber der er en herinde der kan hjælpe mig. Min vidunderlige hankat
er begyndt her den sidste måneds tid at bide meget. Han er 1 år gammel
og er meget sky, som er blevet meget bedre.
Men er der nogen der kan forklare mig, hvorfor han er begyndt at bide så
meget?

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup

Fra : Camilla Baird

Dato : 13-05-08 17:44

> [...]
> og er meget sky, som er blevet meget bedre.
> Men er der nogen der kan forklare mig, hvorfor han er begyndt at bide så

Er han kastreret? Ukastrerede hankatte kan godt bide under leg...
Måske har han ondt?

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 14-05-08 15:13

> Er han kastreret? Ukastrerede hankatte kan godt bide under leg...
> Måske har han ondt?
>
> Med venlig hilsen
> Camilla Baird
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Ja han er kasteret.. Det blev han hurtigt.. Han har haft noget med sine
urinveje, men det skulle være gået i orden siger dyrelægen.
Tusind tak for dit svar..

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 13-05-08 18:24

Sabrina Sakstrup <s.sakstrupKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in

> [...]
> 1 år gammel og er meget sky, som er blevet meget bedre.
> Men er der nogen der kan forklare mig, hvorfor han er begyndt at

Hvornår bider den? Når i leger f.eks.? Dette har alle mine hankatte
gjort i den alder og jeg har været meget streng og stoppet med at lege
med katten og sagt strengt NEJ til den. Mowgli, som nu er 6 år gammel,
kan godt i kådhed bide når han bliver overnusset, men jeg skal bare
rømme mig nu, så slipper han og begynder at vaske mig i stedet for. Min
erfaring med unge hankatte er at de er som smådrenge der ikke kan
stoppe mens legen er god og derfor må jeg stoppe den for dem

Er din kat meget? Jeg har nemlig oplevet at mine katte generelt fra det
var killinger til måske et par år gamle, nærmest ikke har haft tid til
kæl, fordi de skulle udforske. Flere jeg har kendt, altså mennesker,
der ikke har haft katte så tæt inde på livet hat anset kattene for sky,
mens jeg har givet dem plads og tid og alle som en er med tiden blevet
kælepotter

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 14-05-08 15:21

> [...]
> http://oliwer.dk/
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

Ja det er selvfølgelig under leg.. Og det er også på en måde okay, hvis
det er blide bid han kommer med, men det er også når vi kæler.
Det er min første kat jeg har fra killing af alene. Men er blevet slået
af sin tidligere ejer, desværre..
Så overfor mig er han ikke sky, men hvis der kommer nye folk, selvom han
har set før, så skal han lige se dem meegt an igen. Og især mænd.

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 14-05-08 17:53

> [...]
> Så overfor mig er han ikke sky, men hvis der kommer nye folk,
> selvom han har set før, så skal han lige se dem meegt an igen. Og

Min Mowgli er heller ikke helt glad for fremmede, dog har han haft en
god og tryg opvækst hos en der tidligere kom her i gruppen. Men jeg
beder fremmede om at lade kattene selv komme til dem og det hjælper.

Som Allan rådede dig til så pust han i hovedet, altså katten, ikke
Allan , når han bider og sig tydeligt NEJ, men jeg synes ikke du
skal tage ham i nakkeskindet. Hvis du bliver _for_ hård ved ham, kan
han risikere at blive bange for dig og det er jo ikke meningen.
For mange år siden havde jeg en kat, som også bed hårdt når han kom i
det humør og skældud hjalp ikke, men jeg lærte at se på hans øjne
hvornår han slog om. Han øjne ændrede faktisk farve og blev mørkere
lige sekundet før han slog om og begyndte at bide og rive. Med ham blev
det en vane at skubbe ham ned fra sofaen når jeg vidste han slog om og
igennem de 8 år jeg nåede at have ham, inden han blev alvorligt syg,
blev det sådan at jeg skubbede ham ned og han lærte så at gå ud af
stuen og f.eks. ind i sengen. Når han så var faldet ned igen kom han
luskende og lagde sig hos mig. Men jeg blev aldrig voldsom ved ham, for
det tror jeg ikke han havde kunnet tåle, jeg var bare bestemt og
reagerede ens hver gang han bed, så vidste godt det var forkert nå jeg
råbte AVVVVV.

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 15-05-08 16:19

> [...]
> http://oliwer.dk/
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

Jeg tager alle råd i prøve og ser hvad der er bedst.. Alle katte er jo
forskellige.. Så det med at puste, kunne jo være et forsøg værd..
Jeg syntes ikke rigtig jeg kan se det endnu hvornår han får lyst til at
bide.. Men det kan være det kommer.
Jeg er ked af at høre det med min kat.

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 15-05-08 18:50

> Jeg tager alle råd i prøve og ser hvad der er bedst.. Alle katte
> er jo forskellige..

Det har du ret i. Jeg har nu 3, som er meget forskellige i hvad de vil
acceptere fra mig. Specielt hunkatten, Doughnut, skal jeg være lidt
varsom omkring ellers bliver hun nervøs og fornærmet. Lante er ret
ligeglad med det meste hvis bare jeg ikke hoster eller nyser når vi
nusser, for så går han. Mowgli er fuldstædigt ligeglad, hvis og når han
skal nusses så skal han nusses

> Så det med at puste, kunne jo være et forsøg
> værd..

Jeg brugte den på Mowgli da han var yngre, han havde lige en kort tid
hvor han bed mig i næsen om morgenen når han mente jeg skulle vågne.
Det gjorde ondt, det var altid skillevæggen han nappede. Heldigvis fik
jeg ham vænnet af med den uvane

> Jeg syntes ikke rigtig jeg kan se det endnu hvornår han får
> lyst til at bide.. Men det kan være det kommer.
> Jeg er ked af at høre det med min kat.

Det med at lære at læse Oliwer, som katten hed, kom selvfølgeligt ikke
sådan bare lige, men over tid lærte jeg det og jeg elskede den dumme
kat så utroligt meget. Han var speciel på alle måde. Desværre fik han
cancer da han var ca. 8 år gammel og måtte aflives, jeg mindes ikke at
have grædt så megt i mange år. Det var i 2001, så jeg er naturligvis
kommet videre, men han var en stor del af mit liv.

Jeg håber virkeligt at du får "styr" på din kat, så i kan få et godt
forhold til hinanden.

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 18-05-08 22:04

> [...]
> http://oliwer.dk/
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

Ja, det håber jeg godt nok også, for vil nødig tage afsted med ham, for
han udfylder en stor del af min hverdag og giver mig mange smil på
læben, men desværre er det ved at være lige så meget skæld ud som smil.
Så vil kæmpe en kamp med at få lavet om på det.

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-05-08 22:41

"Sabrina Sakstrup" <s.sakstrupKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så overfor mig er han ikke sky, men hvis der kommer nye folk, selvom han
> har set før, så skal han lige se dem meegt an igen. Og især mænd.

Et trick til at få den til at lade være med at bide er at proppe fingeren
aarmen eller hvad han nu bider i HELT ind i munden på den... Yderst
ubehagelig for katten + den ikke kan bide hårdt

Erik

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 15-05-08 16:25

> [...]
> aarmen eller hvad han nu bider i HELT ind i munden på den... Yderst
> ubehagelig for katten + den ikke kan bide hårdt

Tak for rådet.. Det ryger i hvert fald med på den liste med alle de
fantatiske gode råd og svar jeg har fået herinde.

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 15-05-08 18:51

> Tak for rådet.. Det ryger i hvert fald med på den liste med alle
> de fantatiske gode råd og svar jeg har fået herinde.

Hihi, den havde jeg glemt, men den er også brugt her med succes

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-05-08 19:35

"Sabrina Sakstrup" <s.sakstrupKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:caCdnTedt9sUJbTVnZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com
> [...]
> 1 år gammel og er meget sky, som er blevet meget bedre.
> Men er der nogen der kan forklare mig, hvorfor han er begyndt at

Jeg kan nok ikke give dig en forklaring på hvorfor, men der er stor
forskel på den måde de bider på. De fleste katte jeg har haft hidtil
har bidt en smule når de blev kælet, så det skal man ikke tage sig
så meget af, men selvfølgelig sige NEJ så de holder op. De var
iøvrigt kastrerede.

Min lille hunkat Mini derimod, kan altså godt bide meget hårdt. Det
fik jeg at mærke da jeg legede måske lidt for vildt med hende,
pludselig hakkede hun i mit håndled og det gjorde pokkers ondt. Det
var nok hendes måde at sige at nu var det altså for meget. Hun er
normalt en rigtig kælepotte, men her sagde hun altså stop. Min hånd
svulmede op til dobbelt størrelse, så jeg måtte på skadestuen og
have en stivkrampesprøjte og penicillin i 10 dage, fordi der sidder
så mange farlige bakterier på kattetænder.

Du skal nok være opmærksom på *hvor* hårdt din kat bider, for hvis
det er af kælenskab skal du ikke tage det så tungt, men hvis du kan
se, at han mener det alvorligt skal du nok undgå hans tænder, så det
ikke går som det gjorde med mig, det gjorde altså meget ondt medens
hånden var hævet skulle jeg lige hilse at sige.

Prøv at lægge mærke til hvor på kroppen du rører ham når han bider,
for som Camilla skriver så kan han måske have ondt et sted.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 14-05-08 15:25

> [...]
>
> Prøv at lægge mærke til hvor på kroppen du rører ham når han bider,
> for som Camilla skriver så kan han måske have ondt et sted.

Når for søren.. Så voldlig er han slet ikke.. Han bider så det kan
mærkes, og det giver rifter.
Han plejer at give en fin hentydning når han har ondt, ved at tisse i
min seng. Så ved jeg der er noget galt.
Det har da været noget af en omgang så. Føj for den lede..

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kathrine Berg

Dato : 13-05-08 21:11

> [...]
> og er meget sky, som er blevet meget bedre.
> Men er der nogen der kan forklare mig, hvorfor han er begyndt at bide så

Hej Sabrina,

Du skriver ikke hvilke situationer han bider i, men jeg har følgende
teori. Din kat er ved at være voksen, og dermed mere selvstændig. Han
beynder nu at afprøve sine og dine grænser af, og markerer sig derfor
også overfor dig. Du må under ingen omstændigheder tolerere at han bide
i dig - ej heller for sjovt. du må markerer enten fysisk - fx et fast
tag i nakkeskindet - der virker som et dæmpende signal (mor/killinge
forholdet) - evt sige NEJ samtidig. Hold ham evt lidt til han
underkaster sig (er passiv) og slip så - og ignorer ham. Nogle katte vil
forsøge at tage kampen op - evt springe på dig igen - her gentager du
proceduren. Andre lusker væk - og holder måske afstand et stykke tid.
Her må du give katten den tid den skal have - og igenorere den til den
opsøger dig igen. Når han opsøger dig så må han tillade at du kæler med
ham på dine præmisser - ellers må han gå. Du skal selvfølgelig være
opmærksom på hans kropssprog (slag med halen - ændret kropsholdning fra
afslappet til agtpågivende - pupiludvidelse og sådan) - så du ikke
overskrider hans grænser.Jeg tror det vil løse dine problemer. Start
hellere i dag end i morgen, da han bliver større og mere viljefast med
tiden. Jeg tror ikke det er en løsning alene at kastrere ham, men det
kan være et led i at holde ham hjemme og måske også dæmpe hans lyst til
dominans.

Med venlig hilsen
Kathrine Berg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 14-05-08 15:11

> [...]
> tiden. Jeg tror ikke det er en løsning alene at kastrere ham, men det
> kan være et led i at holde ham hjemme og måske også dæmpe hans lyst til

Heej..

Tusind tak for dine råd.
Han laver faktisk det der nummer med, når han har fået skældud, gå han
væk og springer hen nærmest for at give mig en flad.
Jeg tager fat i nakkeskindet på ham og skælder ham ud og for det meste
bøjer han sit hoved ned, nærmest som vi gør når vi skammer os rigtig
meget.
Han bider for det meste når vi kæler. Jeg ved ikke om det er for at sige
at jeg har fået nok nu, men nogle gange gør han det med det samme han
ligger sig ved siden af.
Jeg har også tænkt meget på om det var nogle grænser han skulle prøve at
overskride og se hvor langt jeg går med på legen. Ligesom små børn gør.

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-05-08 01:36

> [...]
> og er meget sky, som er blevet meget bedre.
> Men er der nogen der kan forklare mig, hvorfor han er begyndt at bide så

Nu skriver du ikke hvor hårdt han bider samt om den er kastereret

Vores misser (4år og 1år) Bider begge en smule .. Den lille i leg og kådhed
og den store af ren kærlighed (han er selv til hårde "nusninger" gerne så
pelsen står til alle sider)
Ingen af dem bider dog hårdt, Makere kun

En sky kat kan ofte gøres nysgerrig hvis man ignorer den

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 14-05-08 15:05

> [...]
> pelsen står til alle sider)
> Ingen af dem bider dog hårdt, Makere kun
>
> En sky kat kan ofte gøres nysgerrig hvis man ignorer den

Heej...

Han er kasteret. Han bider faktisk temmelig hårdt. Og det er når man
nusser ham. Han er en kat der elsker at blive nusset så det kan mærkes,
men lige pludselig bliver han voldlig hvis man kan kalde det, det..

Det er rigtig, det med han vil have opmærksomhed, men den får han masser
af, men bider stadig.

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-08 15:16

> [...]
> men lige pludselig bliver han voldlig hvis man kan kalde det, det..
>
> Det er rigtig, det med han vil have opmærksomhed, men den får han masser

Hej Sabrina
Nu har du fået flerer gode råd om at være lidt hård ved katten og vise hvem
der bestemmer.
Det har også altid virket her, men der er forskel på katte

Det virker ikke med Rocke, han går straks i angrebsposition, kun for sjovt.
Han savner en der gider lege hårdt med ham.

Lige med ham har jeg måtte gå den modsatte vej og vise at det gjorde ondt.
og gerne pive lidt.
Det sidste han vil er jo at gøre mig ondt.

Hvor er det da dejligt at der er så megen forskel på deres personligheder

Mvh Allan

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 14-05-08 15:28

> [...]
> Det sidste han vil er jo at gøre mig ondt.
>
> Hvor er det da dejligt at der er så megen forskel på deres personligheder

Ja det er helt rart at der er så mange der har skrevet.. Skal i gang med
at prøve dem af..
Så vil da også tage dit forslag med.
Tusind tak for svaret..

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-08 15:49

Du kan starte med at puste ham i hovedet og sige nej, og så ignorer ham.

Det er ikke sjovt at blive pustet i hovedet, og slet ikke sjovt at blive
ignoreret.

Når han så kommer og vil lege igen, så er alt ok, lige til han bider igen.

Mvh Allan

Fra : Anette

Dato : 14-05-08 23:17

Allan G wrote:
> Det er ikke sjovt at blive pustet i hovedet, og slet ikke sjovt at
> blive ignoreret.

Jeg har aldrig pustet mine teenagemisser - eller hunde - i hovedet, men bare
meget brat afsluttet legen eller kæleriet vi havde gang i.
Det tager lidt tid, men så siver den ind at det dejlige slutter når man
bider.
Selv min stædige PONhundehvalp har fattet at jeg gider ikke lege mere med
ham når han bider , efter ca 6 ugers daglige prøvelser
- så mon ikke en kvik kat ville fange den lidt hurtigere

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 15-05-08 16:22

> [...]
> ham når han bider , efter ca 6 ugers daglige prøvelser
> - så mon ikke en kvik kat ville fange den lidt hurtigere

Heej Anette

Jo det kunne godt ske. Så kunne det jo være en prøve for at se hvor kvik
en kat jeg egentlig har :) Man ved jo aldrig.
Tusind tak for svaret og rådet.

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 16:28

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> ham når han bider , efter ca 6 ugers daglige prøvelser
> - så mon ikke en kvik kat ville fange den lidt hurtigere

Hehe nu gik jeg vist igen lidt videre inde i hovedet
Men når man har en kat hængende i dens kløer i ens hud, så er det smarteste
at forholde sig rolig og puste den i hovedet, og så sige nej.

Jeg har stadigvæk problemer når jeg går ud af brusekabinen, Så er jeg
åbenbart lækker at gnide sig op af.
Det er OK, men når katten krøller sig sammen om ens fod og ben Hehe.

Ps. det er svært at puste katten i hovedet når man står der, i adam kostyme

Mvh Allan

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 15-05-08 16:20

> [...]
> ignoreret.
>
> Når han så kommer og vil lege igen, så er alt ok, lige til han bider igen.

Det vil jeg heltsikkert prøve af.. Det kunne være det kunne hjælpe.. Har
du oplevet noget med at din kat, nyser?

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-05-08 22:40

> [...]

> men lige pludselig bliver han voldlig hvis man kan kalde det, det..
>
> Det er rigtig, det med han vil have opmærksomhed, men den får han masser

Lyder meget som kærligheds bid ...

Er du sikker på at du nusser ham hårdt nok .. kasteret han katte er oftes
til ren SM hvad nusseri angår :P

Her i huset skal det gerne været så der ryger pels med af

Erik

Fra : Sabrina Sakstrup

Dato : 15-05-08 16:15

> [...]
> til ren SM hvad nusseri angår :P
>
> Her i huset skal det gerne været så der ryger pels med af

Jeg vil mene jeg nusser hårdt nok.. Han kan godt lidt at man hiver ham
lidt i ørene.. Det er ikke specielle kærlige bid hvis du spørg mig, for
jeg syntes det gør ondt.

Med venlig hilsen
Sabrina Sakstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Studo

Dato : 15-05-08 19:17

den Thu, 15 May 2008 17:51:16 +0000, Kate skrev:

> Sabrina Sakstrup <s.sakstrupKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in

> Hihi, den havde jeg glemt, men den er også brugt her med succes

Og skulle man få den spøjse ide at lege med hund, så er det også
fortrinligt at huske på. (selvom det nok er mere end en finger man skal
jokke i munden på sådan en)