kat kørt ned i sengeløse
Fra : Tonny Jørgensen

Dato : 04-05-08 23:52

Æv.. en kat døde i hænderne på mig idag.

Efter en god rask cykeltur rundt i det fri kørte jeg igennem sengeløse.
Og pludselig så jeg et par folk stå bugget over en kat på vejen. En
ældre kvinde og 2 andre personer. Jeg standsede cyklen og smed den i
rabatten og løb hen for at se hvad der var sket.

En kvinde, ret chokeret, var kommet til at køre katten ned og nu lå den
på vejen halvdød. Jeg kunne se den stadig rørte sig. Den ene person der
viste sig også at være en kvinde der boede i huset lige overfor løftede
katten op og lagde den i vejkanten. På det tisdpunk var katten stadig
ikke død, og jeg spurgte hvad hun så havde tænkt sig ? Ikke noget
svarede hun, hvortil jeg spurgte hvorfor hun så bare lagde katten der ?
Det kunne hun ikke lige svare på. Jeg tog katten op i favnen, og så den
var godt blodig, kvinden havde åbenbart ramt katten i hovedet,
umiddelbart efter jeg samlede den op, gik katten i kramper og vred sig,
og derefter var den helt stille kun en ganske sagte spinden som langsom
forsvandt.

Jeg sagde til nogen at de enten skulle finde mig en spade eller en økse
så jeg selv i en fart kunne aflive katten, men der var ingen der
rigtigt forstod hvad jeg sagde, for ham der boede i huset overfor hvor
katten blev kørt ned talte ret dårligt gansk og ville helst ikke have
noget med det at gøre. Jeg fik dog forkalret, at enten skaffede ham mig
en spade eller en økse, eller også skulle han ringe efter en taxa så
jeg kunne tage den på valby dyrehospital. Imens vi stod der og forsøgte
at gøre os forståelig for hinanden og mig med den blødende kat i
favnen, ebbede det sidste liv ud af katten.

Jeg forsøge at røre omkring øjnene og prikke forsigtigt til det ene
øje, men der var ingen reflekser tilbage, katten var også på det
tidspunkt ved at blive kold, så jeg var helt sikker på den var død.

Ham der boede i huset hvor den blev kørt ned foreslog vi kunne grave
den ned omme bag hans hus,. Så jeg fik med ham om bag huset hvor der
var et flot mose område. Han gravede et godt stort hul og jeg lavde
katten ned i hullet og dækkede til med jord og fik trådt jorden godt
til igen over hullet.

Damen der havde kørt katten ned var stadig meget chokeret, og hun kunne
se min egen reaktion også var voldsom og jeg foklarede hende, at det
var fordi jeg selv havde 3 katte derhjemme. Jeg sagde at vi havde gjort
hvad vi kunne, men uanset hvad havde vi ikke kunne rede dyret.

jeg sagde til hende at hun bare skulle slappe af og forsøge at tage det
roligt og hun blot kunne køre hjem og jeg nok skulle tage mig af det
hele derfra. katten var jo begravet og jeg havde tjekket for
øremærkninger. Det var hun meget glad for og hun gik derfra dog stadig
meget chokeret.

Ham der boede i huset, fortalte senere at katten var et levn fra ham
der boede i huset før, han havde ikke taget katten med sig, så den
havde blot levet i området siden da, og de havde kigget lidt til den,
men dog ikke taget den til sig.

Trist og rigtig sørgelig historie som endte fatalt. Dette er skrevet
med en tåre i øjnene og jeg er stadig selv lidt påvirket af det. Det
føles ret specielt at stå med noget levende i hænderne som livet bare
langsomt forsvinder ud af. At stå med noget som andre åbenbart bare har
opfattet som "en ting" man kunne flytte fra.

Nu vil jeg gå en tur og klare hovedet lidt... måske fælle en lille
sidste tåre...Trist når noget skal ende sådan.

Med venlig hilsen
Tonny Jørgensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 05-05-08 01:10

Tonny Jørgensen wrote:

At stå med noget som andre åbenbart
> bare har opfattet som "en ting" man kunne flytte fra.

Ja, eller også er katten måske "gået en tur" og ikke kommet tilbage i
tide ? - men jeg vil nok give dig ret.

> Nu vil jeg gå en tur og klare hovedet lidt... måske fælle en lille
> sidste tåre...Trist når noget skal ende sådan.

Ja, men jeg synes, at du gjorde det godt med din indsats, som jeg
tror, at katten fornemmede.

--
/Preben

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-05-08 09:57

"Tonny Jørgensen" <tonny@debug.dk> skrev i en meddelelse
> Æv.. en kat døde i hænderne på mig idag.

Det er en rædselsfuld oplevelse. Jeg skrev om næsten samme oplevelse
for et par dage siden. En forankørende bilist kørte bare videre, og
min datter og jeg røg ud af bilen og løb de 100 meter til
dyrehopitalet med katten i armene, men den døde undervejs.

Derfor et stort stort skulderklap til både damen og dig for jeres
handlemåde. Til damen fordi hun stoppede og tog ansvar (det var jo
ikke hendes skyld) og til dig fordi du overtog og fik klaret
situationen. Dejligt at nogle mennesker regner en lille kær kat for
noget. Det er et levende væsen, og vi skal respektere alt levende,
netop fordi vi er besiddelse af intelligens, nogle mere end andre
desværre. Det var synd for dig og damen Tonny, og jeg kan godt
forstå at du blev ked af det, men jeg synes at I gjorde hvad i kunne
for det lille dyr. Alligevel bliver oplevelsen på nethinden et godt
stykke tid, det kan ikke undgås.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 05-05-08 10:01

> [...]
> synes at I gjorde hvad i kunne for det lille dyr. Alligevel bliver
> oplevelsen på nethinden et godt stykke tid, det kan ikke undgås.

Jeg måtte lige synke en stor klump.. ihh altså.. det er så fælt!

Ligesom Tove skriver, så vil jeg også rose dig, og billisten!
det hører til sjældenhederne, men godt at der stadig findes ansvarlige
mennesker rundt omkring.

Mvh.Marie

Fra : Steen Hansen

Dato : 05-05-08 22:35

On Mon, 5 May 2008 00:51:42 +0200, Tonny Jørgensen <tonny@debug.dk>
wrote:

>Æv.. en kat døde i hænderne på mig idag.

Og det værste er at i mange andre tilfælde bliver kattene kørt ned
fordi en katteejer ikke tager sit ansvar for kattens ve og vel
alvorligt.

Det er i det hele taget en grim fornemmelse når man køre et levende
dyr ned, og specielt i tilfælde med katte kunne vel 90% af
nedkørslerne undgås, hvis kattenes ejer tog deres ansvar alvorligt.

Tris at kattene skal udsættes for dette af menesker der påstår de
holder af katte.

Steen