Brug ikke BAYVANTIC på kat!
Fra : Camilla Baird

Dato : 24-04-08 10:10

Info til dem der ikke får Dyrlægevagtens Nyhedsbrev:

Kat - forkert medicinering mod flåter
--------------------------------------
Det er vigtigt, man følger anvisningen, når man generelt behandler dyr.
I det seneste døgn er vi gjort bekendt med, at en familie har behandlet
en kat med Bayvantic trods advarsel om, at dette lægemiddel ikke må
anvendes til kat.
Katten fik i løbet af få timer et voldsomt krampeanfald og blev
bevidstløs. Den blev intensiv behandlet på en dyreklinik i et døgn og på
nuværende tidspunkt, kan man ikke oplyse om katten kommer over
forgiftningen uden mén.
Det er derfor vigtigt endnu en gang at påpege, at lægemidler kun må
anvendes efter dyrlægens ordination eller efter vejledningen, som følger
et håndkøbspræparat.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-04-08 10:42

"Camilla Baird" <mailKATTE@BAKKEkorat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er derfor vigtigt endnu en gang at påpege, at lægemidler kun
> må anvendes efter dyrlægens ordination eller efter vejledningen,

Jeg synes det er meget meget fint, at du sender dette indlæg. Mange
køber loppemidler og andet til deres katte på nettet uden at læse
indlægssedlen. Jeg bruger selv Advantage vet., som er både effektivt
og uskadeligt for katte.

Jeg ved godt at Bayvantic ikke må bruges til katte, og jeg ville
ønske at alle andre katteejere ville være lige så påpasselige med,
hvad de udsætter deres kæledyr for. Det er jo forfærdeligt at påføre
sit kæledyr store lidelser, fordi man ikke gider at læse
vejledningen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 25-04-08 06:15

> [...]
> deres kæledyr for. Det er jo forfærdeligt at påføre sit kæledyr store
> lidelser, fordi man ikke gider at læse vejledningen.

Fuldstændig enig! Fatter ikke mennesker der bare køber disse midler og
behandler løs på hunde og katte. Det skal man altså ikke. Selv hunde kan få
for meget hvis man ikke passer på. Der er også en af slagsen man ikke må
give sin hund hvis man har katte, hvis katten slikker på hunden er det nok
til de kan blive syge af det.
At man køber disse ting uden om dyrlæger, dyrehandlere m.m. er én ting, men
man kunne da så gøre sig selv - og ikke mindst dyrene - den tjeneste at læse
hvad det er de har med at gøre.
Må til stor ros til mine dyrlæger sige at de påpeger kraftigt hvad der må
bruges til hunde og katte og spørger om man har kat (det ved de godt jeg
har!) inden de udlevere disse midler. Og man får kraftigt indskærpet dem man
IKKE må bruge til kattene. Den dyrehandel jeg en gang har købt i også syntes
jeg ikke var så god til at oplyse om det var godt for katten eller ej. Men
det er jo så også dyrlægerne der ser de forgiftede dyr når de komme ind.
Efter min mening burde disse midler kun kunne købes gennem dyrlægerne.

lh