Nyt foder og andre katte på besøg
Fra : Karsten Aarhus

Dato : 14-04-08 09:30

hej

Jeg har to dejlige katte en han og en hun. Hun er steriliseret og han er
kastereret.

Jeg har før fået deres tør foder hos et dyre intinat og de har spist godt af
det, men nu synes jeg at det er en smule dyrt så nu har jeg købt kit kat
foder i stedet for, men jeg synes mine katte er begyndt at slikke sig om
munden og han katten er begyndt at savle. Skyldes dette det nye tør foder
eller er der andre ting som gør sig gældende?

Jeg har også opdaget at jeg får besøg hver aften af en sort kat som mine
katte ikke gør noget ved. Den sorte kat kommer og spiser deres mad og så
lister den ud igen. Jeg har en katte lem uden chip i så det er jo meget nemt
for den at komme ind men det som skræmmer mig er at mine to katte ikke slås
for at få den ud igen?
Jeg har fanget den engang og holdt den ind under vandhanen for derefter
smide den ud, men til min store overraskelse så kom den tilbage dagen efter
og skulle spise igen, jeg nådede desværre ikke at få fat i den denne gang.
Har i nogen råd til hvordan jeg slipper af med den anden kat.

mvh
Karsten

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-04-08 18:33

> [...]
> om munden og han katten er begyndt at savle. Skyldes dette det nye tør
> foder eller er der andre ting som gør sig gældende?

1) Savlen kan være sympton på forgiftning eller alvorlige skader i
mundhulen - du bør lade katten tilse af en dyrlæge.

2) Som udgangspunkt bør du fodre med et kvalitetstørfoder, dvs. fx. Hills,
Olivers, Prescription Diet, Iams eller Royal Canin. Det er faktisk billigere
i længden og med 2 neutraliserede katte, som er i risikogruppen for urinvejs
og nyreproblemer, bør du ikke fodre med et lavkvalitetsfoder som KitKat.
Hvis du mener at et kvalitetsfoder er for stor en udgift, bør du måske
genoverveje om det er det rigtige at holde kat og evt. prøve at finde et nyt
hjem til dine katte. På hjemmesiden www.vildkat.dk kan man annoncere efter
nye hjem til neutraliserede katte.

> [...]
> efter og skulle spise igen, jeg nådede desværre ikke at få fat i den denne
> gang. Har i nogen råd til hvordan jeg slipper af med den anden kat.

Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået problemet korrekt. Men hvis du er
bekymret for, at katten er blevet væk fra sin ejer og søger ind hos jer
fordi den sulter, kan du se efter en øretatovering som du kan slå op i
katteregistret og på den måde hjælpe den tilbage til ejeren. Hvis du bare
mener at katten bor i nærheden og ind i mellem kommer på besøg hos jer,
fordi det er hyggeligt, kan du enten lade den fortsætte med det eller du kan
anskaffe en kattelem, som kun dine egne katte kan passere igennem. Du bør
ikke forgribe dig fysisk på katten, for at få den til at blive væk.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne

Dato : 18-04-08 11:36

Gainsbourg skrev:

> [...]
> genoverveje om det er det rigtige at holde kat og evt. prøve at finde et nyt

Ud over den drastiske løsning at skille sig af med kattene kan man også
prøve at få fat i kvalitetsfoder til en rimelig pris.
Vi har i årevis udelukkende handlet hos www.zooplus.de.
Vi har eksperimenteret med flere mærker, men køber nu stort set udelukkende
Happy Cat, tilbud med 3 forskellige 4 kg poser til 4 € per kg
og
Royal Canin Persian 30 i 10 kg. sække til 5,60 € per kg.

Sidstnævnte er af hensyn til ottO, som har haft blæresten.

Kvalitetsfoder holder længere og giver mindre svineri i katte bakken.

vh
Bjarne

Fra : Kate

Dato : 22-04-08 19:48

Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in

> Ud over den drastiske løsning at skille sig af med kattene kan man
> også prøve at få fat i kvalitetsfoder til en rimelig pris.

Kan kun give dig ret. Jeg købte i dag 10kg Hill's C/D fordi det er det
jeg nu engang fodrer med. Sådan en pose koster 589kr hos min dyrlæge og
i den har jeg mad til 3 katte i ca. 68 dage, så længe holdt den forrige
pose. Dvs sige at de koster mig under 9kr om dagen at fodre 3 katte,
det er faktisk ikke dyrt i min verden.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.