skidende kat
Fra : Jokerman

Dato : 09-04-08 23:36

Hej Alle

Min 4 år gamle kat Frida er begyndte at skide på køkkengulvet. Det er ikke
hver gang hun gør det, men hun har gjort det 3 gange indenfor de sidste 14
dage. Altid på samme sted - ud for vores soveværelsedør, og altid om natten
så vi kan ikke gribe hende i det.

Jeg troede først det var fordi kattebakken ikke var ordentlig ren, men selv
om jeg lige har rengjort den har hun skidt på gulvet.

Hvorfor gør hun det?

Er der noget jeg kan gøre?

Med venlig hilsen
Jokerman

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-04-08 02:06

> Hvorfor gør hun det?

Enten fordi hun er syg og/eller fordi hun har smerter, alternativt fordi hun
_har_ været syg/har haft smerter, som hun forbinder med kattebakken,
og/eller fordi du/I ikke tilbyder forhold som hun trives i. Det er alvorlige
symptomer, få hende til dyrlægen asap, 14 dage er meget længe at have
ventet. Jo længere hun har det dårligt og fortsætter urenligheden, jo større
er risikoen for at adfærden fortsætter efter hun er rask.

Jeg går ud fra at hun er neutraliseret? Ellers start med det! Hvis ikke hun
får et ordentligt foder (=>tørkost - Hills, Iams, Prescription Diet eller
Royal Canin) så skift til det.

1) Få hende undersøgt hos en dygtig dyrlæge - husk en ultralydsscanning af
urinveje og blære og urinprøve til analyse som det første! Hvis du bor på
Sjælland/København er KVL langt det bedste sted.
http://www.dyrehospitalet.ku.dk/

2) Når hun er færdigundersøgt/færdigbehandlet kan I begynde at se på om der
også er ting i hendes hverdag som evt. stresser hende. Fx. har I ændret
nogle rutiner, fået ny kæreste, nyt barn, hund, er for lidt hjemme, er hun
understimuleret, ensom, keder sig, m.m. Hvis hun er enekat og indekat, bør I
fx. anskaffe en legekammerat til hende.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jokerman

Dato : 10-04-08 23:39

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in

> [...]
> hjemme, er hun understimuleret, ensom, keder sig, m.m. Hvis hun er
> enekat og indekat, bør I fx. anskaffe en legekammerat til hende.

Hej

Tusind tak for svaret!

Jeg har været ved dyrlægen - og hun fejler intet. Han mente også at der
måtte være noget omkring hende der er blevet ændret. Dit bud på at hun
var understimuleret er ikke helt dårligt. MIn kone har lige fået nyt
arbejde og det betyder, at der ikke er nogen hjemme hos hende så meget
som der plejer at være. Vi skal nok til at være mere om hende når vi er
der.

Hilsen Jokerman

Fra : ^#^

Dato : 10-04-08 16:24

Jokerman wrote:
> [...]
> sidste 14 dage. Altid på samme sted - ud for vores soveværelsedør, og
> altid om natten så vi kan ikke gribe hende i det.

Som Gainsbourg skriver - start med at få hende til dyrlægen asap, for noget
er galt.
Når hun er blevet undersøgt, kan dyrlægen fortælle om det er fysisk eller
ej.
Hvis ikke det er fysisk sygdom, så er det adfærdsmæssigt og det kan være
kattes måde at fortælle at noget er helt galt - at den ikke trives.
Men dyrlæge først.

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 11-04-08 06:31

On 11 Apr., 00:38, Jokerman wrote:

> [...]
> arbejde og det betyder, at der ikke er nogen hjemme hos hende så meget
> som der plejer at være. Vi skal nok til at være mere om hende når vi er

Jeps. Min erfaring er at man altid skal være sød og rar ved sin(e)
kat(te), så er der ingen problemer. Og hvis den gør noget dumt, så
skal man være endnu mere sød og rar (og det kan være svært hvis den
lige har gjort noget dumt), så holder det op, og man ender med en
dejlig kat.

Det var lidt bøvlet da vi fik Miss Sophie, for det tog et halvt år!
Men vi har Falck abonnement på forbindingsstoffer, og ridser heler jo.
Vi kaldte hende "RidsMis" dengang. Kært barn har mange navne.
Nu er hun god.
--
Niels