Katte fælder
Fra : Gitte

Dato : 09-04-08 10:18

Mine 2 hunkatte på godt 1 år, er begyndt at fælde rigtig meget.

Hele vores hus er konstant dækket af et fint lag bløde kattehår...ALLE
VEGNE. (suk)

De er huskatte, med ukendt fader.. - men efter som de har tommelfingre
begge to, mener dyrlægen at deres far er skovkat.

Måske er det normalt at de fælder, men vi diskuterer derhjemme om hvorfor.

Jeg mener det er fordi det er ved at være forår, men manden i huset mener,
det er fordi jeg giver dem for meget mad !!!
De får for meget protein mener han.

De bliver fodret, med Royal Canin.
Det første år med den lyserøde killingefoder, og det seneste kvartal med den
lyseblå InNDOOR. (for det er hvad de er..indendørsmisser)

Mangler de noget ?
Har han ret derhjemme? Fodrer jeg forkert og for meget?

Jeg serverede engang en smagsprøve fra Oliver... Men de ville overhovedet
ikke røre det!

Håber I kan hjælpe. ( eller bare bekræfte at katte fælder

Gitte

Fra : JB

Dato : 09-04-08 10:40

"Gitte" <ikke@her.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke røre det!
>
> Håber I kan hjælpe. ( eller bare bekræfte at katte fælder

Kattene fælder fordi det er forår. Det gør alle katte. Der er ikke andet at
gøre end at børste dem så meget som mulig, så du får de løse hår af. Så kan
du fjerne hår fra møbler med en fnugrulle eller med en børste, der er
beregnet til at fjerne hår med. Det er en børste med noget rødt stof, den er
rigtig god.

Hilsen
Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-04-08 10:50

"Gitte" <ikke@her.dk> skrev i en meddelelse
> Mine 2 hunkatte på godt 1 år, er begyndt at fælde rigtig meget.

Det er meget normalt at katte smider vinterpelsen på denne tid. Min
hunkat fælder også en del p.t., så hun bliver børstet hver dag
selvom, hun er en korthårskat. Det har intet med kosten at gøre på
denne årstid.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-04-08 13:12

Katte fælder ikke fordi de får for meget mad. Tværtimod jo dårligere kost,
jo dårligere pels og jo flere døde hår.

Som udgangspunkt fælder katte - i mere eller mindre grad alt efter alder,
farve, årstid, race og pelspleje. Hvis man ikke kan leve med at der er
kattehår i hjemmet, er det ikke en god ide at have kat.

Jeres katte er ved at skifte til deres sommerpels - og da de samtidig er
lige omkring et år gamle, er de også ved at udvikle deres voksenpels, som
formentlig bliver en anelse dybere i farven end før. Resultatet er en masse
løse hår allevegne - både i møblerne, men også inden i kattene fordi de
slikker deres pels.

I kan derfor gøre 2 ting, for at hjælpe jer selv og kattene. 1) Give dem en
smule kattemalt et par gange om ugen - det hjælper kattene så hårene glider
lettere igennem og så de ikke behøver kaste så mange pelsboller op. Og 2)
købe en kattebørste og vænne jer til at børste dem ind i mellem, fx. om
aftenen hvis I alligevel sidder og ser tv og kattene alligevel ligger og
hygger hos jer, kan det være en god ide at have børsten liggende ved
sofabordet, så man lige kan snuppe den og forsigtigt børste de døde hår af.
Det gør en kæmpe forskel i hvor mange hår der er i hjemmet og det er rart
for kattene. Der er også en god ide at købe en potte "kattegræs" til dem med
jævne mellemrum.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Jeg synes at det er et udemærket foder I har valgt til jeres katte. Men
hvis der er Skovkat eller MCO i dem, kan det være en god ide, at holde et
øje på deres tandkød (som er et svagt punkt hos især disse racer) og få
undersøgt deres tænder årligt hos en specialdyrlæge, hvis de udvikler
decideret paradontose. Hvis de har tendens til rødt/hævet/betændt tandkød
kan det være en god ide at skifte til Royal Canins "Oral Sensitive 30" foder
eller blande det op 50/50 med deres normale foder. (Rødt tandkød som følge
af kattens naturlige tandskift, er helt normalt og ikke grund til
bekymring).

Fra : Gitte

Dato : 09-04-08 14:28

Tak for svar.

> Som udgangspunkt fælder katte - i mere eller mindre grad alt efter alder,
> farve, årstid, race og pelspleje. Hvis man ikke kan leve med at der er
> kattehår i hjemmet, er det ikke en god ide at have kat.

Jeg er godt klar over at de fleste dyr fælder, og da vi har 2 hunde og 2
katte hjemme, er det ikke fordi jeg er sart. (som om det skulle hjælpe noget

Men kun fordi ham "den kloge" påstod at jeg fodrede dem for meget.

Jeg giver dem mad stort set hele tiden når de beder om det, fordi skålen
altid er tom. (Her er det nok også hundene der har været inde i billedet..)
Det er lidt svært at undgå, sådan som vi har indrettet os.

> [...]
> glider lettere igennem og så de ikke behøver kaste så mange pelsboller op.

Det vil jeg prøve. Hvor købes det?
(Jeg har aldrig set en hårbolle eller opkast fra dem.)

> Og 2) købe en kattebørste og vænne jer til at børste dem ind i mellem,

Det vil jeg gøre.

> [...]
> hygger hos jer, kan det være en god ide at have børsten liggende ved
> sofabordet, så man lige kan snuppe den og forsigtigt børste de døde hår

Nah, de er lidt sippede, og ligger ikke sådan bare på skødet, men så må jeg
bare holde fast på dem imens.

Jeg får sikkert bank, eller et fornærmet blik, men det får være.

For længe siden klippede vi forsigtigt det yderste af spidserne på den enes
kløer, fordi hun hang fast i gulvtæppet.

Hun blev så sur over at min mand holdte hende, så hun ikke har ville "tale"
med ham siden.

Gitte

Fra : Mariann Juhl

Dato : 09-04-08 16:11

Gitte skrev:
SNIP
> [...]
> altid er tom. (Her er det nok også hundene der har været inde i billedet..)
> Det er lidt svært at undgå, sådan som vi har indrettet os.

Hej Gitte

Det skal I nu passe på med! Kattemad er alt for stærke sager for hunde,
fordi de indeholder for høj en grad af protein. Det er bestemt ikke godt
for jeres hunde at spise kattemad - på sigt skader det især lever og
nyrer. Se fx artikel af dyrlæge Finn Boserup her:

http://www.hunde-info.dk/katmad.shtml

Vi har også to hunde og to katte og har haft samme problem. Vi løste det
ved at sætte en hasp på døren ind til badeværelse. Haspen er på ca. 20
cm, og er sat på hele tiden, så kun kattene kan komme ind på
badeværelse, hvor deres kattemad så står i en foderautomat (tørfoder).
Dermed holder hundene snuderne for sig selv Desuden er det dejligt
nemt af fodre dem, for en påfyldning af automaten giver mad til ca. 3
uger. Alternativt kunne man selvfølgelig også bare sætte en billig
kattelem op.

Med venlig hilsen
Mariann Juhl
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 10-04-08 07:00

"Gitte" <ikke@her.dk> wrote in message
> [...]

> noget
> Men kun fordi ham "den kloge" påstod at jeg fodrede dem for meget.

næppe ;) katte begynder ike at fælde pga for meget foder, så bliver de bare
fede ;)
men derudover så er RC indoor lavet specielt til indekatte, der bevæger sig
mindre end udekatte, og jeg fodrer mine piger med det samme, og har aldrig
haft overvægtsproblemer ;)

> [...]
> billedet..)
> Det er lidt svært at undgå, sådan som vi har indrettet os.

måske burde i finde en anden løsning... dels er det dyrt i kost, og dels er
det absolut ikke sundt for hundene, og heller ikke for kattene, som måske af
samme grund begynder at spise mere end de egentlig ville....

du har fået et råd med en hasp på en dør, hvis det ikke kan lade sig gøre,
så måske at begynde at fodre dem oppe i højden, hvor hundene ikke kan nå?
nogle mennesker synes jo det er ok at fodre katte på køkkenbordet, men et
alternativt sted kan også bruges, feks på vaskemaskinen, oven på et skab
hvor kattene kan komme til, eler lign....
husk vand og mad behøver ikke nødvendigvis stå ved siden af hinanden ;)

> Det vil jeg prøve. Hvor købes det?
> (Jeg har aldrig set en hårbolle eller opkast fra dem.)

de fleste velassorterede dyrehandler har det.....
men hvis du gerne vil eliminere hår sådan ret hurtigt, så kan du prøve at
vaske dem.... det fjerne alle de allerede løse hår, og dem der er ved at
løsne sig, og kan faktisk reducere fælderiet temmelig meget ;)
det behøver ikek være den store vilde kattevask, men en hurtig tur under
bruseren, lidt mild mild shampoo, og så skylles grundigt, og så frotteres,
så skulle det kunne gøre tricket for noget tid.....

> Nah, de er lidt sippede, og ligger ikke sådan bare på skødet, men så må
> jeg bare holde fast på dem imens.
>
> Jeg får sikkert bank, eller et fornærmet blik, men det får være.

man kan købe sådan en "luffe" til at trække på hånden, som har en
gummi"strigle" på indersiden... den skulle være genial til at fange løse hår
i pelsen, nogle dyr elsker den, fordi den masserer samtidig med at den
friserer ;) og så føler de ikke at de bliver børstet....

> [...]
> enes kløer, fordi hun hang fast i gulvtæppet.
>
> Hun blev så sur over at min mand holdte hende, så hun ikke har ville

hehe de er nogle specielle kræ ;) det handler også lidt om at finde de
rigtige stillinger..... ved kloklipning og medicingivning oplever jeg at det
er nemmest at sætte sig på knæ med katten presset indimellem benene, og så
få det hurtigt overstået ;)
--
Knus,
Sabina