sæt søerne fri - giv jeres underskrift
Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-04-08 13:46

hej alle dyrevenner i kattegruppen

Jeg har skrevet under og håber, at I også vil gøre det - og videresende
opfordringen til alle dyrevenner, I kender:

http://www.frigris.nu/

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-04-08 15:19

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har skrevet under og håber, at I også vil gøre det - og
> videresende opfordringen til alle dyrevenner, I kender:

Selvfølgelig - har skrevet under.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : ^#^

Dato : 02-04-08 23:43

A. S. Nielsen wrote:
> Jeg har skrevet under og håber, at I også vil gøre det - og
> videresende opfordringen til alle dyrevenner, I kender:
>
> http://www.frigris.nu/

TAk, har skrevet under

Fra : Klaus G.

Dato : 04-04-08 16:10

> Jeg har skrevet under og håber, at I også vil gøre det - og videresende
> opfordringen til alle dyrevenner, I kender:
Gu' vil jeg da ej.

Der er jo for faen ikke noget en bondemand hellere vil, end at give hans dyr
bedre forhold, men når forbrugeren står nede i supermarkedet så kigger 99%
kun på prisen, altså er hr. bondemand nød til at spare hvor det er muligt.

Og hvad sker der når møffe og co. kommer på friland? Smågrisene dør af
kulde, bliver spist af ræven, trampet ihjel af møffemor osv.. De svage søer
bliver "mobbet" af de stærke søer og eftersom der ikke er noget sted de kan
være i fred, så dør soen til sidst af sine sår, eller af stress og så dør
alle hendes smågrise også. Og så er det videre til den næste der skal
"mobbes".

Og helt ærlig, den film er jo én stor omgang propaganda. Og lovgivningen
herhjemme burde bla. laves om. Har en so f.eks. et skuldersår som vist i
filmen, så bliver den skudt og smidt ud, i stedet for at få den over i en
sti for sig selv, med halm osv.. For kommer myndighederne forbi på
inspektion, så får bondemanden 20k i bøde eller mere, også selvom såret kun
er at ane og grisen render i en sygestald, altså skyder bønderne bare
grisen, for de vil ikke tage nogen chance. En gris med sår yder ikke nær så
meget som en sund gris, altså er der ingen bønder der med vilje vil pålægge
deres gris smerter, det siger jo sig selv.

Man kan faktisk nu få liggeunderlag til søerne i farestaldene hvor der er
massage i. Jep, i hørte sq rigtigt. Massage, så de får gang i blodomløbet og
massageret musklerne. Men det koster jo, og når vi forbrugere står i
supermarkedet, så er vi da pisse ligeglade med om grisen har fået massage
eller ej.

Det sjove er derimod at går et filmhold en tur på strøjet eller hvor ved jeg
og spørger tilfældige mennesker om hvad produkter de vælger i supermarkedet,
så er alle folk så pisse hellige at det er til at brække sig over! For ALLE
statestikker viser nemlig at når de står ved køledisken så køber de lige
nøjagtigt det aller billigste kød de overhovedet kan finde. Man har endda
spurgt foran et supermarked, inden folk gik ind, "uuhada, jo selvfølgelig
køber jeg da øko dit og dat og dyrevelfærd går jeg meget op i", når det
andet filmhold med skjult kamera så følger efter, så køber hun tysk mælk,
polsk kød og spanske tomater og bur-æg. Og når kællingen så bliver
konfronteret med det når hun kommer ud, så aner hun jo ikke hvad hun skal
svare...

Kort sagt:
Det er os forbrugere der 100% bestemmer hvordan dyrvelfærden i det danske
landbrug skal være, for vi sidder på alle pengene.

--
Klaus G. der blev jævnt sur på lillemor da hun en dag kom hjem med bla. tysk
mælk, fordi det var 2kr. billigere pr. liter.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-04-08 16:18

> [...]
> de kan være i fred, så dør soen til sidst af sine sår, eller af stress og
> så dør alle hendes smågrise også. Og så er det videre til den næste der

Hvor har du det fra?

Mvh. Marie

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-04-08 17:03

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> writes:

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvor har du det fra?

Sikkert samme sted som jeg: Personlig iagttagelse. Det er naturligvis
en spidsvinkling, men ikke nær så slemt som den propaganda der bliver
brugt for det modsatte synspunkt.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Eva Schmidt

Dato : 04-04-08 17:29

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i meddelelsen

> Sikkert samme sted som jeg: Personlig iagttagelse. Det er naturligvis
> en spidsvinkling, men ikke nær så slemt som den propaganda der bliver
> brugt for det modsatte synspunkt.

Det lyder mere som noget hr svinefabrikant bruger som undskyldning for at
give sine dyr et usselt liv.

Eva

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-04-08 17:30

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Sikkert samme sted som jeg: Personlig iagttagelse. Det er naturligvis
> en spidsvinkling, men ikke nær så slemt som den propaganda der bliver
> brugt for det modsatte synspunkt.

Mine kendskaber og iagttagelser er så stik modsat dine.
Ja, jeg bor på landet, og er ikke en "romantisk byboer".

Mvh. Marie

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-04-08 17:48

> Mine kendskaber og iagttagelser er så stik modsat dine. Ja, jeg bor
> på landet, og er ikke en "romantisk byboer".

At du bor på landet giver dig desværre ikke indsigt.

Jeg er vokset op på et svinelandbrug i 70'erne og 80'erne.

Jeg *ved* hvor mange smågrise der i snit blel lagt ihjel i de
farestier med løsgående søer vi havde. Jeg *ved* hvor ynkeligt det
lyder når en smågris bliver ligget ihjel. Jeg *ved* hvordan man
afliver en smågris med en skovl, når det kun er bagkroppen der er
mast, og man ikke kan leve med at høre på den dør af sig selv.

SÃ¥ drop dit romantiske pis!

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-04-08 19:15

> At du bor på landet giver dig desværre ikke indsigt.

jo, for jeg kender til flere landbrug med frilandsgrise, og også landmænd
der tidligere har haft traditionelt landbrug.

> [...]
> afliver en smågris med en skovl, når det kun er bagkroppen der er
> mast, og man ikke kan leve med at høre på den dør af sig selv.

Og det mener du ikke at de gør i svinefabrikkerne?

> Så drop dit romantiske pis!

Overhovedet ikke, jeg er meget realistisk, har de plads nok, er der heller
ikke disse problemer.

Mvh. marie

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-04-08 19:30

> jo, for jeg kender til flere landbrug med frilandsgrise, og også
> landmænd der tidligere har haft traditionelt landbrug.

Enten lyver du, eller også har du ædt andres løgn råt.

Det første er dit eget problem, det andet kan jeg sagtens hjælpe dig
med, hvis du er indstillet på det. Men du tager så grusomt fejl lige
nu at det gør ondt.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-04-08 20:21

> [...]
>
> Det første er dit eget problem, det andet kan jeg sagtens hjælpe dig
> med, hvis du er indstillet på det. Men du tager så grusomt fejl lige

Hvorfor i alverden skulle jeg dog lyve om det, det er også ligegyldigt, du
har åbenbart set lyset, så fred være med dig.

EOD herfra.

Mvh. Marie

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-04-08 20:35

> Hvorfor i alverden skulle jeg dog lyve om det, det er også
> ligegyldigt, du har åbenbart set lyset, så fred være med dig.

Grunden kender du selv. Den vil jeg ikke gøre mig klog på. Jeg kan
kun se at du stikker af fra en løgn du af den ene eller anden grund
ikke vil forsvare.

Og fred være med det - du opfatter sikkert dig selv som et godt
menneske. Det vil jeg ikke tage fra dig.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 04-04-08 21:10

> [...]
> <http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching
> Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Og hvorfor er det lige at du har ret - og alle andre uret?

Er du svineproducent, så du føler, at du må forsvare din måde at have svin
på?

Enhver, der har bare lidt tankevirksomhed (og lidt til overs for dyr) kan da
sige sig selv, at frilandsgrise har et bedre liv end svinene i de store
industristalde.

Og nej, jeg føler mig såmænd ikke som noget specielt godt menneske - men jeg
er dog ikke en så slet person, at jeg finder det i orden at dyr bliver
behandlet som døde ting.

Eva

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-04-08 21:46

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> writes:

> Og hvorfor er det lige at du har ret - og alle andre uret?

Fordi jeg ved hvad jeg taler om.

> Er du svineproducent, så du føler, at du må forsvare din måde at
> have svin på?

Nej, men min far tilhørte den sidste generation af all-round
fuldtidslandmænd.

> Enhver, der har bare lidt tankevirksomhed (og lidt til overs for
> dyr) kan da sige sig selv, at frilandsgrise har et bedre liv end
> svinene i de store industristalde.

Ja, det kan "enhver". Jeg har et det praktiseret inden det blev
populært. Jeg så også forskellen i dødelighed.

> Og nej, jeg føler mig såmænd ikke som noget specielt godt menneske -
> men jeg er dog ikke en så slet person, at jeg finder det i orden at
> dyr bliver behandlet som døde ting.

Medmindre du er vegetar, lyver du for dig selv. Uanset hvor "godt" et
liv din bøf har haft, er den resultatet af en opvækst med tanke på at
den skal blive til et salgbart produkt.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-04-08 10:41

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> writes:

> Ja, det kan "enhver". Jeg har et det praktiseret inden det blev
> populært. Jeg så også forskellen i dødelighed.

Forskellen, tror jeg, er at mange bedre kan leve med en større
dødelighed blandt dyr, der har haft det godt. Og mange har nok en
forestilling om at inde-grise altid har det frygteligt og at ude-grise
altid har det godt. Og hvis man spørger folk, så vil de meget gerne
betale mere for frilandsgrisen - men kigger man i deres indkøbspose
når de kommer ud fra butikken, så er det det billigste kød der ligger
der, ikke det dyrere frilandskød.

> Medmindre du er vegetar, lyver du for dig selv. Uanset hvor "godt" et
> liv din bøf har haft, er den resultatet af en opvækst med tanke på at
> den skal blive til et salgbart produkt.

Med mindre man går ud og skyder et dådyr i skoven. :)

Min erfaring er at dyrevelfærd er noget af det der kan få folk til at
være allermest dobbeltmoralske. Man vil ikke spise kød, for dyrene har
ikke haft det godt. Men man vil gerne gå i lædersko og have den lækre
skindtaske.

Det er umuligt at udføre i praksis, men personligt så jeg gerne at der
blev lovgivet meget strammere om dyrevelfærd. Altså f.eks. at burhøns
blev forbudt. Men da der er frihandel i EU, vil danske ægproducenter
slet ikke kunne konkurrere og dermed gå konkurs. Sådan en løsning vil
kun kunne virke, hvis vi kunne forbyde æg produceret på andre måder at
komme ind i landet. Desværre. Frivillighed virker i hvert fald ikke,
så længe folk (mig selv incl.) tænker med pungen.

Mvh Trine

Fra : Klaus G.

Dato : 04-04-08 23:09

> Enhver, der har bare lidt tankevirksomhed (og lidt til overs for dyr) kan
> da sige sig selv, at frilandsgrise har et bedre liv end svinene i de store
> industristalde.
Det har de altså ikke. Du skal liige prøve at komme op af stolen og ud til
en moderne stald. Så vil du opdage man faktisk heller ikke længere går rundt
med vogne og fodre dyr. Og man muger heller ikke ud med en skovl.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Eva Schmidt

Dato : 04-04-08 23:29

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> en moderne stald. Så vil du opdage man faktisk heller ikke længere går
> rundt med vogne og fodre dyr. Og man muger heller ikke ud med en skovl.

Men man fikserer stadig søer i de moderne staldfabrikker - og det er det,
underskriftindsamlingen handler om.

Eva

Fra : Klaus G.

Dato : 05-04-08 00:03

> Men man fikserer stadig søer i de moderne staldfabrikker - og det er det,
> underskriftindsamlingen handler om.
Rigtigt, men da man ikke har et løsningsforslag, så er det jo rigtig nemt at
brokke sig. "Sæt grisene ud på en mark" siger du sikkert så. Her har jeg så
forklaret ulemperne og at det ene og alene er forbrugerens nærrighed der
sætter grænsen.

I teorien, hvis de skal sættes ud på mark, så skal hver so have sin egen
indhegning, der skal sætte hegn op så ingen rovdyr kan kommer ind, plus der
skal laves huse med varme, så smågrisene ikke fryser ihjel, oveni hatten
skal der mange mange flere mandetimer til at passe dyrene. Der skal
medicineres i sådan et omfang at man tror det er løgn osv osv osv.. Når
forbrugerne er klar til at betale for den slags grise, så skal du bare se,
så kommer de også. MEN det sker bare aldrig. For når der i køledisken ligger
Dansk-luksus-frilands-grisekød til 120kr. kiloet lige ved siden af det tyske
kød til 20kr. kiloet, så køber folk det til 20kr. kiloet for man kan sq ikke
smage forskel.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-04-08 21:18

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en
meddelelse news:m3myo9jtx3.fsf@obelix.wegge.dk

> Grunden kender du selv. Den vil jeg ikke gøre mig klog på. Jeg kan
> kun se at du stikker af fra en løgn du af den ene eller anden
> grund ikke vil forsvare.

Jeg har nøjagtigt den samme opfattelse som Marie, og hende skal du
ikke beskylde for at lyve. Jeg bor også på landet lige op ad en
kæmpe svinefarm, så jeg kender også en smule til forholdene.

> Og fred være med det - du opfatter sikkert dig selv som et godt
> menneske. Det vil jeg ikke tage fra dig.

Og du har en ubehagelig måde at argumentere på.

P.S. Og desuden så *er* Marie et godt menneske, men hvad har det dog
med denne tråd at gøre.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-04-08 21:48

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> [...]

> ikke beskylde for at lyve. Jeg bor også på landet lige op ad en
> kæmpe svinefarm, så jeg kender også en smule til forholdene.

Du vælger selv hvad du vil forsvare. Jeg går ind for realisme, og du
går åbenbart ind for at løgn er OK, så længe den er krydret med en
smule kendskab. Jeg kan ikke argumentere imod din religion, så fred
være med dig også. Jeg håber bare du behandler dine katte bedre.

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-04-08 22:15

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en
meddelelse news:m3d4p5jqif.fsf@obelix.wegge.dk

> [...]
> med en smule kendskab. Jeg kan ikke argumentere imod din
> religion, så fred være med dig også. Jeg håber bare du behandler

Det er utroligt som min lille kat af mandlige skribenter, skal
drages ind i diskussioner gang på gang, på grund af min signatur.
Det er ret useriøst synes jeg.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-04-08 22:35

> [...]

> drages ind i diskussioner gang på gang, på grund af min
> signatur. Det er ret useriøst synes jeg.

Det er dig der er useriøs!

Din signatur og dit køn rager mig en høstblomst. Det er din holdning
jeg er uenig i. For the record, så har jeg selv to katte. Var det ikke
for dem, ville jeg aldrig drømme om at frekventere denne hykleriske
nyhedsgruppe.

Fra : Klaus G.

Dato : 04-04-08 23:05

> Jeg er vokset op på et svinelandbrug i 70'erne og 80'erne.

Yes, og vi skriver 2008 det er altså 28år siden du har haft kendskab til
landbruget. Så der er jo nok sket en smule siden...

En lille ting som RobinHood-Varme er blevet opfundet f.eks..

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus G.

Dato : 04-04-08 23:02

> Hvor har du det fra?
De sidste 6år har jeg arbejdet med at bygge stalde. Så jeg har selv iagtaget
lidt af hvert.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery