P-piller til netop nedkomen kat
Fra : Nuser

Dato : 24-03-08 12:58

Hej

En hittemis der er MEGET gravid er flyttet ind i min garage (og efterhånden
også huset) og skal vist nedkomme MEGET snart.

Hvor hurtig efter fødslen kan jeg give katten p-piller ? Min plan er at
beholde missemor og få hende steriliseret lige så snart at det kan gøres.
Hvornår er det egentlig ?

Hvad er klogest, at lade hende beholde alle killinger og måske stå med nogle
jeg ikke kan finde et godt hjem til ( = aflivning i 12 ugers alderen) eller
få aflivet hovedparten og lade hende beholde 2 ?

Hilsen Nuser

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 24-03-08 13:12

"Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle jeg ikke kan finde et godt hjem til ( = aflivning i 12 ugers
> alderen) eller få aflivet hovedparten og lade hende beholde 2 ?

Jeg har ikke personlig erfaring med sterilisation af katte, der lige har
født, men jeg ved, at hunde, der har født ved kejsersnit, ikke har problemer
med at lade hvalpene die, så jeg ville da tro, at du kan lade hende
sterilisere et par uger efter fødslen - men der er sikkert erfarne
katteopdrættere her i gruppen, der ved mere om det end jeg.

Jeg ville personligt ikke kunne aflive killingerne, hverken lige efter
fødslen eller i 12 ugers alderen. Kan du ikke gøre det, at du i forvejen
forhører dig på internaterne i området, om de kan tage "overskuddet" af
killingerne, som du ikke selv kan få afsat.
Hvor er det dejligt at høre, at hittemissen har indtaget både din garage og
dit hus - og sikkert også dit hjerte

Venlig hilsen, Anelise

Fra : JB

Dato : 24-03-08 20:59

> [...]
> nogle jeg ikke kan finde et godt hjem til ( = aflivning i 12 ugers
> alderen) eller få aflivet hovedparten og lade hende beholde 2 ?

Prøv at spørge dyrlægen ang. P-piller, men jeg mener, de kan gives hurtigt
efter fødslen. Det er efter min mening klogest at vente med at sterilisere
mor-missen, til killingerne er vænnet fra.

Om du vil tage killinger fra og kun lade mormissen beholde et pat stykker,
er op til dig selv. Hvis du mener, du kan skaffe gode hjem til dem alle, er
det fint. Men hvis du er i tvivl, er det efter min mening bedre at tage
nogen fra, og lade dyrlægen sende dem til de evige jagtmarker. Der er i
forvejen alt for mange overskudskatte, og hellere lade dem sove ind som
nyfødte, end når de er 12 uger.

Det er flot gjort af dig, at du tager dig af mormissen. Held og lykke med
det.

Hilsen
Jytte

Fra : C.H

Dato : 25-03-08 13:05

> [...]
> nogle jeg ikke kan finde et godt hjem til ( = aflivning i 12 ugers
> alderen) eller få aflivet hovedparten og lade hende beholde 2 ?

På akkurat samme facon som dig, fik vi fem katte i løbet af en uge for nogle
år siden.
En meget gravid hunkat lagde sine killinger i vores lade, og vi blev enige
om, at vi også trængte til lidt muse- og rottefængere på gården

Vi valgte at lade killingerne die i et par måneder for derefter at
sterilisere missemam... Det var faktisk en kende for sent, for hun var
allerede drægtig igen - og var begyndt at afvise killingerne. Efter
indgrebet genoptog hun diegivningen en kort periode.

Fire uger max, ville jeg lade katten gå, hvis det nogensinde skulle blive
aktuelt igen. Killingerne kan godt die selvom moderen er nyopereret.

Connie.

Fra : JB

Dato : 25-03-08 13:56

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>killinger, der skal flaskes op. Det er ikke særlig godt for killingerne.
>Man kan jo give mormissen P-piller indtil da.

Hilsen
Jytte

Fra : C.H

Dato : 25-03-08 14:08

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Ja, det har du ganske ret i...
Hvis man er sikker på, at man ser moderen hver dag, hvilket kan være svært
med hittemisser - De har det med at gemme både sig selv og killingerne
rasende godt

Ihvertfald tror jeg ikke man skal vente mere end et par uger før man
begynder på p-pillerne - har ingen forstand på, om de på nogen måde påvirker
mælkeproduktionen eller moderens adfærd på grund af det ændrede
hormonspejl...

Fra : C.H

Dato : 25-03-08 14:10

> [...]

> begynder på p-pillerne - har ingen forstand på, om de på nogen måde
> påvirker mælkeproduktionen eller moderens adfærd på grund af det ændrede

En hurtig tur på Google afslører, at p-piller kan stoppe mælkeproduktionen
hos diegivende katte....

Fra : JB

Dato : 25-03-08 14:27

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en >

> En hurtig tur på Google afslører, at p-piller kan stoppe mælkeproduktionen
> hos diegivende katte....

Ja det er et valg mellem pest og kolera. Det bedste er selvfølgelig at holde
mormissen inde. Mine mormisser kom ikke i løbetid, mens de ammede. Men det
er nok noget andet med huskatte. Men små killinger er sarte, der skal ikke
så meget til, før de taber sig.

Vi krydser fingre for, at det går godt, uanset hvad Nuser beslutter sig til.

Hilsen
Jytte

Fra : Coppi

Dato : 25-03-08 16:18

Hej

Vores vildmissemors børn var 4-5 uger gamle da hun blev steriliseret og det
gik rigtig fint.

Coppi

Fra : Siri

Dato : 25-03-08 21:54

..Og jeg krydser bare fingre for, at hvad du end beslutter (for jeg kan
se pointer i begge dele), at det må gå godt for mittemor og kitter.....
Der er for mange forhutlede hjemløse katte, og det er skrækkeligt.
Derfor er det lige før, at jeg stemmer for, at alle de små må slippe for
livets kamp.
Den er ikke let.
Og bravo, hurra, og hep for dig, for, at du tager dem ind og gør dit
yderste for at løse problemet.
Missemor er i gode hænder hos dig, allermest, fordi du lader hende
neutralisere.
Hvis du vil give killingerne videre, så sørg for tidlig sterilisering!
Hvor bor du i DK? Måske kan jeg skaffe et godt tip med en hjælpsom
dyrlæge.
Tak.....
Tak til alle, der sørger for, at katte skatte får et bedre liv - eller
bliver udfriet fra et forfærdeligt liv - og allervigtigst: Sørger for,
at ikke endnu flere bliver sat i verden
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nuser

Dato : 26-03-08 07:15

Hej

Har været i forbindelse med Dyrenes Beskyttelses internat i Brande, og de
har lovet mig, at aftage de killinger jeg ikke selv kan få afsat. Jeg skal
bare være vært indtil de er 12 uger.

Jeg vil gerne have et hint om en billig dyrlæge i Viborg, Silkeborg, Skive
området (og NEJ...bruger IKKE Breth-Hansen)

Barslen er lige oppe over. Hittemis og jeg diskuterer godt nok lidt om hvor
det er bedst at få killinger. Hittemis mener under dynen i min seng, jeg
mener at den fine fødekasse jeg har lavet vil være det bedste sted. Mine 4
andre katte er MEGET interesseret. Og for første gang, lader Hittemis, de
andre snuse til hende, og den eneste af katte som jeg har, der selv
tidligere har fået killinger, slikker Hittemis, og er tilsyneladende
accepterer som jordmor. Ren idyl...og digitalkameraet kører på overtryk

Hilsen Nuser

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 26-03-08 10:43

> [...]
> der selv tidligere har fået killinger, slikker Hittemis, og er
> tilsyneladende accepterer som jordmor. Ren idyl...og digitalkameraet kører

hvor er det godt at høre. Jeg glæder mig til at se billeder af fødslen og de
andre misser. Det lyder fint, at du har en kattejordemor i beredskab !
Held og lykke med det hele.

mvh Anelise